(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)
لیست طراحان بازی که آثار فوقالعادهای در تاریخ بازیهای رایانهای ساختهاند و سزاوار ستایش هستند بسیار طولانی است. بنابراین تهیهی لیستی از 10 طراح بازی برتر تاریخ کار مشکلی است. اما ما سعی کردیم با توجه به مواردی چون ساخت آثاری فراموش نشدنی، تاثیرگذار و نمادین که تاریخچه این صنعت را نوشتند و زنده نگه داشتند، 10 طراح بازی برتر را انتخاب کنیم.
رتبه بندی 10 طراح بازی برتر تاریخ
Ron Gilbert & Tim Schafer
ران گیلبرت نامی است که نیاز به معرفی ندارد. ران به راحتی در فهرست 10 طراح بازی برتر جای میگیرد. او پس از کار بر روی عنوان Maniac Mansion و دو قسمت Monkey Island توانست تاثیر چشمگیری در داستانگویی تعاملی بگذارد. او پس از ترک استودیو LucasArts در سال 2013 با تیم شفر رییس استودیوی Double Fine دیدار کرد. شفر سازندهی آثار ارزشمندی نظیر Grim Fandango ،Full Throttle ،Day of the Tentacle است.
مرتبط: بیوگرافی هیدئو کوجیما، خالق متال گیر سالید و دث استرندینگ
Hideo Kojima
هیدئو کوجیما با ذهنی درخشان، خلاق و آیین کاریش سری نمادین متال گیرسالید را در کارنامه دارد. مجموعهای با داستان گویی غنی که بخش بزرگی از دوران فعالیت خود را به آن اختصاص داده است. کوجیما در پروژههایی چون Zone of the Enders ،Snatcher ،Policenauts نیز کار کرده است.
پس از آنکه کونامی پروژهی سایلنت هیلز او را که پتانسیل بالایی داشت کنسل کرد و همه را متعجب ساخت، اکنون در استودیوی کوجیما پروداکشنز مشغول کار است. استودیویی که ریاست آن را نیز بر عهده دارد. او در این استودیو با همکاری سونی بازی دث استرندینگ را عرضه کرد. و حال خود را برای چالشهای جدید آماده میکند. بدون شک هیچ فهرستی دربارهی 10 طراح بازی برتری نخواهد بود که این نابغهی ژاپنی در آن حضور نداشته باشد.
Shinji Mikami
شینجی میکامی یک شخصیت تاثیرگذار در محبوبیت ژانر ترس و بقا میباشد. او همچنین یک مبتکر فوقالعاده در مکانیکهای عناوین ماجراجویی سوم شخص به شمار می رود. استاد میکامی یکی از محبوبترین و جریان سازترین طراحان دنیای بازی است. بدون شک او باید در فهرست 10 طراح بازی برتر حاضر باشد. پدر سری رزیدنت ایول قبل از ترک کپکام و ساخت عناوین Vanquish و سری The Evil Within، در شکل گیری دوران طلایی کپکام نقش بسزایی داشت.
وی با کار بر روی فرانچایزهای بسیار موفقی همچون Dino Crisis و Devil May Cry کمک به سزایی به جایگاه فعلی کپکام و هنر-صنعت بازی ژاپن کرده است. علاوه بر این او با ساخت بازی Resident Evil 4 بیش از یک دهه است که در عناوین شوتر سوم شخص تاثیر گذاشته است.
Gabe Newel
Gabe Newel پس از 13 سال کار در شرکت مایکروسافت آنجا را ترک کرد تا با همکار سابقش مسیر دیگری را در پیش بگیرند. شرکت والو از سال 1996 تحولات فراوانی پیدا کرده است. این شرکت دنیای بازیهای پلتفرم pc راتغییر داده است. قبل از اینکه والو به لطف استیم به شرکت پول ساز امروزی تبدیل شود، این شرکت با موتور “سورس ” نقطه عطفی را در هنر-صنعت گیم رقم زد.
موتوری که یکی از پرکاربردترین موتورهای صنعت بازی شد. همچنین بر اهمیت مادها و پتانسیل عالی آنها تاکید داشت. اگر عناوین هاف لایف، پورتال یا لفت فور دد بخشی از خاطرات گیمری شما بوده است باید ان را مدیون Gabe Newel باشید. گیب نیوول هم یک طراح بازی برتر است و هم شخصی که PC Gaming را نجات داده است.
Sid Meier
سید میر خالق سری بازی Civilization است. عناوین موفقی که نام او بر آنها حک شده است بسیارند. میر یکی از پدران ژانر استراتژی نوبتی است. او در عناوین بسیاری با این سبک و سیاق نقش داشته است. او موفق شد بیش از 30 سال استانداردها و کیفیت آثار خود را حفظ کند.
علاوه بر سری مشهور Civilization آثاری چون Sid Meier’s Pirates!،SimGolf ،Railroad Tycoon ،Alpha Centauri در کارنامهی سید میر به چشم میخورند. اگر با توجه به این مواردی که گفتیم باز هم سید را یک طراح بازی برتر ندانید، قطعاً مشکل شما با عناوین استراتژی و تاکتیکال است.
Hironobu Sakaguchi
نام هیرونوبو ساکاگوچی با ژانر نقش آفرینی ژاپنی پیوند خورده است. او فعالیت خود را از سال 1984 آغاز کرد. هیرو با خلق سری افسانهای فاینال فانتزی شرکت اسکوئر انیکس را از ورشکستگی نجات داد. و آن را محبوب و ثروتمند کرد. آیا چنین شخصی لایق حضور در فهرست 10 طراح بازی برتر نیست؟!
علاوه بر این نام او را میتوان در آثاری چونChrono Trigger ، Xenogears ،Parasite Eve ،Legend of Mana ،Vagrant Story دید. آثار نمادین او در ژانر نقش آفرینی ژاپنی در قلب میلیونها بازیباز حک شده است. آخرین نقش آفرینی ژاپنی کلاسیک او لاست آدیسی است. پس از آن او بیشتر بر روی پروژههای موبایل تمرکز دارد.
John Carmack & John Romero
ژانر FPS به لطف سازندگان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین آثار تاریخ بازیهای رایانهای یعنی DOOM، در اوایل دههی 90 متحول شد. ابتدا با اثر ولفنشتاین سه بعدی و پس از آن DOOM و QUAKE. جان کارمک و جان رومرو نوآوریهای بی سابقهای در ژانر FPS ایجاد کردند. نوآوریهایی که هنوز هم بعد از سالها این ژانر تحت تاثیر آنهاست.
اگر این دو بزرگوار را تعریفی برای یک طراح بازی برتر نمیدانید، اره برقی مجموعهی دووم در انتظار شماست! رومرو بعد از این موفقیتها و البته ساخت برخی از بازیهای ناموفق، اکنون سعی در بازگشت دارد. در عوض کارمک قبل از پیوستن به OCULUS که اکنون زیرمجموعه فیسبوک است، توانست بر روی عنوان دیگری کار کند. عناوینی با پتانسیلهای بالا مانند RAGE.
همچنین بخوانید: بیوگرافی Shigeru Miyamoto، خالق ماریو و زلدا
Shigeru Miyamoto
شیگرو میاماتو اواخر دههی 1970 به نینتندو پیوست. او به خلق فرانچایزهایی چون سوپر ماریو، زلدا و عناوین دیگری چون استارفاکس کمک کرد. شیگرو در سایر محصولات شرکت نینتندو نیز همکاری داشته است. او همچنین مسئول برخی از طراحیهای مربوط به سختافزارهای شرکت نینتندو مانند دکمه های Back و آنالوگ نیز بود. طراحیهایی که اکنون به یک استاندارد تبدیل شدهاند و هیچ کس قادر به کنار گذاشتن آنها نیست.
موفقیت جهانی نینتندو عمدتاً به خاطر ذهن درخشان اوست. تقریباً همهی کسانی که در نینتندو موفق شدهاند از وی تاثیر پذیرفتهاند. اگر بخواهیم برای یک طراح بازی برتر معادلی بیاوریم بدون شک آن معادل استاد میاموتو میباشد. خالق خاطرهانگیزترین فرانچایزها به قدری چهره شده است که او را هم تراز والت دیزنی میدانند. والت دیزنی نماد انیمیشن و شیگرو میاموتو نماد هنر-صنعت بازیهای ویدیویی.
مرتبط: بیوگرافی یو سوزوکی، خالق شنمو
Yu Suzuki
عصر طلایی شرکت سگا با عناوین یو سوزوکی پیوند خورده است. کنسولهای شرکت سگا میزبان عناوین سوزوکی برای نسلهای مختلف بوده است. سوزوکی همراه با تیم خود بر روی فرانچایزهایی چون Space Harrier ،OutRun ،After Burner ،Virtua Racer ،Virtua Fighter Virtua Striker و Shenmue کار کرده است.
او رییس بخش Amusement Machine Research و همینطور Development Departmant 2 در سگا بود. و علاوه بر ساخت بازیهای نام برده، در ساخت و شکل گیری کابینهای آرکید منحصر به فرد هم نقش داشت. یو سوزوکی یک طراح بازی برتر و پیشگام است. قسمت سوم شنمو از مورد انتظارترین عناوین این نسل بود که چندی پیش منتشر شد. این طراح ژاپنی یکی از پیشگامان صنعت بازی محسوب میشود.
بیشتر بخوانید: بیوگرافی وارن اسپکتر، خالق دئوس اکس
Warren Spector
شهرت وارن اسپکتور به انتخابهای داستانی تاثیرگذار است. ویژگی جالبی که به بازیبازان این امکان را میدهد با توجه به انتخابشان، عواقب آن انتخاب را ببینند. او پیشتاز چنین رویکردی است و عناصر ژانرهای مختلف را با موفقیت در آثارش نظیر Deus Ex ترکیب کرده است. وارن یک طراح بازی برتر و یک داستان نویس قهار است. نام وارن اسپکتور در مجموعههای بزرگ دیگری چون System Shock ،Thief ،Ultima به چشم میخورد. البته سری بازی Ultima با یک نام بزرگ دیگر نیز پیوند خورده است: ریچارد گریوت.
نظر شما چیست؟ کدام کارگردان یا طراح لایق حضور در این فهرست بود؟ لطفاً در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. مقالات بازی ساویسگیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحهی اینستاگرام ساویسگیم را دنبال کنید. همچنین میتوانید ویدیوهای گیم پلی بازیهای مختلف را در کانال یوتیوب ساویسگیم تماشا کنید.
منبع: Spaziogames Top 10 – Game Designer – SpazioGames
بسیار عالی
هر کدوم از این ها نماینده یک ژانر به حساب میان
به نظرم لیست خوبی هست.البته میشد ویل رایت را هم تو لیست اورد
مقالهی فوقالعادیه بهزاد جان🌹 واقعاً فهرست ارزشمندی از اسطورههاست. از ران گیلبرت و تیم شیفر که یک سبک رو نجات دادن بگیر تا ساکاگوچی و میکامی که شرکتی رو از ورشکستگی نجات دادن
واقعا این افراد بهترین آدم ها در حوزه طراحی بازی های ویدیویی هستند. این آدم ها زندگی افراد زیادی رو تحت تأثیر قرار دادند. من خودم با رزیدنت اویل و آقای شینجی میکامی زندگی کردم یا بازی های والو هم عالی بودن مخصوصا کانتر استرایک 1.6 و گلوبال آفنسیو یا پورتال 1&2
لیست عالی هست آقای کریمی
ممنون محمد رضا جان