نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار

نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار

(به قلم حسن نصرالهی)

در سال 1998 عنوانی عرضه شد که خیلی از ما بازی‌بازها را دل بسته‌ی خود کرد. بدون شک Resident Evil 2 فراتر از تعاریف همیشگی، یکی از بهترین دنباله‌های تاریخ بود. دنباله‌ای که وارث افسانه‌ای یک عنوان کالت و تاثیرگذار محسوب می‌شد. در واقع عنوانی که توسط میکامی بزرگ خلق شد با افکار بی نظیر هیدکی کامیا رشد کرد و تکامل یافت تا یکی از محبوب‌ترین مجموعه بازی‌های تاریخ، با قدرت به راه خود ادامه دهد.

Resident Evil 2 با بهبود مکانیک‌های عنوان نخست بازگشته بود. و با معرفی دو تن از محبوب‌ترین پرسوناژهای مجموعه و حتی دنیای بازی (که لیان و کلیر نام داشتند) خیلی زود به محبوبیت فراوانی رسید. یقیناً برای من و هم نسلانم Resident Evil 2 از بزرگ‌ترین اتفاقات بازی‌سازی است. از آن دست اتفاقاتی که هنوز هم بوی عطرش ما را دیوانه می‌کند! امکان ندارد آن‌هایی که رزیدنت ایول 2 را بازی کرده‌اند آن شب زنده داری‌های پی در پی را از یاد ببرند. عنوان محبوبی که همچنان هم ارزشمند و با اصالت است.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار

اکنون سال‌ها از آن دوران گذشته و کپکام هم در بحبوحه‌ی عناوین بازسازی شده، همچنان یکی پس از دیگری بازی‌های خاطره‌انگیز این مجموعه را بازنمایی می‌کند تا خاطرات شکل گرفته را از نو بسازد. Resident Evil 2 Remake، پلی است به گذشته با فناوری مدرن در جستجوی هدفمند هویتی تازه که هر لحظه‌اش نفس گیر، بی نظیر و کار شده است. از وسواس در خلق جزئیات و بازسازی فراتر از رخسار، Resident Evil 2 Remake عشق ناخوداگاه خالقان‌اش نسبت به عنوان اصلی را در اثر آشکار می‌سازد.

همه چیز به شکلی دقیق و مثال زدنی در بازی بازسازی شده است. و به شیوه‌ای مدرن به اجرا در آمده است. رویایی که همه‌ی طرفداران بی صبرانه مشتاق آن بودند به واقعیت پیوسته است. بعد از سال ها انتظار و درخواست‌های مکرر برای بازسازی عنوان دوم، سرانجام کپکام به ندای طرفداران گوش سپرد. و با وسواسی هر چه تمام، بازی را ساخته و پرداخته کرده تا انتظار بالای طرفداران برآورده شود. و از طرفی به تجربه‌ی عنوان اصلی هم صدمه‌ای نخورد. نتیجه محصولی است پر استرس با قواعد کلاسیک سری که با گذشت از فناوری روز به اجرا درآمده تا تمام آن خاطرات لعنتی‌مان به شکلی که نیاز امروز است، دوباره بازنمایی شوند. Resident Evil 2 Remake از پس فناوری فوق‌العاده‌اش در مسیر بازپروری، آشنایی زدایی را پس می‌زند و با همان حس و حال گذشته طرفداران را به وجد می‌آورد.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار

بازی همانند گذشته خیلی زود یقه‌ی بازی‌باز را می‌گیرد و رها نمی‌کند. این جادوی این مجموعه است که در هر نسخه با امکانات و محتوایی تازه پدیدار می‌شود و طرفداران را ذوق‌زده می‌کند. Resident Evil 2 Remake به دنبال نیاکانش تجربه‌ایست به شدت کم نظیر و عجیب که با مولفه‌های این سری آمیخته شده و هرگز ریشه‌هایش را فراموش نکرده است. ترس و استرسی که خیلی از بازی‌بازها در این مدیوم آن را با رزیدنت ایول شناخته‌اند آنچنان در بازی احساس می‌شود که انگار همه چیز برای اولین بار رخ داده است! در واقع هر چقدر از تجربمان از این مجموعه حرف بزنیم و با استانداردهای آن هم آشنا باشیم، Resident Evil 2 Remake همچنان پر از غافلگیری و ناشناخته‌های ترس است.

روی عنصر”غافلگیری” نیز تاکید بسیار دارم! چرا که با وجود عناصر کلیشه‌ای و قابل پیش بینی که خیلی از علاقه‌مندان در آثار متاخر هالیوود شاهد آن بوده‌اند، این غافل گیری ممکن است کمی اغراق‌آمیز باشد. اما کپکام به دور از بازیافت این کلیشه‌های قابل پیش بینی، هنوز هم به شیوه‌ای حساب شده، در ترساندن بسیار موفق و در خلق فضایی اتمسفریک نیز کاملاً بی نمونه است. فقط کافی است کپکام به استاندارهای این مجموعه متکی باشد. استانداردهایی که باعث تولد شاهکاری بنام رزیدنت ایول 4 شدند و اکنون نیز با این اثر به شیوه‌ای کاملاً متفاوت و بعد از مدت‌ها به ژانر وحشت و بقا معنای دوباره‌ای بخشیده‌اند.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار

قصه‌ی Resident Evil 2 Remake دو روی متفاوت دارد. و همانند عنوان اصلی می‌توان با کلیر و لیان بازی را پیش برد. کلیر به دنبال برادرش کریس است و لیان نیز در اولین روز کاری به راکون سیتی اعزام شده است. رزیدنت ایول 2 قصه‌ی بسیار خوبی دارد. و کارگردانی آن نیز مانند دیگر آثار این فرانچایز عالی است. سناریوهای متفاوت هر دو شخصیت بسیار جذاب هستند و شخصیت پردازی نیز همسان با سناریو کاری قابل تحسین است. در واقع یکی از دلایل آنکه می‌توانیم بازی را به دفعات زیادی به پایان برسانیم، همین شیوه‌ی روایت است. که با میان‌پرده‌ها و سینماتیک‌های استادانه همراه می‌شود.

با اینکه Resident Evil 2 Remake همان قصه‌ی نسخه اصلی را تعریف می‌کند اما آن قدر شیوه‌ی روایتش متفاوت است که تقریباً منشا اصلی آن فراموش می‌شود. تمام عناصر روایی بازی به شیوه‌ای کاملاً بدیع، سینمایی و استادانه بازنمایی شده‌اند تا بازی چیزی از هم دوره‌های خود کم نداشته باشد. و چه بسا کمتر عنوانی توان رقابت با آن را داشته باشد.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار

بدون شک سیر روایی بازی Resident Evil 2 Remake از بهترین‌های این مجموعه لقب می‌گیرد. و کپکام همچنان با تکیه بر پرسوناژهای محبوب این فرانچایز، قصه‌ای پر کش و قوس می‌سازد. قصه‌ای که در خدمت فضاسازی و روند فوق‌العاده بازی است. و بسیار هم پر تب و تاب پی‌گیری می‌شود. اهمیت سناریو فراتر از انگیزه‌های رایج در بحث پیگیری آن است. و تضادی همسان با دیگر بخش‌های بازی دارد و آنقدر خوب پرداخته می‌شود که احساس حاصل از آن تا مدت‌ها در یادمان باقی می‌ماند. به هرحال قصه‌ در Resident Evil 2 Remake نقش پررنگی دارد. و خالقان به خوبی توانسته‌اند قصه‌ای در خور نام این شاهکار بسازند.

Resident Evil 2 Remake چالشی برای بازی‌های هم سبک است. و گیم پلی و طراحی فوق‌العاده‌ای دارد. همه چیز با پایبندی به ریشه‌ها سر و سامان یافته است. آمیخته‌ای دلچسب از عناصر کلاسیک و مدرن این سری که به تعادلی مثال زدنی رسیده و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در این بازنمایی درخشان، جز به جز نسخه‌ی اصلی با شمایلی کاملاً مدرن به اجرا درآمده‌اند. تا همه چیز حال و هوای گذشته را داشته باشد. با این تفاوت که روند بازی با دستخوشی از تغییرات مواجه شده که بازی‌بازهای امروزی نیز در کنار طرفداران قدیمی، از این عنوان پرطرفدار لذت وافری ببرند. در این راستا دوربین روی شانه‌ی انقلابی رزیدنت اویل 4 به یاری این بازی شتافته و گان پلی بی نظیری را به ارمغان آورده که بسیار پر تنش، جذاب و لذت بخش است.

لیان و کلیر برای دست و پنجه نرم کردن با زامبی‌ها به سلاح‌های مختلفی دسترسی دارند. از هندگان و شاتگان گرفته تا دیگر سلاح‌های فوق‌العاده‌ای که همگی از دل نسخه‌ی اصلی بیرون آمده‌اند. و با اضافاتی چون فلش بنگ و نارنجک نیز همراه شده‌اند. مطابق معمول بهترین کار برای مقابله با زامبی‌ها شلیک به سر آنان است. همین امر باعث شده تیرها به خطا بروند و ترس و استرس در بازی تا حد زیادی افزایش پیدا کند. اما این زامبی‌های لعنتی و دوست داشتنی! خیلی سرسخت‌تر از این بحث‌ها هستند. آن‌ها لیان یا کلیر را تعقیب می‌کنند، از اتاقی به اتاق دیگر می‌آیند، پنجره‌ها را می‌شکنند و از ارتفاع خودشان را به پایین پرتاپ می‌کنند تا به هر قیمتی دستشان را به شما برسانند.

خطر هر لحظه در کمین است و تقربباً بازی لحظه‌ای آرام و قرار ندارد. هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد و بازی‌باز در شرایطی سخت و هولناک قرار بگیرد. مهمات محدودند و زامبی‌ها حسابی جان سخت. برای همین “فرار از مهلکه” مانند عناوین کلاسیک این مجموعه بسیار کاربردی است. بازی‌باز باید این اصل را تمرین کند و خیلی هم زود با آن کنار بیاید! چرا که مهمانی ناخوانده، کابوسی تمام وقت می‌شود. “آقای ایکس” بزرگ‌ترین غافلگیری بازی Resident Evil 2 Remake با آن هیبت فولادین و عجیبش، مدام در پی تعقیب و شکار بازی‌باز است. ترس و استرسی که او موجب می‌شود در واژه‌ها نمی‌گنجد. و هرآن ممکن است از ناکجا آباد روی سرمان خراب شود!

اگر یادتان باشد در نسخه‌ی اصلی حضور این تایرنت تنها در مکانی محدود بود. اما در اینجا از هر فرصتی برای شکار شما استفاده می‌کند. و تقریباً به هرجایی غیر از اتاق ذخیره‌ی بازی سرک می‌کشد. اگر بی مهابا ماجراجویی کنید، صدای قدم‌ها او را هوشیار می‌کند و اگر تیراندازی کنید، صدای حاصل شده او را به شما نزدیک‌تر می‌کند.

آقای ایکس یکی از بهترین و کابوس‌وارترین تعقیب کننده‌ها و غولآخرهای این مجموعه است که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. او موقعیت‌های خاصی را در Resident Evil 2 Remake ایجاد می‌کند. و واکنش‌های عجیبی را در پی خواهد داشت. حتی در آنجایی که تصورش را نمی‌کنید ممکن است چندین بار با فریاد نیم خیز شوید. این همان حس ترس کلاسیک این سری است. که اینبار با فناوری فوق‌العاده و صداگذاری بی مانند، تاثیرگذارتر از هر زمان دیگری به وقوع می‌پیونند. Resident Evil 2 Remake خاستگاه اندیشه‌های نوین در این مجموعه است که راه را برای ادامه مسیری موفق هموارتر می‌کند.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار

حتماً یادتان هست که اولین دیدار با لیکرها در نسخه‌ی اورجینال چه حس و حال خاصی را به همراه داشت. این موجودات چندش‌آور اینبار با هیبتی مهیب‌تر لحظه‌های پر استرسی را می‌سازند. آن‌ها بینایی ندارند اما به صدا به شدت حساس هستند. تصور اینکه آقای ایکس دنبالتان باشد و این موجودات چندش‌آور رو به رویتان، لحظه‌ای به شدت غریب و هراس‌انگیز است! Resident Evil 2 Remake مدام با خلق چنین موقعیت‌هایی تعاریفی نو برپا می‌کند. و فحوای تکراری ترس را در لایه‌های ذهنی بازی‌باز پس می‌زند. این موقعیت‌سازی‌ها در طی مراحلی به شدت کار شده، فضایی را به وجود می‌آورند که رها شدن از آن را غیر ممکن می‌سازند.

خالقان با هر روش کارآمدی به بازی پویایی بخشیده‌اند. از گان پلی به شدت جذاب با اسلحه‌های متنوع گرفته تا طراحی فوق‌العاده خوب معماها. همه چیز با معماری خاصی پیش روی بازی‌باز است تا از لحظه به لحظه‌ی بازی لذت ببرد. معماهای Resident Evil 2 Remake اکثراً باز کردن در کمدها و گاو صندوق‌ها را شامل می‌شود. که در حین سادگی فوق العاده‌اند و به خوبی بازی بار را مشغول می‌کنند. آیتم‌های ارزشمندی نظیر قطعات مختلف سلاح‌ها که شامل ارتقای ظرفیت، صدا خفه کن و مواردی از این قبیل می‌شود. یا به دست آودن کوله پشتی برای حمل آیتم‌های بیشتر، نتیجه زحمات جستجو و Back Trackingهای مداوم بازی‌باز می‌شود.

به شخصه شیفته‌ی طراحی معماهای این بازی هستم و از حل کردن آن‌ها سیر نمی‌شدم! خلاقیت به کار رفته در آن‌ها در عین سادگی به نحو عجیبی رضایت بخش است. این رضایت حاصل شده تنها به این معماهای جانبی مربوط نمی‌شود. بلکه طراحی معماها اکثراً ماهرانه و منطقی هستند و به ندرت در ذهنتان “چرا” جای “چگونه” را می‌گیرد. اما زمانی این مساله پیش می‌آید که قواعد کلاسیک کمی دست و پا گیر می‌شود و محدودیت‌ها خود را نشان می‌دهند.

مثلاً معمای قفسه‌ی کتاب‌ها زیادی غیر معقول است. لیان یا کلیر برای شکستن قفل درها باید به دنبال قفل شکن باشند. در صورتی که به سادگی می‌توانند آن‌ها را با سلاح‌های گرم بشکنند! در هر صورت جنبه‌های کلاسیک بازی فارغ از نکات اینچنینی، کارکرد فوق العاده‌ای در Resident Evil 2 Remake دارد. وقتی می‌بینیم که بازی با پایبندی به ریشه‌هایش، چنین عملکرد تحسین برانگیزی دارد، ایرادات کوچک بازی چندان به چشم نمی‌آیند. Resident Evil 2 Remake سرشار از ایده‌های بکر و اعتماد به نفس سازندگان است که با بازگشتی شکوهمندانه، رویای چندین ساله‌ی طرفداران را به واقعیت تبدیل کرده است.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار

روند بازی همانی است که باید باشد. پیدا کردن کلیدها، دالان گردی‌ها و کلنجار رفتن با آیتم‌ها، هنوز هم جذابیت ویژه‌ای دارند. چه بسا آنکه با نیازهای روز هم همگون شده‌اند. همچنان کوله پشتی‌تان محدودیت ایجاد می‌کند و شما را مدام به انبار ذخیره‌ی مهمات ارجاع می‌دهد. از تایپ رایترهای فسیل شده برای ذخیره‌ی بازی هر چه بگوییم کم است. و هنوز هم اتاق ذخیره‌ی بازی سرشار از آرامش خیال است! هر چند جای خالی آن موسیقی خاطره‌انگیز هم حسابی احساس می‌شود.

Resident Evil 2 Remake آنقدر مکانیک گیم پلی دارد که مدام بازی‌باز را غافلگیر می‌کند. در این بین بخش‌های مرتبط با ایدا و شری، تنوع خوبی را به بازی می‌بخشند. البته فصل مربوط به ایدا نکته‌ی خاصی ندارد. اما فصل شری که با تکیه بر مخفی‌کاری پیش می‌رود یکی از زیباترین و کارگردانی شده‌ترین فصول تاریخ این سری را رقم می‌زند. و نمایشی جادویی و به یادماندنی دارد. از طرفی راهکارهای مختلفی که برای مقابله با زامبی‌ها، لیکرها و دیگر موجودات بازی وجود دارد، بازی را تا آخرین لحظه شاداب نگه می‌دارد. به دنبال این نکات، چند مبارزه حسابی و پر استرس هم با غولآخرهای سرسخت بازی برایتان تدارک دیده شده که هیجان زیادی را به همراه می‌آورند.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار

در واقع بازی Resident Evil 2 Remake همه‌ی آن عناصری که این مجموعه با آن معرفی شده و به موفقیت رسیده را در بهترین شرایط ممکن داراست. این بازنمایی بدون شک از بهترین عناوین این سری است که بارها و بارها ارزش تکرار دارد. به رسم سنت این سری، وقتی بازی تمام شد همه چیز دوباره شروع می‌شود. اسلحه‌ها و لباس‌های تازه در دسترس واقع می‌شوند تا بهانه‌ای برای تمام کردن چندین باره‌ی بازی شوند. ضمن آنکه Extra Modes هم بخش جذاب و چالش برانگیزی است که به ارزش‌های فراوان بازی می‌افزاید. تمامی این عوامل و موارد دیگری که می‌توانستیم بازگو کنیم، Resident Evil 2 Remake را به اولین انتخاب علاقه مندان ژانر در نسل هشتم بدل می‌کند. عنوانی که بدون شک هر بازی دوستی باید آن را تجربه کند.

 

نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار

قدرت نمایی RE – Engine

تاریکی بیش از حد محیط با اینکه کمی باعت یکنواختی بصری می‌شود اما هرگز به گرافیک فوق‌العاده بالای Resident Evil 2 Remake خللی وارد نمی‌کند. با توجه به اینکه اکثر لوکیشن‌های بازی در تاریکی مطلق هستند، چراغ قوه نقشی اساسی دارد. در همین راستا شیوه‌ی نورپردازی نیز بسیار حیاتی است. خوشبختانه نورپردازی و سایه‌زنی در بازی کیفیت بسیار بالایی دارند و یکی از عواملی است که حس ترس را به عالی‌ترین شکل ممکن در بازی منتقل می‌کنند. بازی با نور و سایه آنقدر دقیق و ماهرانه است که سایه‌ی اجسام با نور چراغ قوه مدام با لرزش و تغییر سایز همراه می‌شوند که بسیار دیدنی و تاثیر گذار است و نقش به سزایی در القای ترس دارد.

مدل‌سازی شخصیت‌ها کیفیت بسیاری دارند و ضبط حرکات و پویانمایی آن‌ها نیز از بهترین نمونه‌های موجود است. برخورد قطرات باران روی لباس شخصیت‌ها جلوه‌ی فوق‌العاده‌ای به بازی می‌دهد. و در کل فناوری گرافیکی Resident Evil 2 Remake کاملاً سربلند و از بهترین تجربه‌های نسل است. صداگذاری بازی نیز بی نقص و تاثیرگذار است. صداگذاری اسلحه‌ها با دقت بسیار بالایی انجام گرفته و صدای زامبی‌ها و لیکرها در تمام طول بازی، تجربه‌ای هراسان و بی‌نمونه را پدید می‌آورد. صداپیشگی نیز درجه یک و به نوبه‌ی خود کاری درخشان است و تاثیر بسزایی در شکل‌گیری پرسوناژهای ماندگار این بازی داشته است.

موسیقی مناسب و هدفمند هم تجربه‌ی شنیداری بازی را تکمیل می‌کند. و کاری شایسته است هر چند همان طور که گفته شد جای خالی موسیقی جادویی اتاق ذخیره‌ی بازی حس می‌شود. اما به هرحال جنبه‌های دیداری و شنیداری Resident Evil 2 Remake در اوج خود هستند.

 

نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake؛ بازگشت باشکوه یک شاهکار

Resident Evil 2 Remake یکی از بهترین تجربه‌های من در این فرانچایز است. تجربه‌ای ماندگار که چندین بار هم آن را به پایان رساندم. بازی با پایبندی به ریشه‌های دوست داشتنی، تجربه‌ای فوق‌العاده را به ارمغان آورده است. از آن دست تجربه‌هایی که خیلی زود دل بسته‌اش می‌شویم! من مطمئن هستم که طرفداران از این بازی لذت زیادی خواهند برد. و آن را عاشقانه زندگی خواهند کرد. رزیدنت ایول 2 هدیه‌ایست از جانب کپکام برای طرفدارانی که سال‌ها در انتظار بازسازی یکی از محبوب‌ترین عناوین این سری بودند. این همان رویایی است که اکنون با عبور از فیلتر نوستالژی، به واقعیت تبدیل شده است. و در بحث بازپروری یک بازی، هیچ رویایی نمی‌تواند زیباتر از شاهکار به یاد ماندنی کپکام باشد.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

 

FINAL VERDICT

Resident Evil 2 Remake is one of my best experiences in this franchise. A lasting experience that I have completed several times. The game has brought a wonderful experience with adherence to lovely roots. One of those experiences that we will fall in love with very soon! I’m sure fans will enjoy this game a lot. And they will live it with love. Resident Evil 2 is a gift from Capcom to fans who have been waiting for years for a remake of one of the most popular titles in the series. This is the dream that has now become a reality through the filter of nostalgia. And in terms of reviving a game, no dream can be more beautiful than Capcom’s memorable masterpiece

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها