31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک| بخش سوم

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک| بخش سوم

تمام عیار بودن و کامل بودن در هنر امری محال به نظر می‌رسد. بازی‌های ویدئویی هم از این قاعده مستثنی نیستند. چرا که بازی‌های ویدئویی سال‌هاست به عنوان کامل‌ترین نوع هنر به شمار می‌روند. در این مقاله قرار است به 31 بازی تمام عیار بپردازیم. عناوینی که به مرز کامل بودن نزدیک شده‌اند و قلب میلیون‌ها انسان را به تسخیر خود درآورده‌اند. شایان ذکر است که این عناوین با توجه امتیاز متاکریتیک انتخاب شده‌اند. متاکریتیک هم همان‌طور که می‌دانید برآورد نظر صدها منتقد است.

این بازی‌ها در طول سال‌ها توانسته‌اند در فهرست بهترین بازی‌های افراد مختلفی قرار گیرند. برخی در طول سال‌ها جلوه و زیبایی خود را حفظ کرده‌اند و برخی تسلیم گذر زمان شده‌اند. این عناوین همگی امتیاز 96 یا بالاتر را دریافت کرده‌اند که نزدیک‌ترین امتیاز به تمام عیار بودن است. لطفاً قسمت دوم این عناوین تمام عیار را مطالعه کنید. قسمت اول عناوین تمام عیار نیز قبلاً خدمتتان ارائه شده بود. حال این شما و این بخش سوم از 31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی.

 

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک| بخش سوم

Perfect Dark

گفتیم که GoldenEye 007 نمی‌توانست دنباله‌ای داشته باشد. اما استودیوای افسانه‌ای Rare کار شاهکار خود را تکرار کرد با دنباله‌ی معنوی بازی به نام Perfect Dark. اگر با جیمز باند آشنا بودید بدون شک با ژووانا دارک هم همذات پنداری می‌کردید. این بازی عناصر فوق‌العاده‌ای که GoldenEye 007 معرفی کرد را صیقل داد و به یک دستاورد شگفت‌انگیز برای نینتندو 64 بدل شد.

بازی Perfect Dark به قدری عناصر خوب دارد که سخت است به یکی از آن‌ها اشاره کنیم. بخش چندنفره‌ی GoldenEye 007 در این بازی متحول شده بود. مراحل استثنایی با طراحی نبوغ آمیز، سلاح و حالت‌های متنوع و جدید و حتی دشمنانی که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شدند. داستان بازی فوق‌العاده بود و رگه‌هایی از عناصر علمی‌تخیلی و فضایی در خود داشت. گرافیک بازی در آن زمان دلچسب بود و هنوز هم زیباست.

تقریباََ همه‌ی نقدهای بازی به این نکته اشاره کردند که Perfect Dark به مانند نسخه‌ی تکامل یافته‌ی GoldenEye 007 است. و چه تعریفی بهتر از این؟

 

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک| بخش سوم

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

عناوین زیادی از فرانچایز زلدا در جمع بهترین عناوین تاریخ هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی قرار گرفته‌اند. و جدیدترین آن‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس از این‌که نینتندو با عرضه‌ی wii u برخی از طرفداران خود را نا امید کرد، فرصت بازگشت با نینتندو سوئیچ رسیده بود. خوشبختانه آن‌ها عنوانی داشتند که شایسته‌ی توجه بود و عجب شاهکاری برای روز عرضه تدارک دیده بودند. عنوانی که نفس‌ها را در سینه حبس می‌کرد: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

منتقدان این بازی را زلدایی در قالب اسکایریم لقب داده بودند. اما حقیقتاََ این بازی فرای این حرف‌ها بود. افسانه‌ی زلدا نفس وحش عناصر بازی‌های جهان‌باز را وارد فاز جدیدی کرده بود. و ترسی هم از به‌کارگیری ایده‌های جدید نداشت. افسانه‌ی زلدا به مانند هیچ یک از عناوین گذشته‌ی این فرانچایز نبود ولی باز هم رنگ و بوی زلدا داشت. نقدهایی انگشت شماری که بازی گرفته شد چندان مهم نیستند و سختگیرانه می‌باشند. اگر نینتندو سوئیچ دارید و این بازی بی همتا را تجربه نکرده‌اید بیش از این خودتان را محروم نکنید.

 

Grand Theft Auto 5

از زمان عرضه‌ی جی تی ای 3 این فرانچایز همیشه جزو محبوب‌ترین‌های جهان گیمینگ و سرگرمی است. حتی اگر گیمر نباشید هم نام این فرانچایز را شنیده‌اید. جدیدترین نسخه‌ی آن هم Grand Theft Auto 5 است که برمی‌گردد به سال 2013. این بازی همه‌چیز دارد. یک شبیه‌ساز زندگی است. شبیه‌ساز جنایتکاری است و یک دموی فنی نیز می‌باشد. در جی تی ای همه کاری می‌توانید بکنید. در جهان بزرگ بازی غوطه‌ور شوید و تجربه‌ی یک زندگی مجازی را داشته باشید. پنجمین شماره‌ی اصلی این فرانچایز تمام عناصر گذشته را تکامل داده است. در وصف محبوبیت آن همین بس که پس از گذشت هشت سال همچنان در جمع پرفروش‌ترین بازی‌های هفته قرار داد. این بازی سه نسل را به خود دیده است. در نسل هفتم عرضه شد. برای نسل هشتم ریمستر شد. و برای نسل نهم هم در دست عرضه قرار دارد! همین نکته خود نوعی رکورد به شمار می‌رود.

تجربه‌ی داستانی هم‌زمان با سه شخصیت متفاوت نوآوری راکستار در این بازی بود. نوآوری جذابی که تا مدت‌ها از آن صحبت می‌شد و مورد بررسی قرار می‌گرفت.

 

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک| بخش سوم

Red Dead Redemption 2

به دور آتش جمع شوید و به داستان آرتور مورگان و دار و دسته‌ی ون‌در‌لینده گوش فرا دهید. عرضه‌ی Red Dead Redemption 2 یکی از مورد انتظارترین بازی‌های چند سال گذشته به غایت پرهیجان بود. بازی‌بازان از این‌که راکستار بتواند درخشش نسخه‌ی نخست را تکرار کند تردید داشتند. اما راکستار فراتر از تصور خیلی‌ها عمل کرد. و عنوانی را روانه‌ی بازار کرد که به سنگ محک بازی‌های جهان‌باز بدل شده است.

همانند دیگر بازی‌های این شرکت بزرگ چیزی که Red Dead Redemption 2 را متمایز می‌کند زنده بودن جهان آن است. راندن اسب در میان طبیعت زیبای این بازی به شما این حس را منتقل می‌کند که تنها جز کوچکی از جهانی بزرگ هستید. و هر لحظه ممکن است به چیز جدیدی برخورد کنید درست به مانند جهان حقیقی. Red Dead Redemption 2 یکی از آن بازی‌هایی است که نمی‌شود برچسب قیمتی روی آن زد. این جهان شگرف و پر جزئیات مگر قیمت دارد؟ این بازی از جمله تجربه‌هایی است که نه تنها هر بازی دوست بلکه هر کس عاشق هنر است باید لمسش کند.

 

Super Mario Galaxy

نینتندو بعضی اوقات جهش‌های بزرگی در یکی از پرچمداران خود ایجاد می‌کند و Super Mario Galaxy یکی از همان اوقات است. گویی نینتندو همان مکانیک استثنایی ماریو 64 را این‌بار با کنترلر حرکتی نینتندو wii ترکیب کرده است. هنوز هم این بازی یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های تاریخ است و بهترین مثال برای بهره‌گیری از سخت‌افزار جدید به شمار می‌رود.

کهکشان سوپر ماریو یک ایده‌ی ناب است که به ثمر نشسته. عنوانی که می‌شود آن را با خیال راحت به همه پیشنهاد کرد. صرفنظر از این که چه پس‌زمینه‌ای داشته باشند و به چه عناوینی علاقمند باشند. Super Mario Galaxy عنوانی برای لذت بردن و سرگرم شدن است.

 

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک| بخش سوم

Super Mario Galaxy 2

یوروگیمر مقایسه‌ی خوبی کرده بود. نینتندو بیش از 2 دهه بود که دنباله‌ی مستقیمی برای عناوین سوپر ماریو نساخته بود. این نشان از جایگاه بالای این بازی دارد و این‌که نینتندو چقدر روی عنصر خلاقیت و نوآوری پایبند است. به گونه‌ای که یک ایده را تکرار نمی‌کند. اما ببینید Super Mario Galaxy چقدر فوق‌العاده بوده است که نینتندو توانسته یک دنباله‌ی مستقیم برای آن بسازد و آن ایده را بسط دهد. ساخت دنباله برای همچین عنوانی غیرممکن بود ولی نینتندو مرد غیرممکن‌هاست.

بازی Super Mario Galaxy 2 از آن دست عناوینی است که نمی‌شود دلیلی برای خوب بودن آن پیدا کرد. این بازی برای لذت بردن و غوطه‌ور شدن ساخته شده است. این یک سرگرمی فوق‌العاده است. خیلی‌ها این بازی را بهترین ماریوی تاریخ می‌دانند.

 

SoulCalibur

وقتی به میان بحث طرفداران بازی‌های مبارزه‌ای بنشینید احتمالاً اسم‌هایی که می‌شنوید این‌ها هستند: تکن، مورتال کامبت و استریت فایتر. در این بین مورتال کامبت احتمالاً بیش‌تر شناخته شده باشد. اما عنوان مبارزه‌ای که بالاترین امتیاز متاکریتیک را دارد از فرانچایز دیگری است. فرانچایز بزرگ سول کالیبور.

جالب است بدانید که SoulCalibur عنوان نخست این فرانچایز نیست بلکه ریشه‌ی اصلی فرانچایز بازی Soul Edge است. اما این سول کالیبور بود که در دوران دریم کست درخشید و پرفروش شد. از زمان عرضه‌ی این بازی در سال 1999 تا کنون عناوین زیادی از این فرانچایز عرضه شده‌اند اما هیچ کدام به موفقیت این نسخه نرسیدند. این بازی به عنوان یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای 3بعدی شناخته می‌شود. و در زمان دریم کست یکی از دلایل مهم خرید این کنسول به شمار می‌رفت. تقریباً همه‌ی منتقدان محو کیفیت این بازی شده بودند.

 

Grand Theft Auto 4

جی تی ای 4 همه‌ی آن چیزی که نسخه‌ی سوم را فوق‌العاده می‌کرد به تکامل رسانده بود. به علاوه‌ی این‌که شما می‌توانستید با رومن به بولینگ هم بروید!

شوخی به کنار، جی تی ای 4 یک الماس دلفریب است. همه‌ی بازی‌های گذشته‌ی فرانچایز را کنار بگذارید جهان این بازی دیوانه کننده بود. جی تی ای 4 ادای جهان‌باز بودن را در نمی‌آورد این بازی تعریفی برای این واژه بود. کارهایی که می‌توانستید در این بازی انجام دهید به قدری زیاد بود که تا صد ساعت هم می‌شد بازی کرد و چیز جدید کشف کرد. بیش از 90 مرحله‌ی اصلی شوخی نیست، جی تی ای 4 در این خصوص تنه به تنه‌ی عناوین نقش‌آفرینی می‌زد. جی تی ای 5 تنها 63 مرحله‌ی اصلی داشت، خودتان حساب کنید!

کیفیت بصری جی تی ای 4 شگفت انگیز بود. ساعت‌ها می‌شد به فیزیک خیره‌کننده‌ی آب در کنار پل نمادین بازی خیره شد. همچین کیفیتی همتایی نداشت. فیزیک بازی انقلابی بود. فیزیک برخورد ماشین‌ها در هیچ بازی دیگری تکرار نشد حتی در جی تی ای 5. این بازی بود که بخش چندنفره‌ی جذاب را در خود جای داده بود و پایه‌گذار اصلی جی تی ای آنلاین شد. خیلی ساده بگویم “جی تی ای 4” عنوانی است که باید تجربه کنید. فقط برای اعصاب خودتان هم که شده سعی کنید رومن را بی محلی کنید.

 

Tony Hawk’s Pro Skater 2

دسته‌ای از عزیزان هستند که به محض شنیدن نام فرانچایز Tony Hawk’s Pro Skater ناخداگاه شروع به زمزمه کردن آهنگ می‌کنند. شانس این‌که آن آهنگ مربوط به Tony Hawk’s Pro Skater 2 باشد زیاد است. این نشان از جایگاه بالا و ارتباطی است که بازی‌بازان با این بازی برقرار کرده‌اند. این نشان‌دهنده‌ی ساعت‌های متوالی اسکیت سواری در جهان Tony Hawk’s Pro Skater 2 است.

نسخه‌ی نخست این فرانچایز زمانی عرضه شد که ورزش‌های خطرناک روی دور بودند. در نتیجه طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کرد. لذت اسکیت سواری در استخرهای عمیق و نرده‌های کنار خیابان قابل وصف نیست. اما، نسخه‌ی دوم یعنی Tony Hawk’s Pro Skater 2 نزدیک‌ترین تعریف به تمام عیار بودن را ارائه می‌دهد. این بازی بالاترین امتیاز در بین تمام عناوین پلی‌استیشن را در اختیار دارد. بالاترین امتیاز در بین تمامی آن‌ها می‌دانید یعنی چی عزیزان؟ فقط لحظه‌ای چشمان خود را ببندید و عناوين بزرگ پلی‌استیشن را بخاطر آورید. این بازی انقلابی بود، همین و بس.

این بازی به قدری خوب بود که 20 سال پس از عرضه به همراه نسخه‌ی نخست تحت عنوان بازسازی بازعرضه شد. و تبدیل شد به رکورددار سریع‌ترین فروش در بین عناوین این فرانچایز. همین چندی پیش نسخه‌ی PS5 آن هم عرضه شد.

 

31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک| بخش سوم

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

رکورد بالاترین امتیاز متاکریتیک به 2 دهه‌ی پیش بازمی‌گردد. ده‌ها هزار نقد و بررسی آمدند و رفتند. صدها هزار بازی عرضه شدند و به دست فراموشی سپرده شدند. در این بین تنها یک عنوان است که پادشاهی می‌کند. دارنده‌ی امتیاز خارق‌العاده‌ی 99: The Legend of Zelda: Ocarina of Time. نینتندو 64 خواستگاه بزرگان زیادی است اما تنها این بازی است که شایسته‌ی لقب شاهکار تمام دوران‌هاست.

هیجانی که پیرامون The Legend of Zelda: Ocarina of Time یا “زلدا64” به قدری بالا بود که حد نداشت. با تمام این وجود این بازی انتظارها را برآورده که کرد هیچ، مرزها را نیز کیلومترها جابه‌جا کرد. IGN در نقدوبررسی خود از این اثر هنری می‌نویسد: وقتی نسخه‌ی نهایی زلدا64 به دفتر IGN64 رسید، ما کار را رها کردیم و خودمان را در اتاقی با تلویزیون بزرگ و صدای ساراند زندانی کردیم و 17 ساعت متوالی بازی کردیم. سپس پس از اندکی خواب باز به تجربه‌ی بازی برگشتیم و نتوانستیم آن را تا لحظه‌ی آخر رها کنیم. پس از پایان ما باز هم از ابتدا شروع کردیم تا تمام رمز و راز بازی را پیدا کنیم.

تقریباََ هیچ نقطه ضعفی در The Legend of Zelda: Ocarina of Time نمی‌توانید پیدا کنید. این بازی استاندارهای سبک را به قدری بالا برد که برای سازندگان تبدیل به قله و رویا شده است. این بازی تمام عیار است و به تنهایی در قله‌ جا خوش کرده است.

امیدوارم از خواندن این مجموعه مقالات لذت برده باشید. در پایان نظر شما در خصوص عناوینی که به آن‌ها اشاره شد چیست؟ بازی مورد علاقه‌ی شما کدام است؟ کدام بازی را شایسته‌ی حضور در این فهرست می‌دانید؟

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها