BioShock در مقابل BioShock Infinite: کدام بازی برتر است؟

BioShock در مقابل BioShock Infinite: کدام بازی برتر است؟

BioShock در مقابل BioShock Infinite: کدام بازی برتر است؟

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

مجموعه‌ی Bioshock یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های دنیای بازی‌‌های ویدئویی است. اما وقتی درباره‌ی بهترین بازی این مجموعه بحث می‌شود، این عنوان باید به Bioshock تعلق بگیرد یا به Infinite؟ وقتی شخصی درباره‌ی یکی از چشم‌گیرترین و به‌یادماندنی‌ترین بازی‌های تاریخ صحبت می‌کند، مشخصاً دیر یا زود مجموعه بایوشاک به ذهنش می‌رسد. شاهکار کن لوین (Ken Levine) به یکی از محبوب‌ترین سه‌گانه‌های تمام تاریخ تبدیل شده و یکی از زیرکانه‌ترین داستان‌پردازی‌هایی را دارد که در بازی‌های ویدئویی به چشم می‌خورد. این روایت‌های بازی تا همین لحظه هم به‌عنوان برخی از جذاب‌ترین داستان‌های بازی‌های ویدئویی باقی مانده‌اند و به خصوص نسخه‌ی اول Bioshock و Bioshock Infinite به‌خاطر فوق‌العاده بودن در این حوزه، متمایز شده‌اند.

اما درست مثل بقیه‌ی بازی‌هایی که به هم شبیه هستند، وقتی بحث سر این باشد که کدام بازی تجربه بهتری از سری Bioshock را ارائه می‌دهد، طرفداران این مجموعه به 2 گروه مخالف تقسیم می‌شوند. اگرچه ممکن است این بحث‌ها در نگاه اول غیرضروری به‌نظر برسند، اما شایسته است به 5 نقطه قوت هر بازی بپردازیم و اینکه چطور این 5 مزیت باعث برتری یک بازی نسبت به دیگری می‌شوند. پس با در نظر گرفتن این نکته و نگاه کردن به 5 نکته‌ی برجسته از هر 2 بازی، به بررسی بی‌طرفانه‌ی این موضوع می‌پردازیم که کدام بازی بهتر است.

نوشتار مرتبط:  از رپچر تا کلمبیا: 10 لحظه‌ی فراموش نشدنی سری بایوشاک 

BioShock در مقابل BioShock Infinite: کدام بازی برتر است؟ شهر زیر آب رپچر بایوشاک

Bioshock: رپچر واقعاً محیطی زیباست​

بی‌دلیل نیست اکثر کسانی که نسخه‌ی اصلی بایوشاک را بازی کرده‌اند، درباره‌ی محیط آن با آب‌ و تاب صحبت می‌کنند. بدون شک Rapture (رپچر) یکی از به‌یادماندنی‌ترین و بهترین محیط‌‌های یک بازی ویدئویی است که در تاریخ وجود داشته. البته این بدان معنی نیست که Bioshock Infinite از نظر طراحی محیط بازی از عنوان اصلی کم‌تر است.

نوشتار مرتبط:  زیبایی‌های بی کران؛ نگاهی تحلیلی به عوامل زیبا شناسانه‌ی BioShock Infinite 

کلمبیا بایوشاک

Bioshock Infinite: به زبان ساده کلمبیا هم زیباست​

بازی Bioshock Infinite تصمیم گرفت محیط رپچر را کنار بگذارد. تا بر یک محیط بازتر تمرکز کند که هم با روایت جدید بازی و هم با گیم‌ پلی در حال پیشرفت بازی جور در می‌آید. نتیجه نهایی Columbia (کلمبیا) بود، یک شهر شناور در هوا که به نوبه‌ی خود به محیطی مشهور در دنیای بازی‌های ویدئویی تبدیل شد.

نوشتار مرتبط:  10 مرحله‌ی آغازین برتر در بازی‌های ویدئویی 

BioShock در مقابل BioShock Infinite: کدام بازی برتر است؟ بایوشاک 2

Bioshock: بی‌دلیل نیست که Big daddy یک دشمن خوب در بازی ویدئویی است​

نمی‌شود کسی درباره‌ی بایوشاک بدون اینکه به یکی از شاخص‌ترین دشمنان موجود در بازی‌های ویدئویی اشاره کند، صحبت کند. درست حدس زدید، Big Daddyها.تلاش برای جنگیدن با این‌ دشمنان در مراحل اول بازی به معنای واقعی کلمه چالش بزرگی برای بازی‌بازهاست. و با اینکه شکست دادن این دشمنان با گذشت زمان آسان‌تر می‌شود، اما بیگ‌ددی‌ها هیچوقت از آن دسته دشمن‌هایی نمی‌شوند که جنگیدن با آن‌ها ساده است. بازی‌بازها اگر می‌خواهند این دشمنان جان‌سخت را شکست دهند، باید همیشه حواسشان جمع باشد.

نوشتار مرتبط:  من همه کاره هستم! 11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص 

لیتل سیستر بایوشاک

Bioshock Infinite: هیچ انتخاب اخلاقی اجباری مثل قضیه‌ی سرنوشت Little Sisterها در این بازی وجود ندارد​

وقتی موضوع خلق یک بازی فوق‌العاده در میان باشد، Bioshock شاید توانسته باشد وسط خال بزند. اما چیزی که این بازی باید به‌خاطر آن مورد نقد قرار بگیرد، انتخاب‌های اخلاقی تحمیل‌شده‌ای هستند که درباره‌ی سرنوشت Little Sisterها مطرح می‌شوند. فرقی نمی‌کند بازی‌باز این خواهرها را بکشد یا نجات بدهد. تفاوت در Adamهای دریافتی بازی‌باز ناچیز است. و ارزش فدا کردن غریزه‌های اخلاقی را ندارد. همین باعث می‌شود این تصمیم‌گیری به جای اینکه بازی‌باز را درگیر یک تعارض واقعی کند، بیش‌تر احساس متفاوتی از نوع «پایان‌بندی خودت را انتخاب کن» داشته باشد.

نوشتار مرتبط:  یک منظره‌ی هنری؛ 10 شهر برتر هنر هشتم 

BioShock در مقابل BioShock Infinite: کدام بازی برتر است؟ بیگ ددی

Bioshock: جو بازی بی‌همتاست​

چیزی که بازی بایوشاک باید به‌خاطر آن مورد ستایش قرار بگیرد، این حقیقت است که جو بازی کاملاً فوق‌العاده است. گشتن در اطراف شهر دور از دسترس رپچر، همان احساس فراموش‌نشدنی‌ای را به بازی‌باز می‌دهد که باید بدهد، و این عمدتاً به‌خاطر عملکرد درخشان کارگردانی هنریِ بازی است. نیازی به گفتن نیست که فرقی ندارد بازی‌باز کدام ناحیه از بازی را مورد کاوش قرار بدهد، جو بازی همیشه منزوی‌کننده یا جان‌فرسا باقی می‌ماند.

نوشتار مرتبط:  10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite 

BioShock در مقابل BioShock Infinite: کدام بازی برتر است؟ دی ال سی بایوشاک

Bioshock Infinite: فصل‌های DLC بازی عالی هستند​

بازی اصلی Bioshock Infinite به اندازه‌ی کافی عالی است. و کسانی که از این ثمره کن لوین سیر نمی‌شوند، می‌توانند از DLCهای درخشان این بازی هم بهره‌مند شوند. BioShock Infinite: Burial At Sea عنوان جذابی است که داستان رپچر را ادامه می‌دهد و به بازی‌بازان دیدِ جدید و تازه‌ای به داستان این شهر قبل از وقایع بایوشاک اصلی می‌دهد. و زیربنای لازم را برای یک داستان فرعی جذاب فراهم می‌‌سازد.

نوشتار مرتبط:  شرورهای دوست داشتنی: 10 ضدقهرمان برتر هنر هشتم در قرن 21 

داستان بایوشاک 1

Bioshock: طرح داستان این بازی هنوز هم هوش از سر آدم می‌برد​

حالا که صحبت از نسخه اصلی بایوشاک شد، امکان ندارد کسی بتواند به اندازه‌ی کافی از جذابیت داستان این بازی صحبت کند. بخش Would You Kindly هنوز هم یکی از بهترین پیچش‌های داستانی در تاریخ بازی‌های ویدئویی است. شاید غولآخر پایانی بازی تا حدی اثرگذاری پایان‌بندی بازی را کاهش داده باشد، اما نمی‌شود انکار کرد بایوشاک از هر نظر داستانی جذاب و درخشان دارد.

نوشتار مرتبط:  31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک| بخش دوم 

BioShock در مقابل BioShock Infinite: کدام بازی برتر است؟ گیم پلی بایوشاک

Bioshock Infinite: گیم‌پلی این عنوان، یک بازبینی فوق‌العاده درست را پشت سر گذاشته است​

بازی Bioshock Infinite هرچه در توان داشت، انجام داد تا از جدیدترین سخت‌افزارها استفاده کند و گیم‌ پلی بازی را بهبود ببخشد. و موفق شد به شیوه‌ای دیدنی از پس این کار بر بیاید. گان‌پلی بازی تا جای ممکن دقیق و حساس است، Vigorها توانایی‌هایی را به بازی‌باز می‌دهند که استفاده از آن جالب و کمک‌کننده است. و هنگامی که جابه جایی سریع برای زنده ماندن بازی‌باز ضروری است، ریل‌های هوایی، تحرک موردنیاز را به سیستم نبرد بازی می‌دهند.

نوشتار مرتبط:  The Last of Us Part II پرافتخارترین بازی تاریخ یا منفورترین؟ 

BioShock در مقابل BioShock Infinite: کدام بازی برتر است؟ بازی بایوشاک 3

Bioshock: این بازی نیاز نداشت برای فروش بیش‌تر، در تریلرش دروغ بگوید​

نمی‌شود کسی درباره‌ی Bioshock Infinite صحبت کند، ولی به تریلر گمراه‌کننده و فریب‌دهنده‌ی آن اشاره نکند. تریلری که کاملاً با اطلاعات غلط بازی را بازاریابی کرد که تا جای ممکن به فروش برسد. صرف‌نظر از اینکه عنوان بایوشاک بی‌کران هرچقدر هم عالی باشد، کسی نمی‌تواند انکار کند که این استراتژی تبلیغاتی فریب‌کارانه، خاطره‌ای بد در ذهن بازی‌بازهایی به جا گذاشت که منتظر چیزهایی فوق‌العاده در این عنوان بودند.

نوشتار مرتبط:  داستان Gravity Rush؛ جواهری ناشناخته 

پایان بایوشاک بی کران داستان بایوشاک اینفینیت

Bioshock Infinite: پایان‌بندی این عنوان، بازی را به یک سطح جدید ارتقاء داد​

نمی‌شود گفت Bioshock Infinite نتوانست از پس وعده ساخت بازی‌ای به خوبی نسخه اول بر بیاید، چه بسا حتی بهتر از آن. در حالی که بایوشاک ۲ صرفاً یک بازی خوب بود، اما فاقد آن چیزهای هسته‌ای و کلیدی‌ای بود که بایوشاک اصلی را به چنین شاهکاری تبدیل کردند. در ازای آن Bioshock Infinite این مشکل را با یک پایان‌بندی جبران کرد که به عنوان یکی از برترین و پیچیده‌ترین پایان‌بندی‌های تاریخ شناخته می‌شود. و باعث شده است طرفدارانِ بازی تا همین امروز هم درباره این بازی درخشان فکر کنند.

نظر شما در این خصوص چیست؟ کدام بازی از نظر شما برتر است؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها