نقد و بررسی بازی Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack

نقد و بررسی بازی Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack

شرکت نام آشنای Koei Tecmo سه‌گانه‌ی اسرارآمیز فرانچایز Atelier را بازعرضه کرده است. این سه‌گانه که مشتمل بر Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey DX، Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book DX و Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings DX تحت عنوان Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack عرضه شده است. بازی‌هایی که در این سه‌گانه قرار گرفته‌اند پیش از این برای پلتفرم‌های مختلف عرضه شده‌اند و حال با DLCها و امکانات بیشتر بازعرضه شده‌اند. قبل از هر چیز در ادامه توضیح مختصری در خصوص این بازی‌ها ارائه می‌دهم.

بازی نخست که Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book DX نام دارد، داستان یک کارآموز کیمیاگری را دنبال می‌کند که متوجه می‌شود صاحب کتابی اسرارآمیز است که یک روح را در خود جای داده است. نام این کارآموز جوان Sophie Neuenmuller می‌باشد. سوفی متوجه می‌شود که این کتاب جاندار حافظه‌ی خود را از دست داده است و تنها راه کمک کردن به آن یادگیری فرمول‌های کیمیاگری است. با هر فرمولی که سوفی در کتاب می‌نویسد حافظه‌ی آن به تدریج بازمی‌گردد. تفاوت این نسخه با بازی اصلی به محتوای اختصاصی داستانی آن بازمی‌گردد. سوفی در بخش جدید داستانی پس از پایان دادن به بخش اصلی داستان مادربزرگ خود را پی می‌گیرد. که او هم از کیمیاگران بزرگ آن منطقه بود.

نقد و بررسی بازی Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack

بازی دوم این مجموعه Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey DX نام دارد. در این بازی شما ماجراجویی‌های خواهران Mistlud را پی می‌گیرید. Firis و Liane تمام عمر خود را در شهرکی محصور گذرانده‌اند. جایی که Firis از توانایی منحصر به فرد خود برای یافتن محل کریستال‌ها استفاده می‌کرد. طی اتفاقاتی Firis متوجه می‌شود که یک آزمون کیمیاگری در حال برگزاری است. او عزم خود را جزم می‌کند تا پا را محل زندگی خود فراتر بگذارد و به کشف رازهای جهان برود. نسخه‌ی DX بازی وسایل نقلیه‌ی بیشتری را ارائه می‌دهد. به علاوه‌ی آیتم‌های بیشتر و 7 مرحله‌ی جدید که به یک دشمن قدرتمند به نام Palmyra ختم می‌شود.

نقد و بررسی بازی Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack

و اما پایان دهنده‌ی این سه‌گانه Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings DX می‌باشد. در این بازی ما داستان دوقلوهای کیمیاگر را دنبال می‌کنیم. این دوقلو در کنار پدر خود به امر کیمیاگری مشغول هستند اما به دلیل کم تجربه بودن هیچ مشتری و درآمدی ندارند. این دو به سختی تلاش می‌کنند تا مهارت‌های خود را تقویت کنند و در یکی از این گشت و گذارها به اتفاق عجیبی بر می‌خورند. آن‌ها یک نقاشی اسرارآمیز را می‌بینند و وقتی برای بررسی نزدیک آن می‌شوند آن نقاشی دوقلوها را به درون خود می‌کشاند. نسخه‌ی DX این بازی شامل مراحل جدید و نقاشی جدید است که محیط‌های جدیدی را به همراه خواهد داشت.

من پیش از این با مجموعه‌ی Atelier آشنایی آنچنانی نداشتم و عناوين این سه‌گانه را نیز پیش از این تجربه نکرده بودم. بنابراين عرضه شدن Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack فرصت مناسبی بود تا در کنار شما عزیزان نگاهی به این فرانچایز داشته باشیم. جالب است بدانید که این فرانچایز از جمله طولانی‌ترین فرانچایزهای هنر-صنعت به شمار می‌رود. عناوینی که در این سه‌گانه قرار گرفته‌اند به ترتیب هفدهمین، هجدهمین و نوزدهمین شماره از این مجموعه می‌باشند! هر کدام از این بازی‌ها به طور متوسط 30 ساعت گیم‌پلی در خود جای داده‌اند. و با توجه به بخش‌های جدیدی که به هر کدام اضافه شده است این عدد بالاتر هم می‌رود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید که این سه‌گانه از لحاظ داستانی از یکدیگر جدا هستند اما بهتر است برای داشتن تجربه‌ی درگیرکننده‌‌تر به ترتیب آن‌ها را بازی کنید.

مجموعه‌ی Atelier از لحاظ داستانی چندان قوی نیست. داستان بازی‌ها قابل قبول است اما آن کشش بالا که در عناوین بزرگ‌تر شاهدش هستیم را در این‌جا نمی‌بینیم. دیالوگ‌ها و متن داستانی به طور کلی خیلی ساده و سطحی می‌باشد. به طور کلی می‌شود گفت که سطح داستانی هر 3 بازی هم تراز است و شماره‌ی دوم یعنی Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey DX کمی بالاتر قرار دارد. دلیل بالاتر بودن آن نیز تغییر در جهان و فضای بازی است که اندکی از شادابی و طراوت بیش از حد فرانچایز فاصله می‌گیرد.

آن چیزی که از گیم‌ پلی این عناوین به دست آمد این است که بر پایه‌ی ساخت و ساز، جمع‌آوری و مبارزات است. نکته‌ی جالب این است که هر بازی این اعمال را به‌گونه‌ای منحصر به فرد انجام می‌دهد. و از این نظر به تکرار نمی‌افتد. شیوه‌ی ساخت و ساز در هر سه بازی اما تقریباً مشابه است. شما پیش‌نیازها را در صفحه‌ای مشبک قرار می‌دهید و آن‌ها را ترکیب می‌کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه برسید. این بخش بازی شباهت زیادی به تتریس دارد و احتمالاً شما را یاد آن بازی بیندازد. این بخش می‌تواند خیلی ساده و دم دستی باشد یا این‌که حسابی پیچیده و جذاب شود. بستگی به انتخاب خود شما دارد که چگونه مایل به انجام آن باشید. در طول سه‌گانه نیز اندکی تکامل پیدا می‌کند اما کلیت آن یکسان باقی می‌ماند.

نقد و بررسی بازی Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack

بخش جمع‌آوری نیز تقریباً مشابه است. سوفی ساده‌ترین بخش را در این بین دارد. در این بازی جمع‌آوری آیتم‌های موردنیاز خیلی سر راست و آسان است. از طرفی محیط‌ها هم کوچک و محدود هستند. اما ماجرا در بازی دوم به کلی فرق می‌کند. Firis باید این مهم را در محیط‌های به مراتب بزرگ‌تری انجام دهد. از طرفی یک سری ویژگی‌ها نیز دارد از جمله محدودیت زمانی که شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید. جالب است بدانید که به عنصر زمان توجه ویژه‌ای شده است. به عنوان مثال اگر شما برای انتقال یک بذر زمان زیادی را هدر بدهید آن بذر تبدیل به جوانه می‌شود و خاصیت اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد. از این‌جور ریزه کاری‌های جذاب در بازی زیاد است.

در زمینه‌ی مبارزات با استاندارهای نقش‌آفرینی ژاپنی طرف هستیم. اگر از علاقمندان به مبارزات نوبتی باشید بدون شک مشکلی با این بخش نخواهید داشت. در این سه‌گانه طبق معمول سوفی ساده‌ترین مبارزات را دارد. شماره‌های بعدی نیز مکانیک‌های جدیدی به آن سبک مبارزه اضافه می‌کنند. در کل می‌شود تحول را در ارکان مختلف این سه‌گانه دید. پیشنهاد می‌کنم حتماً ابتدا سوفی را بازی کنید و سپس به شماره‌های بعدی رجوع کنید که این پیشرفت را بهتر لمس کنید.

در بخش گرافیک شرایط چندان دلچسب نیست. البته شاید این مورد برای طرفداران بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی چندان حائز اهمیت نباشد. سوفی در این بین ضعیف‌ترین گرافیک را دارد. چرا که این بازی به صورت بین نسلی برای PS3 و PS4 عرضه شده بود. برای همین از دیدن محیط‌های خالی و کم جزئیات چندان تعجب نکنید. 2 شماره‌ی بعدی جهش گرافیکی خیره‌کننده‌ای دارند. ای کاش سازندگان دستی هم به سوفی می‌کشیدند تا تجربه‌ی دلچسب‌تری را ارائه دهند.

بخش صداگذاری و موسیقی Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack در سطح قابل قبولی قرار دارد. موسیقی هر سه بازی در سطح بالایی قرار دارد. نمی‌شود گفت که کدام نسخه از این نظر بهتر عمل کرده است، چرا که بحث کاملاً سلیقه‌ای می‌شود. در خصوص صداگذاری یکی از مزیت‌های بازی این است که در کنار صداگذاری ژاپنی از صداگذاری با کیفیت انگلیسی نیز برخوردار است. از این نظر می‌شود گفت که سازندگان تصمیم خوبی گرفته‌اند.

در نهایت می‌شود گفت که Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack بهترین فرصت برای آشنا شدن با این فرانچایز بزرگ است. اگر طرفدار عناوین JRPG و مبارزات نوبتی هستید از تجربه‌ی این سه‌گانه هم لذت خواهید برد.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

 

FINAL VERDICT

Finally, it can be said that the Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack is the best opportunity to get acquainted with this great franchise. If you are a fan of JRPG titles and turn-based battles, you will also enjoy the experience of this trilogy

SavisGame Score: 9 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها