Project Eve و خیزش بازی‌های فانتزی علمی-تخیلی

Project Eve و خیزش بازی‌های فانتزی علمی-تخیلی

عناوین فانتزی و علمی-تخیلی سال‌هاست بازار هنرصنعت بازی‌های ویدئویی را پر کرده‌اند. به طور کلی این دو زیرسبک هزاران سال است که بخشی از تخیلات و داستان سرایی‌های بشر را تشکیل می‌دهند. هنگامی که پای آینده نگری و تخیل به میان می‌آید این زیرسبک‌ها پای ثابت محافل می‌شوند. هنرصنعت بازی‌های ویدئویی نیز همچون سایر مدیوم‌ها میزبان این زیرسبک‌ها بوده است. و حتی گهگداری آن‌ها را با هم تلفیق نیز کرده است. از جمله جدیدترین نمونه‌های آن می‌شود به Project Eve اشاره کرد. بازی جذابی که در PlayStation Showcase 2021 نمایش خیره‌کننده‌ای را به مخاطبان ارائه داد.

شخصیت اصلی بازی Eve نام دارد. و ما در تریلر بازی شاهد مبارزات تماشایی او با هیولاهای عجیب و غریب بودیم. هیولاهایی که طراحی جالبی دارند و همخوانی خوبی با محیط آینده‌نگرانه‌ی بازی دارند. البته هنوز اطلاعات زیادی در خصوص ماهیت آن‌ها در دست نیست و نمی‌دانیم که تاریخچه‌ی آن‌ها چقدر به عناصر ماورائی وابسته است.

یکی از دلایل عمده‌ی اقبال گسترده به تریلر Project Eve شباهت آن به شاهکار Nier: Automata است. Nier فضای عجیبی دارد که جادو و فناوری را در هم ادغام کرده است. طوری که گهگاهی یکی بر دیگری می‌چربد ولی هر دو حضور پر رنگی دارند. در حقیقت Nier و Project Eve از جمله نمونه‌های اخیر تلفیق عناصر جادویی با فناوری می‌باشند.

نوشتار مرتبط: Tales of Arise در برابر Final Fantasy 13؛ کدام برتر است؟

Project Eve و خیزش بازی‌های فانتزی علمی-تخیلی

سال‌های آغازین حضور عناوین فانتزی علمی-تخیلی در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی

عناصر علمی-تخیلی از دیرباز حضور فعالی در شاخه‌ی فانتزی داشته‌اند. از جمله نخستین بازی‌های ویدئویی در این سبک می‌توان به فاینال فانتزی‌های نخستین اشاره کرد که خود الگو گرفته از Dungeons & Dragons بودند. و خود این بازی نیز الگو گرفته از آثار پیشین بوده است. از دیگر آثار الهام‌بخش می‌شود به رمان فانتزی Dying Earth اثر Jack Vance اشاره کرد. در حقیقت کشتی‌های فضایی، ایستگاه فضایی و ربات‌های مبارز در عناوین نخست فاینال فانتزی الهام گرفته از این کتاب بوده‌اند.

اسکوئرانیکس همیشه پیشتاز تلفیق آثار علمی-تخیلی با فانتزی بوده‌ است و در سال‌های اخیر حتی عناوینی چون The Elder Scrolls نیز به این جرگه پیوسته‌اند. به عنوان مثال سیاه‌چاله‌های نژاد Dwemer را به خاطر آورید که توسط ماشین‌های عجیب و تله‌های پیشرفته محافظت می‌شدند.

نوشتار مرتبط: Avowed, Fable, The Elder Scrolls 6 و آینده‌ی انحصاری‌های Xbox Series X

Project Eve و خیزش بازی‌های فانتزی علمی-تخیلی

عصر جدید بازی‌های فانتزی علمی-تخیلی

سال 2010 آغاز خیزش عناوین فانتزی علمی-تخیلی در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی بود. خیزشی که به Project Eve ختم می‌شود. در این بین ما شاهد عناوینی چون Final Fantasy 13 و Final Fantasy 15 بودیم که طلایه‌دار عناوین فانتزی علمی-تخیلی بودند. در حقیقت سه‌گانه‌ی فاینال فانتزی 13 هر کدام به نوعی عناصر فانتزی را در فضای علمی‌-تخیلی ادغام کرده‌اند. سپس ما مجموعه‌ی Nier را داشتیم که خود زیرمجموعه‌ی Drakengard به شمار می‌رود. مجموعه‌ی Nier عناصر فانتزی را به زیبایی با عناصر علمی-تخیلی تلفیق کرده است و آینده‌ای قابل لمس را به تصویر کشیده است. اوج این مجموعه Nier Automata بود که تحسین همگان را برانگیخت.

بازی‌های فانتزی علمی-تخیلی جدید تمرکز ویژه‌ای بر ادغام عناصر جادویی در علمی-تخیلی دارند. به عنوان مثال در Nier Automata ربات‌ها نیز قدرت جادویی مخصوص به خودشان را دارند. دیگر آثار همچون Astral Chain و Scarlet Nexus نیز تلفیق جادو با فضای علمی-تخیلی‌ را به نوعی توجیه کرده‌اند و در بطن داستان قرار داده‌اند. در حقیقت بازار عناوین فانتزی علمی-تخیلی به قدری اشباع شده است که Final Fantasy 16 ترجیح داده است به دوران گذشته برگردد و بر عناصر فانتزی تمرکز کند.

بازی Project Eve ظاهراً قرار است جا پای Nier Automata بگذارد. مشخص نیست که بتواند موفقیت آن شاهکار را تکرار کند ولی انصافاً نمایش‌های بازی چشم‌نواز و تماشایی بوده‌اند. با عرضه و معرفی شدن آثاری چون Tales of Arise و Project Eve می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که زیرسبک فانتزی علمی-تخیلی آمده است که بماند. و نسل 9 به نظر فصل شکوفایی و خیزش آن می‌باشد.

نظر شما در این خصوص چیست دوستان؟ به عناوین این سبکی علاقمند هستید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها