10 بازی برتر فرانچایز Resident Evil از نظر متاکریتیک

10 بازی برتر فرانچایز Resident Evil از نظر متاکریتیک

10 بازی برتر فرانچایز Resident Evil از نظر متاکریتیک

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

وقتی رزیدنت اویل برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ روی پلی‌استیشن منتشر شد، به‌سرعت بر بازی‌باز‌ها تأثیر گذاشت. و احتمالاً باعث شد همه با کابوس مواجه شوند. از آن زمان، Resident Evil جای پای خودش را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مجموعه‌های ترسناک در هنرصنعت بازی سفت کرد. علی‌رغم این‌ها، این فرانچایز تغییرات زیادی را تجربه کرد که این تغییرات شامل تغییر جهت از ژانر وحشت به قلمروی اکشن، و بعدها برگشت دوباره به وحشت از طریق زاویه‌ی دید اول-شخص بود.

مجموعه‌ی Resident Evil به اندازه‌ی ترسناک بودنش، موفق بوده و به تعداد انفجارهای موجود در این مجموعه، با شکست‌ و سرپایینی‌ مواجه شده است. این مجموعه در حال حاضر هشت عنوان اصلی و نیز عناوین‌ زیاد دیگری دارد که به توالی جهانِ رزیدنت اویل اضافه می‌کنند. و نیازی به اشاره به چند بازسازی صورت‌گرفته از این مجموعه که شامل بازسازی Resident Evil 4 پیشِ رو می‌شود، نیست.

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Resident Evil 7: Biohazard؛ بازگشتی شکوهمند 

Resident Evil 7: Biohazard

۱۰. Resident Evil 7: Biohazard

با ارائه‌ی یک زاویه‌ی دید جدید، عنصر وحشت را به بازی برگرداند (86)​

بعد از اینکه Resident Evil 6 مورد انتقاد گسترده‌ی طرفداران و منتقدین قرار گرفت، Capcom سعی کرد با برگرداندن این مجموعه به ریشه‌های وحشتش، آن را به مسیر درست برگرداند. با اینکه رزیدنت اویل سعی کرد از طریق عنوان Revelations به سمت عنصر وحشت بازگردد، اما این بازیِ Resident Evil 7: Biohazard بود که باعث شد رزیدنت اویل به جای درستش برگردد. رزیدنت اویل ۷، بازی‌بازها را در نقش شخصیت جدیدی به نام Ethan Winters می‌گذارد. او برای نجات همسر گم‌شده‌اش میا، که توسط خانواده‌ی عجیب بیکر زندانی شده است، تلاش می‌کند. RE7 اولین بازی اصلی از مجموعه‌ی رزیدنت اویل است که از زاویه‌ی دید اول-شخص استفاده می‌کند. زاویه‌ی دیدی که در بازی بعدی این مجموعه یعنی Resident Evil: Village نیز به کار گرفته شد.

نوشتار مرتبط:  25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil 

10 بازی برتر فرانچایز Resident Evil از نظر متاکریتیک Resident Evil 5

۹. Resident Evil 5

چه خوب چه بد، در این عنوان قابلیت بازی کوآپ در اختیار بازی‌بازها قرار می‌گیرد (86)​

کم‌تر بازی‌ای از مجموعه Resident Evil است که به اندازه‌ی رزیدنت‌ اویل ۵، ترکیبی از نظرات مثبت و منفی را به خودش جلب کرده باشد. اگرچه از RE4 به عنوان بازی‌ای یاد می‌کنند که باعث دور شدن مجموعه از عنصر وحشت شد، اما RE5 با روایت داستانی که بیش‌تر در روز جریان دارد و اضافه کردن یک همکار به نام Sheva Alomar به کریس ردفیلد، یک قدم دیگر در این مسیر بر می‌دارد.

رزیدنت اویل ۵ بر پایه‌ی Cooperative Play (بازی همکاری تیمی یا چندنفره) ساخته شده ‌که در آن بازی‌باز دوم، کنترل Sheva را به عهده می‌گیرد. با اینکه بسیاری از طرفدارها احساس می‌کنند این بازی Co-op، بخش زیادی از عناصر وحشت مجموعه را از آن می‌گیرد، اما همین حالت سرگرم‌کننده بازی باعث دریافت تحسین‌های زیادی برای آن شده و بسیاری عقیده دارند این بهترین راه برای تجربه کردن این بازی است.

نوشتار مرتبط:  Resident Evil 2 در برابر Silent Hill 2؛ کدام برتر است؟ 

10 بازی برتر فرانچایز Resident Evil از نظر متاکریتیک Resident Evil 2

۸. Resident Evil 2

هنوز هم یکی از بهترین دنباله‌هایی است که تا به حال ساخته شده است (89)​

چگونه یک عنوان کلاسیک مثل نسخه‌ی اصلی Resident Evil را ادامه می‌دهید؟ با دو برابر کردن همه چیزهایی که باعث شد عنوان اصلی اینقدر تأثیرگذار باشد. رزیدنت اویل ۲ در سال ۱۹۹۸ منتشر شد و بازی‌بازها را با Leon Kennedy (لئون کندی) و Claire Redfield (کلیر ردفیلد) آشنا می‌کند. لئون یک افسر پلیس تازه‌کار در اولین روزش سرِ کار است و کلیر به دنبال پیدا کردن اطلاعاتی از برادر گمشده‌اش، کریس می‌گردد.

بر خلاف نسخه‌ی اصلی Resident Evil، که در آن داستان کریس و جیل ولنتاین تقریباً یکی بود، در این بازی لئون و کلیر داستان‌هایی متفاوت اما به‌هم‌مرتبط را دنبال می‌کنند. RE2 آغاز وقایع فاجعه‌بار راکون سیتی را نشان می‌دهد. لئون و کلیر بیش‌تر وقتشان را در دپارتمان پلیس راکون (موزه‌ای که قبلاً به ایستگاه پلیس تبدیل شده) می‌گذرانند که به اندازه‌ی عمارت اسپنسر، پر از وحشت و معماست.

نوشتار مرتبط:  گریزی به گذشته؛ یادداشتی بر بازی Resident Evil 3: Nemesis 

Resident Evil 3: Nemesis

۷. Resident Evil 3: Nemesis

دمار از روزگار بازی‌بازها در می‌آورد (90)​

عنوان Resident Evil 3: Nemesis یک عنوان منحصر‌به‌فرد و خاص از مجموعه‌ی رزیدنت اویل است چرا که هم‌زمان با وقایع RE2 اتفاق می‌افتد. RE3 جیل ولنتاین را به بازی بر می‌گرداند و او را در راکون‌سیتیِ در حال سوختن و سرنگون‌شده قرار می‌دهد. در آنجا او به‌دست Nemesis سرسخت تعقیب می‌شود که صرفاً خلق شده بود تا اعضای سابق واحد S.T.A.R.S را شکار‌ کند. (بازی) نمسیس همچنین شامل گزینه‌های انتخابی بود، مثلاً اینکه آیا بایستید و با نمسیس بجنگید یا فرار کنید و قایم شوید. Resident Evil 3 در سال ۲۰۲۰ مورد بازسازی قرار می‌گیرد، اما به خاطر مدت زمان کوتاه بازی، حذف شدن بعضی از بخش‌های نسخه‌ی کلاسیک و رویارویی‌های متعدد با نمسیس مورد انتقاد قرار گرفته بود.

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار 

10 بازی برتر فرانچایز Resident Evil از نظر متاکریتیک بازسازی Resident Evil 2

۶. بازسازی Resident Evil 2

این بازسازی دنباله‌ی افسانه‌ای را به حد اعلا رساند (91)​

اگر RE7 باعث شد مجموعه Resident Evil به فرم خوبش برگردد، بازسازی RE2 گواهی بر شانسی نبودن موفقیت این مجموعه بود. بازسازی Resident Evil 2 اکثر بخش‌های مورد علاقه طرفداران را در خودش داشت و در عین حال زاویه‌ی دید سوم‌-شخص و نمایِ از پشت شانه‌یِ نسخه‌های قبل از RE7 را هم به مجموعه برگرداند.

اگرچه این بازسازی به خاطر ارتباط ندادن بهتر داستان Leon و Claire، مورد انتقاد طرفداران قرار گرفت، اما باز هم این بازی از دید بسیاری از طرفداران آن به عنوان بهترین بازی مجموعه رزیدنت اویل شناخته می‌شود. بازسازی Resident Evil 2 همچنین به‌ عنوان یکی از بهترین بازسازی‌های بازی‌های ویدئویی در طول تاریخ شناخته می‌شود.

نوشتار مرتبط:  Resident Evil: داستان هولناک و ناراحت کننده‌ی Lisa Trevor 

Resident Evil remake ریمیک رزیدنت

۵. بازسازی Resident Evil

نسخه‌ی اصلی را توسعه داد (91)​

البته که RE2 اولین عنوان از مجموعه Resident Evil نبود که مورد بازسازی قرار گرفت، چرا که قبل از آن بازسازی نسخه‌ی اورجینال رزیدنت اویل برای کنسول گیم‌کیوب در سال ۲۰۰۲ اتفاق افتاده بود. بازسازی رزیدنت اویل همراه با ساخت پیش‌درآمد Resident Evil 0 و پورت کردن این مجموعه به کنسول‌های جدید صورت گرفته بود. این بازسازی از Resident Evil بعداً خودش یک ریمستر HD دریافت کرد.

بازسازی رزیدنت اویل تقریباً همه چیز را، که شامل Tank Controls نه‌چندان محبوب هم می‌شود، دست‌نخورده نگه می‌دارد. با این وجود، چندین تکه به داستان بازی اضافه شده بود که شامل تراژدی لیزا ترور (Lisa Trevor) و خانواده‌اش و همینطور چندین بخش کاملاً جدید در عمارت اسپنسر می‌شود.

نوشتار مرتبط:  حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Resident Evil Village به همراه آموزش 

10 بازی برتر فرانچایز Resident Evil از نظر متاکریتیک رزیدنت ایول

۴. Resident Evil

همان بازی‌ای بود که استارت این مجموعه را زد (91)​

نسخه اصلی Resident Evil در سال ۱۹۹۶ تأثیر خودش را در دنیای بازی‌های ویدئویی گذاشت. و ژانر وحشت و بقا را در بازی‌های ویدئویی بنیان نهاد. Resident Evil با روایت کردن داستان تیم آلفا S.T.A.R.S (شامل کریس، جیل، بری برتون و آلبرت وسکر) که دنبال پیدا کردن دلیل گم شدن تیم براوو می‌گردند این فرانچایز را شروع کرد.

از دیدن اولین زامبی تا شنیدن صدای گیج‌کننده شکستن شیشه ناشی از ورود یک سگ زامبی‌شده از پنجره، رزیدنت اویل اصلی یک ثانیه هم از لحظات ترسناک دست نمی‌کشد. و همین باعث می‌شود لحظات ساکت‌تر بازی، معذب‌کننده‌تر باشند. تا همین امروز، Resident Evil هنوز هم در میان ترسناک‌ترین بازی‌های موجود قرار دارد.

نوشتار مرتبط:  یادداشتی بر Resident Evil 4؛ شاهکاری که پدرخوانده را جاودانه کرد 

10 بازی برتر فرانچایز Resident Evil از نظر متاکریتیک رزیدنت 4

۳. Resident Evil 4

گاهاً به عنوان بهترین نسخه برای تجربه شناخته می‌شود (91)​

بازی Resident Evil 4 در حال حاظر یکی از بازی‌هایی است که بیش‌تر از همه مورد انتشار مجدد قرار گرفته و به کنسول‌های جدید پورت شده است. با این حال، همه نسخه‌های بازی RE4 فقط رنگ کردن قناری نیستند. نسخه Nintendo Wii را در نظر بگیرید. به طور طبیعی مهم‌ترین ویژگی این بازی، کنترل حرکتی آن است.

هر صحنه و اتفاق پرشتاب بازی با استفاده از کنترلرهای حرکتی کنسول Wii باعث می‌شود این نسخه از RE4، برای بازی‌بازها بهتر از همیشه به‌ نظر برسد. نسخه‌ی کنسول Wii هم‌چنین با اضافاتی عرضه شده که این قسمت‌های اضافه‌شده بعد از انتشار اولیه‌ی بازی برای گیم‌کیوب، در نسخه‌ی پورت‌شده برای Wii قرار دارند. و شامل کمپین Ada Wong با عنوان Separate Ways می‌شود که محتوایی را به بازی‌بازهای نینتندو می‌دهد که قبلاً تجربه نکرده بودند.

نوشتار مرتبط:  آغاز کابوس: نگاهی موشکافانه به پیش از وقایع Resident Evil و شکل‌گیری آمبرلا 

Resident Evil - Code: Veronica رزیدنت اویل کد ورونیکا

۲. Resident Evil – Code: Veronica

رزیدنت 3 واقعی (94)​

بازی Resident Evil – Code: Veronica برای کنسول Sega Dreamcast (سگا دریم‌کست) در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و ادامه دهنده‌ی RE2 است. موضوعی که باعث می‌شود بسیاری از طرفداران آن را نسخه‌ی اصلی RE3 در نظر بگیرند (و اغلب اینطور تصور می‌شود که در اصل قرار بود RE3 باشد). Code: Veronica داستان کلیر برای پیوستن به برادرش کریس را ادامه می‌دهد. با این وجود، او در جزیره Rockfort (راکفورت) دستگیر و زندانی می‌شود، جزیره‌ای که در حال حاظر درگیر شیوع است.

بازی Code: Veronica گیم‌پلی این مجموعه را تقریباً همان گیم‌پلی همیشگی نگه می‌دارد. تفاوت اصلی در پس‌زمینه‌های بازی است که حالا به صورت کاملاً سه‌بعدی پردازش شده‌اند. فراتر از آن، اغلب از Code: Veronica به عنوان سخت‌ترین بازی رزیدنت اویل یاد می‌شود.

نوشتار مرتبط:  چرا بازسازی Resident Evil 4 روی PS5 فوق‌العاده خواهد شد؟ 

10 بازی برتر فرانچایز Resident Evil از نظر متاکریتیک Resident Evil 4 رزیدنت 4

۱. Resident Evil 4

هنوز هم یکی از بهترین بازی‌های تاریخ است (96)​

باعث تعجب کسی نیست که نسخه‌ی اصلی RE4 بیش‌ترین امتیاز را در متاکریتیک دارد. RE4 ابتدا در سال ۲۰۰۵ برای کنسول GameCube منتشر شد و مدتی بعد در همان سال برای PS2 (و بعد از آن هم برای بسیاری از سیستم‌های دیگر). بازی Resident Evil 4، لئون کندیِ بازی RE2 را به صحنه بر می‌گرداند که باید مأموریتی را برای نجات دختر رئیس‌جمهور، Ashley Graham (اشلی گراهام) آغاز کند.

اسکورت کردن اشلی اغلب به عنوان بزرگ‌ترین ایراد RE4 در نظر گرفته می‌شود، اما‌ نتوانسته مانع ستایشِ بی‌پایان این بازی از سوی منتقدین و طرفداران شود. RE4 گذار این مجموعه به یک روایت اکشن-محورتر را آغاز کرد که زاویه دوربین «نمای پشت شانه» جدید بر این گذار تأکید داشت. با منحنی دشواری متعادل‌تر نسبت به نسخه‌ی Wii، تعجبی ندارد که طرفداران مجدداً به آغوش نسخه ی اصلی RE4 بر می‌گردند.

10 بازی برتر فرانچایز Resident Evil از نظر متاکریتیک Resident Evil 4 remake

نظر شما در خصوص فهرست 10 بازی برتر فرانچایز Resident Evil از نظر متاکریتیک چیست؟ کدام نسخه را بیش‌تر دوست داشتید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها