10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

ایجاد ترس و وحشت در مخاطب از نکات اساسی ژانر وحشت می‌باشد اما زمانی این تجربه عمیق‌تر می‌شود که روایتی ترسناک نیز در بازی وجود داشته باشد. وقتی نوبت به ژانر وحشت می‌شود، بازی‌های ویدیویی نمی‌توانند تنها به ترساندن‌های ناگهانی بازی‌باز از ابتدا تا انتهای بازی بسنده کنند. این موضوع در فیلم‌های ترسناک کاملاً خوب عمل می‌کند زیرا توجه کمتری از تماشاچی می‌طلبد و همچنین فیلم‌های ترسناک به لحاظ زمانی از دیگر ژانرها کوتاه‌تر هستند.

 با این حال ژانر وحشت در بازی‌های ویدیویی باید از ابتدا تا انتها توجه بازی‌بازها را جلب کند. چه این بازی یک تجربه‌ی 6 ساعته باشد و چه یک حماسه‌ی 20 ساعته، سازندگان می‌خواهند تمام توجه بازی‌باز را معطوف بازی کنند و به جزئیات بپردازند. یک راه عالی برای این کار این است که جهان بازی را تا جایی که ممکن است، از هر جهت باورپذیر بسازند. جلب نظر بازی‌باز با داستان و تاریخی که کاملاً واقعی به نظر می‌رسد، می‌تواند باعث شود که بازی‌باز احساس هم‌ذات پنداری بیش‌تری با اثر داشته باشد و همچنین او را برای اعمال ترس‌های بزرگ‌تر آماده کند.

بیایید با هم نگاهی به برخی از بهترین بازی‌های ترسناک با افسانه‌ها و روایت‌های عمیق داشته باشیم. این شما و این 10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها.

نوشتار مرتبط: شکارچیان ارواح؛ چرا Fatal Frame یکی از بهترین فرانچایزهای سبک وحشت و بقاست؟

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها بازی فاتال فریم

Fatal Frame: Crimson Butterfly

Fatal Frame که در اروپا با نام Project Zero شناخته می‌شود، اولین بار در سال 2001 روی پلی استیشن 2 منتشر شد. این عنوان با تأثیرپذیری از آثار ترسناک کلاسیک ژاپنی مانند The Ring و The Grudge و همچنین انتقال صحیح حس درماندگی یکی از وحشتناک‌ترین بازی‌های تمام دوران تلقی می‌شوند.

این سری با انتشار دومین عنوان خود یعنی Fatal Frame II: Crimson Butterfly، به معنای واقعی کلمه در جایگاه درست خود قرار گرفت و این عنوان توانست یکی از بهترین بازی‌های این سری لقب بگیرد. این عنوان به طور کامل وارد تاریخ این مجموعه، افسانه‌ها و روایات روستای Minikami شد و توانست بازی‌بازها را به دنیای وهم انگیز خود بکشاند.

نوشتار مرتبط: تراوشات ذهن پدرخوانده؛ 5 موجود وحشتناک‌ سری The Evil Within

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها بازی اویل ویتین

سری The Evil Within

سری The Evil Within برای اولین بار در سال 2014 برای پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و PC عرضه شد. این عنوان توسط Shinji Mikami ساخته شده بود؛ کسی که خالق عناوینی مانند داینو کرایسیس و رزیدنت ایول نیز بوده است. با این حال The Evil Within عنوانی تاریک‌تر محسوب می‌شود که عناصر وحشت کلاسیک و وحشت روانشناسانه را با هم در آمیخته است.

یک حس عالی از ساختار جهان بی نظیر بازی وجود دارد که اطلاعات و روایت‌های مربوط به آن در سراسر جهان بازی پراکنده شده است. این مورد به خصوص در عنوان دوم این سری یعنی The Evil Within 2 صادق است و به بازی‌باز اجازه می‌دهد تا رویدادهای سورئال داستان بازی را در کنار یکدیگر قرار دهد. همچنین نکته‌ی ویژه در این بازی صداگذاری استثنائی آن است که ویدئوی پشت صحنه‌ی صداگذاری طراحی صدا در بازی نبوغ سازندگان را به رخ هنرصنعت کشاند.

نوشتار مرتبط: 10 بازی ترسناک ژاپنی که نباید آن‌ها را به تنهایی بازی کنید

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها بازی سایرن

Siren: Blood Curse

Siren: Blood Curse که در سال 2008 روی پلی استیشن 3 منتشر شد، یک عنوان اپیزودیک محسوب می‌شد که در حقیقت نسخه‌ی بهبود یافته‌ی سایرن اصلی بود. سایرن اصلی در سال 2003 روی پلی استیشن 2 منتشر شده بود. جلوه‌های بصری بازی علیرغم گذشت 12 سال از انتشار بازی اصلی، در مقایسه با عناوین ترسناک روز همچنان جالب توجه‌اند اما آنچه باعث می‌شود بازی بدرخشد، جو خاص بازی و طراحی هنری بی نظیر آن است.

از همه مهم‌تر برای طرفداران جهان‌های عمیق و داستان غنی، سایرن یکی از بهترین داستان‌ها و روایات این ژانر را در بر دارد. داستان بازی از این قرار است که روزنامه نگاران محقق، در پی کشف رازهای روستای Hanuda در ژاپن هستند که این مورد یک حس واقعه‌ی تاریخی را برای جذب بازی‌بازها به وجود می‌آورد.

نوشتار مرتبط: وحشت در فضای مرده؛ چرا Dead Space 2 یکی از بهترین عناوین وحشت و بقاست؟

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها بازی فضای مرده

سری Dead Space

Dead Space یک مجموعه‌ی علمی تخیلی است که از عناوینی مانند Event Horizon، Hellraiser و فرانچایز Alien الهام گرفته‌. اولین نسخه‌ی این مجموعه روی پلتفرم‌های پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و PC منتشر شد. این مجموعه با ارائه‌ی 3 بازی موفق در این سری به موفقیت خود ادامه داد. اما بهترین عناوین سری همچنان دو بازی نخست هستند.

این مجموعه شاید وحشتناک‌ترین در لیست ما نباشد، اما جهان آن حس ترس و اتمسفر فوق‌العاده‌ای دارد. جهان این مجموعه بازی یکی از بهترین‌های این ژانر محسوب می‌شود. تمام عناصر آن از جمله فایل‌های صوتی به جای مانده از خدمه‌ی سفینه، توهمات و طراحی صدای فوق‌العاده بازی، به شکل بی نظیری بازی‌باز را به درون جهنم این سفینه فضایی می‌کشاند. داستان Dead Space با رمان‌ها، کامیک بوک‌ها، دنباله‌های فرعی و فیلم‌هایی که منتشر شده است، کاملاً گسترش یافته.

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها بازی کورپس پارتی

سری Corpse Party

در نگاه نخست سری Corpse Party به نظر نمی‌رسد یکی از وحشتناک‌ترین بازی‌های این سبک باشد. با این حال حتی با داشتن جلوه‌های بصری ساده، داستان، روایت و احساس ترس آن می‌تواند بازی‌بازها را کاملاً درگیر کند. و چنان فضایی را به وجود بیاورد که بازی‌های AAA رویای داشتن آن را در سر دارند.

داستان بازی‌های Corpse Party واقعاً نگران کننده، جذاب و ترسناک است. به همین دلیل این عنوان در بین طرفداران عناوین ترسناک به عنوان یک اثر منحصر به فرد شناخته شده و مورد اقبال قرار گرفته است. داستان این بازی توسط 4 اقتباس مانگا، فیلم‌های انیمیشنی و یک فیلم لایو اکشن در سال 2016 ادامه پیدا کرد و گسترش یافت.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی Aliens vs. Predator: Requiem

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها بازی الین ایزولیشن

Alien: Isolation

فرانچایز Alien در حال حاضر به عنوان یکی از مشهورترین عناوین ترسناک علمی-تخیلی در تمام دوران شناخته می‌شود. بنابراین هنگامی که Alien: Isolation در سال 2014 منتشر شد، یک پیش زمینه‌ی داستانی و دنیای کامل داشت.

داستان بازی بین وقایع فیلم اول و دوم جریان دارد و در آن Amanda Ripley دختر Ellen Ripley در تلاش است تا آنچه که برای مادرش اتفاق افتاده را کشف کند. Alien: Isolation حتی بدون اطلاع از هیچ چیزی در مورد دنیای Alien، کار شگفت انگیزی برای ساختن تاریخچه خود انجام می‌دهد و بازی‌بازها می‌توانند با کاوش در کشتی فضایی، به جمع آوری کلکسیون‌ها و مواردی از این دست بپردازند و داستان‌ها را بخوانند.

نوشتار مرتبط: The Last of Us در برابر The Last of Us Part 2؛ کدام برتر است؟

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها بازی آخرین ما

سری The Last Of Us

پس از عرضه‌ی نخستین بازی که در سال 2013 روی پلی استیشن 3 منتشر شد، عنوان The Last Of Us بلافاصله خود را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ترسناک تمام دوران معرفی کرد. بسیاری از افراد البته می‌گویند که مکانیک‌های گیم پلی بازی اشتراکات بسیاری با بازی‌های اکشن دارد اما قطعاً اتمسفر، داستان شخصیت‌ها و جهانی که در بازی ساخته شده است یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

تقریباً در تمام ساختمان‌ها، شواهدی از افرادی که پیش از واقعه در آن‌ها زندگی و کار می‌کردند وجود دارد. که خوشبختانه آن‌ها از آینده‌ی شوم خود با خبر نبوده‌اند و فرشته‌ی مرگ به یکباره بر سرشان نازل شده است. در بازی‌های مانند The Last of Us، این مورد که تنها روی عناصر اصلی داستان کار شود برای سازندگان بسیار وسوسه برانگیز خواهد بود. اما این موضوع باعث می‌شود تا تصویر بزرگ‌تری که مخاطب می‌تواند از دنیای این بازی‌ها به دست آورد را از دست بدهند.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Metro Exodus؛ سفری نافرجام

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها بازی مترو 2033

سری Metro 2033

بازی اصلی Metro 2033 در سال 2010 منتشر شده است. این عنوان توسط یک ریمستر برای کنسول‌های مدرن و دو دنباله‌ی (Metro: Last Light و Metro: Exodus) ادامه یافت. و یک سری بازی ترسناک فوق‌العاده را پایه ریزی کرد.

این بازی‌ها بر اساس کتابی با همین نام یعنی Metro 2033 به قلم Dmitry Glukhovsky ساخته شده‌اند. با توجه به اینکه بازی از روی یک رمان اقتباس شده است، داستان‌ها و روایات زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به بازی منتقل کرد. در بین عناوین این مجموعه Metro: Exodus جهان بسیار بزرگی دارد. و چیزهای زیادی برای کشف کردن در آن وجود دارند. این عنوان واقعاً اجازه می‌دهد تا بازی‌باز در دنیای پسا آخرالزمانی آن غوطه ور شود.

نوشتار مرتبط: Resident Evil 2 در برابر Silent Hill 2؛ کدام برتر است؟

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها بازی سایلنت هیل 2

Silent Hill 2

هنگامی که صحبت از ساخت دنیایی می‌شود که به اندازه‌ی کافی باورپذیر باشد و از نظر روانشناختی نیز نگران کننده و گیرا باشد، عنوانی بهتر از سایلنت هیل پیدا نمی‌شود. در حالی که بازی نخست از محدودیت‌های سخت افزاری کنسول پلی استیشن 1 به نفع خود استفاده کرد و یک دنیای وحشتناک شبیه به جهنم را به آرامی آشکار کرد، بازی دوم پس از گذشت 2 دهه همچنان معیاری برای بازی‌های ترسناک محسوب می‌شود.

Silent Hill 2 با استفاده از نمادگرایی، استعاره‌ها و توهمات، همراه با قطعات باورپذیر داستانی پراکنده در سراسر جهان بازی، اتمسفری به یادماندنی و همه جانبه را خلق کرد. علاوه بر این‌ها، به شکل شگفت انگیزی پیش زمینه‌ها و تاریخچه‌ی داستان عنوان قبل را با داستان بازی جدید مرتبط کرده است.

نوشتار مرتبط: Resident Evil: داستان هولناک و ناراحت کننده‌ی Lisa Trevor

10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها بازی رزیدنت اویل

سری Resident Evil

سری رزیدنت ایول کار خود را از سال 1996 آغاز کرد. و به عمومیت بخشیدن به ژانر وحشت و بقا کمک شایانی کرد. این عنوان عناصری مانند جستجو، ماجراجویی و راز و رمز را برای خلق یک جهان قابل باور (یا یک عمارت، همانطور که در بازی اول بود) با یکدیگر ترکیب کرد. رزیدنت اویل پر از نوشته‌ها و یادداشت‌هایی بود که به تاریخچه و پس زمینه‌ی داستانی بازی کمک می‌کردند و آن را به یکی از جذاب‌ترین عناوین روز تبدیل کرده بودند.

این سطح از درگیر کردن بازی‌باز و ساختن جهانی باورپذیر تا به امروز نیز ادامه داشته و در تمام عناوین اخیر این سری نیز وجود داشته است (حتی در عناوین بازسازی شده). درست است که این سری بازی در طول زمان، داستانی پیچیده را خلق کرده است اما طرفداران ویژه‌ی بازی می‌توانند این موارد را رمزگشایی کنند و دنیای وحشتناکی را تجربه کنند که هیچ مشابه دیگری در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی ندارد.

خب دوستان نظرتان درباره‌ی فهرست 10 بازی ترسناک با عمیق‌ترین روایت‌ها چیست؟ عنوان دیگری را شایسته‌ی حضور در این فهرست می‌دانید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها