چرا طرفداران پلی استیشن حتی تحمل اسم The Last of Us Part 2 را ندارند؟

چرا طرفداران زیادی از پلی استیشن حتی تحمل اسم The Last of Us Part 2 را ندارند؟

هشدار افشای داستان The Last of Us Part 2!

حتی پیش از عرضه‌ی The Last of Us Part 2 نیز طرفداران زیادی خواهان بایکوت کردن جدیدترین ساخته‌ی ناتی داگ بودند. در این خصوص انجمن‌های زیادی به راه افتاد و امضاهای بی‌شماری جمع شد که پیش از این سابقه نداشته است. ماجرا برمی‌گردد به افشای مفتضحانه‌ی داستان کلی بازی و صحنه‌های حساس آن توسط یکی از کارمندان ناراضی استودیو. البته در ادامه برای سرپوش گذاشتن روی این رسوایی اعلام کردند که هکر این اطلاعات را افشا کرده است!

برخی از طرفداران این اطلاعات افشا شده را باور نکردند. برخی نیز ترجیح دادند منتظر عرضه‌ی بازی باشند. اما آن‌هایی که با توجه به مدارک یقین پیدا کرده بودند اطلاعات و ویدئوها معتبر هستند، حسابی از خجالت نیل دراکمن و تیم فشل نویسندگانش درآمدند.

حال بیش از یک سال از عرضه‌ی The Last of Us Part 2 می‌گذرد ولی همچنان طرفداران ناراضی هستند و این اتفاقات را باور نمی‌کنند. اجازه دهید به همراه یکدیگر دلایل ناراحتی و دل شکستگی این طرفداران که غالباً از طرفداران سرسخت و وفادار پلی استیشن به شمار می‌روند را بررسی کنیم.

نوشتار مرتبط: The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

چرا طرفداران زیادی از پلی استیشن حتی تحمل اسم The Last of Us Part 2 را ندارند؟

توهین مستقیم نیل دراکمن به طرفداران ناراضی

پس از ماجرای افشای اطلاعات بازی طرفداران مشتاق The Last of Us Part 2 که سال‌ها منتظر عرضه‌ی بازی بودند حسابی شوکه شدند. از طرفی تأخیرهای پی‌درپی آن‌ها را خشمگین کرده بود. در نتیجه سیل اعتراضات بود که به سمت شخص نیل دراکمن و سایر اعضاء وارد می‌شد. در این بین کارگردان ناشی و کم تجربه‌ی بازی به جای عذرخواهی از طرفداران ناراضی و آرام کردن جو به آن‌ها توهین کرد! او به طرفداران ناراضی اعلام کرد اگر از داستان خوشتان نیامده به این معنی است که همه‌ی شما نژادپرست هستید! اگر از مرگ یک شخصیت مجازی عصبانی هستید باید به روان‌پزشک مراجعه کنید!

شما این رفتار ناشایست را مقایسه کنید با رفتار بزرگان هنرصنعت. استاد هیدئو کوجیما با آن همه افتخارات پس از عرضه‌ی بازی Death Stranding مورد هجمه‌ی طرفداران قرار گرفت. ایشان با خونسردی و متانت ضمن عذرخواهی اعلام کردند که ایرادات بازی را قبول دارند و کمبودهای گیم پلی در شماره‌های آینده برطرف خواهد شد. اینجاست که شما تفاوت یک هنرمند واقعی را با فردی ناشی و نابلد متوجه می‌شوید.

البته ناگفته نماند که سونی در ادامه نیل دراکمن را مجبور کرد از طرفداران عذرخواهی کند. وی با صورتی زرد و صدایی لرزان جلوی دوربین آمد و از طرفداران بابت رفتار تند و ناشایستی که انجام داده بود عذرخواهی کرد.

نوشتار مرتبط: 15 لحظه‌ی طلائی در بازی The Last of Us Part 2 که شایسته‌ی توجه‌اند

چرا طرفداران زیادی از پلی استیشن حتی تحمل اسم The Last of Us Part 2 را ندارند؟

نحوه‌ی مرگ جوئل

بدون شک ناتی داگ می‌دانست که شخصیت جوئل محبوب تعداد زیادی از طرفداران است و در قلب آن‌ها جای دارد. قطعاً نویسندگان می‌دانستند که حذف جوئل از بازی عواقب بدی را به همراه خواهد داشت و بحث‌برانگیز خواهد شد. تریلرهای اولیه‌ی The Last of Us Part 2 به صورت تلویحی احتمال مردن جوئل در این بازی یا اتفاقات پیش از آن را می‌دادند. طرفداران نیز خودشان را آماده‌ی این ماجرا کرده بودند و چیز غیر قابل درکی نبود. ولی شیوه‌ی مرگ جوئل بود که قلب تعداد زیادی از طرفداران را به سختی فشرد.

برخی ممکن است بگویند که نویسنده حق دارد که هر بلایی بخواهد سر شخصیت‌های داستان بیاورد. این حرف مدت‌هاست منسوخ شده است. نويسندگان حرفه‌ای و کارکشته به خوبی می‌دانند که شخصیت تا وقتی در اختیار آن‌هاست که داستان را منتشر نکرده باشند. وقتی داستان منتشر شد و شخصیت در قلب طرفداران جای گرفت دیگر تنها متعلق به نویسنده نیست.

چرا طرفداران زیادی از پلی استیشن حتی تحمل اسم The Last of Us Part 2 را ندارند؟

حال از این حرف‌ها گذشته مشکل نحوه‌ی مرگ جوئل چه بود که طرفداران را عصبانی کرد؟ خلاصه بگویم مشکل غیر منطقی بودن ماجرا بود. احتمالاً نویسندگان طرفداران را فراموش‌کار تصور کرده‌اند! وگرنه همه با شخصیت جوئل و تامی از The Last of Us آشنایی کامل دارند. جوئل فردی بود که به هیچ کس اعتماد نمی‌کرد. او ترجیح می‌داد فرد را زیر بگیرد تا این‌که به درخواست کمکش توجه کند. این خلق و خوی او ناشی از سال‌ها تجربه و بقا در فضای آخرالزمانی بود. تامی نیز چنین بود. حال چه طور می‌شود این صحنه‌ی مرگ کمدی و توهین‌آمیز را توجیه کرد!؟ این توهین به شعور به مخاطب است.

نوشتار مرتبط: 35 حفره‌ی داستانی در The Last of Us Part 2 که نمی‌دانستید

چرا طرفداران زیادی از پلی استیشن حتی تحمل اسم The Last of Us Part 2 را ندارند؟

تبلیغات فریبنده و دروغین

موضوعی که بر آتش خشم طرفداران افزود تبلیغات فریبنده و دروغین بازی پیش از عرضه است. سازندگان بارها در مصاحبه‌ها گفته بودند که جوئل در اکثر لحظات بازی غایب خواهد بود. اما به یک‌باره تریلری منتشر کردند که به نظر می‌رسید جوئل برای کمک به الی با او همراه شده است.

در آن تریلر کذایی جوئل از پشت سر به الی نزدیک می‌شود و او را از دید نیروهای WLF مخفی می‌کند. الی شگفت‌زده از جوئل می‌پرسد: تو اینجا چه کار می‌کنی؟ و جوئل پاسخ می‌دهد: فکر کردی اجازه می‌دم این کار رو تنهایی انجام بدی.

چرا طرفداران زیادی از پلی استیشن حتی تحمل اسم The Last of Us Part 2 را ندارند؟

نکته‌ی جالب اینجاست که این صحنه دقیقاََ با همین دیالوگ‌ها در بازی حضور دارد. ولی به جای جوئل ما شاهد جسی هستیم. شخصیتی که از قضا فوق‌العاده ضعیف کار شده است.

خیلی‌ها معتقدند ناتی داگ عمداً این صحنه را در تریلر دست‌کاری کرده است تا آن‌ها را فریب دهد. این موضوع به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست و آتش خشم طرفداران را برافروخت. درست است که برخی از شرکت‌ها از تریلرهای اینچنینی برای محافظت از داستان و گمراه کردن مخاطب استفاده می‌کنند ولی کاری که ناتی داگ انجام داد یک خیانت بزرگ بود.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی The Last of Us Part 2 | دار و دسته‌ی بازنده‌ها

چرا طرفداران زیادی از پلی استیشن حتی تحمل اسم The Last of Us Part 2 را ندارند؟

پیام‌های تبلیغاتی LGBT مشمئز کننده

یکی دیگر از دلایل ناراحتی طرفداران شعاری شدن بازی است. نویسنده به وضوح شعارهای تحمیلی در بازی قرار داده است و در انجام این کار هم فوق‌العاده ناشیانه عمل کرده و زیاده‌روی کرده است. شخصیتی مانند لیلی که بازی‌باز حتی ذره‌ای با او ارتباط برقرار نمی‌کند چه جایی در بازی دارد؟

از بخت بد بازی‌بازان اَبی توسط یارا و لیلی نجات پیدا می‌کند. در ادامه هم لیلی به عنوان همراه بخش زیادی از بازی را همراه اَبی می‌رود. در این مقطع ما شاهد انواع و اقسام شعارهای تبلیغاتی و تحمیلی هستیم تا جایی که بازی‌باز به خود می‌گوید “بابا بسه دیگه، گور بابای لیلی و این مزخرفات. پس داستان چی شد!” حال به این ملغمه خزعبلات فمنیسم و شخصیت نچسب دیگری چون دینا را هم اضافه کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید.

نوشتار مرتبط: آخرین بازمانده از ما: 6 لحظه‌ی ماندگار عنوان The Last Of Us

چرا طرفداران زیادی از پلی استیشن حتی تحمل اسم The Last of Us Part 2 را ندارند؟

بازی کردن در نقش اَبی

ناتی داگ چند باری اشاره کرده بود که در The Last of Us Part 2 شاهد 2 شخصیت قابل بازی خواهیم بود. خیلی از طرفداران تصور کردند که آن شخصیت جوئل خواهد بود. اما به جز مقطع کوتاهی در افتتاحیه‌ی بازی، آن شخصیت دوم کسی نبود جز اَبی.

کنترل کردن شخصیتی که قرار بود از آن متنفر باشیم و در جستجوی کشتن آن باشیم، قرار بود نوآوری و ریسک بزرگ ناتی داگ باشد که البته شکست بدی خوردند. بازی‌های دیگری چون Halo 2 پیش از این چنین سناریویی را پیاده‌سازی کرده بودند. تفاوت The Last of Us Part 2 با آن بازی‌ها اینجاست که نحوه‌ی مرگ جوئل به قدری بد بود که طرفداران را حسابی خشمگین کرده بود. این‌که کنترل قاتل جوئل را به بازی‌باز بسپارید و سعی در تطهیر اَبی کنید که شامل بخشش مخاطب گردد کارساز نیست، جناب به اصطلاح نویسنده! در اینجا هم زیاده‌روی کردی.

نکته‌ی دیگر چند تکه شدن داستان و وقفه‌های طولانی بین بخش‌های مختلف آن بود. ما از یک طرف فلش‌بک‌ها را داشتیم از یک طرف الی و از آن طرف اَبی. این موضوع به دلیل پیاده‌سازی ضعیف موجب آشفتگی داستان و گیج شدن بازی‌باز شده است.

نوشتار مرتبط: ساخت The Last of Us Remake خیلی هم ایده‌ی بدی نیست

چرا طرفداران زیادی از پلی استیشن حتی تحمل اسم The Last of Us Part 2 را ندارند؟

پایان‌بندی The Last of Us Part 2

هر چقدر هم مرگ جوئل سخت و سنگین بود، طرفداران تصور می‌کردند می‌شود با انتقام گرفتن الی از اَبی به آرامش و رضایت رسید. اما نبرد نهایی الی و اَبی این را هم از طرفداران گرفت. درست قبل از خفه شدن اَبی، الی او را رها می‌کند تا با لیلی از مهلکه بگریزند. در حقیقت الی به تامی و جوئل خیانت می‌کند.

طرفداران زیادی این پایان را مطابق انتظارات خود نیافتند. قرار بود شاهد یک داستان با مضمون انتقام باشیم ولی در نهایت داستان The Last of Us Part 2 طبق انتظارات عمل نمی‌کند. حداقل کاری که ناتی داگ می‌توانست انجام دهد این بود که در صحنه‌ی آخر انتخاب را به بازی‌باز بسپارد. دقیقاً به مانند بازی Watch Dogs که انتخاب نهایی را به بازی‌باز سپرد.

چرا طرفداران زیادی از پلی استیشن حتی تحمل اسم The Last of Us Part 2 را ندارند؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا طرفداران از The Last of Us Part 2 نفرت دارند. ولی به نظر می‌رسد که این‌ها بزرگ‌ترین دلایل باشند. جالب است که سازندگان به عنوان پیش‌دستی گفته بودند که احتمالاً برخی از طرفداران از بازی متنفر شوند، اما حتی خوابش را هم نمی‌دیدند که با این حجم از نارضایتی مواجه شوند.

نکته‌ی آخر خیلی تأمل‌برانگیز است. افرادی که برای تست بازی پیش از عرضه رفته بودند به سازندگان عنوان کردند که پایان‌بندی بازی اصلاََ منطقی نیست. ولی سازندگان یا بهتر است بگویم شخص نیل دراکمن اهمیتی به اظهارنظر آن‌ها نداد. نتیجه را هم دیدیم.

خب دوستان نظر شما درباره‌ی The Last of Us Part 2 چیست؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

4 3 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها