رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia شاهزاده ایرانی در بازی های مختلف

رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

(ترجمه شده توسط حسن نصرالهی)

فرنچایز Prince of Persia با عناوین کلاسیک پر شده است. اما برخی از آن‌ها با استقبال خوبی مواجه نشده‌اند. در این مقاله سعی کرده‌ایم به رتبه بندی آن‌ها بپردازیم. با اعلام بازسازی Prince of Persia: The Sands of Time در سال 2021 و عرضه موفقیت آمیز شاهزاده ایرانی تاج گمشده در همین اواخر، به نظر می‌رسد سری شاهزاده‌ی فارس مجدداً مورد توجه هنرصنعت بازی قرار گرفته است.

ظهور بازسازی‌ها امیدواری علاقه‌مندان به این مجموعه را فراهم کرده است. زیرا بازی‌هایی مانند Crash Bandicoot 4: It’s About Time نشان می‌دهند که فرانچایزهای فراموش شده می‌توانند دوباره بازگردند. سری شاهزاده ی ایرانی در حال حاضر متعلق به Ubisoft است. پس از دور شدن صنعت بازی از سبک‌هایی چون سکوبازی و موارد دیگر به سمت عناوین اکشن واقع گرایانه در اوایل دهه‌ی 2000، یوبیسافت مجموعه Prince of Persia را با پلتفرمر Rayman و سری اکشن‌هایی مانند Rainbow Six تلفیق نمود. ترکیب دو ژانر بسیار متفاوت، باعث شد عناوین فوق العاده‌ای را شاهد باشیم.

مقاله مرتبط:  راهنمای مبارزات شاهزاده ایرانی تاج گمشده Prince of Persia: The Lost Crown 

بازی قدیمی پرنس اف پرشیا

رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

11- Prince of Persia 3D

همانطور که از عنوان این بازی مشخص است، Prince of Persia 3D تلاش Red Orb Entertainment برای بردن این سری به دنیای جدید بازی‌های سه بعدی بود. متأسفانه در زمینه‌ی انتقال این سری به دنیای 3 بعدی، «شاهزاده ایران: سه بعدی» بیشتر به Bubsy 3D نزدیک شده تا به Super Mario 64. در همین راستا بازی با استقبال چندانی مواجه نشد.

بیشتر بخوانید:  لحظات ویژه داستان شاهزاده ایرانی Prince of Persia که به شهرت سری کمک کردند 

بازی کارتونی پرنس اف پرشیا

10- Prince of Persia : The Fallen King

ساخت یک بازی اکشن ماجراجویی در Nintendo DS همیشه کار سختی بوده و متأسفانه Prince of Persia: The Fallen King این روند را بهبود نمی‌بخشد. این بازی با میانگین امتیازات 64 در وب سایت Metacritic، با انتقادات زیادی روبرو شد. بیشتر این انتقادات نیز از کنترل ضعیف بازی سرچشمه می‌گرفت.

مرتبط:  سیستم موردنیاز شاهزاده ایرانی تاج گمشده Prince of Persia: The Lost Crown 

پرنس اف پرشیا شمشیر به دست

9- Battles of Prince of Persia – رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

یک بازی شاهزاده ایرانی دیگر برای Nintendo DS. اینبار یوبیسافت محدودیت‌های این کنسول دستی را با «نبردهای پرنس اف پرشیا» در نظر گرفت و بازی را به ژانر Turn- Based Tactics سوق داد. جالب اینجاست کهBattle of Prince of Persia باز همان امتیاز متای شاهزاده پارسی: سقوط پادشاه را کسب کرد. هر چند این بازی بهتری برای کنسول دستی DS است و به طور شایسته‌ای از امتیاز کاربری بالاتری هم برخوردار شد.

همچنین بخوانید:  بررسی بازی شاهزاده ایرانی تاج گمشده Prince of Persia: The Lost Crown 

جیک جیلنهال فیلم شاهزاده ایران شن های زمان

8- Prince of Persia : The Forgotten Sands

بازی شاهزاده پارسی: شن‌های فراموش شده که جدیدترین بازی پرنس اف پرشیا اصلی است، کیفیت قابل توجهی دارد. یوبیسافت برای ادامه‌ی این فرنچایز از روند و شمایل نسخه‌ی 2008 فاصله گرفت؛ و در عوض گیمرها را به روایت سه گانه‌ی PlayStation 2 بازگرداند. یوبیسافت برای ارائه‌ی داستان‌های مختلف و مکانیک‌های گیم پلی در برخی از نسخه‌های این سری، تصمیماتی جاه طلبانه را اتخاذ کرد. اما ظاهراً این ترفندها نتیجه نداده است. زیرا IP از آن زمان دیگر مورد پسند Ubisoft قرار نگرفت. بازسازی The Sands Of Time ممکن است آخرین فرصت این سری برای درخشش دوباره باشد.

مقاله مرتبط:  بررسی بازی پرنس اف پرشیا 5 شن‌های فراموش شده Prince of Persia: The Forgotten Sands 

پرنس اف پرشیا کلاسیک

7- Prince of Persia Classic

بازسازی این بازی همه چیز را آغاز کرد. شاهزاده ایرانی کلاسیک گیمرها را دوباره به ریشه‌های Side Scrolling این سری (سال 1989) بازگرداند. این بازی در Metacritic با میانگین امتیازات 82 موفقیتی قابل احترام را به دست آورد. توجه به این نکته نیز ضروری است که سازندگان عناوین بازسازی شده تا سال 2007 عمدتاً به سواستفاده مالی متهم می‌شدند. با چنین شرایطی موفقیت این بازی به نوبه‌ی خود چشمگیر است.

مرتبط:  بیوگرافی پاتریس دزیله کارگردان اساسین کرید و پرنس اف پرشیا 

شخصیت های بازی پرنس اف پرشیا 2008 رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

6- Prince of Persia (2008) – رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

در سال 2008، یوبیسافت به این نتیجه رسید که مجموعه‌ی شاهزاده‌ی ایرانی را به شیوه‌ای متفاوت بازنمایی کند. Prince of Persia (2008) تحول زیادی در سبک هنری ایجاد کرد و روند گیم پلی بازی را دستخوش تغییرات زیادی نمود. یوبیسافت تصمیم گرفت که با Prince of Persia: The Forgotten Sands به سبک هنری پرنس اف پرشیا (2008) باز نگردد. این نکته به نوبه‌ی خود شرم آور بود. زیرا این بازی جایزه دستاورد برجسته‌ی انیمیشن را در جوایز سالانه AIAS به دست آورد.

بیشتر بخوانید:  تحول اساسین کرید از سرزمین مقدس تا والهالا 

شاهزاده در حال مبارزه با شاهزاده تاریکی رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

5- Prince of Persia : The Two Thrones

بازی شاهزاده ایران: دو سریر، سه گانه شن‌های زمان پلی استیشن 2 را به شکوفایی رساند. همان طور که از پایان یک سه گانه انتظار می‌رفت. بازی The Two Thrones یکی از قصه محور‌ترین عناوین این فرنچایز است. از طرفی گیمرها به لطف Warrior Within به خوبی با عملکرد شاهزاده و روند بازی آشنا بودند. The Two Thrones هنوز هم جذابیتی ویژه دارد.

مقاله مرتبط:  بهترین بازی های هک اند اسلش 

شاهزاده ایرانی شاهزاده تاریکی رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

4- Prince of Persia: Warrior Within – رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

انتظارات از دنباله Sands of Time حتی پیش از عرضه در سال 2004 هم به شدت بالا بود. Warrior Within شاید به طور کامل انتظارها را برآورده نکرده باشد، اما باز هم یکی از به یادماندنی‌ترین تجربه‌های اکشن ماجراجویی نسل پلی استیشن 2 را ارائه می‌دهد. با توجه به زمان عرضه، Warrior Within بیشتر به سمت عناصر هک اند اسلش متمایل شد و به گیمرها نیز این اجازه را می‌داد تا با سلاح‌های اضافی به نبرد دشمنان بروند.

مرتبط:  10 شخصیت جذاب و خوش تیپ مرد در بازی‌های ویدیویی 

پوستر بازی پرنس اف پرشیا رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

3- Prince of Persia 2: The Shadow And The Flame

تقریباً مانند پرنس اف پرشیا 2 Warrior Within، این بازی هم با وجود انتظارات بالا مورد تحسین منتقدین واقع شد. اگرچه به طور کامل نتوانست موفقیت شماره نخست را تکرار کند، اما به طور حتم نا امید کننده نبود. بازی Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame عمدتاً یک بازی سکوبازی است. هرچند اکشن بیشتری نسبت به نسخه‌ی قبلی خود دارد. واقعیت این است که در شاهزاده‌ی پارسی 1989، گیمرها در هر زمان تنها با یک دشمن رو به رو می‌شدند؛ در حالی که در شاهزاده‌ی فارس 2 اگر مواظب نباشید، شاهد ازدحام دشمنان خواهید بود.

 

شاهزاده ایرانی موبایل

2- Prince of Persia (1989)

عنوانی که همه چیز را شروع کرد. Prince of Persia مطمئناً محصولی بود که نه تنها فرم اصلی گیم پلی این فرنچایز را پایه گذاری کرد، بلکه به طرز بی رحمانه‌ای نیز دشوار بود. اگرچه این بازی امروزه چیز خاصی به نظر نمی‌رسد. اما گرافیک بازی، زیبایی شناسی و طراحی صدا در زمان خود باورنکردنی بودند. این بازی به عنوان اولین سکوبازی سینمایی منتشر شده هم شناخته می‌شود. هنگامی که این بازی برای اولین بار در قفسه‌ها قرار گرفت، گیمرها با یکی از بهترین سکوبازی‌های تاریخ آشنا شدند.

 

پرنس اف پرشیا در حال مبارزه با سربازان شنی در قلعه شب رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

1- Prince of Persia: The Sands of Time – رتبه بندی بهترین بازی‌های Prince of Persia

همانطور که قبلاً اشاره شد، یوبیسافت با اولین بازی شاهزاده ایرانی: شن‌های زمان  گیم پلی سکوبازی که در دهه 90 بر هنر هشتم سلطه داشت را با سبک اکشن سنگینی که با انتشار پلی استیشن 2 صنعت بازی را تسخیر کرد، ترکیب نمود و به تعادلی مثال زدنی رسید.

بازی Prince of Persia: The Sands of Time یکی از تحسین برانگیزترین بازی‌های پلی استیشن 2 تاکنون است و نمونه بارز این موفقیت امتیاز فوق‌العاده‌ی 92 در متاکریتیک است. اگر نسخه‌ی جدید The Sand of Time بتواند جادوی عنوان اصلی را بازنمایی کند، فرنچایز پرنس اف پرشیا Prince of Persia می‌تواند بازگشتی شکوهمندانه را تجربه نماید. مقالات بازی ساویس‌گیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها