وقت خودنمایی پلی استیشن رسیده است

وقت خودنمایی پلی استیشن رسیده است گوست اف سوشیما 2 دوال سنس کیلزون پلی استیشن 5

همانطور که انتظار می‌رفت، خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت نزدیک به نهایی شدن است، یا بهتر است بگوییم در آستانه عقد قرارداد هستند. در همین هنگام سونی با امضای توافقنامه‌ای برای نگه داشتن بازی محبوب شوتر Call of Duty روی پلی استیشن به نوعی چراغ سبز نشان داد و تسلیم شد. حال وقت خودنمایی پلی استیشن رسیده است. زمان آن فرا رسیده است که سونی از خواب عمیق خود بیدار شود و قدرت واقعی پلی استیشن را نشان دهد.

به مدت یک سال و نیم، سونی در صف اول کسانی بود که با نهایی شدن این قرارداد مخالفت می‌کردند و مدعی بودند که این معامله به رقابت در بازار بازی های ویدیویی لطمه می‌زند. از طرفی سابقه سیاه مایکروسافت در انحصارگرایی و خراب کردن بازار بر کسی پوشیده نیست. بنابراین، سونی توانست برخی از نهادهای رسمی ضد انحصار را متقاعد کند، اما اکنون، در کمال تعجب، مقاومت خود را کنار گذاشت و توافق اجباری پیشنهادی مایکروسافت برای حفظ معروف‌ترین عناوین تیراندازی، Call of Duty را به مدت 10 سال روی پلتفرم پلی استیشن پذیرفت.

اکنون، پس از این همه تحولات ناگهانی و وادار کردن آن‌ها به یک چرخش جدید، اجازه دهید کمی به عقب برگردیم و به عنوان یک گیمر، رک و پوست کنده از خودمان بپرسیم که آیا احساس می‌کنیم سونی عقب‌نشینی کرده و هنوز هم دارد تلاش می‌کند بسیاری از پروژه‌های آینده‌اش را پنهان کند تا توجه مقامات ضد انحصار به آن‌ها جلب نشود؟ یا چنین چیزی نیست و آن‌ها واقعاً چیزی در چنته ندارند.

نوشتار مرتبط:  برنامه پلی استیشن برای آینده نزدیک چیست؟ 

سونی عمداً پروژه‌های آتی پلی استیشن را مخفی نگه داشته است

خاطرات بد مرتبط با PlayStation Showcase 2023 هنوز در ذهن ما باقی مانده است. یک رویداد ضعیف و معمولی پس از وقفه 2 ساله که تنها بازی شاخص آن مرد عنکبوتی 2 بود. همه می‌دانند که استودیوهای سونی سخت مشغول توسعه بازی هستند، از آخرین بازی‌های ناتی داگ و ساکر پانچ بیش از 3 سال می‌گذرد، بلوپوینت نیز بعد از عرضه Demon’s Souls در سکوت خبری فرو رفته و استودیوهای تازه خریداری شده پلی استیشن نیز هیچ نمایش ویژه‌ای نداشتند. پس این بازی‌های انحصاری پلی استیشن کجا هستند؟ باور کنیم که استودیوهای پلی استیشن در طی این چند سال اخیر هیچ بازی شاخصی در دست ساخته نداشته‌اند و پروژه آن‌ها پس از گذشت 3 سال هنوز به مرحله‌ای نرسیده که یک تیزر ساده از آن‌ها ارائه شود؟

سونی در طول تاریخ خود همواره بازی‌های بسیار موفقی را ارائه کرده است که مورد تحسین گیمرها و منتقدان قرار گرفته‌اند و هر جستجوی ساده در فهرست‌های «بهترین بازی‌های ویدیویی» مطمئناً تعدادی از بازی‌های انحصاری سونی را در بر خواهد داشت، مانند خدای جنگ، هورایزن، لست اف اس 1 و بسیاری از بازی‌های برجسته دیگر.

مرد عنکبوتی 2 سایلنت هیل f فانتوم بلید زیرو

بسیاری از گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی از عناوین فرست پارتی پلی استیشن تقریباً آماده عرضه هستند، اما با وجود آن، این شرکت از رونمایی آن‌ها در رویداد اخیر PlayStation Showcase بدون هیچ توضیح یا دلیل منطقی خودداری کرد. سپس شاهد به اوج رسیدن تحولات خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بودیم و بحث دادگاه و شکایت حسابی داغ شده بود. در چنین شرایطی، اولین موضوعی که به ذهن می‌رسد این است که این نمایش کسل کننده در پلی استیشن شوکیس از روی قصد و با برنامه قبلی بوده است. چرا که در آن مقطع نتیجه دادگاه نهایی نشده و رأی مشخص نبود.

حال که همه‌چیز تقريباََ تمام شده است، وقت آن رسیده که سونی از خواب عمیق خود بیدار شود. شکی نیست که تلاش سونی برای ضعیف جلوه دادن خود و جلوگیری از نهایی شدن معامله جواب نداده است. مایکروسافت موفق شد به رگولاتورها اطمینان دهد که 10 سال زمان کافی برای سونی برای یافتن جایگزینی برای Call of Duty خواهد بود. البته گزارش‌های زیادی حاکی از آن بود که جیم رایان اصلاً نگران وضعیت کالاف دیوتی نبود، نگرانی اصلی سونی گیم پس است. این‌که بازی بزرگی همچون کالاف دیوتی از روز عرضه روی گیم پس منتشر شود ضربه بزرگی به پلی استیشن وارد می‌کند.

از طرفی مایکروسافت خودش هم فهمیده است که جنگ کنسولی را سال‌ها پیش باخته، آن‌ها در همان اوایل ورود قافیه را به غول ژاپنی باختند و حتی در نسل هفتم نیز علیرغم اشتباهات مهلک سونی نتوانستند موفقیت آنچنانی کسب کنند. در حال حاضر تمام تمرکز ردموندی‌ها روی گیم پس است. این سرویس اشتراکی توانسته است محبوبیت خوبی در بین گیمرها کسب کند. همچنین مایکروسافت بازار کامپیوتر را نیز مدنظر قرار داده و سرویس خوبی به پی سی گیمرها می‌دهد.

بازی های معرفی شده در پلی استیشن شوکیس 2023

اما برگردیم سر پلی استیشن، غول ژاپنی بدون شک در حال تدارک یک پلی استیشن شوکیس جدید است. نمایش جدید طبق گزارش‌ها برای ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده است. احتمالاً اواسط یا نیمه پایانی شهریور ماه شاهد آن باشیم. مرد عنکبوتی 2 نیز چند هفته بعد عرضه خواهد شد و به همین بهانه برنامه ویژه‌ای هم برای آن خواهند داشت. موضوع دیگر نیز گزارش‌های مربوط به مدل جدید پلی استیشن 5 است. این مدل جدید که به عنوان پلی استیشن 5 اسلیم شناخته می‌شود احتمالاً نیمه نخست آگوست یا در همان پلی استیشن شوکیس دوم رونمایی خواهد شد.

پس از تحولات اخیر، سونی چاره‌ای ندارد جز اینکه پروژه‌های آینده‌اش را نشان داده و بدینوسیله به طرفداران خود قوت قلب دهد. از همه مهم‌تر باید برای یافتن یا خلق جایگزینی برای بازی تیراندازی معروفی همچون Call of Duty در پلی‌استیشن تلاش کنند. شاید وقت احیای Killzone و Resistance فرا رسیده باشد!

در نهایت سونی، اگر چیزی برای پنهان کردن در زرادخانه خود نداشته باشد، باید تلاش بیشتری کند و دلارهای بیشتری را برای سرمایه‌گذاری روی عناوین مهم، به دست آوردن استودیوهای با استعداد و حفظ ریتم عالی فروش پلی استیشن 5 اختصاص دهد، زیرا همه می‌دانند که ماندن در اوج بسیار دشوارتر از رسیدن به آن است. نظر شما چیست وقت خودنمایی پلی استیشن رسیده است؟ آیا فکر می‌کنید سونی از پوسته‌ای که در ماه‌های اخیر زیر آن پنهان شده بود بیرون بیاید و عناوین انحصاری خود را رونمایی کند؟ مقالات بازی ساویس‌گیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

4.3 10 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها