بررسی بازی The Last of Us Part 2 | دار و دسته‌ی بازنده‌ها

نقد و بررسی بازی The Last of Us Part 2 | دار و دسته‌ی بازنده‌ها

ناتی‌داگ، استودیوای که برای خیلی‌ها نماد هنر هشتم به شمار می‌رود. استودیوای که در طول دهه‌ها عناوین سطح بالا و خلاقانه‌ای را ارائه کرده بود. برخی مثل کرش بندیکوت جاودانه شدند. برخی مثل آنچارتد در قلب گیمرها قرار گرفتند. و برخی مانند The Last of Us تعریف جدیدی به بازی‌های ویدئویی ارائه دادند. اما آیا The Last of Us Part 2 نیز توانسته است در خور نام ناتی‌داگ ظاهر شود یا خیر؟ این سؤالی است که پاسخ آن را در این بررسی خواهید یافت. لطفاً سعی کنید تا انتهای بررسی بازی The Last of Us Part 2 را مطالعه کنید و احساساتی نشوید!

قبل از هر چیز باید اشاره کنم که این نقد و بررسی داستان بازی را افشا می‌کند. نزدیک به یک سال از عرضه‌ی بازی گذشته است و با توجه به داستان‌محور بودن بازی نقد آن را تا جای ممکن به تأخیر انداختیم تا اکثریت به تجربه‌ی آن پرداخته باشند. همچنين آموزش جیلبریک PS4 را نیز قرار دادیم که اگر عزیزی هنوز به تجربه‌ی آن نپرداخته با توجه به آموزش دسترسی لازم را پیدا کند. هرچند شاید بهتر باشد تجدیدنظر کند!

نقد و بررسی بازی The Last of Us Part 2 | دار و دسته‌ی بازنده‌ها

ساخت The Last of Us Part 2 تقریباً بلافاصله پس از عرضه‌ی نسخه‌ی نخست در سال 2013 آغاز شد. البته به صورت طرح ریزی اولیه و با گروهی محدود. چرا که تیم اصلی روی Uncharted 4 کار می‌کردند. در نهایت بازی پس از چندبار تأخیر خوردن در سال 2020 عرضه شد. 7 سال زمان برای توسعه‌ی یک بازی زمان کمی نیست. اما ظاهراً…

بازی The Last of Us Part 2 چند سال پس از پایان به‌یادماندنی نسخه‌ی اول جریان دارد. جایی که الی برای خودش خانمی شده است و جوئل دچار زوال عقل! در ادامه بیش‌تر به جوئل خواهیم پرداخت. زندگی به آرامی در جکسون در جریان است. یک شهرک نسبتاََ شلوغ که یادآور روزهای معمولی جهان قبل از شیوع است. اما این آرامش قبل از طوفان دیری نمی‌پاید.

نقد و بررسی بازی The Last of Us Part 2 | دار و دسته‌ی بازنده‌ها

الی که رابطه‌ی سردی با جوئل پیدا کرده است برای گشت‌زنی انتخاب می‌شود. گشت‌زنی به همراه دینا که در ادامه شاهد مباحث مشمئزکننده‌ی شعاری و تبلیغاتی هستیم که از نمایش 2018 پیش‌بینی آن می‌رفت. در همین حین بازی شما را با یک شخصیت جدید آشنا می‌کند. شخصیتی به نام ابی. پس از کش و قوس‌های اندکی این شخصیت با جوئل و تامی (برادر جوئل) روبه‌رو می‌شوند. و جوئل جان ابی را نجات می‌دهد! در ادامه هم شاهد سکانس‌های مضحک و غیرمنطقی هستیم که در نهایت به مرگ جوئل ختم می‌شود. الی که در آن صحنه حضور داشت و شاهد سلاخی شدن عزیزترین کَسش بود برای انتقام راهی سیاتل می‌شود. انتقام، همان چیزی است که داستان سعی در پرداختن به آن دارد. اما آیا The Last of Us Part 2 توان پرداختن به این موضوع را دارد؟

جواب سؤال بالا منفی است. شخصیت‌پردازی ضعیف، اضافات داستانی شعاری و تبلیغاتی تجربه‌ی بازی را به شدت زمین زده‌اند. در حقیقت تم داستانی این بازی اصلاً انتقام نیست! جناب نویسنده صرفاً می‌خواسته عقاید شخصی خود را به مخاطب تحمیل کند. تمام تلاش خود را نیز در این بین به کار می‌گیرد. تمام تکنیک‌های ممکن را به کار می‌گیرد. اما مخاطب به راحتی می‌تواند هدف نهایی را متوجه شود. یک داستان سفارشی برای پرداختن به فمينيسم و تطهیر انحرافاتی چون LGBT. در این بین جناب نویسنده اشاراتی هم به دیگر عقاید خود می‌کند.

به یاد نمی‌آورم اثری تا به این اندازه شعاری را تجربه کرده باشم، چه در سینما و چه در دنیای بازی‌ها. عناوین شعاری همیشه توسط مخاطب پس زده می‌شوند. هیچکس به یک داستان که سعی در تحمیل و تلقین عقاید دارد دل نمی‌بندد. داستانی که حتی در ارائه‌ی یک پایان‌بندی منطقی هم عاجز است. و در نهایت فقط خشم و احساس پوچی را به مخاطب ارائه می‌دهد. صحبت در خصوص داستان را رها کنیم چون در مقاله‌ای دیگر 35 حفره‌ی داستانی The Last of Us Part 2 را برایتان برشمردیم. قبل از رها کردن بخش داستانی شایان ذکر است که فلش بک‌های بازی خوب از آب درآمده‌اند. گویی 2 تیم مجزا وظيفه‌ی داستان نویسی را برعهده داشته‌اند.

نوشتار مرتبط:  چرا The Last of Us Part 2 هنوز به سودآوری نرسیده است؟ 

نقد و بررسی بازی The Last of Us Part 2 | دار و دسته‌ی بازنده‌ها

بررسی گیم‌پلی بازی

گیم‌پلی The Last of Us Part 2 استانداردهای سبک را رعایت کرده است. محیط‌های بازی اندکی بزرگ شده‌اند. و حالت نیمه جهان‌باز به بازی داده‌اند. البته در مقیاسی خیلی خیلی محدود. گان‌پلی بازی هم بسیار لذت‌بخش و حس خوبی را منتقل می‌کند. تنوع سلاح‌ها نیز در سطح خوبی قرار دارد. اما سلاح‌ها تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند. و عمق لازم را به گیم‌پلی نمی‌دهند. همچنین بخش ارتقاء نیز اصلاً عمق و تأثیرگذاری لازم را ندارد.

هوش مصنوعی The Last of Us Part 2 فوق‌العاده است. ناتی‌داگ مثل همیشه در این بخش عالی ظاهر شده است. اضافه شدن سگ‌ها به بازی هم جالب از کار در آمده است. با این حال سازندگان می‌توانستند تنوع بیش‌تری به دشمنان بازی بدهند. سازندگان سعی کرده‌اند که چند مبارزه با غولآخر به بازی اضافه کنند. که یکی از این غولآخرها شاهکار از آب درآمده است. RatKing، بدون شک یکی از بهترین غولآخرهای تاریخ بازی است. طراحی فوق‌العاده جذاب و نفس‌گیر. ای کاش سازندگان یکی دو غولآخر دیگر در این مقیاس قرار می‌دادند.

نوشتار مرتبط:  چرا داستان The Last of Us Part 2 سطحی است 

بررسی گرافیک The Last of Us Part 2

کیفیت بصری The Last of Us Part 2 در بالاترین سطح نسل هشتم قرار دارد. PS4 به سختی از پس اجرای بازی برمی‌آید. این را می‌شود از صدای وحشتناک پروانه‌های دستگاه فهمید. با این حال این کیفیت بصری بی همتا نیست. شاید در سال 2018 و نمایش نخست انقلابی به نظر می‌رسید. ولی حقیقتاً در زمان عرضه و حتی همان سال 2018 عناوین دیگری بودند که به این سطح رسیده باشند.

با این حال The Last of Us Part 2 در یک بخش بی رقیب است. آن هم چیزی نیست جز انیمیشن‌های بازی. انیمیشن‌های ناتی‌داگ همیشه زبانزد بوده است. و این بازی هم از این قاعده مستثنی نیست. نکته‌ی دیگری که وجود دارد بخش ضبط حرکات است. ضبط حرکات فوق‌العاده واقع‌گرایانه کار شده‌اند. این را می‌شود از انیمیشن چهره‌ها متوجه شد. به طور کلی می‌شود گفت که در بخش‌ گرافیک The Last of Us Part 2 در بالاترین سطح نسل هشتم قرار دارد.

نوشتار مرتبط:  5 دلیل برای غیرمنطقی بودن داستان The Last of Us Part 2 

نقد و بررسی بازی The Last of Us Part 2 | دار و دسته‌ی بازنده‌ها

صداگذاری و موسیقی

صداگذاری در The Last of Us Part 2 جای بحثی باقی نمی‌گذارد. از صدای محیط گرفته تا صدای اسلحه‌ها و غیره همه فوق‌العاده کار شده‌اند. صداپیشگی و ایفای نقش همه‌ی شخصیت‌ها عالی کار شده است. در این بین صدا پیشه‌ی الی سنگ تمام گذاشته است.

موسیقی The Last of Us Part 2 به طور چشمگیری حس و حال بازی را به بازی‌باز منتقل می‌کند. به طور کلی این بخش هم کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی نهایی

بازی The Last of Us Part 2 به مانند عقده گشایی یک فرد سرخورده است. عنوانی با داستانی غیرمنطقی و پر حفره که گویی توسط فردی خردسال که تازه نوشتن یاد گرفته، طرح ریزی شده است. در مقابل نمی‌شود از کیفیت بازی در دیگر بخش‌ها چشم‌پوشی کرد. اما همه می‌دانند که در عناوین داستان‌محور رُکن اصلی داستان است.

نمره‌ی ساویس‌گیم: 6 از 10

FINAL VERDICT

The Last of Us Part 2 is like a Catharsis of a spiteful person. A title with an irrational and hollow story, as if designed by a child who has just learned to write. On the other hand, the quality of the game in other areas can not be ignored. But everyone knows that in story-driven titles, the story has the last word

SavisGame score: 6 out of 10

 

3.7 10 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها