نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 Remake؛ بازگشتی حسرت آفرین

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 Remake؛ بازگشتی حسرت آفرین

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 Remake

(به قلم حسن نصرالهی)

در نسلی که بازسازی‌های عناوین قدیمی یکی پس از دیگری عرضه می‌شوند، کپکام را می‌توانیم از پرچم‌داران این موج خروشان بنامیم. کپکام بارها دست به دامان عناوین محبوب‌اش شده و با بازسازی آن‌ها، به پیشواز طرفداران آمده است.  در میان این عناوین بازسازی شده، سال 2019 شاهکاری به نام رزیدنت اویل 2 عرضه شد که با به‌روزرسانی استادانه عناصر خاطره انگیز نسخه‌ی اصلی، حسابی طرفداران را ذوق زده کرد.

رزیدنت اویل 2 ریمیک یک شاهکار واقعی بود اما این رویه متاسفانه برای یکی دیگر از به یادماندنی‌ترین عناوین این سری صدق نمی‌کند. رزیدنت اویل 3 که در سال 1999 عرضه شد تکامل یک جریان پر فروغ بود که بسیاری از بازی‌بازها و طرفداران، آن را حتی بهترین نسخه‌ی این فرانچایز محبوب می‌دانند. طبیعتاً این پشتوانه‌ی بزرگ و به یاد ماندنی، حساسیت کار را دو چندان می‌کند.

در همین راستا به هیچ عنوان دور از ذهن نبود که طرفداران انتظار بسیار بالایی از این بازسازی داشته باشند و آماده‌ی رویارویی دوباره با نمسیس، یکی از نمادین‌ترین آنتاگونیست‌های تاریخ بازی‌ها باشند. افسوس که این بازسازی خوش رنگ و لعاب آن چیزی نیست که انتظارش را داشتیم. اما این به معنای آن نیست که با بازی خوش ساختی طرف نیستیم.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 Remake؛ بازگشتی حسرت آفرین

Resident Evil 3 Remake روان، سرگرم کننده و بدون هیچ پیچیدگی خاصی بازی‌باز را تا پایان می‌برد اما هرگز نمی‌تواند بسان یک بازی درجه یک خود را  نشان دهد. در واقع بازی خیلی خطی و گذرا طراحی شده و این نکته منجر به حذف خیلی از عناصر مهم این سری و نسخه‌ی اورجینال شده است.

با این وجود رزیدنت اویل 3 ریمیک تجربه‌ای ضروری برای طرفداران است. البته به هیچ عنوان قرار نیست تجربه‌ای یکسان با شاهکار اصلی خلق شود اما نکات قابل توجهی در بازی وجود دارند و اتفاقات داستانی جذابی نیز رخ می‌دهند. این اتفاقات نقطه اتصالی هستند برای وقایع رزیدنت اویل 2 ریمیک.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 Remake؛ بازگشتی حسرت آفرین

خالقان با بستر بوجود آمده به خوبی به سوال‌هایمان پاسخ می‌دهند و قصه‌ای قابل قبول را ترسیم می‌کنند. قصه‌ای که بطور کلی با عنوان اصلی تفاوت دارد و ظاهراً کپکام نیز اصرار زیادی برای متفاوت جلوه دادن این اثر دارد. هر چند بازنمایی برخی از محیط‌ها و رخدادها مناسب هستند اما بازی در مسیر بازپروری، خیلی از خوبی‌های عنوان اصلی را فراموش می‌کند و در دام سهولت مدرنیزه میافتد که این خود مشکلاتی را به همراه می‌آورد.

رزیدنت اویل 3 عنوانی عجول است! خیلی از رخدادهای بازی با شتاب‌زدگی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و گاهی غیر قابل هضم می‌شوند. هر چند که این رویه در کل با ذات اکشن بازی جور در می‌آید. از همان ابتدا که کنترل جیل را به دست می‌گیرید بازی خیلی زود خودش را لو می‌دهد و شروع کوبنده‌ی بازی که با معرفی نمسیس همراه است، چگونگی روایت و روند بازی را برملا می‌کند. همه چیز پر تب و تاب پی‌گیری می‌شود. همین مساله باعث شده شخصیت‌ها اجازه‌ی ‌خودنمایی نداشته باشند. هرچند جیل ولنتاین به نحوی قابل قبول در داستان شکل می‌گیرد و باقی شخصیت‌ها نیز صرفاً به پرداخت بهتر او کمک می‌کنند.

اگر یادتان باشد یکی از شخصیت‌های مهم در نسخه‌ی اورجینال شخصی به نام کارلوس بود. او در اینجا حضور بسیار پر رنگ‌تری دارد و مدت زمان قابل توجهی از بازی نیز با وی سپری می‌شود. در کل داستان کاملاً در خدمت روند پر تب و تاب بازی است اما هرگز نمی‌تواند به جمع بهترین‌های این سری ملحق شود.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 Remake؛ بازگشتی حسرت آفرین

از داستان که بگذریم، گیم پلی و روند بازی نیز اکشن‌تر از بازسازی نسخه‌ی دوم است اما این نکته به معنای آن نیست که بازی از ریشه‌های‌اش فاصله گرفته است. اصلی‌ترین مشکلی که این نسخه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، کمبود محتوا، روند خطی و گاه از پیش تعیین شده‌ی آن است.

اکنون دالان گردی‌ها بسیار کمتر از عناوین گذشته شده و بازی بیشتر روی مبارزات‌اش تمرکز دارد و به ندرت خبری از کاوش، پیدا کردن کلیدها و حل کردن معماها می‌شود. این محدودیت‌ها باعث شده چندان نتوانیم به مانند گذشته در بازی غوطه‌ور شویم.

با این وجود روند کنونی خوب و لذت‌بخش از کار درآمده و سناریوهای متفاوتی نیز برای بازی در نظر گرفته شده است. از این رو برای لذت بردن و به پایان رساندن Resident Evil 3 Remake مشکلی وجود نخواهد داشت.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 Remake؛ بازگشتی حسرت آفرین

Resident Evil 3 Remake با تمرکز روی مبارزات‌اش، لحظه‌های هیجان انگیزی رقم می‌زند و سلاح‌های نام آشنای این سری نیز به خوبی روند پر تب و تاب بازی را می‌سازند. مبارزه با زامبی‌ها، سگ‌ها و هانترهای جان سخت به لطف سلاح‌های متنوع و گان‌پلی لذت‌بخش، هرگز جذابیت خود را از دست نمی‌دهند اگر چه بازی‌باز را با چالش چندانی هم مواجه نمی‌کنند.

از طرفی به ندرت با کمبود مهمات روبرو می‌شوید و عناصر ترس نیز تا حد زیادی از اثر رخت بر بسته است. با توجه به اینکه بازی برداشتی از نسخه‌ی سوم است این مشکلات خیلی بیشتر به چشم می‌آیند. متاسفانه رزیدنت اویل 3 ریمیک در بازپروری خاطراتمان ناکام می‌ماند. با این اوصاف و برخلاف گفته‌های رایج، چندان اهمیتی ندارد که خیلی از مراحل نسخه‌ی اصلی در این بازی حذف شده‌اند.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 Remake؛ بازگشتی حسرت آفرین

تغییرات زیاد هستند و شخصاً هیچ مشکلی هم با آن ندارم. اما هرگز نتوانستم نمسیس جدید را همانگونه که هست بپذیرم. این آنتاگونسیت نمادین سری، اکنون به موجود هزار چهره‌ای بدل شده که گاهی اوقات در پی تعقیب جیل است. رویارویی با او اغلب به چند Set Piece ساده خلاصه شده که اگر چه هیجان انگیز است اما سازندگان به هیچ عنوان نتوانسته‌اند هیبت کابوس‌وار او در نسخه‌ی اصلی را بازنمایی کنند.

در این میان چند مبارزه‌ی نفس‌گیر هم با او تدارک دیده شده که جذابیت بالایی دارند و به خوبی مبارزات پرهیاهوی بازی را تکمیل می‌کنند. در کل Resident Evil 3 Remake در بخش گیم پلی عنوانی ساده و بدون هیچ پیچیدگی خاصی است و صرف نظر از کمبودهایی که دارد می‌تواند برای مدتی کوتاه طرفداران را راضی نگه دارد.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 Remake؛ بازگشتی حسرت آفرین

از نظر گرافیکی بازی واقعا زیباست. موتور RE Engine مانند سابق کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهد و مشکلی برای به تصویر کشیدن راکون سیتی و فضاهای داخلی آن ندارد. نورپردازی مثل همیشه عالی است و مدل سازی‌ها قابل تحسین‌اند. در واقع بازی مانند گذشته کیفیت بصری بالایی دارد و از این حیث مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد. طراحی شخصیت‌ها کاملاً باورپذیر و فوق‌العاده‌اند و تغییراتی که در این راستا بوجود آمده کاملاً مطابق با نیازهای روز است. موسیقی و صداگذاری نیز مانند دیگر عناوین سری، در سطح بالایی کار شده و تجربه‌ای خوش آیند را به ارمغان می‌آورد.

در نهایت Resident Evil 3 Remake را می‌توانیم عنوانی قابل قبول قلمداد کنیم که هر چند از نظر کیفی در سطح عناوین درخشان این سری قرار نمی‌گیرد اما تجربه‌ای جذاب و سرگرم کننده را ارائه می‌دهد. اگرچه وقتی بازی به پایان می‌رسد میل چندانی برای تکرار آن وجود نخواهد داشت اما این بازپروری خوش رنگ و لعاب فرای هر ایرادی، عنوانی دیگر از این سری جریان ساز است و تجربه‌اش به طور حتم با لحظاتی خوب همراه می‌شود.

امتیاز ساویس‌گیم: 7 از 10

 

FINAL VERDICT

In the end, Resident Evil 3 Remake can be considered an acceptable title, which, although not qualitatively at the level of brilliant titles in this series, but offers an attractive and entertaining experience. Although when the game is over, there will not be much desire to repeat it, but this colorful and glazed rehabilitation beyond any flaws is another title of this stream-creating series, and its experience will surely be accompanied by good moments

SavisGame Score: 7 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها