معرفی بزرگان: شینجی میکامی، به نام پدرخوانده

معرفی بزرگان: شینجی میکامی، به نام پدرخوانده

معرفی بزرگان

شینجی میکامی

(به قلم رضا خلف چعباوی)

عرض ادب و احترام خدمت کاربران و دوستداران رسانه‌ی تحلیلی-خبری ساویس‌گیم. در این سری مقالات قصد داریم در هر قسمت به معرفی یک فرد شاخص و تأثیرگذار در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی بپردازیم. در قسمت‌ قبلی به استاد هیدئو کوجیما (خالق سبک مخفی‌کاری و نابغه‌ی بازیسازی) پرداختیم. بازی‌سازی که اینبار به سراغش رفتیم جناب پدرخوانده استاد شینجی میکامی می‌‌باشند. از ایشان به عنوان پدرخوانده‌ی سبک وحشت و بقا در هنرصنعت بازی‌های ویدیویی یاد می‌کنند. از آثار مهم استاد می‌توان به مجموعه‌ی پرفروغ Resident Evil و بازی‌های مهمی چون Dino Crisis و Vanquish اشاره کرد. با ساویس‌گیم همراه باشید.

زندگی شخصی

شینجی میکامی متولد سال 1965 میلادی در کشور ژاپن است، از او به عنوان پدرخوانده‌ی ژانر وحشت در بازی‌های ویدئویی یاد می‌کنند. استاد میکامی بزرگ شده‌ی یکی از جزیره‌های بزرگ ژاپن می‌باشند. او در زمان کودکی علاقمند بود که راننده‌ی “فرمول یک” شود. ایشان همچنین تحت تأثیر آثار ژانر وحشت و فیلم‌های “The Texas Chain saw Massacre” و “The Evil Dead” بودند.

شینجی میکامی نیز همانند هیدئو کوجیما در خانواده‌ای زندگی می‌کرد که شرایط اقتصادی مناسبی نداشتند. از این رو توان دنبال کردن رشته‌ی موردعلاقه‌ی خود یعنی فیلم سازی را نداشت. شینجی میکامی حین تحصیلات در رشته‌ی تجارت و بازاریابی در اوقات فراغت خود داستان‌های ترسناک می‌نوشت. او اشاره کرده بود که قبلاً گیم بازی نکرده بود و اهل بازی‌های ویدئویی نبوده است. و در دوران نوجوانی حتی فکر هم نمی‌کرد که روزی بازی ساز شود.

معرفی بزرگان: شینجی میکامی، به نام پدرخوانده

شینجی میکامی جوان که پس از فارغ التحصیلی در یکی از جلسات بحث و گفتگو (جلسات استعدادیابی که توسط شرکت‌ها برای فارغ التحصیلان برپا می‌شود) شرکت کپکام (Capcom) حضور یافته بود؛ به یک باره شیفته‌ی سخنرانی و ارائه‌ی افراد حاضر در آن‌جا شده بود. شینجی در همان جلسه پیشنهادی برای ساخت یک بازی به شرکت کپکام داد. البته که پیشنهاد او بلافاصله از سوی شرکت رد شد؛ ولی در کمال تعجب و ناباوری چند روز بعد پیشنهاد همکاری از شرکت دریافت کرد؛ که برای خود او نیز بسیار غیرمنتظره بود.

جالب است بدانید که در آن زمان یعنی اوایل دهه‌ی 90 میلادی شرکت کپکام همانند اکثر شرکت‌های ژاپنی در آن مقطع به شکل سنتی اداره می‌شد؛ و اساساً شرکت کوچکی به شمار می‌رفت. بدين شکل که یک شخص به راحتی می‌توانست با 2 جلسه ارائه و توضیح در مورد ایده‌ی خود چراغ سبز بگیرد. این نوع اداره کردن اگر چه در نگاه اول فوق‌العاده و خلاقانه به نظر می‌رسید اما شرایط ارتقاء شغلی و پیشرفت را بسیار سخت کرده بود.

شینجی میکامی بعد از کار کردن روی چند پروژه‌ی کوچک که مهم‌ترین آن‌ها بازی Aladdin برای کنسول سوپر نینتندو بود، سرانجام در سال 1993 با ایده‌ی ساخت یک بازی ترسناک پا به عرصه‌ی واقعی گذاشت؛ و بعد از عرضه شدن آن بازی در سال 1996 روی کنسول افسانه‌ای پلی استیشن و موفقیت چشم‌گیری که به ارمغان آورد چشم همگان به متولد شدن پدرخوانده‌ی ژانر وحشت و نابغه‌ی همه فن حریف دنیای بازی‌ها روشن شد.

نوشتار مرتبط:  به نام پدرخوانده؛ مروری بر کارنامه‌ی شینجی میکامی افسانه‌ای 

بازی‌های شینجی میکامی

آثار

قبل از هر چیز باید بگویم که تنوع آثار استاد بی نظیر و دیوانه‌وار است. شاید کمتر سبکی باشد که استاد میکامی یک بازی بر اساس آن خلق نکرده باشند. شايد و تنها شاید به فرض محال بتوان بازی‌سازی را پیدا کرد که اینچنین تنوع سبکی داشته باشد؛ اما اینکه شما بتوانید مانند استاد میکامی در هر سبک یک شاهکار تحویل بدهید باورنکردنی و شگرف است.

بعد از درخشش استاد شینجی میکامی با بازی رزیدنت ایول (Resident Evil) که در کشور ما به اشتباه “رزیدنت اویل” تلفظ می‌شود؛ و خلق سبک جدید وحشت-بقا (Survival-Horror) شینجی میکامی ارتقاء شغلی یافت و در مقام تهیه کننده بر روند ساخت رزیدنت 2 نظارت کرد.

بد نیست توضیحی هم در مورد علت نامگذاری عجیب بازی بدهیم. استاد میکامی از ابتدا همان اسم Biohazard (اسم ژاپنی سری) را برای بازی در نظر گرفته بود. اما به دلیل این که اسم مذکور قبلاً روی بازی دیگری در آمریکا استفاده شده بود؛ نتوانستند که از آن اسم استفاده کنند. سرانجام پس از بحث و گفتگو تیم بازاریابی اسم بی معنی Resident Evil را برای بازار جهانی انتخاب کرد. جالب است بدانید که نظر استاد میکامی در مورد اسم رزیدنت ایول این است که بسیار احمقانه است!

داینو کرایسیس

استاد در ادامه‌ی فعالیت‌ها بعد از نظارت مستقیم روی رزیدنت 3 بازی کاملاً جدیدی به اسم Dino Crisis را خلق کرد. بازی در همان سبک ترس-بقا قرار داشت. البته با فضای عصر ژوراسیک و دایناسورها که بسیار جذاب بود.

بلافاصله بعد از عرضه‌ی رزیدنت 3 در ژاپن کپکام استودیو‌ی Capcom Production Studio 4 را تأسیس کرد. استاد میکامی در این استودیو به عنوان مدیر تولید (Executive Producer) روی بازی‌های متفاوتی از جمله نسخه‌ی اول بازی Devil May Cry (که ابتدا قرار بود به عنوان یک نسخه رزیدنت ایول تولید شود) کار کرد.

در ادامه فعالیت‌های استاد میکامی در مقام کارگردان، رزیدنت ایول 4 که از آن به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های دهه‌ی 2000 میلادی یاد می‌شود در سال 2005 عرضه شد. و تعریف تازه‌ای به سبک‌های ترس-بقا و تیراندازی سوم شخص (Third Person Shooter) داد. دوربین خلاقانه‌ی بازی که از آن به عنوان دوربین روی شانه (Over the Shoulder) یاد می‌شود؛ مورد الهام بازی‌های بعد از خود قرار گرفت. که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سری Gears of War و Batman اشاره کرد. نشانه گیری دقیق (Precision Aim) بازی نیز مورد الهام بازی هایی چون Dead Space, GTA و Ratchet and clank قرار گرفت.

معرفی بزرگان: شینجی میکامی، به نام پدرخوانده

بعد از موفقیت بازی رزیدنت ایول 4 استاد میکامی استودیو را به مقصد Clover Studio ترک کرد. استودیویی که متشکل از افراد زبده‌ای چون هیدکی کامیا و آتسوشی اینابا بود. در آنجا بازی God Hand که در سبک Beat ’em up بود را کارگردانی کردند.

در ادامه‌ی سفرهای مارکوپولو وار، استاد میکامی این بار ناخواسته بعد از تعطیلی استودیو‌ی خوش ذوق Clover توسط کپکام آنجا را به مقصد پلاتینیوم گیمز (Platinum Games) ترک گفت. خود پلاتینیوم گیمز حاصل ادغام استودیوهای افراد نخبه‌ی کپکام بود؛ که از شرکت جدا شده بودند. در حقیقت استاد میکامی، هیدکی کامیا، آتسوشی اینابا و استاد تاتسویا مینامی بزرگ از بنیانگذاران پلاتینیوم گیمز می‌باشند. استاد شینجی میکامی در آنجا بازی Vanquish را خلق کرد.

بازی در سبک تیراندازی سوم شخص بود و با گیم پلی فوق‌العاده سریع خود تأثیر شگرفی بر بازی‌های بعد از خود گذاشت. سرانجام در سال 2010 بود که استاد میکامی تصميم به تأسیس استودیو‌ی شخصی خود را گرفت. در استودیو تازه تأسیس خود یعنی Tango Gameworks تصمیم گرفت تا باری دیگر به ریشه‌های بازی سازی خود یعنی سبک وحشت بازگردد؛ و این کار را با بازی تحسين شده The Evil Within انجام داد؛ که این بار علاوه بر مکانیک های ترس و بقا با المان‌ها و فضاسازی‌های سایلنت هیل هم ادغام شده بود.

نوشتار مرتبط:  زیبارویان پدرخوانده؛ نگاهی به شخصیت‌های زن خلق شده توسط استاد شینجی میکامی 

معرفی بزرگان: شینجی میکامی، به نام پدرخوانده

پنجگانه‌ی کپکام!

ماجرای پنجگانه‌ی کپکام برمی‌گردد به سال 2002 که میکامی قرارداد همکاری با نینتندو امضا کرد. برطبق آن قرارداد می‌بایست شماره‌های قبلی رزیدنت ایول به صورت بازسازی شده و کامل برای کنسول گیم کیوب (GameCube) عرضه می‌شدند. همچنین چند عنوان اصلی و شماره دار از جمله رزیدنت ایول 4 در انحصار گیم کیوب باشد.

با وجود فروش ناامید کننده‌ی رزیدنت ایول زیرو روی گیم کیوب اما میکامی همچنان بر پشتیبانی از نینتندو مصمم بود. که این موضوع به دلیل علاقه‌ی شخصی و این‌که اولین بازی که توسعه داده بود روی کنسول نینتندو عرضه شده نشأت می‌گرفت. در ادامه‌ی اقدامات حامیانه استاد میکامی و کپکام برای پشتیبانی از کنسول گیم کیوب، 4 عنوان انحصاری به علاوه‌ی یک عنوان دیگر را معرفی کردند. این پنج بازی شامل P.N.03, Viewtiful Joe, Killer7, Resident Evil 4 و عنوان Dead Phoenix بودند. که بعدها به عنوان پنجگانه‌ی کپکام (Capcom Five) معروف شدند.

جالب است بدانید که استاد میکامی اعلام کرده بودند بازی رزیدنت ایول 4 انحصاری گیم کیوب است و اگر برای پلتفرم دیگری عرضه شود اقدام به Harakiri خواهند کرد. این موضوع به شدت مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفت و بعدها خود شینجی میکامی این موضوع را در بازی God Hand مورد هجو قرار داد. البته استاد بعداً و در سال 2017 بابت مولتی پلتفرم شدن بازی عذرخواهی کردند. که این نشان از تواضع بالای ایشان است.

نوشتار مرتبط:  4 دهه با استاد شینجی میکامی؛ سامورائی هنرمند صنعت بازی 

استاد شینجی میکامی

افتخارات!

شاید بخش افتخارات استاد میکامی مانند استاد کوجیما خیلی پربار نباشد! و تنها یک جايزه‌ی معتبر iHorror 2015 در آن به چشم بخورد، اما استاد در هنرصنعت واقعاً بی‌همتاست. به علاوه اینکه ایشان بارها توسط مراجع مختلف در فهرست برترین بازی‌سازان قرار گرفته‌اند. همه‌ی این‌ها به کنار چه افتخاری از این بالاتر که شما با عرضه‌ی یک بازی (Resident Evil) شرایط 2 شرکت را به کلی تغییر دهید و باعث رشد شرکت کپکام و شرکت سونی و کنسول پلی‌استیشن شوید؟

زمانی که رزیدنت ایول عرضه شد کنسول پلی‌ استیشن شرایط خوبی نداشت و با عرضه‌ی این شاهکار فروش کنسول جهش چشمگیری یافت و از شکست تجاری نجات پیدا کرد. شاید به همین دلیل باشد که استاد میکامی همیشه جایگاه ویژه‌ای در قلب طرفداران سونی و پلی استیشن داشته و دارد.

فیلم رزیدنت اویل فیلم رزیدنت ایول

بد نیست این نکته را نیز خاطرنشان کنیم که رزیدنت ایول شاید تنها عنوانی باشد که به این شکل مورد توجه سینما قرار گرفته و چندین نسخه فیلم سینمایی از آن تولید شده باشد.

از دیگر افتخارات استاد میکامی می‌توان به خلق سبک جدید وحشت و بقا و بازتعریف سبک‌های متفاوت بازی سازی با عرضه‌ی بازی‌های رزیدنت ایول 4 و Vanquish اشاره کرد. عنواینی که به شایستگی جوایز زیادی را از آن خود کردند. و پس از گذر سال‌ها هنوز نقل محافلند.

حال به من پاسخ دهید کدام بازی‌سازی را می‌شناسید که در سبک‌های وحشت و بقا، هک اند اسلش، تیراندازی سوم شخص، Beat em up، درام تعاملی، اکشن 2بعدی و… بازی ساخته باشد و اثر نهایی هر کدام چیزی کم‌تر از شاهکار نباشد؟

نوشتار مرتبط:  10 بازی وحشت و بقا با داستانی بهتر از The Last of Us Part 2 

معرفی بزرگان تمام بازی‌های شینجی میکامی

بخش ویژه

در این بخش که بیش‌تر مختص بازی‌بازان قدیمی و حرفه‌ای است چند سؤال مرتبط از عزیزان می‌پرسیم. آیا پاسخ آن‌ها را می‌دانید؟ چه کسی زودتر پاسخ می‌دهد!؟

 

  1. اولین بازی که شینجی میکامی شخصاً تجربه کرده است؟
  2. بزرگ‌ترین ترس استاد میکامی چیست؟
  3. رشته‌ی ورزشی مورد علاقه‌ی استاد شینجی میکامی در زمان کودکی چه نام دارد؟
  4. نام پسر آلبرت وسکر چیست؟
  5. رکورد گینس سال 2008 که به نام رزیدنت ایول ثبت شده در چه موردی است؟

در پایان از اینکه مقاله را مطالعه فرمودید، سپاسگزارم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات بگوئید. نظر شما در مورد پروژه بعدی استاد میکامی چیست؟ آیا امیدوار به کارگردانی نسخه‌ی دیگری از سری رزیدنت توسط استاد هستید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها