فیل اسپنسر چگونه Xbox را متحول کرد و به اوج بازگرداند؟

فیل اسپنسر چگونه Xbox را متحول کرد و به اوج بازگرداند؟

هنگامی که Xbox One در سال 2013 عرضه شد، تحقق شعار یک سیستم جامع سرگرمی خانگی به مشکل خورد. این مشکل از جانب محدودیت‌های خود مایکروسافت نشأت گرفته بود. اقدام مایکروسافت برای نابودی رسانه‌های خانگی با کم اهمیت شمردن بازی‌های ویدئویی و تحمیل کینکت ضربه‌ی بزرگی به آن‌ها زد. برچسب قیمتی گزاف به نسبت پلی‌استیشن 4 در همان ابتدا مایکروسافت را گوشه نشین کرد. در چنین شرایطی فقط یک رهبر با اعتماد به نفس قادر به نجات Xbox بود. ایکس ‌باکس خیلی خوش شانس بود، چرا که مایکروسافت توانست همچین فردی را انتخاب کند. در مارس 2014 مایکروسافت فیل اسپنسر را به عنوان رهبر ایکس ‌باکس انتخاب شد.

فردی که قرار بود به طرفداران و مشتریان بالقوه نشان دهد که پلتفرم Xbox بهترین مکان برای بازی است. این تصمیم مایکروسافت روز به روز بیشتر عقلانی به نظر می‌رسید. Xbox قدرت خود را احیا کرد و حال در وضعیت خوبی قرار دارد.

 

سخت‌افزار

فیل اسپنسر بلافاصله رویه‌ی تولید و فروش ایکس‌ باکس را تغییر داد. تنها 2 ماه پس از آمدن فیل اسپنسر اعلام شد که زین پس ایکس ‌باکس بدون کینکت به فروش می‌رسد. خیلی‌ها این تصمیم را ناشی از آن می‌دانستند که مایکروسافت به این نتیجه رسیده است که فروش ایکس ‌باکس در کنار کینکت مطلوب نیست. این تصمیم این مهم را نشان داد که ردموندی‌ها حاضر هستند سیاست‌های خود را برای رضایت مشتری تغییر دهند.

فیل اسپنسر چگونه Xbox را متحول کرد و به اوج بازگرداند؟

ایکس ‌باکس به رفتار مشتری مدارانه‌ی خود ادامه داد. آن‌ها اعلام کردند که در حال تولید نسخه‌ی باریک‌تر و بهتر Xbox One تحت عنوان Xbox One S هستند. نسخه‌ای که به مراتب از ایکس‌ باکس وان بزرگ و بد ترکیب ظاهر بهتری داشت. موفقیت آن‌ها در عرضه‌ی ایکس ‌باکس وان اس فقط آغاز کار بود. فیل اسپنسر برنامه‌های بیشتری داشت.

در سال‌های پایانی عمر ایکس ‌باکس وان فیل اسپنسر بنا داشت کنسولی را توسعه دهد تا تجربه‌ی PC Gaming را برای کنسول به ارمغان آورد. کنسولی که نرخ فریم بالاتر در کنار کیفیت بصری بهتر را ارائه دهد. اسم رمز این کنسول پروژه‌ی اسکورپیو بود که بعداً تحت عنوان ایکس ‌باکس وان ایکس عرضه شد. کنسولی که با قدرت سخت‌افزاری بالا به PC Gaming ارزان بدل شده بود.

فیل اسپنسر چگونه Xbox را متحول کرد و به اوج بازگرداند؟

فیل اسپنسر این طرز فکر را با معرفی کنسول نسل جدید ایکس ‌باکس سری ایکس ادامه داد. کنسولی که به بازی‌بازان نرخ فریم بالا، کیفیت 4K و رهگیری پرتو را هدیه می‌دهد. اما این همه‌ی برنامه‌های اسپنسر نبود.

فیل اسپنسر می‌خواست سوای این‌که ایکس‌ باکس بهترین مکان برای تجربه‌ی بازی باشد، این امکان نیز فراهم شود که همه بتوانند با ایکس ‌باکس به تجربه‌ی بازی بپردازند. و آن‌جا بود که نسخه‌ی ارزان‌تر و به مراتب ضعیف‌تر ایکس ‌باکس سری اس رونمایی شد. کنسولی که تمام دیجیتال است و ظرفیت ذخیره‌سازی پائینی نیز دارد. اسپنسر با این تصمیم قصد داشت همگان را به اکوسیستم ایکس ‌باکس بکشاند. چه بازی‌بازان حرفه‌ای و چه تازه‌واردان.

 

نرم‌افزار

یکی از بزرگ‌ترين کاستی‌های ایکس ‌باکس در سال‌های گذشته، تعداد عناوین انحصاری است که توسعه داده است. در مقایسه ایکس ‌باکس اصلاً یارای مقابله با پلی‌استیشن را نداشت. پلتفرمی که سالانه چندین بازی انحصاری بزرگ را توسعه می‌داد.

فیل اسپنسر برای مقابله با این موضوع از سال 2018 شروع به تصاحب شرکت‌ها کرد. Ninja Theory, Undead Labs, Compulsion Games و Playground Games نخست بودند. طبیعتاً هر چه استودیو بیشتر، بازی بیشتر. inXile Entertainment, Obsidian Entertainment, و Double Fine Productions نیز خریده شدند. اما این پایان کار نبود.

ایکس ‌باکس یک استودیوی جدید نیز تأسیس کرد. استودیوای به نام The Initiative که حال مشخص شده است روی احیای Perfect Dark در حال کار است. فیل اسپنسر اما بلندپروازتر از این حرف‌ها بود. اقدامی که منجر به بهت و حیرت همگان شد چیزی نبود جز تصاحب زنیمکس (شرکت مادر بتزدا). این اقدام تعداد استودیوهای داخلی مایکروسافت را فوق‌العاده افزایش داد.

در ادامه فیل اسپنسر تصمیمات بزرگ دیگری نیز گرفت. به عنوان مثال می‌شود به تأخیر Halo Infinite اشاره کرد. عنوانی که نظرات ضد و نقیضی دریافت کرده بود. با وجود این‌که این بازی برای هنگام عرضه‌ی ایکس ‌باکس سری ایکس برنامه‌ریزی شده بود، اما فیل اسپنسر برای ارائه‌ی کیفیت بالاتر بازی را تأخیر زد. این نشان می‌داد که بار دیگر بازی در رأس کار ایکس ‌باکس قرار گرفته است.

 

گیم‌پس و اکوسیستم

فیل اسپنسر در دوران ایکس ‌باکس وان سیستمی را تعبیه کرد تحت عنوان Xbox Play Anywhere. این سیستم به این‌گونه بود که بازی‌بازان می‌توانستند بازی‌های انحصاری را روی ایکس ‌باکس یا کامپیوتر بخرند و بدون پرداخت اضافه روی پلتفرم دیگر نیز تجربه کنند. این سیستم ایکس ‌باکس و کامپیوتر را بیش از پیش به هم نزدیک کرد. اقدام دیگر ارائه‌ی گیم‌پس بود.

ایکس ‌باکس گیم‌پس در سال 2018 رونمایی شد. سرویسی که توانست با ارائه‌ی قیمت مناسب کاربران زیادی را جذب کند. در این بین ارائه‌ی بازی‌های انحصاری در روز اول روی این سرویس به محبوبیت هر چه بیشتر آن کمک کرد. در ادامه فیل اسپنسر این سرویس را بزرگ‌تر کرد. از قابل دسترس بودن روی PC و موبایل گرفته تا ادغام آن با اشتراک گلد تحت عنوان Xbox Game Pass Ultimate.

خیلی‌ها می‌گویند که ایکس ‌باکس در زمینه‌ی فروش کنسول قادر به رقابت با پلی‌استیشن نیست. اما حقیقت این است که مایکروسافت تمرکز خود را از فروش کنسول برداشته است. آن‌ها هم‌اکنون به لطف فیل اسپنسر در پی محبوبیت هر چه بیش‌تر گیم‌پس هستند. دیری نمی‌پاید که این سرویس آینده‌ی ایکس‌ باکس را متحول کند.

نظر شما چیست دوستان؟ لطفاً با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها