سایبرپانک 2099؛ از VIGILANCE 2099 چه می‌دانیم؟

سایبرپانک 2099؛ از VIGILANCE 2099 چه می‌دانیم؟

شاخه‌ی سایبرپانک برای سالیان دراز مورد توجه مدیوم‌های گوناگون بوده است. از زمانی که Neuromancer صحنه‌ی سایبرپانک را در 1984 به آتش کشید، توجه سایر رسانه‌ها به این شاخه افزایش پیدا کرد. فیلم‌هایی چون Bladerunner و Dredd پيشگامان این سبک به شمار می‌روند و هنرصنعت بازی‌های ویدئویی نیز آثار متعددی با این مضمون ارائه داده است.

بازی Policenauts اثر استاد هیدئو کوجیما از جمله‌ی نخستین آثار سایبرپانکی به شمار می‌رود. بازی مذکور در زمان خود عنوانی فراتر از زمان بود، سخت‌افزار ضعیف آن دوره محدودیت فراوانی بر پیکره‌ی اصلی و طرح کلی بازی وارد کرده بود. امروزه اما این محدودیت‌ها کنار رفته‌اند. استودیوهای زیادی وجود دارند که قادر به طراحی بازی سایبرپانکی هستند. ولی کم‌تر استودیوای شجاعت CD Projekt RED را دارد. و با توجه به شکست Cyberpunk 2077، بعید است دیگر شرکت‌ها به این زودی‌ها شجاعت لازم را پیدا کنند.

سایبرپانک 2099؛ از VIGILANCE 2099 چه می‌دانیم؟

سال 2021 را می‌توانیم سال سایبرپانک نام بنهیم. از طرفی برای چندین ماه سایبرپانک 2077 را در صدر اخبار داشتیم! از آن سو The Ascent از Neon Giant که توانست توجهات را به خود جذب کند. ما همچین Stray از BlueTwelve را داریم که گربه‌ای تنها را در جهانی سایبرپانکی به تصویر می‌کشد. و در نهایت VIGILANCE 2099 از Envoidant. این عنوان آخر بازی مرموزی است و قرار است در این مقاله به آن بپردازیم.

بازی VIGILANCE 2099 یک عنوان تک‌نفره و در سبک اکشن-ماجراجویی می‌باشد که در آینده‌ای سایبرپانکی جریان دارد. بازی 2 زاویه‌ی دوربین اول شخص و سوم شخص را ارائه می‌دهد و در شهری به نام Prey City در جریان است. شما به عنوان یک جایزه بگیر وارد این شهر شده‌اید تا چند هدف را شکار کنید. شهری که فضایی تاریک و دودی آن را احاطه کرده است.

اطلاعات در خصوص داستان VIGILANCE 2099 بسیار نادر هستند. چرا که بازی در مرحله‌ی نخست تولید قرار دارد. نکته‌ی جالب اینجاست که این بازی نخستین تجربه‌ی Envoidant Studios و ناشر بازی یعنی Behemoth Interactive می‌باشد.

با وجود کوچک بودن استودیوی سازنده، VIGILANCE 2099 پروژه‌ی بزرگی است. جهان باز و قابل گشت و گذار در کنار گرافیک هنری و فنی تأثیرگذار از جمله ویژگی‌های شاخص این بازی می‌باشند. معلوم نیست که استودیوی Envoidant توان اجرایی کردن این پروژه‌ی عظیم را داشته باشد یا خیر. ولی امیدواریم در آینده‌ی نزدیک بیش‌تر از آن‌ها بشنويم.

گیم پلی VIGILANCE 2099 حول 3 محور می‌چرخد. تیراندازی، مبارزات نزدیک و تن به تن و اکتشاف محورهای اصلی این بازی می‌باشند. نمایش‌های بازی محیط‌های خالی و انیمیشن‌های نه‌چندان جذاب بازی را عیان کردند که البته با توجه به در دست ساخت بودن بازی امید بهبود آن‌ها می‌رود. بازی VIGILANCE 2099 به مانند بازی استودیوی The Coalition یعنی Gears of War 6 و بازی Black Myth Wukong از Game Science، توسط موتور بازی‌سازی قدرتمند Unreal Engine 5 در حال توسعه است. گرافیک بازی VIGILANCE 2099 چشم‌نواز است، اما موتور بازی‌سازی انتخابی آن‌ها احتمالاً روند کار را دچار مشکل کند. چرا که Unreal Engine 5 هنوز تکمیل نشده است و کار کردن با آن تیم برنامه‌نویسی قدرتمندی نیاز خواهد داشت.

در زمینه‌ی مبارزات VIGILANCE 2099 دو انتخاب به بازی‌بازان می‌دهد. انتخاب اول مبارزات با سلاح گرم است که دوربین بازی را به حالت اول شخص تبدیل می‌کند و انتخاب دوم مبارزات نزدیک و تن به تن است. بخش مبارزات و تیراندازی بازی با توجه به تریلر چندان جذاب نبودند. البته از آن جایی که بازی هنوز وارد مرحله‌ی نهایی ساخت نشده است، نمی‌شود خیلی خرده‌ای گرفت.

سایبرپانک 2099؛ از VIGILANCE 2099 چه می‌دانیم؟

جهان بازی یعنی Prey City، کاملاً قابل گشت و گذار است. شما می‌توانید از طرق مختلفی به کاوش در محیط بپردازید که پارکور نیز یکی از آن‌هاست. با توجه به این‌که پارکور از سایبرپانک 2077 حذف شده است، تجربه‌ی آن در یک عنوان سایبرپانکی دیگر می‌تواند جذاب باشد.

همچنین شما می‌توانید با ماشین‌های پرنده جابه‌جا شوید. عنصر مهمی که تا کنون در بازی‌های دیگر پیاده‌سازی نشده است. البته به استثناء بازی Cloudpunk.

بازی VIGILANCE 2099 عناصر اکشن-نقش‌آفرینی را نیز در خود جای داده است. بنابراین می‌توانید انتظار درخت مهارت و کسب توانایی‌های جدید در طول بازی را داشته باشید. البته اطلاعات در این خصوص ارائه نشده است و باید منتظر اطلاعات رسمی سازندگان باشیم. اما به نظر شاهد سیستم مشابه سایبرپانک 2077 در این بازی خواهیم بود.

سایبرپانک 2099؛ از VIGILANCE 2099 چه می‌دانیم؟

استودیوی سازنده در طراحی مراحل بازی به آزادی عمل مخاطب توجه ویژه‌ای داشته است. شما می‌توانید دل را به آتش بزنید و یا این‌که روش هوشمندانه و کسب اطلاعات را انتخاب کنید. همچنین امکان مخفی‌کاری نیز وجود دارد و می‌توانید اهداف را بدون این‌که کسی بویی ببرد سر به نیست کنید. این توضیحات ما را به یاد شاهکار Deus Ex می‌اندازد. چه خوب که سازندگان VIGILANCE 2099 از این بازی بزرگ الگوبرداری کرده‌اند.

طراحی هنری بازی چشم‌نواز است. شهری نئونی که بازتاب‌های نور به زیبایی در گوشه گوشه‌ی آن به چشم می‌خورند و ماشین‌های پرنده آسمان آن را پر کرده‌اند. سازندگان به خوبی فضایی سایبرپانکی را خلق کرده‌اند. البته فعلاً برای نتیجه‌گیری نهایی زود است و باید نسخه‌ی نهایی را ببینیم.

سایبرپانک 2099؛ از VIGILANCE 2099 چه می‌دانیم؟

تاریخ عرضه‌ی بازی VIGILANCE 2099 مشخص نشده است. با توجه به این‌که بازی با Unreal Engine 5 در حال توسعه است، احتمالاً سال 2023 باید انتظار آن را بکشیم. البته بستگی به توانایی سازندگان دارد.

بازی VIGILANCE 2099 یکی از معدود عناوین تک‌نفره‌ی مورد انتظار است که توسط استودیوای ناشناخته در حال توسعه می‌باشد. ما از طرفی Faith of Danschant: Hereafter و Black Myth: Wukong را نیز داریم که شرایط مشابهی دارند. همه‌ی این‌ها را گفتیم تا به این موضوع برسیم که VIGILANCE 2099 ارزش توجه و انتظار کشیدن را دارد. دوران توجه به اسم سازندگان رو به اتمام است و می‌بایست به نام‌های کم‌تر شناخته شده نیز فرصتی داده شود. چرا که آن‌ها شجاعت بیش‌تری دارند و مثل نام‌های بزرگ اسیر مسائل مالی و سودآوری نشده‌اند.

نظر شما چیست دوستان؟ برای تجربه‌ی این عنوان مشتاق هستید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها