استودیوی Kojima Productions به رهبری هیدئو کوجیما، خالق سری بازیهای Metal Gear، در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. این استودیو جانشین معنوی یک تیم تولید در شرکت کونامی است که در سال ۲۰۰۵ با همین نام (Kojima Productions) راهاندازی شده بود. Kojima Productions مستقل، با نامی کمی متفاوت نسبت به شعبهی کونامی و دفتر مرکزی در شینگاوا، توکیو فعالیت میکند.
شکلگیری Kojima Productions
در ابتدا، Kojima Productions در آوریل ۲۰۰۵ بهعنوان بخشی از شرکت کونامی شکل گرفت. این اتفاق پس از ادغام چندین زیرمجموعه از جمله گروه کوجیما در بخش سرگرمیهای رایانهای کونامی (Konami Computer Entertainment Japan) رخ داد. نامگذاری تیم بر اساس سبک رایج کونامی بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ انجام میشد.
در کنار Kojima Productions، تیمهای دیگری مانند Pawapuro Production ،BEMANI Production و Loveplus Production نیز در کونامی فعالیت داشتند. این تیم در ابتدا حدود ۱۰۰ کارمند داشت، اما برای ساخت بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots به بیش از ۲۰۰ نفر افزایش یافت.
کوجیما اعلام کرد که این ادغام باعث شد او از بار مدیریت کسبوکار و امور اداری که در زمان معاونت در بخش سرگرمیهای رایانهای کونامی بر دوشش بود، رهایی یابد و بتواند بهعنوان رئیس Kojima Productions بر ساخت بازیها تمرکز کند.
با این حال، به گفتهی کوجیما، او همچنان برای جلب رضایت مدیران کونامی جهت سرمایهگذاری روی ایدههای بازیهایش نیاز به متقاعد کردن آنها داشت. علاوه بر توسعهی عناوین Metal Gear، استودیوی Kojima Productions موتور بازیسازی Fox Engine را نیز توسعه داد.
استودیوی Kojima Productions لسآنجلس در مارس ۲۰۱۳ بهعنوان شعبهی دوم این استودیو تاسیس شد. اما در سال ۲۰۱۵، بهعنوان بخشی از برنامهی بازسازی شرکت کونامی، این شعبه تعطیل شد.
دفتر مرکزی Kojima Productions واقع در Shinagawa Season Terrace, 1-2-70 Konan, Minato-ku, Tokyo 108-0075, Japan
درگیریهای کوجیما و کونامی
در مارس ۲۰۱۵، شرکت کونامی اعلام کرد که عملیات توسعهی بازیهای خود را برای ایجاد یک سیستم کنترلشده از طرف دفتر مرکزی بازسازی میکند. هدف این کار، «ایجاد یک پایهی عملیاتی محکم برای پاسخگویی به تغییرات سریع بازار در حوزهی سرگرمیهای دیجیتال» عنوان شد. برند Kojima Productions بهطور ناگهانی از وبسایتها و ساختمانهای شرکت کونامی حذف شد.
چند روز بعد، یک کارمند ناشناس کونامی اعلام کرد که کوجیما و اعضای ارشد استودیو قصد دارند در دسامبر ۲۰۱۵ پس از پایان قراردادهایشان و عرضهی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain، از کونامی جدا شوند.
کونامی جدایی کوجیما را تکذیب کرد و اعلام نمود که او همچنان در شرکت و ساخت بازیهای Metal Gear مشارکت خواهد داشت. کوجیما نیز تأکید کرد که «۱۰۰٪» درگیر ساخت The Phantom Pain است و مصمم است آن را به بهترین بازی ممکن تبدیل کند.
در دسامبر ۲۰۱۵، تیم تولید کوجیما بهعنوان توسعهدهندهی سال در مراسم The Game Awards نامزد شد، اما جایزه را به استودیوی CD Projekt Red واگذار کرد. گزارش شدهاست که وکلای کونامی مانع از حضور کوجیما در این مراسم شدند و کیفر ساترلند، بازیگر شخصیت Big Boss، به جای او جوایز بازی The Phantom Pain را دریافت کرد.
تولد دوبارهی Kojima Productions
در دسامبر ۲۰۱۵، در یک اعلامیهی مشترک با Sony Computer Entertainment، کوجیما اعلام کرد که استودیوی مستقل خود را –که باز هم Kojima Productions نام داشت– به همراه یوجی شینکاوا و کنایچیرو ایمایزومی تأسیس خواهد کرد.
این استودیو اعلام کرد که قرار است یک فرنچایز جدید برای پلیاستیشن ۴ توسعه دهد. کوجیما بیان کرد که «با تأسیس استودیوی مستقل خودم، چالش جدیدی را آغاز میکنم و از اینکه میتوانم این مسیر را با پلیاستیشن، که در تمام این سالها همکاری داشتهام، طی کنم، هیجانزده هستم.»
برخلاف اکثر استودیوهای توسعهی ژاپنی که کوجیما آنها را به دلیل سلسلهمراتب سخت و کمبود احترام به کارمندان به «ارتش» تشبیه میکرد، هدف او ایجاد «یک استودیوی صمیمی» است.
مرتبط: تهیه کنندهی Metal Gear Solid آرزوی همکاری مجدد با کوجیما را دارد
Kojima Productions: استودیویی فراتر از بازیهای ویدیویی
Kojima Productions استودیویی است که به دلیل نوآوری، داستانگویی پیچیده و رویکرد جسورانهاش در صنعت بازیهای ویدیویی شناخته میشود. این استودیو تحت رهبری هیدئو کوجیما، خالق افسانهای سری Metal Gear، در سال ۲۰۱۵ پس از جدایی از شرکت کونامی تأسیس شد.
از کونامی تا استقلال
قبل از استقلال، Kojima Productions بهعنوان بخشی از شرکت کونامی فعالیت میکرد. در این دوران، استودیو عمدتاً روی سری Metal Gear تمرکز داشت و همچنین موتور بازیسازی Fox Engine را توسعه داد. با این حال، اختلافات داخلی و تغییرات ساختاری در کونامی منجر به جدایی کوجیما و تأسیس استودیوی مستقل شد.
رویکرد جدید و استقلال
پس از جدایی، کوجیما با تأسیس Kojima Productions به دنبال ایجاد یک محیط کاری متفاوت بود. او به دنبال ایجاد یک استودیو کوچک و صمیمی بود که در آن خلاقیت و آزادی عمل برای کارمندان در اولویت قرار دارد. این رویکرد در تضاد با ساختار سنتی استودیوهای ژاپنی بود که اغلب به سلسلهمراتب شدید و کنترل دقیق معروف هستند.
Death Stranding: آغاز یک عصر جدید
اولین بازی بزرگ Kojima Productions پس از استقلال، Death Stranding بود. این بازی با رویکردی نوآورانه و داستان پیچیدهاش، توانست توجه بسیاری از گیمرها و منتقدان را به خود جلب کند. Death Stranding با تمرکز بر اتصال و ارتباط بین انسانها، تجربهای متفاوت و تأملبرانگیز را برای بازیکنان ارائه داد.
مرتبط: هیدئو کوجیما، Black Myth: Wukong را تحسین میکند!
آیندهی Kojima Productions
Kojima Productions در حال حاضر روی چندین پروژه جدید کار میکند، از جمله دنبالهی Death Stranding با عنوان Death Stranding 2: On the Beach و یک بازی جدید با نام رمز OD که با همکاری Xbox Game Studios در حال توسعه است. همچنین، این استودیو به دنیای سینما نیز ورود کرده و در حال تولید فیلمی بر اساس بازی Death Stranding است.
تأثیر Kojima Productions بر صنعت بازی
Kojima Productions با رویکرد جسورانه و خلاقانه خود، به عنوان یک پیشرو در صنعت بازیسازی شناخته میشود. این استودیو با شکستن مرزهای سنتی و ارائه تجربیات جدید، به صنعت بازی کمک کرده است تا به سطح بالاتری از نوآوری و خلاقیت دست یابد.
Kojima Productions با تمرکز بر داستانگویی، تکنولوژی و تجربه کاربری، نشان داده است که بازیهای ویدیویی میتوانند فراتر از سرگرمی ساده باشند و به یک فرم هنری پیچیده تبدیل شوند.
سری مقالات معرفی استودیوهای بازیسازی بزرگ را در ساویسگیم بخوانید. همچنین مقالات بازی خواندنی ساویسگیم را از دست ندهید.
بیشتر بخوانید:
- بازی جدید کوجیما OD بسیار جاهطلبانه خواهد بود
- هر آنچه که باید در مورد هیدئو کوجیما بدانید
- اُدیسهی کوجیما | نگاهی تحلیلی بر بازی دث استرندینگ
- معرفی استودیوی بازیسازی Media Molecule | سازندهی LittleBigPlanet
- معرفی استودیوی بازیسازی Infinity Ward | استودیوی پیشرو در بازیهای تیراندازی کال آف دیوتی