استاد بازیسازی: 11 بازی برتر شینجی میکامی

استاد بازیسازی: 11 بازی برتر شینجی میکامی

شینجی میکامی: 11 بازی فراموش‌نشدنی که ثابت می‌کنند این مرد یک افسانه است​

(به قلم دکتر بهزاد کریمی)

هنرصنعت بازی‌سازی در دهه‌های قبل میزبان عناوین خلاقانه‌ی بیش‌تری بوده است. طبیعی است که با گذشت زمان، بعضی از ترندهای این هنرصنعت شبیه به یکدیگر شوند و فرایند به اصطلاح Recycling یا همان «بازیافت» صورت بگیرد؛ فرآیندی که در آن همه چیز تقلید می‌شود و دیگر چیزی خلق نمی‌شود. البته نه اینکه این فرایند بد باشد، اما باعث می‌شود حتی در صورت وجود فرصت برای به کار بردن خلاقیت، باز هم تکرار، جای ابداع و خلاقیت را بگیرد.

چه صحیح باشد چه غلط، حقیقت این است که برخی از اسامی در بازار بازی‌سازی زیاد به گوش می‌خورند و امروزه، اگر لحظه‌ای برای فکر کردن به این موضوع وقت بگذاریم، می‌توانیم اهمیت چنین اسم‌هایی را در تعیین روند فعالیت‌های آینده ببینیم. شیگرو میاموتو، سید میر، ویل رایت، یو سوزوکی، جان کارمک، هیدئو کوجیما و صد البته شینجی میکامی فقط برخی از افرادی هستند که در هنرصنعت بازی‌سازی، نقشی کلیدی ایفا کرده‌ و می‌کنند.

میکامی فرمول خاص خودش را دارد: او انعطاف‌پذیر و همه‌فن‌حریف است، می‌داند چگونه با عنصر وحشت بازی کند و در بازی‌هایش دید عمیقی به کار برده است. به عنوان یک کارگردان، مدیر اجرایی تولید، مدیر خلاقیت، سناریونویس، مدلساز، طراح و احتمالاً برخی دیگر از مهارت‌هایی که در اینجا به آن اشاره نکردیم، این هنرمند به معنی واقعی کلمه مجموعه‌ای حسادت‌آمیز از آثاری دارد که ثابت می‌کند چرا بازی‌هایی مثل Resident Evil 4 و The Evil Within اینقدر خوب هستند و در قلب میلیون‌ها بازی‌باز جای گرفته‌اند.

لیست پیش رو بر اساس تاریخ عرضه‌ی بازی‌هاست و هیچ رتبه‌بندی برای عناوین استاد بازیسازی یعنی شینجی میکامی در نظر گرفته نشده است

نوشتار مرتبط:  بازی‌های جدید Resident Evil نمی‌توانند Leon را نادیده بگیرند 

Resident Evil

Resident Evil

نظری ندارید، درست است؟ میکامی حتی به عنوان تهیه‌کننده، در تمام پروژه‌هایی که مشارکت داشت، بر واحد خلاقیت نظارت می‌کرد. Resident Evil آغاز حرفه‌ای این هنرمند بود. و برای شروع حرفه‌ای مسیر او در این هنرصنعت، گامی کلیدی محسوب می‌شد. این بازی عملاً سبک وحشت و بقا را افتتاح یا جای آن را در دل طرفداران باز کرد. سبکی که قبل از آن توسط بازی Alone in the Dark ارائه شده بود.

نوشتار مرتبط:  Resident Evil 2 در برابر Silent Hill 2؛ کدام برتر است؟ 

استاد بازیسازی: 11 بازی برتر شینجی میکامی Resident Evil 2

Resident Evil 2

میکامی که تهیه‌کنندگی بازی رزیدنت اویل ۲ را به عهده داشت، تأمین مالی بخش اعظمی از فرآیند توسعه این بازی را انجام داد و تا آخر راه، به این دنباله اعتقاد داشت. راهی که به موفقیت منتهی شد. این بازی بیش از نسخه‌ی اصلی فروش رفت. و از بازی‌هایی است که نامش در بازار بازی‌های ویدئویی زیاد شنیده می‌شود.

نوشتار مرتبط:  قهرمان اصلی Resident Evil 9 می‌بایست از بین شخصیت‌های کلاسیک انتخاب شود 

Resident Evil 3

Resident Evil 3

دنباله‌ای که بلافاصله بعد از RE 2 جریان دارد. و واقعاً هم بلافاصله بود، چرا که این بازی فقط چند ساعت بعد از اتفاقات بازی قبلی رخ می‌دهد. رزیدنت اویل 3 جیل (ولنتاین)، یکی از شخصیت‌های محبوب این فرانچایز را به عنوان شخصیت اصلیِ بازی به صحنه بر می‌گرداند. در این بازی، میکامی به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ای پرداخت که بر Nemesis (نمسیس) تمرکز داشت و «حس تعقیب‌وگریزی» را خلق کرد که در آن بازی‌بازان تا سر حد مرگ از دشمنان غول‌پیکر خود می‌ترسند.

نوشتار مرتبط:  اکنون زمان بازگشت است: چرا باید نسخه ای جدید از سری Dino Crisis ساخته شود؟ 

استاد بازیسازی: 11 بازی برتر شینجی میکامی Dino Crisis داینو کرایسیس

Dino Crisis

این عنوان، بازی‌ای است که هیچوقت از ذهن طرفداران این ژانر پاک نمی‌شود. بازی داینو کرایسیس توانست تصویر دایناسورهای بانمک را از تصور ما خارج کند و مخلوقاتی وحشی و خونخوار را به جزیره‌ای بیاورد که Agent Regina (مأمور رجینا) در آن گیر افتاده است. جابه‌جایی زامبی‌ها با دایناسورها کار درستی بود. و همان حس وحشت را ایجاد کرد. باید برای بار دوم پرسید: فرمول موفقیت شما در چیست استاد میکامی؟

نوشتار مرتبط:  25 سال شرارت در اقامتگاه شیطان: ده شخصیت منفی برتر مجموعه‌ی Resident Evil 

Resident Evil Code Veronica

Resident Evil Code Veronica

بازی RE code: Veronica که خیلی‌ها آن را بهترین بازی ‌این سری می‌دانند، توجه خودش را منعطف به Claire Redfield (کلیر ردفیلد)، خواهر کریس ردفیلد و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های این سری بازی‌ کرد. این اثر، یکی از بهترین بازی‌های میکامی است: دوباره زنده کردن شخصیت‌های خاص بازی و خلق سورپرایزهایی که طرفداران را هدف گرفته است.

نوشتار مرتبط:  چگونه داینو کرایسیس 2 زیرسبک اکشن وحشت را خلق کرد 

استاد بازیسازی: 11 بازی برتر شینجی میکامی Dino Crisis 2 داینو کرایسیس

Dino Crisis 2

نسخه‌ی اول Dino crisis به عنوان یکی از بهترین‌ و به‌یادماندنی‌ترین بازی‌های عصر PS1 شناخته می‌شود که از رزیدنت اویل تقلید شده بودند. اما آیا می‌دانستید که Dino Crisis 2 در واقع یکی از بهترین بازی‌های سبک وحشت-اکشن است که تا به حال ساخته شده است؟ مکانیک‌های نبرد و اکشن ترکیبی این دنباله، بهترین مبارزات سه‌بعدی آن زمان را ارائه می‌دهند. این بازی، ترکیبی درخشان از مفاهیم را در خود دارد که باعث می‌شود حتی بیشتر از نسخه‌ی قبلی و فوق‌العاده‌ی خود، شایسته‌ی یک بازسازی امروزی باشد.

نوشتار مرتبط:  چرا بازسازی Resident Evil 4 روی PS5 فوق‌العاده خواهد شد؟ 

Resident Evil Remake

Resident Evil Remake

بله، خانم‌ها و آقایان‌‌. این بازی کلاسیک که روی گیم‌کیوب متولد شده بود، بار دیگر زیر دست استاد قرار گرفت. کسانی که اولین بار به سراغ این بازی می‌آیند، این فرصت را خواهند داشت تا این جواهر را روی کنسول‌های جدید تجربه کنند. تا همین امروز، عمارت این بازی باعث می‌شود وحشت زده شویم.

نوشتار مرتبط:  Resident Evil 4: آنچه که باید درباره‌ی رامون سالازار بدانید 

استاد بازیسازی: 11 بازی برتر شینجی میکامی Resident Evil 4

Resident Evil 4

17 سال از زمانی که این بازی تاریخ‌ساز منتشر شد می‌گذرد. این بازی که می‌توانست همان Devil May Cry باشد باعث حرکت این مجموعه به سطحی جدید شد. میکامی سعی کرد در این بازی‌ سازوکارهای جدیدی را خلق کند و در عین حال، وحشت بازی را با محوریت لیان، یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های این فرانچایز، ادامه دهد. این ترکیب کار کرد و یک اثر کلاسیک و فراموش‌نشدنی را خلق کرد که ترندهای آینده‌ی بازی‌های اکشن را مشخص کرد (نشانه هدف‌گیری که با آن می‌توانید دشمنانتان را هدف بگیرید، یکی از این روندهاست که تا امروز ادامه پیدا کرده است).

نوشتار مرتبط:  رگبار تیرهای آتشین؛ چگونه Vanquish شوتر سوم شخص را بازتعریف کرد 

Vanquish

Vanquish

در بازی Vanquish، میکامی ثابت کرد که آثارش فقط به یک سبک خاص محدود نیستند. این بازی ریتم پرشتابی دارد، از بازی‌های Gears of War و Ninja Gaiden تا حدودی تأثیر گرفته و علی‌رغم اینکه مطرح‌ترین بازی‌ در ژانر خود نیست، اما باز هم تجربه‌ی زیبایی را برای گیمرها رقم می‌زند. میکامیِ هنرمند با ایجاد این بازی آینده‌نگر، عنصر وحشت را رها کرد اما همچنان بازی جذابی را خلق نمود.

نوشتار مرتبط:  جهنم سوزان به روایت سودا و میکامی: تحلیلی بر بازی Shadows of the Damned 

استاد بازیسازی: 11 بازی برتر شینجی میکامی Shadows of the Damned

Shadows of the Damned

ترکیب سودا و میکامی را در نظر بگیرید. ترکیب این دو حیرت‌آور است و همینطور تجربه‌ی بازی Shadows of the Damned (سایه‌های جهنمی) که در واقع همان رزیدنت اویل ۴ است که «در جهنم» جریان دارد. داستان، شخصیت‌پردازی‌ و گیم پلی این بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. و باعث شد یک اثر موفق دیگر در کارنامه‌ی استاد بازیسازی ثبت شود.

نوشتار مرتبط:  هنر ناب میکامی: تحلیل شخصیت Ruvik 

The Evil Within اویل ویتین

The Evil Within

در بازی The evil within، بازی‌بازان در نقش کارآگاهی به نام Sebastian Castellanos (سباستین کاستلانوس) قرار می‌گیرند که به دنیای وحشت و درماندگی کشیده شده است. طراحی دشمنان وحشتناک این بازی طوری است که مطمئنا شما را شب بیدار نگه می‌دارد. و بعضی از این دشمنان، حتی رقیب ترسناک‌ترین هیولاهای رزیدنت اویل و سایلنت هیل هم هستند. عنوانی که با داستانی قدرتمند، اتمسفر وحشتناک و باس های به یاد ماندنی باعث خلق یک فرانچایز جدید در سبک وحشت شد. همچنین قسمت دوم The Evil Within که میکامی تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشت، در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. و توانست به یکی از بهترین عناوین سال 2017 تبدیل گردد.

در مجموعه‌ی کارهای میکامی، عناوین به‌یادماندنی دیگری هم هستند. بازی God Hand ،Devil May Cry ،Viewtiful Joe ،Goof Troop، Aladdin و Onimusha: Warlords در لیستی بلند‌بالا و چشم‌نواز قرار دارند که استعداد‌های این هنرمند را در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهند.

شینجی میکامی

نظر شما در خصوص این بازی‌ساز توانا چیست؟ کدام اثر ایشان را بیش‌تر می‌پسندید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 4 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها