معرفی بزرگان: امی هنینگ، بانوی بازی‌ساز

معرفی بزرگان: امی هنینگ، بانوی بازی‌ساز

معرفی بزرگان

امی هنینگ

(به قلم رضا خلف چعباوی)

عرض ادب و احترام خدمت کاربران و دوستداران رسانه تحلیلی-خبری ساویس‌گیم. در این سری مقالات قصد داریم در هر قسمت به معرفی یک فرد شاخص و تأثیرگذار در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی بپردازیم. در مقاله‌ی قبلی به معرفی سودا 51 پرداختیم و اینبار به سراغ خانم امی هنینگ (Amy Hennig) رفته‌ایم. قبل از هر چیز باید اشاره کنم که احتمالاً تلفظ صحیح نام ایشان “هننیگ” نباشد اما چون همه جا از هنینگ استفاده شده بود، ما هم برای راحتی کار و تلفظ راحت‌تر از هنینگ استفاده کردیم. ایشان برای کارگردانی و خلق مجموعه‌هایی چون Legacy of Kain, Jak And Daxter و Uncharted شناخته شده هستند.

مقدمه

شاید در نگاه اول جهش از بازی‌سازان ژاپنی به غرب و پرداختن به خانم امی هنینگ کمی عجیب به نظر برسد. اما همانطور که شما عزیزان نیز مستحضر هستید، تعداد بازی‌سازان بزرگ ژاپنی بسیار زیاد است. و برای اینکه فضایی عوض کنیم و تنوعی ایجاد کنیم، تصمیم گرفتیم که به بازی‌سازان غربی نیز نگاهی بیاندازیم، چه کسی بهتر از خانم امی هنینگ دوست‌داشتنی. به این بهانه می‌توانیم نگاهی تحلیلی هم داشته باشیم به حضور زنان در هنرصنعت بازی‌سازی.

با وجود آنکه در نگاه اول شاید سرگرمی بازی‌های ویدئویی امری پسرانه به نظر آید، اما جالب است بدانید که طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده در کشور آمریکا دخترها/خانم‌ها بیش از 50% آمار بازی‌بازان را به خود اختصاص داده‌اند. البته این آمار در دیگر نقاط جهان به این نزدیکی نیست و اختلاف فاحشی وجود دارد. و از طرفی از آن 50% هم درصد زیادی به انجام بازی‌های تفننی و موبایلی مشغول هستند، ولی به هر حال.

کارول شاو

درست است که در حال حاضر خانم‌ها فقط 20% بازی‌سازان را تشکیل می‌دهند (بر طبق آخرین آمارها) اما آن‌ها از همان سال‌های آغازین حضور فعالی داشته‌اند. از جمله پیشگامان عرصه‌ی بازی‌سازی می‌توان به خانم Carol Shaw اشاره کرد.

خانم “کارول شاو” که از معروف‌ترین پروژه‌های ایشان می‌توان به بازی بسیار خاطره‌انگیز River Raid اشاره کرد، از جمله اساتید بزرگ بازی‌سازی و برنامه‌نویسی به شمار می‌روند. ایشان در سال 2017 جایزه‌ی بسیار با ارزش “نماد صنعت” (Industry Icon) را به پاس یک عمر خدمت از مراسم The Game Awards دریافت کردند. دلیل اینکه در این مقاله به طور کامل به این اسطوره (خانم کارول شاو) نپرداختیم این است که خانم امی هنینگ در حال حاضر به سبب جدید بودن و ملموس بودن عناوینشان، بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بازی‌ساز خانم به شمار می‌روند. این شما و این معرفی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بازی‌سازان حال حاضر خانم استاد امی هنینگ.

نوشتار مرتبط:  چرا Uncharted 2: Among Thieves بهترین بازی PS3 است؟ 

امی هنینگ خالق آنچارتد معرفی بزرگان: امی هنینگ، بانوی بازی‌ساز

زندگی شخصی

خانم امی هنینگ کارگردان و نویسنده‌ی سرشناس آمریکایی و متولد سال 1964 میلادی می‌باشند. ایشان فارغ‌التحصیل دانشگاه برکلی، کالیفرنیا در رشته‌ی ادبیات انگلیسی می‌باشند. خانم هنینگ برای تحصیلات تکمیلی رشته‌ی فیلم‌سازی در دانشگاه سان‌فرانسیسکو را انتخاب کردند. در اواسط دوره‌ی فیلم‌سازی خانم هنینگ برای اینکه هزینه‌ی تحصیل خود را تأمین کنند رو به کارهای مختلفی می‌آورند. و از آنجایی که ایشان در کلاس‌های فیلم‌سازی آشنایی مختصری با انیمیشن‌سازی و برنامه‌نویسی پیدا کرده بودند، به عنوان طراح به شرکت آتاری ملحق شدند.

بازی ElectroCop از جمله اولین پروژهای خانم هنینگ در بدو ورود به هنرصنعت بازی‌های ویدئویی بود. تجربه کار کردن روی یک بازی این احساس را به خانم هنینگ داد که دنیای بازی‌های ویدئویی مکان مناسب‌تری به نسبت فیلم‌سازی برای ایشان است. و بلافاصله از ادامه‌‌ی تحصیلات در رشته‌ی فیلم‌سازی منصرف شدند.

خانم امی هنینگ اذعان کردند که مدرک تحصیلی ایشان در رشته ادبیات و فیلم‌سازی به ایشان کمک زیادی کرده است. “هر چیزی که به عنوان یک فارغ‌التحصیل رشته‌ی ادبیات انگلیسی و دانش‌آموخته‌ی فیلم‌سازی درباره‌ی تدوین، ویرایش، نما و زبان فیلم یاد گرفتم در کارم مؤثر بوده است، اما به شیوه‌ای که تصورش را نمی‌کردم.”

 

امی هنینگ کارگردان آنچارتد 3

آثار

خانم امی هنینگ از دهه‌ی 1980 میلادی در هنرصنعت بازی فعالیت می‌کنند. ایشان شروع فعالیت خود را به عنوان نقاش و انیماتور آغاز کردند. عناوین اولیه‌ی ایشان را بیش‌تر بازی‌های Nintendo Entertainment System تشکیل می‌دادند. از جمله اولین پروژه‌های ایشان می‌شود به بازی ElectroCop اشاره کرد. عنوانی منتشر نشده برای Atari 7800.

در ادامه‌ی فعالیت‌های خود به عنوان نقاش و انیماتور خانم هنینگ به شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) پیوستند. در آنجا روی بازی‌هایی چون Bard Tale 4 و Desert Strike فعالیت کرده‌اند. ایشان بعدا‌ََ به مقام طراحی و کارگردانی بازی‌های ویدئویی نائل آمدند. و تنها 2 سال پس از آغاز فعالیت در الکترونیک آرتز خانم هنینگ در حال کار روی بازی Michael Jordan: Chaos in the Windy City بودند که به یک‌باره طراح ارشد بازی از تیم جدا شد و این وظیفه به خانم هنینگ سپرده شد.

تقریباً در اواخر دهه‌ی 90 میلادی بودی که ایشان به استودیو‌ی کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics) نقل مکان کردند. خانم هنینگ در آنجا با همکاری Silicon Knight به روند ساخت بازی Blood Omen: Legacy of Kain کمک شایانی کردند. در ادامه ایشان به عنوان کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده‌ی دنباله‌ی بازی یعنی Legacy of Kain: Soul Reaver ایفای نقش کردند. همچنین ایشان کارگردانی و نویسندگی عناوینی چون Soul Reaver 2 و Legacy of Kain: Defiance را نیز بر عهده داشتند.

بازی Legacy of Kain

سرانجام خانم هنینگ کریستال داینامیکس را برای ایفای نقش به عنوان کارگردان خلاقیت (Creative Director) در استودیو‌ی ناتی‌داگ، ترک کردند. [توضیح در مورد “Creative Director”، تعريف ثابت و مشخصی برای این جایگاه شغلی در دسترس نیست و به فراخور شرکت و استودیو فرق می‌کند. اما از وظایف اصلی این رسته‌ی شغلی می‌توان به ایده‌پردازی، هدایت و تعیین خط مشی اصلی پروژه اشاره کرد.]

خانم هنینگ در ناتی‌داگ قبل از کارگردانی بازی Uncharted: Drake’s Fortune در ساخت مجموعه‌ی بازی Jak and Daxter نیز مشارکت داشتند. در ادامه ایشان به عنوان نویسنده‌ی اصلی و کارگردان خلاقیت مجموعه بازی Uncharted ایفای نقش کردند. خانم هنینگ در روند ساخت بازی Uncharted 2: Among Thieves هدایت یک تیم 150 نفره را در کنار وظیفه‌ی نویسندگی بر عهده داشتند.

سرانجام بعد از کارگردانی و نویسندگی بازی Uncharted 3: Drake’s Deception و شروع کار روی بازی Uncharted 4: A Thief’s End، خانم هنینگ در سال 2014 با بی مهری از تیم ناتی‌داگ کنار گذاشته شدند. بعداً مشخص شد که دلیل این جدائی اختلاف با چند تن از اعضای داخلی استودیو بوده است. (افراد نالایقی که در حال حاضر سکان‌دار استودیو شده‌اند)

امی هنینگ جنگ ستارگان

شرکت الکترونیک آرتز که به شکار افراد سرشناس و نخبه معروف است و سابقه‌ای طولانی در این زمینه دارد، بلافاصله خانم هنینگ را در همان سال جذب کرد. بدین ترتيب خانم هنینگ پس از گذشت سال‌ها باز به شرکت سابقش پیوست. وظیفه‌ی خانم هنینگ آنجا این بود که در استودیو‌ی Visceral Games با همکاری با یک نویسنده دیگر که طرفدار مجموعه جنگ ستارگان بود، یعنی آقای Todd Stashwick، روی یک بازی برگرفته از دنیای جنگ ستارگان با اسم رمز Ragtag کار کنند.

متأسفانه این پروژه 3 سال بعد یعنی 2017، توسط الکترونیک آرتز لغو شد و استودیو‌ی Visceral Games را به تعطیلی کشاند. دلیل این تصمیم اشتباه از الکترونیک آرتز این بود که بازی در دست ساخت خانم هنینگ یک عنوان با محوریت بخش تک-نفره و به سبک اکشن ماجراجویی خطی، در دنیای جنگ ستارگان بود. مدیران الکترونیک آرتز بر این باور بودند که دوره‌ی بازی‌هایی با روایت خطی و تک-نفره به سر آمده و می‌خواستند عناصر عناوین جهان باز و بخش چندنفره را در کنار پرداخت‌های درون برنامه‌ای به همه‌ی بازی‌ها تحمیل کنند.

خوشبختانه این سیاست اشتباه آن‌ها با اعتراضات شدیدی که به بازی Star Wars: Battlefront 2 صورت گرفت و همچنین موفقیت بزرگ عناوین تک-نفره در بازار، اصلاح شد، و آن‌ها بعدا‌ََ بازی موفق Jedi Fallen Order را که یک بازی داستان‌محور و تک-نفره بود را پشتیبانی و عرضه کردند.

بازی جدید امی هنینگ

شرکت الکترونیک آرتز بعد از ماجرای لغو شدن بازی استودیو تعطیل شده Visceral Games، به رسانه‌ها گفت که در حال مذاکره برای ادامه همکاری با خانم هنینگ است. اما خانم هنینگ در ادامه همان سال اعلام کردند که از الکترونیک آرتز جدا شده‌اند، و به یک استودیو کوچک که بر روی بازی‌های واقعیت مجازی کار می‌کنند، ملحق شده‌اند.

در سال 2019 بود که خانم هنینگ اعلام کردند که به Skydance Media پیوسته‌اند و قرار است در آنجا بخش جدیدی را برای ارائه تجربیات جدید و داستان محور ایجاد کنند. تجربیاتی که در عین کوتاه بودن از جذابیت و درگیرکنندگی برخوردار باشند تا مخاطب را بر سر جای خود میخکوب کنند. اکنون می‌دانیم که ایشان روی یک بازی با محوریت قهرمان‌های خیالی مارول در حال کار هستند.

نوشتار مرتبط:  Tomb Raider در برابر Uncharted: کدام مجموعه بهتر است؟ 

معرفی بزرگان: امی هنینگ، بانوی بازی‌ساز

سبک نویسندگی

قبل از هرچیز، با توجه به اینکه خانم هنینگ بیش‌تر بازی‌های خود را در سبک سکوبازی (Platformer) ساخته است، درباره این لفظ “سکوبازی” معتقد است که این لغت تعریف درستی از بازی‌های جدید این سبک ارائه نمی‌دهد و یک لغت تاریخ مصرف گذشته و قدیمی است. ایشان به جای آن لغت، اصطلاح “پیمایش” را ترجیح می‌دهند. یعنی سبکی که در آن شما با پیمایش مسیر و موانعی با ماجراجویی‌هایی روبه‌رو می‌شوید و…

خانم هنینگ بر این باورند که تمرکز زیاد روی گرافیک می‌تواند مانع پیشرفت بازی شود. ایشان معتقدند که اگر نويسندگان و طراحان بازی تمرکز بیش‌تری روی خلاقیت و نوآوری داشته باشند، بازی‌ها پیشرفت بزرگی خواهند کرد.

نیتن دریک

خانم امی هنینگ معمولاً برای شخصيت پردازی بهتر شخصیت اصلی داستان، از شخصیت‌های کمکی و همراه استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، Chloe Frazer در Uncharted، با شخصیت Nathan Drake یک همپوشانی را ایجاد می‌کرد که به کمک آن لایه‌های تاریک‌تر شخصیتی و گذشته‌ی نیتن برجسته شود.

خانم هنینگ در مورد سبک نویسندگی و بازی‌های تحت هدایتشان عنوان کردند که: “داستان سرایی در بازی‌های ویدئویی باید برای همه یا اکثریت باشد. اینکه شما به عنوان مثال می‌بیند که بازی Uncharted را پیر و جوان، خانواده‌ها و مرد و زن بازی می‌کنند و لذت می‌برند باعث افتخار است. این یک نمونه واقعی از آرمان بازی برای همه بود که هر کسی می‌توانست از آن لذت ببرد، صرف‌نظر از جنسیت یا مسائل دیگر. افراد زیادی به پیش من آمدند و از خاطرات خوب خود با بازی گفتند. از تجربه بازی در کنار خانواده تا تجربه بازی با عزیزان در بستر مرگ و خلق تجربه‌ی شیرین برای آن‌ها. به نظر من این بهترین دستاورد و موفقیت واقعی است.”

 

معرفی بزرگان: امی هنینگ، بانوی بازی‌ساز

افتخارات

خوشبختانه کارهای ارزشمند این بازی‌ساز توانا و اسطوره‌ای مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظران قرار گرفته است. خانم امی هنینگ به عنوان یک نمونه و الگوی موفق برای دیگر بازی‌سازان، به خصوص بازی‌سازان زن شناخته می‌شود. خانم هنینگ شخصاً اذعان داشته که در طول دهه‌ها فعالیت در هنرصنعت بازی‌سازی شاهد هيچگونه تبعیض جنسیتی در حیطه‌ی شغلی نبوده است، بلکه حتی در بعضی مواقع اختلاف نظر با بازی‌سازان مرد و ارائه دیدگاه متفاوت از جانب آن‌ها باعث کمک و پیشرفت کار او شده است.

جدای از جوایز بسیار متعددی که ایشان برای کارگردانی و نویسندگی عناوين Uncharted 2: Among Thieves و Uncharted 3: Drake’s Deception دریافت کرده‌اند، می‌توان به قرار گرفتن ایشان در لیست تأثیرگذارترین بازی‌سازان زن تمام دوران توسط مجله‌ی با سابقه‌ی Edge اشاره کرد.

معرفی بزرگان: امی هنینگ، بانوی بازی‌ساز مارک سرنی و امی هنینگ در GDC 2019

استاد امی هنینگ در حال دریافت ارزشمندترین جایزه‌ی انجمن بازی‌سازان از دستان مارک سرنی؛ برخی هم هستند به زور سیاست و تبلیغ انحرافات اخلاقی جایزه می‌گیرند، اما این کجا و آن کجا!

خانم امی هنینگ همچنین برنده‌ی جایزه‌ی ویژه‌ی مراسم معتبر BAFTA Game Awards در سال 2016 و برنده‌ی جایزه‌ی بسیار با ارزش “یک عمر دستاورد” به پاس یک عمر خدمت به هنرصنعت بازی‌های ویدئویی توسط مراسم Game Developers Choice Awards در سال 2019 شدند.

اگر بخواهیم نگاه کوتاهی به افتخارات ایشان به واسطه‌ی ساخت Uncharted 2 و 3 Uncharted بپردازیم، می‌توانیم به:

  • جوایز ویژه‌ی انجمن نویسندگان آمریکا برای نویسندگی داستان Uncharted 2 و 3 Uncharted
  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین داستان برای Uncharted 2: Among Thieves از BAFTA Game Awards
  • بهترین بازی سال و بهترین نویسندگی برای Uncharted 2: Among Thieves از مراسم Game Developers Choice Awards

نوشتار مرتبط:  بازی‌بازان متحد شوید؛ فمینیست‌ها و SJWها هنرصنعت را به لجن کشیده‌اند 

امی هنینگ، بانوی بازی‌ساز

بخش ویژه

در این بخش که بیشتر مختص بازی‌بازان قدیمی و حرفه‌ای است چند سؤال مرتبط از عزیزان می‌پرسیم. آیا پاسخ آن ها را می‌دانید؟ چه کسی زودتر پاسخ می‌دهد!؟

  1. تنها بازی Uncharted که Elena از ابتدا در آن حضور دارد؟
  2. لقب بازی Uncharted بعد از مشخص شدن شباهت‌های بازی به Tomb Raider؟
  3. نام کامل یار قدیمی و رفیق همیشگی Nathan Drake؟
  4. نام شخصیت معروف مجموعه Legacy of Kain که توسط خانم هنینگ خلق شده است؟
  5. طراحی شخصیت Nathan Drake بیش‌تر از کدام بازیگر الهام گرفته شده است؟

خالق آنچارتد خانم امی هنینگ AMY HENNIG بازی ساز ارشد استودیوی ناتی داگ

واقعاً اصالت و بزرگی خریدنی نیست

در پایان از اینکه مقاله‌ی معرفی بزرگان: امی هنینگ را مطالعه فرمودید، سپاسگزارم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. نظرتان درباره آثار خانم هنینگ چیست؟ آیا علاقمند کارگردانی عناوین AAA جدید توسط ایشان هستید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها