استودیوی بازیسازی Media Molecule یک شرکت توسعهدهنده بازیهای ویدیویی بریتانیایی است که در شهر گیلدفورد، انگلستان واقع شده است. این استودیو در سال ۲۰۰۶ توسط چهار نفر به نامهای الکس ایوانز، كريم اتونی، مارک هیلی و دیوید اسمیت تأسیس شد و در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی Sony Computer Entertainment خریداری و به زیرمجموعه استودیوهای جهانی سونی (اکنون پلیاستیشن استودیوز) تبدیل شد.
این شرکت به خاطر ساخت بازیهای سری LittleBigPlanet شناخته میشود، همچنین بازیهای Tearaway (در سال ۲۰۱۳) و Dreams (در سال ۲۰۲۰) را برای کنسولهای پلیاستیشن ساخته است.
دفتر مرکزی Media Molecule واقع در 10 Great Marlborough Street, London. W1F 7LP
تاریخچه تأسیس
پیش از تأسیس Media Molecule، بنیانگذاران این شرکت که مارک هیلی رهبری آنها را برعهده داشت، در حال کار در استودیوی Lionhead Studios، بازی Rag Doll Kung Fu را توسعه دادند. آنها در سال ۲۰۰۵ از Lionhead جدا شدند و ایدهی اولیهای از LittleBigPlanet را به سونی ارائه کردند. سونی به این ایده علاقهمند شد و در ژانویه ۲۰۰۶ بودجهی اولیهی آنها را برای مدت شش ماه تأمین کرد و بدین ترتیب Media Molecule شکل گرفت.
این استودیو در ماه ژوئن همان سال قراردادی با Sony Computer Entertainment Europe امضا کرد. بر اساس این قرارداد، مدیا مولکول میتوانست بازی LittleBigPlanet را به طور اختصاصی برای پلیاستیشن ۳ توسعه دهد، با این حال مالکیت معنوی بازی در اختیار سونی قرار میگرفت.
مدت کوتاهی پس از امضای قرارداد، ساخت LittleBigPlanet آغاز و در نهایت در اکتبر ۲۰۰۸ با تحسین منتقدان منتشر شد. دو سال بعد، سونی Media Molecule را به مبلغی نامعلوم خریداری کرد.
در سال ۲۰۱۱، این استودیو دنبالهی بازی LittleBigPlanet با عنوان LittleBigPlanet 2 را منتشر کرد. سری LittleBigPlanet در نهایت منجر به ساخت بازیهای دیگری توسط استودیوهای دیگر شد که اغلب با همکاری Media Molecule ساخته میشدند.
Media Molecule همچنین بازی Tearaway را در سال ۲۰۱۳ و نسخهی توسعهیافتهی آن با عنوان Tearaway Unfolded را در سال ۲۰۱۵ توسعه داد. در سال ۲۰۱۶، آنها یک استودیوی کوچک را در برایتون، شرق ساسکس افتتاح کردند. سرانجام بازی Dreams در فوریه ۲۰۲۰ منتشر شد.
این استودیو جوایز متعددی را از آن خود کرده است، از جمله جایزهی بهترین استودیوی سال در مراسم Spike Video Game Awards سال ۲۰۰۸. فلسفهی Media Molecule این است که تا حد ممکن تعداد کارمندان خود را پایین نگه دارد.
مرتبط: شادی و هیجان بینظیر با بهترین بازیهای PS5 برای کودکان
در ادامه به بخشهای مختلف تاریخچهی تأسیس و فعالیتهای Media Molecule میپردازیم:
- پیشزمینه (۲۰۰۵-۲۰۰۶): چهار نفر از کارمندان سابق استودیوی Lionhead Studios به نامهای الکس ایوانز، كريم اتونی، مارک هیلی و دیوید اسمیت، در چهارم ژانویه ۲۰۰۶ Media Molecule را تأسیس کردند.
- ایدهی اولیهی LittleBigPlanet و قرارداد با سونی (۲۰۰۶-۲۰۰۸): پس از جدایی از Lionhead، بنیانگذاران Media Molecule ایدهی اولیهی LittleBigPlanet را به سونی ارائه دادند که با استقبال آنها مواجه شد. در نتیجه، قراردادی بین این استودیو و Sony Computer Entertainment Europe امضا شد تا LittleBigPlanet به طور اختصاصی برای پلیاستیشن ۳ ساخته شود.
- انتشار LittleBigPlanet و خریداری شدن توسط سونی (۲۰۰۸-۲۰۱۰): بازی LittleBigPlanet در اکتبر ۲۰۰۸ با تحسین منتقدان منتشر شد. دو سال بعد، سونی Media Molecule را خریداری کرد.
- LittleBigPlanet 2، بازیهای جدید و خریداری شدن توسط سونی (از سال ۲۰۱۰): پس از خریداری شدن توسط سونی، Media Molecule به ساخت بازیهای جدیدی همچون LittleBigPlanet 2 و Tearaway روی آورد. همچنین با استودیوهای دیگر برای ساخت بازیهایی بر اساس LittleBigPlanet همکاری کرد.
- استودیوی برایتون و بازی Dreams (از ۲۰۱۶): در سال ۲۰۱۶، Media Molecule یک استودیوی کوچک را در برایتون افتتاح کرد. بازی Dreams نیز در نهایت در سال ۲۰۲۰ منتشر شد.
بازیهای ساخته شده توسط Media Molecule
- سری LittleBigPlanet (از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴)
- Tearaway (در سال ۲۰۱۳)
- Tearaway Unfolded (در سال ۲۰۱۵)
- Dreams (در سال 2020)
فلسفه و رویکرد Media Molecule
Media Molecule با رویکرد منحصر به فرد خود در صنعت بازیسازی، توانسته است جایگاه ویژهای برای خود دست و پا کند. این استودیو با تمرکز بر خلاقیت، نوآوری و تعامل با بازیکنان، توانسته است بازیهایی تولید کند که فراتر از یک سرگرمی ساده هستند.
فلسفهی کوچک نگه داشتن تیم
یکی از ویژگیهای بارز Media Molecule، تلاش برای حفظ تعداد کم کارمندان است. این استودیو معتقد است که تیم کوچکتر منجر به تمرکز بیشتر، خلاقیت بالاتر و ارتباط بهتر بین اعضای تیم میشود. این رویکرد در صنعت بازیسازی که اغلب با تیمهای بزرگ و پیچیده همراه است، بسیار نادر و جالب توجه است.
مرتبط: بهترین بازیهای پلتفرمر پلی استیشن ۵
تمرکز بر خلاقیت و نوآوری
Media Molecule به عنوان یک استودیو، همواره به دنبال ایدههای جدید و خلاقانه بوده است. بازیهای این استودیو، از LittleBigPlanet تا Dreams، نشاندهندهی این رویکرد هستند. آنها با ارائه ابزارهای خلاقانه به بازیکنان، امکان ساخت و اشتراکگذاری محتوا را فراهم کردهاند و به این ترتیب، مرز بین سازنده و مصرفکننده بازی را کمرنگ کردهاند.
اهمیت تعامل با بازیکنان
Media Molecule به تعامل با بازیکنان اهمیت زیادی میدهد. آنها با ایجاد جوامع آنلاین و تشویق بازیکنان به اشتراکگذاری آثار خود، توانستهاند ارتباط قوی با مخاطبان خود برقرار کنند. این رویکرد باعث شده است که بازیهای Media Molecule به پلتفرمهایی برای بیان خلاقیت و ارتباط اجتماعی تبدیل شوند.
تأثیر بر صنعت بازیسازی
Media Molecule با رویکرد متفاوت خود، تأثیر قابل توجهی بر صنعت بازیسازی داشته است. این استودیو نشان داده است که میتوان با تیم کوچک و بودجهی نسبتا کم، بازیهای خلاقانه و موفق تولید کرد. همچنین، آنها با تمرکز بر تعامل با بازیکنان، الگویی جدید برای توسعه و انتشار بازیها ارائه دادهاند.
در نهایت، Media Molecule با بازیهای خود، مرزهای صنعت بازیسازی را گسترش داده و نشان داده است که بازیها میتوانند فراتر از سرگرمی، به ابزاری برای بیان خلاقیت و ارتباط اجتماعی تبدیل شوند.
سری مقالات معرفی استودیوهای بازیسازی بزرگ را در ساویسگیم بخوانید. همچنین مقالات بازی خواندنی ساویسگیم را از دست ندهید.
بیشتر بخوانید:
- معرفی استودیوهای بازیسازی: استودیو سن دیگو
- نگاهی به بازیها و استودیوهای پلی استیشن پس از تصاحب بانجی
- ۱۴ بازی برتر که شبیه انیمیشنهای سینمایی هستند
- نقد و بررسی بازی Little Big Planet 2؛ بزرگ سیارهی کوچک
- ایستگاه شاهکارسازی: تاریخچهی ۱۰ استودیوی برتر سونی