10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک

10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک

10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

در سال‌های اخیر سگا بازی‌های ویدئویی زیادی را منتشر کرد، اما بر اساس وبسایت متاکریتیک بعضی از این بازی‌ها نسبت به بقیه آن‌ها، عملکرد درخشان‌تری داشتند. در ادامه ضمن ارائه‌ی یک مقدمه‌ی مختصر و مفید، به 10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک خواهیم پرداخت.

سگا دهه‌ی شلوغی را پشت سر گذاشته است. شلوغ‌ترین لحظه در کسب‌وکار آن‌ها سال ۲۰۱۳ بود، سالی که Atlus (اتلوس) را خریداری کردند. با اینکه این استودیو هنوز تقریباً مستقل از سگا فعالیت می‌کند و از همان نام استفاده می‌کند، اما در حقیقت سگا صاحب حقوق بیش‌تر فرانچایز‌های محبوب آن‌ها مثل Persona (پرسونا) است. این نکته را مطرح کردیم چون هم حقیقتی جالب درباره سگا بود و هم می‌خواستیم روشن کنیم که قرار نیست در این فهرست به هیچ کدام از بازی‌های Atlus بپردازیم.

به جای آن، این لیست شامل بازی‌هایی می‌شود که در درون خود شرکت سگا ساخته یا منتشر شده‌اند. از این طریق ما یک فهرست دقیق‌تر درست کردیم تا عملکرد یک بخش خاص از شرکت سگا را ارزیابی کنیم. همچنین باید اشاره کنیم این فهرست فقط بر پایه‌ی عناوین عرضه شده روی کنسول‌ها و بازی‌های Handheld ساخته شده است. با در نظر گرفتن تمام این نکات، وقت آن است ببینیم عملکرد سگا در سال‌های اخیر چطور بوده است.

نوشتار مرتبط:  طرفدار فرانچایز بیگانه در برابر غارتگر هستید؟ Alien: Isolation بازی شماست 

10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک بازی Alien: Isolation

۱۰. Alien: Isolation (79)

باورش سخت است Alien: Isolation که تقریباً در ابتدای نسل قبل منتشر شد، به موفقیت رسید اما هیچ وقت دنباله‌ای برای آن ساخته نشد. این بازی بعدها به کنسول Switch هم منتقل شد. پس شاید این چراغ سبزی برای سگا برای ساخت یک بازی دیگر باشد.

به هر حال، بدون شک این بازی بهترین اقتباس‌ از حق امتیاز مجموعه‌ی Alien برای یک بازی‌ ویدئویی است. این بازی در انتقال شکل و حس وحشت زمانی که به  Xenomorphها برخورد می‌کنید، فوق‌العاده عمل می‌کند. تنها نکته‌ی منفی بازی این است که این موجودات شاید بیش از حد باهوش بودند که باعث می‌شد پشت سر گذاشتن بعضی از بخش‌های بازی آزاردهنده باشد.

نوشتار مرتبط:  بازی محبوب Just Cause این بار در موبایل! 

بازی Renegade Ops

۹. Renegade Ops (81)

علی‌رغم امتیاز بالا، Renegade Ops یکی از فراموش‌شده‌ترین بازی‌های سگا در دهه‌ی گذشته است. البته این به این معنی نیست که این بازی عنوان بدی است. ناگفته نماند که انتشار بازی صرفاً به صورت دیجیتالی روی PS3 (پلی استیشن ۳) و Xbox 360 (ایکس باکس ۳۶۰) صورت گرفت. و با اینکه بازی روی PC هم اجرا می‌شود، اما انگار فقط مختص این دو کنسول منتشر شده بود. جالب توجه‌تر آنکه این بازی توسط استودیو Avalanche و درست بعد از موفقیت این استودیو در بازی Just Cause 2 توسعه داده شد. این بازی یک بازی جالب اما ساده در ژانر نبرد و تیراندازی با محوریت وسایل نقلیه است.

نوشتار مرتبط:  جنگی به قدمت تاریخ بازی‌های کامپیوتری؛ سگا در برابر نینتندو 

10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک بازی Sonic & All-Stars Racing Transformed

۸. Sonic & All-Stars Racing Transformed (82)

بازی‌های مشابه زیادی سعی کردند تا جایگاه سلطنت را از بازی Mario Kart (ماریو کارت) بگیرند و بیش‌تر آن‌ها ناکام ماندند. بازی Crash Team Racing در پلی استیشن ۱، اولین رقیب شایسته‌ای بود که به این موفقیت دست پیدا کرد تا سال‌ها بعد که بازی Sonic & All-Stars Racing Transformed منتشر شد.

Sonic and all-stars racing transformed به عنوان یک بازی در سبک مسابقه‌ای جالب و نوآورانه بود. و جابه‌جایی بین ماشین و قایق و هواپیما همیشه باعث هیجان می‌شد. علاوه بر آن، این بازی نه تنها به سونیک بلکه به خیلی دیگر از فرانچایزهای سگا هم ادای احترام می‌کند. ادای احترامی سراسر فوق‌العاده.

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack 

بازی Puyo Puyo Tetris

۷. Puyo Puyo Tetris (83)

این بازی یک عنوان ترکیبی بین هر دو مجموعه (پویو پویو و تتریس) است. بازی البته به دلایل دیگر نیز قابل توجه است، مثلاً این حقیقت که این بازی اولین بازی Puyo Puyo بود که طی ۱۴ سال گذشته خارج از ژاپن منتشر می‌شد. آخرین بازی‌ای که برای غربی‌ها عرضه شد Puyo Puyo Fever بود که روی کنسول GameCube (گیم‌کیوب) اجرا می‌شد. خوشبختانه این انتظارِ ۱۴ ساله ارزشش را داشت، چرا که این کراس‌اور یک بازی پازلی محشر است. شاید این بازی به خوبی Tetris 99 یا Tetris Effect نباشد، اما هنوز هم یک بازیِ ترکیبی خوب در این مجموعه است.

نوشتار مرتبط:  رگبار تیرهای آتشین؛ چگونه Vanquish شوتر سوم شخص را بازتعریف کرد 

10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک بازی Vanquish

۶. Vanquish (84)

بازی Vanquish یکی از اولین بازی‌های سگا بود که اوایل سال ۲۰۱۰ منتشر شد. و شروع‌کننده‌ی یک دهه‌ی درخشان برای سگا بود. متأسفانه این بازی در همان نقطه گیر کرد و برای تمام دهه، روی کنسول‌های نسل هفتم گیرافتاده بود. مگر اینکه آن را از طریق قابلیت Backwards Compatibility روی کنسول‌های ایکس باکس تجربه می‌کردید.

خوشبختانه بازی در یک کالکشن همراه با Bayonetta درسال 2020 تحت عنوان Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary Bundle منتشر شد. و توانست نمره‌ی بسیار خوب 85 را از وبسایت متاکریتیک دریافت کند.  سگا و PlatinumGames باید برای نسخه‌ی دوم این بازی دست به کار شوند. اما فعلاً نسخه‌ی ریمسترشده حداقل برای شروع بد نیست.

نوشتار مرتبط:  25 بازی برتر نینتندو سوئیچ در طول تاریخ 

بازی Hatsune Miku: Project Diva Future Tone

۵. Hatsune Miku: Project Diva Future Tone (84)

در اصل دو بازی Hatsune Miku با امتیاز ۸۴ وجود دارند. این وضعیت شبیه همان اتفاقی است که‌ برای بازی Pokémon Red  و Pokémon Blue اتفاق افتاد که در آن، بازی Hatsune Miku: Project Diva Future Tone – Future Sound شبیه یک نسخه موازی از Colorful Tone است. هر دوی این بازی‌ها درباره تعامل با گروهی محبوب از نمایش‌دهندگان هستند. اما هر بازی ویژگی‌های متفاوت خودش را دارد. هر کدام از این نسخه‌ها را که انتخاب کنید، باز هم طرفداران شبیه‌سازی پاپ آن را از یاد نخواهند برد.

نوشتار مرتبط:  10 بازی فوق‌العاده که دنباله‌ای دریافت نخواهند کرد 

10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک Valkyria Chronicles 4

۴. Valkyria Chronicles 4 (84)

بعد از اینکه Valkyria Chronicles 3 نتوانست در غرب عرضه شود. و در راس این افتضاح که Azure  Revolution  قرار داشت، یک‌ دنباله‌ی فرعی اکشن-محورتر یعنی Valkyria Chronicles 4 باعث شد این مجموعه به دوران خوب خودش برگردد. این همان چیزی بود که طرفداران می‌خواستند و حتی از آن فراتر هم می‌رفت.

ترکیب استراتژی‌های لحظه‌ای با تیراندازی‌ها باعث شد این بازی در ژانر RPG به یک‌ شاهکار تبدیل شود و هیچ چیزی شبیه به آن وجود نداشته باشد. با اینکه این بازی نظرات خوبی دریافت کرد،‌ اما فروش آن نشان‌دهنده این موفقیت نبود‌. خوشبختانه این به این معنی نیست که این مجموعه به آخر خط رسیده است.

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Yakuza 0 

10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک بازی Yakuza 0

۳. Yakuza 0 (85)

این فهرست می‌توانست صرفاً از بازی‌های یاکوزا تشکیل شود، چرا که امتیاز همه‌ی آن‌ها نسبتاً به امتیاز ۸۵ بازی Yakuza 0 نزدیک است. از طرفی دیگر این بازی به خاطر اینکه طرفداران غربی بیش‌تری را مجذوب خود کرد باید مورد تشویق قرار بگیرد. یاکوزا زیرو بازآفرینی نبود،‌ اما از آنجایی که یک پیش‌درآمد بود بنابراین باز هم شبیه به یک بازآفرینی محسوب می‌شد.

آغاز مجموعه‌ی یاکوزا از همان اولین بازی می‌تواند در زمان حاضر جذاب باشد. برای همین است که برگشتن به ابتدای آن برای آن‌هایی که تازه با این مجموعه آشنا شده‌اند جذاب‌تر است. علاوه بر آن، چه کسی از دهه‌ی ۸۰ میلادی خوشش نمی‌آید؟

نوشتار مرتبط:  10 حقیقت در مورد Crash Bandicoot که نمی‌دانستید 

بازی Sonic Mania سونیک مانیا

۲. Sonic Mania (86)

با صرف‌نظر از بازی‌های سگا جنسیس و شاید هم چند بازی سه‌بعدی ابتدایی، بیش‌تر از یک دهه است که آفتاب سونیک پشت ابر قایم شده است. این مشکل را به عهده طرفداران بگذارید تا چیزی خلق کنند که شایسته این نام باشد. درست است؛ سگا بعضی از هنرمندان و هکرهای طرفدار بازی را که به‌شدت شیفته‌ی آن بودند، استخدام کرد تا بتوانند با ساخت یک بازی رسمی، رویای خودشان را به حقیقت تبدیل کنند. چیزی که مسلماً به نفع هر دو طرف شد.

نوشتار مرتبط:  بازی‌های Breath of the Wild 2, Metroid Prime 4 و Bayonetta 3 کی عرضه می‌شوند؟ 

10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک بازی Bayonetta بایونتا

۱. Bayonetta (90)

و جایزه‌ی بهترین بازی سگا در سال‌های اخیر به نسخه‌‌ی اصلی Bayonetta می‌رسد. جالب است وقتی بدانید سگا در سال‌های اخیر یک مجموعه جدید را راه‌اندازی کرد و آن را از دست داد. حال نینتندو کاملاً این مجموعه را به عنوان یک فرانچایز اختصاصی در چنگ خود دارد. البته این فقط برای نسخه‌ی دوم و سوم بازی صدق می‌کند.

همانطور که پیش‌تر درباره‌ی کالکشن Vanquish اشاره کردیم، سگا  نسخه‌ی اصلی Bayonetta را همراه با بازی Vanquish در سال 2020 منتشر کرد. عرض کردیم که قراردادهای قانونی حول‌وحوش بازی عجیب است. اما این مسائل به کنار، این شخصیت با آن موهای جذابش هنوز هم مبارز سرسختی است.

10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک بازی Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary Bundle

نظر شما در خصوص فهرست 10 بازی برتر سگا در سال‌های اخیر از نظر متاکریتیک چیست؟ کدامیک را تجربه کرده‌اید؟ آیا امتیازات متاکریتیک منصفانه است؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها