جید ریموند Jade Raymond، زادهی ۲۸ اگوست ۱۹۷۵ در مونترال کانادا، یک تهیهکنندهی بازیهای ویدئویی شناخته شده است. او نقش مهمی در خلق مجموعه بازیهای اساسینز کرید (Assassin’s Creed) و واچ داگز (Watch Dogs) داشته است.
همچنین، او در تاسیس استودیوهای بازیسازی یوبیسافت تورنتو (Ubisoft Toronto) و موتیو استودیو (Motive Studio) نقش رهبری برعهده داشته است.
در مارس ۲۰۲۱، ریموند از تاسیس استودیوی مستقل جدید خود به نام Haven Studios خبر داد. این استودیو بعدها در جولای ۲۰۲۲ توسط سونی (Sony Interactive Entertainment) خریداری شد و به یکی از استودیوهای تحتنظر پلیاستیشن استودیوز (PlayStation Studios) تبدیل گردید.
تحصیلات و آغاز کار
ریموند پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی، در سال ۱۹۹۸ موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشتهی علوم کامپیوتر از دانشگاه معتبر مکگیل (McGill University) شد.
اولین فعالیت حرفهای او پس از دانشگاه، در بخش برنامهنویسی شرکت سونی بود. او در ادامه به شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) پیوست و در مقام تهیهکننده روی بازی پرطرفدار سیمز آنلاین (The Sims Online) کار کرد.
درخشش در یوبیسافت
سال ۲۰۰۴ نقطهی عطفی در کارنامهی ریموند بود. او به یوبیسافت مونترال (Ubisoft Montreal) پیوست و رهبری ساخت اولین نسخه از مجموعه بازیهای اساسینز کرید را برعهده گرفت. موفقیت این اثر باعث شد تا او در نقش تهیهکنندهی اجرایی، پروژهی ساخت دنبالهی این مجموعه یعنی اساسینز کرید ۲ را نیز پیش ببرد.
درخشش ریموند در یوبیسافت به همینجا ختم نشد. او بعدها بهعنوان تهیهکنندهی اجرایی روی دیگر عناوین مهم این شرکت از جمله واچ داگز و جستجوی با شکوه برای غارت حماسی (The Mighty Quest for Epic Loot) نیز تاثیر بسزایی گذاشت.
مرتبط: معرفی بزرگان: پاتریس دزیله
تأسیس استودیوهای بازیسازی
ریموند در سال ۲۰۱۰ برای راهاندازی استودیوی یوبیسافت تورنتو راهی این شهر شد و مدیریت این استودیو را برعهده گرفت. بااینحال، در سال ۲۰۱۴ او از یوبیسافت جدا شد.
در سال ۲۰۱۵، ریموند با بازگشت به الکترونیک آرتز، استودیوی موتیو (Motive Studio) را در مونترال تأسیس کرد. او در این دوران همچنین بر استودیوی ویسرال گیمز (Visceral Games) در کالیفرنیا نظارت داشت و با همکاری ایمی هنینگ، طراح و نویسندهی شناختهشدهی بازی، روی عناوین جنگ ستارگان (Star Wars) کار میکرد.
از گوگل تا سونی
در سال ۲۰۱۹، ریموند به گوگل پیوست تا مدیریت استودیوهای گوگل، استدیا گیمز اند انترتینمنت (Stadia Games and Entertainment) را برعهده بگیرد. او در این سمت وظیفهی ساخت محتوای اختصاصی برای سرویس استریمینگ استدیای گوگل را داشت. با تعطیلی استودیوهای گوگل در حوزهی بازیسازی در سال ۲۰۲۱، ریموند نیز از این شرکت جدا شد.
تاسیس Haven Studios
در همان سال ۲۰۲۱، ریموند با تاسیس استودیوی مستقل Haven Studios فصل جدیدی را در کارنامهی خود رقم زد. این استودیو با سرمایهگذاری سونی، در حال ساخت یک پروژهی جدید و اورجینال برای پلیاستیشن است.
در نهایت، سونی در جولای ۲۰۲۲ استودیوی Haven Studios را بهطور کامل خریداری کرد و این استودیو را به یکی از اعضای رسمی پلیاستیشن استودیوز تبدیل نمود.
مرتبط: تحول اساسین کرید: از سرزمین مقدس تا والهالا
جوایز و افتخارات
- عضویت در هیئت مدیرهی سازمان WIFTI (سازمانی برای پیشرفت زنان در سینما، تلویزیون و صنایع مبتنی بر نمایشگر)
- دریافت جایزهی پیشگام توسعهی بازی (Develop Vanguard Award) در سال ۲۰۱۸ به پاس فعالیتهای تاثیرگذار در طول ۲۰ سال فعالیت حرفهای.
- دریافت جایزهی پیشگام (Pioneer Award) از جشنوارهی بازیهای سرگرمکننده و جدی (Fun & Serious Game Festival) در سال ۲۰۱۸ به رسمیت شناختن نقش او در ساخت بازیهایی که نقطه عطفی در این صنعت محسوب میشوند.
- قرار گرفتن در فهرست ۵۰۰ رهبر تاثیرگذار صنعت سرگرمی جهانی توسط نشریهی ورایتی (Variety) در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹.
میراث جید ریموند
جید ریموند یکی از چهرههای شاخص و تاثیرگذار در صنعت بازیسازی به شمار میرود. او با هدایت ساخت بازیهای تحسینشدهای مانند اساسینز کرید و واچ داگز، استانداردهای جدیدی را در زمینهی داستانپردازی، گیمپلی و طراحی مراحل بازیها تعریف کرد.
همچنین، او نقش مهمی در تاسیس استودیوهای بازیسازی موفق داشته است. جدای از اینها، فعالیتهای ریموند در حوزههای نوظهوری مانند واقعیت مجازی و هوش مصنوعی نیز قابل توجه است.
ریموند شخصیتی شناختهشده در دنیای بازیسازی است که با هوش سرشار، تعهد به نوآوری و حمایت از استعدادهای درخشان، الهامبخش بسیاری از بازیسازان، بهویژه زنان فعال در این عرصه، بوده است.
بیوگرافی بازیسازان بزرگ را در ساویسگیم بخوانید.
بیشتر بخوانید:
- یوبیسافت به کپی طرح شمشیر وان پیس در Assassin’s Creed Shadows متهم شد
- دولت ژاپن نگران تحریف تاریخ در Assassin’s Creed Shadows است
- سیستم مورد نیاز Assassin’s Creed Shadows
- بررسی بازی اساسین کرید میراژ
- والهالا، اودیسی یا اوریجینز | کدام اساسین کرید داستان بهتری دارد؟