اید سافتور id Software یک استودیوی بازیسازی آمریکایی است که در ریچاردسون، تگزاس واقع شده است. این استودیو در سال ۱۹۹۱ توسط چهار نفر از اعضای شرکت کامپیوتری سافتدیسک تأسیس شد و نقش بسیار مهمی در شکلگیری و توسعه ژانر تیراندازی اول شخص (FPS) داشته است.
آغاز کار و موفقیتهای اولیه (۱۹۹۰-۱۹۹۶)
- تیم اولیه: جان کارمک، جان رومرو، تام هال و آدریان کارمک بنیانگذاران این استودیو بودند.
- شروع با کماندر کین: اولین موفقیت آنها با سری بازیهای پلتفرمی کماندر کین به دست آمد.
- انقلاب در گرافیک: بازی ولفنشتاین ۳ بعدی در سال ۱۹۹۲ با گرافیک سهبعدی روان و گیمپلی سریع و خشن، استانداردهای جدیدی را در دنیای بازیهای رایانهای تعریف کرد.
- دووم: یک پدیده فرهنگی: بازی دوم، Doom در سال ۱۹۹۳، با گرافیک پیشرفتهتر و محیطی تاریک و ترسناک، به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد و ژانر FPS را متحول کرد. Doom به دلیل خشونت بالا و مضامین ماوراءالطبیعه با انتقاداتی نیز همراه بود.
نوآوری و تأثیرگذاری (۱۹۹۶-۲۰۰۹)
- کواک: یک قدم رو به جلو: بازی Quake در سال ۱۹۹۶ با موتور گرافیکی سهبعدی کامل و حالت چندنفره آنلاین، استانداردهای گرافیکی را به سطح جدیدی برد.
- موتورهای بازی پیشرفته: ایدی سافتور موتورهای بازی بسیار قدرتمندی را توسعه داد که به توسعهدهندگان دیگر نیز اجازه میداد از آنها استفاده کنند. این امر به پیشرفت صنعت بازیسازی کمک شایانی کرد.
- جان کارمک: یک نابغه فنی: جان کارمک به عنوان مدیر فنی استودیو، نقش مهمی در پیشرفتهای فنی بازیهای ایدی سافتور داشت. او همچنین به دلیل علاقهمندی به کدهای منبع باز، بسیاری از کدهای موتورهای بازی این شرکت را منتشر کرد.
تغییرات و خریداری شدن (۲۰۰۹ تا کنون)
- تغییرات در تیم: در اوایل دهه ۲۰۰۰، برخی از اعضای اصلی تیم توسعهدهنده، از جمله جان رومرو و جان کارمک، از شرکت جدا شدند.
- خریداری شدن توسط زنیماکس مدیا: در سال ۲۰۰۹، ایدی سافتور توسط زنیماکس مدیا، شرکت مادر بتسدا سافتورکس، خریداری شد.
- بازیهای جدید: با وجود تغییرات، ایدی سافتور همچنان به تولید بازیهای موفق ادامه داد. از جمله این بازیها میتوان به ریج (Rage) در سال ۲۰۱۱ و بازسازی موفق سری Doom در سال ۲۰۱۶ و دنباله آن Doom Eternal در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.
میراث id Software
id Software به عنوان یکی از پیشگامان صنعت بازیسازی، تأثیر بسیار زیادی بر این صنعت گذاشته است. بازیهای این شرکت استانداردهای گرافیکی و گیمپلی را ارتقا دادهاند و ژانر FPS را به محبوبترین ژانر بازیهای رایانهای تبدیل کردهاند. نوآوریهای فنی و رویکرد باز این شرکت، الهامبخش بسیاری از توسعهدهندگان دیگر بوده است.
نکات کلیدی:
id Software به دلیل بازیهای پرطرفداری مانند ولفنشتاین ۳ بعدی، Doom و Quake شناخته میشود.
- این شرکت نقش مهمی در توسعه موتورهای بازی و پیشرفت فناوری گرافیک در بازیهای رایانهای داشته است.
- id Software به دلیل رویکرد باز خود در انتشار کدهای منبع بازیهایش، به توسعه جامعهای بزرگ از توسعهدهندگان مستقل کمک کرده است.
- این شرکت با وجود تغییرات در تیم توسعهدهنده، همچنان به تولید بازیهای موفق ادامه میدهد.
- در کل، id Software یک استودیوی بازیسازی با تاریخچهای غنی و تأثیرگذار است که نقش مهمی در شکلگیری صنعت بازیهای مدرن داشته است.
مرتبط: DOOM در برابر Wolfenstein: کدام سری بازی برتر است؟
بازیهای شاخص id Software
id Software در طول تاریخ خود بازیهای بسیار تأثیرگذاری را تولید کرده است که بسیاری از آنها به عنوان استانداردهای صنعت بازیسازی شناخته میشوند. در ادامه به برخی از مهمترین بازیهای این استودیو میپردازیم:
ولفنشتاین ۳ بعدی (Wolfenstein 3D)
- سال انتشار: ۱۹۹۲
- ژانر: تیراندازی اول شخص
- اهمیت: اولین بازی تیراندازی اول شخص با گرافیک سهبعدی روان، که به عنوان پایه و اساس این ژانر شناخته میشود.
Doom
- سال انتشار: ۱۹۹۳
- ژانر: تیراندازی اول شخص
- اهمیت: یکی از پرفروشترین و تأثیرگذارترین بازیهای تاریخ، با گرافیک پیشرفته و گیمپلی اعتیادآور. همچنین به دلیل خشونت و مضامین ماوراءالطبیعه با انتقاداتی همراه بود.
Quake
- سال انتشار: ۱۹۹۶
- ژانر: تیراندازی اول شخص
- اهمیت: اولین بازی تیراندازی اول شخص تماماً سهبعدی، با گرافیک خیرهکننده و تأکید بر بازی آنلاین چندنفره.
Quake II
- سال انتشار: ۱۹۹۷
- ژانر: تیراندازی اول شخص
- اهمیت: ادامهدهنده موفقیت Quake، با داستان گستردهتر و گرافیک بهبود یافته.
Quake III Arena
- سال انتشار: ۱۹۹۹
- ژانر: تیراندازی اول شخص
- اهمیت: تمرکز بر بازی چندنفره رقابتی، با گیمپلی سریع و روان.
Doom 3
- سال انتشار: ۲۰۰۴
- ژانر: تیراندازی اول شخص
- اهمیت: بازگشت به دنیای Doom با گرافیک پیشرفته و تمرکز بر ترس و وحشت.
مرتبط: سلاحهای بی جان و جاودان؛ ۱۰ سلاح برتر Doom Eternal
Rage
- سال انتشار: ۲۰۱۱
- ژانر: تیراندازی اول شخص، جهان باز
- اهمیت: ورود ایدی سافتور به دنیای بازیهای جهان باز، با ترکیب عناصر اکشن، رانندگی و تیراندازی.
Doom (2016)
- سال انتشار: ۲۰۱۶
- ژانر: تیراندازی اول شخص
- اهمیت: بازگشت به ریشههای سری Doom با گیمپلی سریع و خشن، همراه با گرافیک مدرن.
Doom Eternal
- سال انتشار: ۲۰۲۰
- ژانر: تیراندازی اول شخص
- اهمیت: ادامه موفقیت Doom (2016) با بهبود گیمپلی، اضافه شدن عناصر نقشآفرینی و گسترش دنیای بازی.
این تنها بخشی از بازیهای مهم id Software است و این استودیو بازیهای دیگری نیز تولید کرده است که هر کدام به نوبه خود تأثیرگذار بودهاند.
سری مقالات معرفی استودیوهای بازیسازی بزرگ را در ساویسگیم بخوانید. همچنین مقالات بازی خواندنی ساویسگیم را از دست ندهید.
بیشتر بخوانید:
- نقد و بررسی بازی DOOM Eternal | به جهنم خوش آمدید؛ یکی از بهترین شوترهای تاریخ
- معرفی استودیوی بازیسازی inXile Entertainment | سازندهی نقشآفرینی با اصالتی تبعیدی
- معرفی استودیوی Kojima Productions | کوجیما، متال گیر سالید و دث استرندینگ
- معرفی استودیوی بازیسازی Infinity Ward | استودیوی پیشرو در بازیهای تیراندازی کال آف دیوتی
- معرفی استودیوی بازیسازی Media Molecule | سازندهی LittleBigPlanet