بازیمقالات بازی

بیوگرافی John Carmack | یک افسانه‌ی بازیسازی

جان کارمک John Carmack (زاده‌ی ۲۱ اوت ۱۹۷۰) یک برنامه‌نویس کامپیوتر و توسعه‌دهنده‌ی بازی‌های ویدئویی آمریکایی است. او شرکت بازی‌سازی id Software را هم‌بنیانگذاری کرد و رهبر برنامه‌نویسی بازی‌های دهه‌ی ۱۹۹۰ این شرکت نظیر Commander Keen ،Wolfenstein 3D ،Doom ،Quake و دنباله‌هایشان بود. 

کارمک در زمینه‌ی گرافیک سه بعدی کامپیوتری پیشرفت‌های زیادی داشته است، از جمله الگوریتم Carmack’s Reverse برای سایه‌های حجمی.

جان کارمک در حال کار با نخستین مانیتور 1080p
جان کارمک در حال کار با نخستین مانیتور 1080p

اوایل زندگی

کارمک در شهر Shawnee Mission، کانزاس به دنیا آمد. او در کودکی به کامپیوتر علاقه‌مند شد. در دبیرستان Shawnee Mission East در Prairie Village، کانزاس و Raytown South در شهر نزدیک Raytown، میزوری تحصیل کرد.

طبق گزارش‌ها در کتاب استادان دووم نوشته‌ی دیوید کوشنر، زمانی که کارمک ۱۴ ساله بود، به همراه چند کودک دیگر برای دزدیدن کامپیوترهای Apple II به مدرسه‌ای دستبرد زدند. آن‌ها برای ورود به ساختمان، ماده‌ای چسبناک از ترمیت مخلوط با وازلین درست کردند که می‌توانست از پنجره‌ها عبور کند.

با این حال، یک همدست دارای اضافه وزن در عبور از سوراخ دچار مشکل شد و به جای آن پنجره را باز کرد، که باعث به صدا درآمدن زنگ هشدار خاموش و مطلع شدن پلیس شد. کارمک دستگیر و برای ارزیابی روانپزشکی فرستاده شد. او به یک سال کانون اصلاح و تربیت نوجوانان محکوم شد. وی به مدت دو ترم در دانشگاه میزوری-کانزاس سیتی شرکت کرد و سپس برای کار به عنوان یک برنامه‌نویس فریلنسر ترک تحصیل کرد.

حرفه

شرکت Softdisk، یک شرکت کامپیوتری در Shreveport، لوئیزیانا، کارمک را برای کار روی Softdisk G-S (یک نشریه برای Apple IIGS) استخدام کرد و او را با جان رومرو و دیگر اعضای کلیدی آینده‌ی id Software مانند آدریان کارمک (بدون ارتباط فامیلی) آشنا کرد.

بعدها، Softdisk این تیم را مسئول یک محصول اشتراک بازی جدید اما کوتاه‌مدت به نام Gamer’s Edge برای پلتفرم IBM PC (DOS) قرار داد. در سال ۱۹۹۰، در حالی که هنوز در Softdisk بود، کارمک، رومرو و دیگران اولین بازی از مجموعه Commander Keen را ساختند، مجموعه‌ای که با الگوی توزیع freeware از سال ۱۹۹۱ به بعد توسط Apogee Software منتشر شد. پس از آن، کارمک Softdisk را ترک کرد تا به طور مشترک id Software را تأسیس کند.

کارمک در زمینه‌ی بسیاری از تکنیک‌های گرافیک کامپیوتری پیشگام یا آن‌ها را محبوب کرده است، از جمله بازخوانی تطبیقی کاشی برای Commander Keen، پرتو افکنی (ray casting) برای Hovertank 3D ،Catacomb 3-D و Wolfenstein 3D، پارتیشن‌بندی فضای دودویی که Doom اولین بازی‌ای بود که از آن استفاده کرد، حافظه‌ی نهان سطح (surface caching) که برای Quake اختراع کرد، Carmack’s Reverse (که رسماً با عنوان سایه‌های استنسیل z-fail شناخته می‌شود) که برای Doom 3 طراحی کرد، و فناوری MegaTexture که برای اولین بار در Enemy Territory: Quake Wars استفاده شد. بازی Quake 3 الگوریتم سریع معکوس ریشه‌ی مربع را محبوب کرد.

موتورهای بازی‌سازی کارمک برای استفاده در دیگر بازی‌های تیراندازی اول شخص تأثیرگذار مانند Half-Life ،Call of Duty و Medal of Honor نیز مجوز داده شده‌اند.

همچنین بخوانید: بزرگان هنر هشتم: ۱۰ بازی‌ساز تأثیرگذار در طول تاریخ

اسکرین شات بازی دووم کلاسیک

آثار برجسته

  • توسعه‌ی بازی‌های پیشگام در سبک تیراندازی اول شخص مانند Doom و Quake
  • هم‌بنیانگذاری شرکت id Software
  • پیشرفت‌های انقلابی در گرافیک سه بعدی کامپیوتری
  • طرفداری از نرم‌افزار متن‌باز

زندگی شخصی

جان کارمک در طول دوران کاری خود در id Software بسیار موفق بود و تا اواسط سال ۱۹۹۴ دو فراری خریداری کرده بود: یک فراری ۳۲۸ و یک فراری Testarossa. در سال ۱۹۹۷، او فراری ۳۲۸ را به عنوان جایزه به دنیس فانگ، برنده‌ی مسابقات Quake به نام نابودی سرخ اهدا کرد.

خروج از id Software و فراز و نشیب‌های بعدی

در سال ۲۰۱۳، پس از نزدیک به ۲۵ سال حضور در id Software و زیر نظر شرکت مادر آن یعنی ZeniMax Media، جان کارمک از سمت مدیر ارشد فناوری (CTO) این شرکت استعفا داد تا روی علاقه‌مندی‌های شخصی خود از جمله هوافضا و هوش مصنوعی تمرکز کند. او همچنان به عنوان مشاور فنی در Oculus VR، که توسط فیس‌بوک خریداری شده بود، مشغول به کار شد.

تصمیم او برای ترک id Software و ورود به حوزه‌ی واقعیت مجازی (VR) باعث تعجب بسیاری از طرفداران شد. با این حال، جان کارمک از مدت‌ها قبل به پتانسیل بالای VR علاقه‌مند بود و آن را «آینده‌ی سرگرمی رایانه‌ای» می‌دانست. در Oculus، او نقش مهمی در توسعه‌ی هدست واقعیت مجازی Oculus Rift ایفا کرد.

در سال ۲۰۱۹، جان کارمک از سمت خود در Oculus نیز کناره‌گیری کرد تا روی شرکت تازه‌تأسیس خود به نام Keen Technologies تمرکز کند. این شرکت هدف خود را دستیابی به هوش مصنوعی عمومی (Artificial General Intelligence) تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است.

مرتبط: ۱۰ طراح بازی برتر تاریخ؛ معرفی بازیسازان سرشناس هنر-صنعت بازی

جان کارمک در حال سخنرانی درباره واقعیت مجازی اکولوس ریفت فیسبوک

دیدگاه‌های جنجالی

جان کارمک به خاطر صراحت لهجه و ابراز علنی نظرات جنجالی‌اش شناخته می‌شود. او به شدت از نرم‌افزار متن‌باز حمایت می‌کند و معتقد است که انتشار کد منبع، منجر به پیشرفت سریع‌تر نرم‌افزار می‌شود. همچنین، او از مدل‌های کسب‌وکار بسته و انحصاری در صنعت بازی‌های ویدیویی انتقاد می‌کند.

همچنین خالق دووم به خاطر کم اهمیت جلوه دادن داستان بازی‌ها مورد انتقاد است؛ در کتاب اربابان دووم، جمله‌ای منتسب به جان کارمک وجود دارد که می‌گوید:

نقش داستان در بازی‌های ویدیویی مثل نقش آن در فیلم‌های هرزه نگاری است، انتظار می‌رود که وجود داشته باشد اما اهمیت چندانی ندارد.

این اظهارنظر جنجالی برای عاشقان بازی‌های گیم پلی محور شاید شیرین باشد، اما بسیاری با این نظر استاد کارمک موافق نیستند.

از دیگر اظهارات جنجالی کارماک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کم‌اهمیت جلوه دادن اعتیاد به بازی‌های ویدیویی
  • ابراز تمایل به مهاجرت به کشوری با قوانین مالیات پایین‌تر
  • انتقاد از رویکردهای محتاطانه در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری‌های نوآورانه

میراث

جان کارمک یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی است. او با توسعه‌ی موتورهای بازی پیشگام و بازی‌هایی که تعریف‌کننده‌ی ژانر بودند، استانداردهای جدیدی را برای گرافیک، گیم‌پلی و طراحی مراحل در بازی‌ها رقم زد. تلاش‌های او برای پیشبرد واقعیت مجازی و هوش مصنوعی نیز قابل توجه است.

با وجود برخی اظهارات جنجالی، جان کارمک به خاطر نبوغ فنی، تعهد به نوآوری و طرفداری از نرم‌افزار متن‌باز مورد احترام بسیاری قرار دارد.

بیوگرافی بازیسازان بزرگ را در ساویس‌گیم بخوانید.

بیشتر بخوانید:

0 0 رای ها
امتیاز بده:

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، سابقه‌ی نوشتن بیش از 3000 مطلب گیمینگ و نویسندگی در بزرگ‌ترین سایت‌های ایران. بازی‌های مورد علاقه: Metal Gear Solid 3، سری Devil May Cry، فرنچایز Yakuza: Like a Dragon و Gravity Rush. ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا