تنها یک ماه از سال جدید میلادی گذشته است و هنرصنعت بازی روزهای سرد زمستان را به آتش کشیده. چند هفتهای بیشتر از اعلام خبر تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت نگذشته که شاهد یک بمب خبری دیگر بودیم. سونی در اقدامی غیر منتظره خالقان هیلو (ابرفرانچایز پرطرفدار شوتر اول شخص) را خرید. به همین مناسبت نگاهی به بازیها و استودیوهای پلی استیشن پس از تصاحب بانجی خواهیم انداخت. سونی در یک سال اخیر خریدهای زیادی انجام داده است، ما در این مقاله همهی آنها را فهرست کردهایم.
نوشتار مرتبط: آیا پلی استیشن واقعاً ایکس باکس را در جنگ کنسولها شکست میدهد؟
طوفان تصاحب استودیوها در سال 2021
تا پیش از 2020 سرعت تصاحب استودیو توسط سونی کندتر از مایکروسافت بود، ولی در اواخر همان سال جیم رایان نوید خریدهای بیشتر را داد. Housemarque (Returnal), Bluepoint Games (Demon’s Souls remake), Firesprite (The Playroom), Nixxies و Valkyrie همگی در 2021 به جمع استودیوهای سونی اضافه شدند.
تنوع خریدهای سونی شگفتانگیز است. و جالب است بدانید که همهی این استودیوها متخصص ساخت بازیهای کنسولی نیستند. Nixxies در پورت بازی برای PC تخصص دارد و Valkyrie در ساخت بازیهای متنوع روی پلتفرمهای مختلف همکاری داشته است. همچنین Bluepoint Games در ساخت ریمستر و بازسازی تبحر دارد (که البته اخیراََ کار روی بازی جدید را آغاز کردهاند).
خرید نخست سونی در سال 2022 بانجی است ولی آخرین نخواهد بود. جیم رایان اعلام کرده است هنرصنعت منتظر خریدهای بیشتر سونی باشد.
نوشتار مرتبط: مدل جدید پلی استیشن 5 مشکل حرارتی ایجاد خواهد کرد
استودیوهای داخلی سونی
- Bend Studio (Days Gone)
- Bungie (Destiny 2)
- Bluepoint Games (Demon’s Souls Remake)
- Firesprite (The Playroom)
- Guerrilla Games (Horizon Zero Dawn, Horizon Forbidden West)
- Housemarque (Returnal)
- Insomniac Games (Ratchet & Clank, Marvel’s Spider-Man, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales)
- Media Molecule (LittleBigPlanet)
- Naughty Dog (Uncharted, The Last of Us, The Last of Us Part II)
- Nixxies Software (متخصص پورت بازی برای PC)
- Pixelopus (Concrete Genie)
- Polyphony Digital (Gran Turismo)
- Sucker Punch Productions (Ghost of Tsushima)
- Team Asobi (Astro’s Playroom)
- Valkyrie Entertainment (همتوسعه دهندهی خدای جنگ و کلی بازی نام آشنای دیگر)
- xDev (همتوسعه دهندهی Sackboy: A Big Adventure و عناوین شاخص دیگر)
- San Diego Studio (MLB The Show)
- Santa Monica Studio (God of War)
نوشتار مرتبط: تاد هاوارد با صحبتهای اخیر خود از چشم طرفداران پلی استیشن افتاد
بازیهای شاخص استودیوهای داخلی و عناوين آینده
عناوین داخلی سونی در سالهای اخیر ارزش و اعتبار فراوانی برای پلی استیشن به ارمغان آوردهاند. استراتژی بلند مدت غول ژاپنی ارائهی بازیهای با کیفیت و عرضهی مداوم آنهاست. برخلافِ مایکروسافت که هدفگذاری آنها پر کردن گیم پس در کوتاهترین زمان ممکن است.
با توجه به خریدهای اخیر سونی میتوانیم انتظار عناوین بیشتری از جانب پلی استیشن باشیم. عناوین شگفتانگیز آنها در سالهای اخیر شامل Horizon Zero Dawn در سال 2017، God of War در 2018 و Ghost of Tsushima در 2020 میشود. عناوین آینده دار نیز Horizon Forbidden West و Gran Turismo 7 میباشند که فاصلهی زیادی با عرضهی آنها نداریم.
نوشتار مرتبط: خاطرهسازان پنج نسل: 10 شخصیت برتر پلی استیشن در طول تاریخ
عناوین آیندهی استودیوهای داخلی پلی استیشن که تاریخ عرضه دارند
- Horizon Forbidden West (29 بهمن)
- Destiny 2: The Witch Queen (3 اسفند)
- Gran Turismo 7 (13 اسفند)
- MLB The Show 22 (16 فروردین)
- God of War Ragnarök (2022)
- Marvel’s Spider-Man 2 (2023)
نوشتار مرتبط: یک شروع تأثیرگذار؛ پلیاستیشن چگونه موجب رواج یافتن بازیهای سه بعدی شد
عناوین آیندهی استودیوهای پلی استیشن که در حال ساخت هستند
- آیپی جدید خالقان Days Gone
- آیپی جدید خالقان هیلو
- بازی Marvel’s Wolverine از اینسومنیاک شگفتانگیز
- عنوان خلاقانهی Tren از مدیامولکول
- بازی چندنفرهی مستقل از ناتی داگ
نوشتار مرتبط: بررسی: آیا Xbox Game Pass به پلتفرمهای نینتندو و پلیاستیشن خواهد آمد؟!
جنگ اشتراکها
سرویس اشتراکی محبوب ایکس باکس یعنی گیم پس حسابی برای پلی استیشن دردسر درست کرده است. این سرویس اشتراکی فضایی را ایجاد کرده که نه PS Now و نه PS Plus یارای رقابت با آن را ندارند. سرویس خارقالعادهی گیم پس با تنها 10 دلار (سرویس پایه) دسترسی به بیش از 200 بازی متنوع را فراهم میآورد. از جمله عرضهی بازیهای ایکس باکس در روز عرضه (Halo Infinite و Forza Horizon 5) و بازیهای شخص ثالتی چون Back 4 Blood و Rainbow Six Extraction که غوغایی به پا کردهاند. اگر بگوییم گیم پس بهترین سرویس اشتراکی هنرصنعت است، اغراق نکردهایم.
برنامهی سونی برای رقابت با گیم پس چیست؟ به نقل از بلومبرگ غول ژاپنی قرار است ضمن ادغام PS Now با PS Plus یک سرویس واحد را تشکیل دهد. این سرویس با اسم رمز Spartacus قرار است بهار 1401 راهاندازی شود ولی اطلاعات زیادی دربارهی آن به اشتراک گذاشته نشده است.
جا دارد در این راستا به صحبتهای پیشین جیم رایان مدیر عامل پلی استیشن اشارهای داشته باشیم؛ جیم در سال 2020 گفته بود ما بازیهای جدید را روی سرویس اشتراکی قرار نخواهیم داد. چرا که این بازیها روند توسعهی گرانی را پشت سر میگذارند و بیش از 100 میلیون دلار هزینهی ساخت هر بازی میشود. در نتیجه سرویسهای اشتراکی جوابگو نخواهند بود.
مشخص نیست که اسپارتاکوس برنامهی سونی را تغییر خواهد داد یا خیر، باید صبر کنیم تا اطلاعات تکمیلی ارائه شوند. شما خوبان در این خصوص چه نظری دارید؟ سونی نیازی به سرویس مشابه گیم پس دارد؟ تصاحب بانجی را چگونه ارزیابی میکنید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحهی اینستاگرام ساویسگیم را دنبال کنید. همچنین میتوانید ویدئوهای گیم پلی بازیهای مختلف را در کانال یوتیوب ساویسگیم تماشا کنید.
عالی رضا جان
قربانت دکتر جان