Tales of Arise در برابر Final Fantasy 13؛ کدام برتر است؟

Tales of Arise در برابر Final Fantasy 13؛ کدام برتر است؟

عناوین علمی-تخیلی با عناصر فانتزی بازی‌های پیچیده‌ای هستند. درست پیاده کردن این فضاسازی امری دشوار است. برقرار کردن قوانین علمی-تخیلی در جهانی فانتزی و پر از موجودات خیالی کار هر کسی نیست. یکی از جدیدترین عناوینی که از این چالش سربلند بیرون آمده است Tales of Arise است. ما در این مقاله قرار است این بازی را با Final Fantasy 13 مقایسه کنیم.

همه‌ی نسخه‌های فاینال فانتزی رگه‌هایی از عناصر علمی-تخیلی را در خود دارند. و همه‌ی نسخه‌ها نیز بخش فانتزی آن‌ها بر بخش علمی-تخیلی می‌چربد. اما Final Fantasy 13 قصد داشت یک تعادل در این بین ایجاد کند. ولی در مقایسه با Tales of Arise مشخص می‌شود که فاینال فانتزی 13 اصلاً موفق نبوده است.

 

هشدار افشای وقایع داستانی

نوشتار مرتبط: سبک فانتزی هدف بعدی برای تحمیل عقاید خواهد بود!

Tales of Arise در برابر Final Fantasy 13؛ کدام برتر است؟

تلفیق عناصر علمی-تخیلی و فانتزی در Tales of Arise

بازی Tales of Arise دوگانگی فانتزی و علمی-تخیلی را بین دو گروه تقسیم می‌کند. مردم فناوری محور Renans و مردم عادی و نیمه فانتزی Dahnans. این دوگانگی در طول داستان همیشه وجود دارد. به عنوان مثال Alphen از Shionne در خصوص توانایی‌هایش می‌پرسد که چگونه سلاح را از ناکجاآباد ظاهر می‌کند. با این حال تمرکز اصلی بازی در نیمه‌ی نخست روی عناصر فانتزی است. گویی با یک عنوان سراسر فانتزی طرف هستیم که رگه‌هایی نیز از عناصر علمی-تخیلی دارد ولی در بطن نیستند. درست به مانند فاینال فانتزی‌های نخستین.

نکته اینجاست که پس از رسیدن به نقطه‌ی بحرانی داستان عناصر علمی-تخیلی به شدت جان می‌گیرند و این موضوع به خوبی در داستان قابل هضم است. چرا که عناصر علمی-تخیلی از ابتدا در داستان حضور داشتند، ولو در سایه. این‌گونه است که سفر با فضاپیمای Alphen شیرین می‌نماید و فناوری ایستگاه فضایی در نظر مخاطب باورپذیر می‌شود. به راستی که Tales of Arise در نیمه‌ی دوم که عناصر علمی-تخیلی در آن شدت می‌یابند، خیلی دلنشین می‌شود.

وقتی Tales of Arise نژاد بیگانه‌ی Helganquil را معرفی می‌نماید، رفته رفته عملکرد ایستگاه فضایی را به مخاطب تفهیم کرده و ریشه‌های مردم Renans را بازگو می‌کند. در ادامه بازی سعی در تعریف سازوکار جهان موجود دارد و گرچه به عناصر فانتزی نمی‌پردازد ولی تا حد امکان آن‌ها را برای مخاطب قابل توجیه می‌کند.

بازی Tales of Arise به خاطر ارائه‌ی داستان جذاب مورد ستایش قرار گرفت. فروش خوبی نیز تا بدین جای کار به ثبت رسانده است. هارمونی بین شخصیت‌ها و تعادل بین عناصر فانتزی و علمی-تخیلی بدون شک در موفقیت بازی بی تأثیر نبوده است.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Final Fantasy XV؛ به نام پادشاه

Tales of Arise در برابر Final Fantasy 13؛ کدام برتر است؟

تلفیق عناصر علمی-تخیلی و فانتزی در Final Fantasy 13

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، عناصر علمی-تخیلی از همان ابتدا در فرانچایز فاینال فانتزی حضور داشتند. ولی در پس‌زمینه‌ی ماجرا بودند. فاینال فانتزی 7 نوع خاصی از عناصر علمی-تخیلی را در بر داشت. از آن طرف فاینال فانتزی 15 فضایی مدرن‌تر را در خود جای داده بود. فاینال فانتزی 16 نیز ظاهراً قرار است به ریشه‌های فانتزی سری بازگردد. بنابراین تنها شماره‌ای که قصد داشت تجربه‌ی علمی-تخیلی‌تری را ارائه دهد فاینال فانتزی 13 بود.

مشکل اساسی اینجاست که عناصر علمی-تخیلی بازی هیچ سنخیتی با ماهیت فانتزی آن نداشتند. هر 3 نسخه داستانی فانتزی مانند پایان یافتن دنیا را با عناصر علمی-تخیلی نچسب بین NPCها و محیط‌هایی چون Cocoon (در FF13) در بر داشتند. از آن سو ما سفر در زمان و دستکاری گذشته را داشتیم ولی شاهد هیولاهای تماماً فانتزی بودیم (FF13-2). و در نهایت شاهد کنار گذاشتن جهان فانتزی و ورود به جهان علمی-تخیلی بودیم در حالی که یک داستان فانتزی‌محور را پیش می‌گرفتیم (Lightning Returns).

Tales of Arise در برابر Final Fantasy 13؛ کدام برتر است؟

یکی از بزرگ‌ترین انتقادات به بازی Final Fantasy 13 داستان به شدت خطی آن بود. داستانی که اتفاقاً به سازندگان اجازه می‌داد عناصر فانتزی و علمی-تخیلی را به دلخواه خودشان پیش ببرند. ولی حقیقتاً معجونی که ساخته بودند متعادل نبود.

شما نمی‌توانید یک داستان فوق فانتزی را با عناصر علمی-تخیلی ترکیب کنید و انتظار نتایج خوبی را داشته باشید. و یا برعکس یک جهان علمی-تخیلی را با عناصر فوق فانتزی مخلوط کنید. نتیجه می‌شود یک محصول ناقص و شلخته مثل Final Fantasy 13. پرش از عناصر علمی-تخیلی به فانتزی، پرش از داستان فانتزی به جهان علمی-تخیلی! در آخر هم مخاطب مات و مبهوت می‌ماند. برای همین بود که اکثر بازی‌بازان Final Fantasy 13 را تا نیمه‌ی اول هم تحمل نمی‌کردند و آن را نیمه کاره رها می‌کردند. در صورتی که بازی در نیمه‌ی دوم تازه اوج می‌گرفت.

بازی Tales of Arise نشان داد که می‌شود با ایجاد تعادل عناصر علمی-تخیلی و فانتزی را به خوبی در هم تلفیق کرد. و نتیجه‌ی نهایی نیز دلچسب باشد. برخلافِ فاینال فانتزی 13 که مخاطب باید صبر فراوانی از خودش نشان می‌داد تا بتواند نیمه‌ی نخست کسالت‌بار و گیج‌کننده‌اش را تحمل کند.

بازی Tales of Arise هم‌اکنون برای PC, PS4, PS5, Xbox One و Xbox Series X در دسترس است.

نظر شما در خصوص فاینال فانتزی 13 چیست دوستان؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها