The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

خیلی سخت است که بخواهیم درباره‌ی بهترین بازی‌های تاریخ صحبت کنیم و نامی از The Last of Us نبریم. عنوانی که داستان جوئل و الی را به بهترین نحو به تصویر کشید و پایان ارزشمندی بر ماجرای این دو بود.

همان سال‌ها نیز برخی از طرفداران خواهان بایگانی شدن IP و پایان یافتن ماجراهای جوئل و الی بودند. چرا که پایان‌بندی داستان فوق‌العاده بود و ترس از این می‌رفت که با رفتاری ناشیانه آبروی مجموعه بر باد رود. اتفاقی که متأسفانه افتاد و ما شاهد The Last of Us Part 2 بودیم. عنوانی که فقط نام آن شاهکار را یدک می‌کشید.

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

بازی The Last of Us Part 2 عملکرد جالبی بر جای گذاشت. نظرات منتقدان در متاکریتیک به طرز مشکوکی همگی مثبت بود و در برابر طرفداران نمرات واقعی این عنوان را در انجمن‌ها و سایر محافل به ثبت رساندند. نمراتی که به زور میانگین نمره‌ی 3 از 10 را نشان می‌دادند.

با این حال نمی‌توان از دستاوردهای The Last of Us Part 2 نیز گذشت. این عنوان یکی از بهترین عملکردهای فنی را در نسل هشتم از خود بر جای گذاشت. در ادامه به مقایسه‌ی منصفانه خواهیم پرداخت و شاهکار The Last of Us را با The Last of Us Part 2 مقایسه می‌کنیم.

نوشتار مرتبط: بازیگر سرشناس هالیوودی پیشنهاد بازی در سریال The Last of Us را رد کرد

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us: عناصر وحشت

پارت 2 تمرکز خود را روی پس‌زمینه‌ی نفرت گذاشته بود. در نتیجه زامبی‌های این نسخه به عنوان یک تهدید تعریف شده بودند. این موضوع موجب کاهش عناصر وحشت در بازی شده است. و امکان نشان دادن وحشی‌گری انسان‌ها را برای سازندگان فراهم کرده است. بازی نخست در این زمینه بهتر بود و زامبی‌ها در آن به عنوان یک نیرو تعریف شده بودند.

همچنین The Last of Us این مزیت را داشت که برای بار نخست از این موجودات زامبی مانند پرده‌برداری کند. بدین معنا که بازی‌بازان تجربه‌ی مواجه با چنین موجوداتی را نداشتند. همچنین بازی مملو بود از محیط‌هایی که در صورت مواجه با زامبی‌ها در جا کشته می‌شدید. و این خود بر بار ترس و استرس افزوده بود.

نوشتار مرتبط: ساخت The Last of Us Remake خیلی هم ایده‌ی بدی نیست

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us Part 2: گرافیک واقع‌گرایانه

طبیعتاً گذر زمان به نفع The Last of Us Part 2 تمام شده بود تا کیفیت برتر را از حیث بصری ارائه دهد. اما بحث واقع‌گرایانه بودن به کل موضوع دیگریست. از لحاظ بصری بازی نخست نیز در زمان خود شاخص بود. این موضوع برای پارت 2 نیز صدق می‌کند.

با این حال The Last of Us Part 2 پا را فراتر گذاشته است. واقعگرایی خیره کننده در این نسخه شامل مدل شخصیت‌ها، تعامل با محیط و دیگر شخصیت‌ها می‌شود.

نوشتار مرتبط: Spider-Man: Miles Morales رکورد The Last of Us Part 2 را شکاند

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us: موسیقی

موسیقی زیبای عنوان نخست به راستی که قلب شنونده را در دست می‌گیرد و می‌فشرد. The Last of Us بازی‌باز را هنگام کاوش محیط با موسیقی روح‌انگیز غرق می‌کند. پارت 2 نیز قطعات درخشانی دارد ولی به زیبایی نسخه‌ی نخست نیست.

بازی نخست در استفاده از موسیقی زیاده‌روی نمی‌کند. موسیقی در The Last of Us حس و حال محیط را توصیف می‌کند. همچنین هنگام لحظات حساس داستانی قطعات شنیدنی پخش می‌شوند که به درک بهتر حس آن لحظه کمک شایانی می‌کنند.

نوشتار مرتبط: بازی The Last of Us نباید برای PS5 بازسازی شود

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us Part 2: حضور یک ضد قهرمان

حقیقتاً ما در بازی نخست ضد قهرمان نداشتیم. چند شخصیت بودند که در مقاطعی قهرمان‌های بازی را آزار می‌دادند ولی در پارت 2 شاهد حضور ضد قهرمان هستیم. در حقیقت پارت 2 سعی داشت با ارائه‌ی این ضد قهرمان به پس‌زمینه‌ی نفرت کمکی کرده باشد. ولی نویسندگی و کارگردانی فشل مانع از تحقق آن می‌شود.

هم الی و هم اَبی می‌توانند از زاویه‌ی دید به خصوصی ضد قهرمان به شمار روند. به عبارت دیگر The Last of Us Part 2 شخصیت قهرمان ندارد. البته نویسنده تلاش مذبوحانه‌ای در تطهیر شخصیت اَبی انجام می‌دهد ولی به سختی شکست می‌خورد. این را می‌شود در نظرات بی شمار بازی‌بازان متوجه شد.

نوشتار مرتبط: 15 لحظه‌ی طلائی در بازی The Last of Us Part 2 که شایسته‌ی توجه‌اند

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us: اصالت

شاکله‌ی اصلی سری در بازی نخست ارائه شد و پارت 2 بر پایه‌ی آن بنا شد. مکانیک‌های گیم پلی و شیوه‌ی داستان سرایی و روایت ویژه‌ی سری همگی در بازی نخست معرفی شدند.

بدون شک The Last of Us Part 2 اگر نام دیگری را یدک می‌کشید با همین اقبال اندک طرفداران نیز مواجه نمی‌شد. بنابراین باید برای این مهم ممنون دار شاهکار نسخه‌ی اول باشد. اصالت The Last of Us موجب موفقیت و اقبال عمومی آن شد. این اقبال به پارت 2 نیز منتقل شد. هرچند که در نهایت آبروی سری خدشه‌دار شد و نام The Last of Us لکه دار.

نوشتار مرتبط: 35 حفره‌ی داستانی در The Last of Us Part 2 که نمی‌دانستید

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us: شاید برترین افتتاحیه در تاریخ

ناتی داگ به این معروف است که عناوین شاخصی تولید می‌کند. عناوینی که معرف آن کنسول و نسل خواهند شد. وقتی به دوران پلی استیشن 3 نگاه می‌کنیم، یکی از عناوین شاخص آن بدون شک The Last of Us است.

ناتی داگ برای این‌که The Last of Us در قلب طرفداران جای گیرد تلاش زیادی کرده است. از جمله‌ی این تلاش‌ها می‌توان به افتتاحیه‌ی فراموش نشدنی بازی اشاره کرد. سارا چند دقیقه بیش‌تر در بازی حضور ندارد، اما همین چند دقیقه کافی است تا رابطه‌ی عاشقانه‌ی او با جوئل به تصویر کشیده شود. و در ادامه مرگ غیرمنتظره‌ی او بر بازی‌باز و جوئل گران می‌آید.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی The Last of Us Part 2 | دار و دسته‌ی بازنده‌ها

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us Part 2: بهره‌گیری از تمام توان سخت‌افزاری

به مانند بازی نخست، پارت 2 در اواخر عمر PS4 عرضه شد. این مهم به ناتی داگ این اجازه را داد تا از تمام توان سخت‌افزاری PS4 استفاده کند.

کیفیت بصری و فنی بالای The Last of Us Part 2 به وضوح نشان می‌دهد که این بازی تمام توان PS4 را به کار گرفته است.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی The Last of Us | فراتر از سرگرمی

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us: ارائه‌ی یک گیم پلی منحصر به فرد

ناتی داگ یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که هنگام ساخت The Last of Us با آن مواجه بود را سیستم مبارزات می‌داند. آن‌ها می‌خواستند یک چیز جدید ارائه دهند که آن حس مبارزات انرژیک آنچارتد را منتقل نکند.

نتیجه این چیزی شد که در The Last of Us دیدیم. سیستم مبارزات کندتر ولی درگیر کننده‌تر که بازی‌بازان با حوصله را پاداش می‌داد. تحلیل میدان مبارزه بهترین روش برای پیشروی بود و نمی‌شد بی کله به دل نبرد زد و همه‌ی مهمات را هدر داد.

نوشتار مرتبط: آخرین بازمانده از ما: 6 لحظه‌ی ماندگار عنوان The Last Of Us

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us Part 2: پالوده کردن گیم پلی

پارت 2 خوب می‌دانست که بهتر است به جای ارائه‌ی مکانیک‌های جدید که با ساختار کلی سری هم‌خوانی ندارد، سیستم اصلی را اندکی پالایش کند.

نتیجه‌ی نهایی چیزی شد که در نسخه‌ی نهایی The Last of Us Part 2 دیدیم. سیستمی که در نگاه اول آشنا به نظر می‌رسید ولی با بهبودهایی که یافته بود هر نبرد را لذت‌بخش‌تر از دیگری می‌نمود. البته که بازتر شدن محیط‌ها در تحقق این امر بی تأثیر نبوده‌اند.

نوشتار مرتبط: بازیگران اصلی سریال The Last of Us مشخص شدند

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us: شخصیت اصلی

شاید باورتان نشود ولی حتی شاهکار The Last of Us نیز منتقدان خود را دارد. ولی حتی سر سخت‌ترین آن‌ها نیز اذعان دارد که جوئل یک شخصیت کامل و بی نظیر است. بازی کردن در نقش او واقعاً لذت‌بخش بود.

حتی پس از تصمیم بحث برانگیز جوئل در پایان بازی نخست، طرفداران نمی‌توانستند عاشق این شخصیت چند لایه نباشند و با آن همذات‌پنداری نکنند.

نوشتار مرتبط: سازندگان God of War: Ragnarok طراح صدای The Last of Us Part 2 را استخدام کردند

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us Part 2: پویایی بین الی و اَبی

با این‌که غیبت جوئل در The Last of Us Part 2 حس می‌شد، ولی تصمیم ناتی داگ در ارائه‌ی 2 شخصیت اصلی ریسک بزرگی بود که جواب داد. البته نویسنده‌ی بازی در ارائه‌ی درست این موضوع ناکام ماند.

کنترل کردن الی و اَبی جذابیت خاص خود را داشت. تنها ایجاد یک تفاوت جزئی در گیم پلی اَبی باعث شده بود که حس کنید در حال کنترل 2 شخصیت کاملاً منحصر به فرد هستید.

نوشتار مرتبط: سریال The Last of Us تازه آغاز راه سونی برای ورود به این عرصه است

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us: روایت

مگر می‌شود درباره‌ی The Last of Us حرف بزنیم و سخنی از داستان جاودانه‌ی آن بر نیاوریم. زمانی که عناوین زامبی محور به تکرار افتاده بودند، The Last of Us به مانند نسیم تازه‌ای بود که بر کالبد این زیرسبک دمیده شد. ویژگی این شاهکار داستان شگفت‌انگیزی بود که در بر داشت.

برخلافِ اغلب داستان‌های تکراری که در هنرصنعت زیبای ما فراگیر شده‌اند، The Last of Us تصمیم گرفت انسانیت را به تصویر بکشد. خلاصه بگویم، نتیجه‌ی نهایی خود گویای همه چیز است.

نوشتار مرتبط: مایکروسافت: ناتی داگ از ارائه‌ی یک گان‌پلی مناسب عاجز است

The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

The Last of Us: تحسین جهانی

شاید صحبت از موفقیت و اقبال عمومی به The Last of Us غیرضروری باشد. عناوین انحصاری کمی را در هنرصنعت می‌توان یافت که حتی طرفداران کنسول‌های رقیب هم لب به تحسین آن‌ها بگشایند. شاهکار The Last of Us از همین معدود عناوین است که عاشقان هنرصنعت صرف‌نظر از پلتفرم آن را می‌ستایند.

در نهایت فقط کافی است نگاهی به نظر منتقدان و طرفداران در خصوص این بازی بیاندازید تا متوجه شوید این بازی استثنائی است. The Last of Us عنوانی است که همه‌ی عاشقان هنرصنعت می‌بایست حداقل یک بار به تجربه‌ی آن بپردازند.

نظر شما چیست عزیزان جان؟ کدام عنوان برتر است و چرا؟ چه مثبت، چه منفی ما را از نظرات ارزشمند خود محروم نکنید دوستان. اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها