مقایسه: PS5 در برابر Xbox Series X؛ کدام را بخرم؟

مقایسه: PS5 در برابر Xbox Series X؛ کدام را بخرم؟

PS5 یا Xbox Series X؟ انتخاب کنسول جدید کار آسانی نیست. کنسولی که قرار است برای 6 یا 7 سال یار و یاور شما باشد. با این‌که برخی از قبل کنسول مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند اما برخی نیز ممکن است در انتخاب تردید داشته باشند. در ادامه با ساویس‌گیم همراه شوید تا این تردید برطرف شود. در این مقاله PS5 را با Xbox Series X مقایسه خواهیم کرد. و همه‌ی نقاط قوت و ضعف کنسول‌های نسل 9 را بر خواهیم شمرد.

نوشتار مرتبط:  قیمت روز کنسول‌های بازی PS5، Xbox Series X و نینتندو 

مقایسه: PS5 در برابر Xbox Series X؛ کدام را بخرم؟

قیمت PS5 در برابر Xbox Series X

قیمت جهانی PS5 دیسک خور 500 دلار است. نسخه‌ی دیجیتال نیز که فاقد درایو نوری است 400 دلار قیمت گذاری شده است. در برابر Xbox Series X نیز قیمت 500 دلاری دارد. ولی تفاوت قیمتی آن‌ها در بازار داخلی بسیار متفاوت است.

در حال حاضر و هنگام نوشتن این مقاله PS5 دیسک خور یا استاندارد حدود 21 میلیون تومان به فروش می‌رسد. PS5 دیجیتال نیز حدوداً 19 میلیون تومان قیمت خورده است. این در حالی است که Xbox Series X در بین 16 تا 17 میلیون قیمت‌گذاری می‌شود. اختلاف قیمتی بسیار بالاست در حالی که قیمت جهانی یکی است. دلایل این اختلاف قیمت زیاد است. و از جمله‌ی آن‌ها می‌شود به کمبود جهانی PS5 و محبوبیت بالای پلی استیشن در داخل کشور اشاره کرد.

نوشتار مرتبط:  بهترین بازی‌های PS5 

مقایسه: PS5 در برابر Xbox Series X؛ کدام را بخرم؟

مقایسه‌ی سخت‌افزار PS5 و Xbox Series X

نبرد کنسول‌های نسل جدید به این سادگی‌ها نیست. به جای 2 کنسول ما با 4 کنسول مواجه هستیم. PS5 دارای 2 مدل تقریباً مشابه است که تنها تفاوت آن‌ها در وجود یا عدم دیسک درايو است. افرادی که پلی‌استیشن انتخاب اول و آخر آن‌هاست تنها کاری که باید انجام دهند این است که بین نسخه‌ی دیجیتال یا دیسک خور انتخاب کنند. باید این مسئله را روشن کنند که می‌خواهند بازی‌ها را به شکل فیزیکی تهیه کنند یا دیجیتالی. در نهایت تفاوت قیمتی بین 2 نسخه 100 دلار است.

در آن سوی میدان ما ایکس باکس را داریم. ردموندی‌ها برای این نسل 2 مدل Xbox Series X و Xbox Series S را تدارک دیده‌اند. اولی قدرتمندترین کنسول نسل جدید است و دومی ضعیف‌ترین آن‌ها. اولی کیفیت 4K/60 را برای شما فراهم می‌کند و دومی 1080p یا نهایتاََ 1440p. ما قبلاً به بررسی Xbox Series S پرداخته‌ایم، بنابراین در اینجا فقط به کنسول‌های قدرتمند نسل 9 خواهیم پرداخت.

کنسول PS5 از پردازنده‌ی AMD Zen 2 بهره‌مند است. یک پردازنده‌ی 8 هسته‌ای با فرکانس 3.5 گیگاهرتزی. در زمینه‌ی گرافیکی هم ما AMD RDNA 2 با عملکرد 10.2 ترافلاپسی را داریم. و در نهایت 16 گيگابايت حافظه‌ی RAM از نوع GDDR6.

و اما Xbox Series X نیز از پردازنده‌ی مرکزی AMD Zen 2 استفاده می‌کند اما با فرکانس 3.8 گیگاهرتزی. پردازنده‌ی گرافیکی نیز از نوع AMD RDNA 2 می‌باشد با توان 12 ترافلاپسی. و در نهایت حافظه‌ی RAM دستگاه نیز 16 گيگابايت است.

همانطور که می‌بینید هر دو کنسول از فناوری AMD بهره‌مند هستند. تقریباً هر دو سخت‌افزار مشابهی دارند با اندکی تغييرات. از دید توان خام گرافیکی کنسول Xbox Series X در حد 2 ترافلاپس از PS5 قوی‌تر است. و در عین حال قیمت یکسانی هم دارد.

مقایسه: PS5 در برابر Xbox Series X؛ کدام را بخرم؟

اگر به اعداد اهمیت ویژه‌ای می‌دهید باید بگویم که این اختلاف قدرت چندان زیاد نیست. سازندگان بازی چه استودیوهای داخلی و چه شخص ثالث به صورت غیرمستقیم بازی‌ها را برای هر کدام از کنسول‌ها بهینه می‌کنند. بنابراین هر دو کنسول از حداکثر توان خود استفاده خواهند کرد. تنها تفاوت می‌تواند در ارائه‌ی نرخ فریم بالاتر از 60 باشد. چرا که نرخ فریم 60 به عبارتی باید به استاندارد نسل 9 تبدیل شود. و هر دو کنسول PS5 و Xbox Series X نباید مشکلی با ارائه‌ی کیفیت 4K/60 داشته باشند.

جایی که اعداد اهمیت زیادی پیدا می‌کنند در بخش SSD است. همه‌ی کنسول‌های نسل 9 از این حافظه برخوردار هستند. البته سرعت SSD کنسول PS5 بیش‌تر است و سونی تبلیغات ویژه‌ای در این خصوص انجام داده است. اما سرعت SSD ایکس باکس نیز مشکلی ندارد و مناسب است.

کنسول‌های Xbox Series X/S از قابلیت Quick Resume برخوردار هستند. قابلیت ویژه‌ای که بازی‌باز این امکان را می‌دهد که چندین بازی را در پس‌زمینه اجرا کند. بدون این‌که هیچ‌گونه افت کیفیتی رخ دهد. مزیت این قابلیت اینجاست که می‌شود به سرعت بین آن بازی‌ها جابه‌جا شد. شایان ذکر است که حتی اگر کنسول را از برق بکشید باز هم این قابلیت پابرجاست. و می‌توانید دفعه‌ی بعد که تصمیم به اجرای بازی می‌گیرید دقیقاً از همان جایی که بازی را رها کرده بودید، ادامه دهید.

در زمینه‌ی فضای ذخیره‌سازی Xbox Series X از SSD یک ترابایتی برخوردار است. از این یک ترابایت 800 گیگابایت در اختیار بازی‌باز است. کنسول PS5 نیز از SSD منحصر به فردی با ظرفیت 825 گیگابایت استفاده می‌کند. از این مقدار 600 گیگابایت در اختیار بازی‌باز است.

به طور کلی این حجم‌ها بسیار اندک است. بازی‌های زیادی از حجم 100 گیگابایت گذر کرده‌اند و روز به روز هم افزایش حجم می‌یابند. با این حال امکان ارتقاء حافظه با استفاده از SSDهای بازار را دارید. اما قیمت این حافظه‌های جانبی گران است.

سیستم خنک کننده کنسول‌ها همیشه اهمیت بالایی داشته است. PS5 به دلیل خنکی و بی‌صدا بودن تحسین همگان را برانگیخته است. علت اندازه‌ی غول‌آسای کنسول همین است. در این بین اما شایعاتی در خصوص مشکلات Xbox Series X به گوش می‌رسید. اما در طی تست‌های مختلف مشخص شد که این کنسول سیستم خنک کننده‌ی خوبی دارد. در حقیقت Xbox Series X از PS4 pro و ایکس باکس وان 10 درجه خنک‌تر است.

نوشتار مرتبط:  بهترین بازی‌های ایکس‌ باکس سری ایکس 

طراحی PS5 و Xbox Series X

کنسول پلی‌استیشن 5 بزرگ‌ترین اندازه را دارد. در برابر ایکس باکس سری ایکس اندازه‌ی کوچک‌تری دارد. اگر طرفدار طرح‌های آینده‌نگرانه هستید PS5 مناسب شماست. در آن سو ایکس باکس سری ایکس طراحی مینی‌مالیستی دارد. در هر حال این بخش کاملاً سلیقه‌ای است. درست است که PS5 بدون شک در زمینه‌ی طراحی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ولی در نهایت این شما هستید که بسته به سلیقه‌تان یکی را انتخاب می‌کنید.

به نظر شما طراحی کدام کنسول بهتر است؟
0
PS5 یا Xbox Series X؟x

نوشتار مرتبط:  تاریخ عرضه‌ی بازی‌های PS5, Xbox Series X, PC, Switch و سایر کنسول‌ها 

مقایسه: PS5 در برابر Xbox Series X؛ کدام را بخرم؟

بازی‌ها در PS5 و Xbox Series X

بازی‌ها احتمالاً مهم‌ترین فاکتور خرید برای خیلی‌ها باشند. با این حال رویکرد این دو شرکت با هم متفاوت است. سونی کماکان بر سیاست ارائه‌ی بازی‌های انحصاری پایبند است. از آن طرف مایکروسافت در طول 3 سال گذشته تعداد استودیوهای داخلی خود را افزایش داده است اما اعتقادی به عناوین انحصاری ندارد. آن‌ها علاوه بر ایکس باکس تمرکز ویژه‌ای بر PC و بازار آن دارند.

مقایسه: PS5 در برابر Xbox Series X؛ کدام را بخرم؟

کنسول PS5 عناوین انحصاری چون Spider-Man: Miles Morales, Demons Souls Remake, Returnal, SackBoy: A Big Adventure, Horizon Forbidden West را ارائه می‌دهد. همچنین شرکت‌های شخص ثالث نیز عناوینی را برای PS5 و کنسول‌های ایکس‌باکس آماده کرده‌اند. در این بین کنسول سونی یک مزیت دیگر نیز دارد. پلی‌استیشن پلاس کالکشن که دسترسی شما به 20 بازی برتر PS4 را فراهم می‌کند.

وقتی به آینده نگاهی بیاندازید هم PS5 دست برتر را دارد. عناوینی چون God of War Ragnarok ،Final Fantasy 16، Forspoken و غیره. البته جا دارد به افزایش قیمت بازی‌های PS5 نیز اشاره کنم. قیمت بازی‌های PS5 از این پس 70 دلار خواهد بود. البته عناوین مستقل و کوچک قیمت کم‌تری دارند.

مقایسه: PS5 در برابر Xbox Series X؛ کدام را بخرم؟

ایکس باکس هم عناوین زیادی را برای آینده معرفی کرده است. Forza Motorsport جدید، State of Decay 3, STALKER 2، Fable و خیلی عنوان دیگر. همچنین توافق با زنیمکس نیز نهایی شده است. بنابراین می‌توان مجموعه‌های Wolfenstein و Elder Scrolls را انحصاری ایکس باکس دانست. به علاوه‌ی اینکه اخیراً اکتیویژن بلیزارد را نیز خریده‌اند. مایکروسافت به جز این اقدامات و بازی‌ها عناوین در دست ساخت بیشتری نیز دارد. مانند Perfect Dark و نسخه‌ی جدید Gears of War.

اما از همه‌ی این‌ها گذشته برگ برنده‌ی ایکس باکس چیزی نیست جز سرویس اشتراکی گیم‌پس. با این اشتراک دسترسی به بیش از 100 بازی برای شما فراهم می‌شود. قیمت مناسبی نیز دارد. مزیت بزرگ این سرویس اشتراکی ارائه‌ی بازی‌های بزرگ در روز عرضه روی این سرویس است. مزیتی که به محبوبیت هر چه بیشتر آن کمک کرده است.

نوشتار مرتبط:  فهرست تمام انحصاری‌های PS5 

پشتیبانی از نسل قبل در PS5 و Xbox Series X

فناوری پشتیبانی از نسل قبل را دست کم نگیرید. این مهم به شما امکان اجرای بازی‌های قدیمی را در کنسول‌های جدید خواهد داد. کنسول‌های ایکس باکس در این زمینه دست برتر را دارند. شما می‌توانید عناوینی از تمام نسل‌های ایکس باکس را روی کنسول‌های جدید اجرا کنید. از همه مهم‌تر این‌که برخی از آن‌ها کیفیت بالاتری را نیز ارائه می‌دهند آن هم بدون نیاز به به‌روزرسانی. این قابلیت به لطف سخت‌افزار اختصاصی کنسول‌های جدید ایکس باکس فراهم شده است.

PS5 یک تجربه‌ی ناقص را در این بین ارائه می‌دهد. شما می‌توانید روی این کنسول حدود 99% بازی‌های PS4 را بدون مشکل اجرا کنید. اما خبری از پشتیبانی از نسل‌های گذشته نیست. شایان ذکر است که سونی چندی پیش اعلام کرد که قصد تعطیلی فروشگاه‌های PS3 و کنسول‌های دستی را دارد. با توجه به این مسائل پر واضح است که غول ژاپنی علاقه‌ای به مقوله‌ی پشتیبانی از نسل قبل ندارد.

مقایسه: PS5 در برابر Xbox Series X؛ کدام را بخرم؟

هم مایکروسافت و هم سونی قابلیتی تحت عنوان تحویل هوشمند دارند. البته این نام را مایکروسافت برای کنسول‌های خود انتخاب کرده است. این قابلیت به این شکل است که عناوینی که در نسل قبل خریداری کرده‌اید را به رايگان روی نسل جدید بازی می‌کنید. البته این قابلیت بسته به بازی و سازنده‌ی آن متفاوت است. برخی سازندگان کاملاََ رایگان این مهم را فراهم می‌کنند. برخی دیگر نیز پول بیشتری طلب می‌کنند.

تمام کنترلرهای نسل قبل مایکروسافت روی کنسول‌های جدید Xbox Series X و S کار می‌کنند. اما PS5 فقط از کنترلر جدید DualSense پشتیبانی می‌کند. یک کنترلر انقلابی با قابلیت‌های ویژه که تجربه‌ی بازی‌ها را دگرگون کرده است. ما در مقاله‌ی صحبت سازندگان در خصوص DualSense بیشتر به این کنترلر پرداخته‌ایم.

از طرف دیگر با توجه به قیمت، بد نیست تا مدتی به کنسول‌های نسل قبل بسنده کنید. در زمینه‌ی سونی PS4 تا چند سال آینده از بازی‌های بزرگ بهره‌مند خواهد شد. از این نظر چیزی را از دست نخواهید داد. به عنوان مثال می‌شود به عرضه‌ی Horizon Forbidden West و God of War Ragnarok برای PS4 اشاره کرد. از طرفی عناوین سطح بالای زیادی هم برای این کنسول در دسترس است.

نوشتار مرتبط:  30 بازی داستان‌محور برتر 

هدست واقعیت مجازی پلی استیشن با نام اختصاری PSVR

واقعیت مجازی

اگر طرفدار واقعیت مجازی یا همان VR هستید، انتخابی جز PS5 نخواهید داشت. مایکروسافت در طی سال‌ها مدام طرح‌های واقعیت مجازی را رد کرده است. و مدیران آن به این فناوری پیشگام علاقه‌ای ندارند. در برابر سونی از نسل هشتم با ارائه‌ی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن با نام اختصاری PSVR از علاقه‌مندی‌ خود به این حوزه پرده‌برداری کرد. حال غول ژاپنی برای PS5 نیز در حال طراحی و آماده‌سازی PSVR 2 می‌باشد.

هدست واقعیت مجازی جدید مشکلات نمونه‌ی اولیه را برطرف کرده و برای راه‌اندازی فقط به یک سیم متکی است. وضوح تصویر افزایش پیدا کرده، عمق میدان بیش‌تر شده کنترلرهای جدیدی برای آن طراحی شده‌اند. در نتیجه انتخاب اول و آخر طرفداران واقعیت مجازی PS5 خواهد بود. تا کنون بازی Horizon Call of the Mountain برای PSVR2 معرفی شده است که طبق گفته‌ی سازندگان عنوانی AAA خواهد بود.

نوشتار مرتبط:  بهترین بازی‌های گیم پس برای PC 

گیم پس یا پلی استیشن پلاس؟

گیم پس یا پلی استیشن پلاس؟

سرویس گیم پس به تنهایی می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای انتخاب Xbox Series X. سرویس اشتراکی محبوب مایکروسافت با دارا بودن بیش از 100 بازی متنوع تنها با حق اشتراک ماهیانه 15 دلار در دسترس است. با توجه به خرید بتزدا و اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت آینده‌ی این سرویس اشتراکی روشن است. بازی‌های داخلی استودیوهای مایکروسافت روز عرضه روی گیم پس قرار می‌گیرند و برخی استودیوهای شخص ثالث نیز طی قرارداد بازی‌های خود را روز نخست عرضه روی گیم پس می‌آورند.

در برابر سونی اخیراََ اعلام کرد قصد دارد پلی استیشن پلاس را با PS Now ادغام کند. این ادغام طی هفته‌های آینده انجام خواهد گرفت. سرویس جدید که اسم رمز اسپارتاکوس داشت، اکنون صرفاً پلی استیشن پلاس نامیده می‌شود. و دارای 3 سطح خواهد بود.

  • سطح اول ماهیانه 10 دلار عملکرد مشابه پلاس فعلی.
  • سطح دوم ماهيانه 15 دلار علاوه بر مزایای سطح اول بیش از 400 بازی PS4 و PS5 اضافه خواهند شد که قابل دانلود نیز هستند.
  • در نهایت سطح سوم علاوه بر مزایای قبلی 340 بازی اضافه را در بر خواهد داشت که در مجموع دسترسی به بیش از 740 بازی را در اختیار می‌گذارد. بازی‌های پلی استیشن 1، 2، PSP قابل دانلود هستند ولی بازی‌های PS3 تنها از طریق استریم در دسترس خواهند بود. قیمت ماهیانه 18 دلار.

راه‌اندازی این سرویس از ماه ژوئن (خرداد-تیر) خواهد بود. و پس از راه‌اندازی پلی استیشن پلاس با پلی استیشن Now ادغام خواهند شد. در نتیجه سرویس PS Now قابل خرید به شکل مجزا نمی‌باشد. کاربرانی که اشتراک PS Now داشته باشند به طور خودکار و کاملاََ رایگان به سطح سوم پلی استیشن پلاس ارتقاء خواهند یافت. شایان ذکر است که سونی فعلاً قرار نیست بازی‌های انحصاری خود را روز عرضه روی پلی استیشن پلاس قرار دهد. ولی ممکن است شرایط در ادامه تغییر کند.

نوشتار مرتبط:  آیا مایکروسافت توان خرید سونی را دارد؟ 

مقایسه: PS5 در برابر Xbox Series X؛ کدام را بخرم؟

PS5 یا Xbox Series X

آخرش که چی، PS5 یا Xbox Series X؟ کدام را بخرم؟ آیا به سراغ ایکس باکس بروم یا با سامورائی کهنه‌کار تجدید بیعت کنم؟ بهترین تصمیم آن است که در ازای مبلغی که می‌پردازید بیش‌ترین بهره را به شما بدهد. اگر قدرت و توان نهایی برای شما مهم است بنابراین Xbox Series X را انتخاب کنید. اگر عاشق عناوین انحصاری و بازی‌های سونی هستید بی درنگ PS5 را انتخاب کنید. چرا که سونی قرار است به روند خود در خلق انحصاری‌های ناب ادامه دهد و این یک حقیقت است.

به عقیده‌ی من Xbox Series S انتخاب مناسبی نیست. چه خوب که اصلاً به آن فکر هم نکنید. مقاله‌ی اگر Xbox Series S نخریده‌اید، بروید خدا را شکر کنید! به تفصیل درباره‌ی این کنسول سخن می‌گوید. از دست ندهید.

در پایان نظر شما چیست؟ انتخاب شما کدام است؟ PS5 یا Xbox Series X؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 5 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها