همکاری بین سگا و سونی بدترین تصمیم در تاریخ بازیسازی است

همکاری بین سگا و سونی بدترین تصمیم در تاریخ بازیسازی است پلی استیشن وان خاکستری سگا ساترن سیاه

نبردهای حقوقی بین شرکت‌ها و ناشران بازی‌های ویدیویی داستانی تلخ را آشکار کرد. داستانی که به دهه‌های قبل منتهی می‌شود، جایی که یک شراکت اشتباه منجر به قربانی شدن یکی از قطب‌های صنعت بازی و تولد پدیده‌ای نوظهور شد. در ادامه با ساویس‌گیم همراه شوید تا به این بپردازیم که چرا همکاری بین سگا و سونی بدترین تصمیم در تاریخ بازیسازی است.

صنعت بازی‌های ویدیویی شاهد بسیاری از رویدادهای فراموش شده است، از جمله رقابت شدید در صنعت بین دو غول بازیسازی سونی و سگا که در آن زمان قوی‌ترین رقبای بازارهای جهانی در کنار نینتندو بودند. به وضعیت امروز سگا نگاه نکنید که به نشر بازی و بازیسازی محدود شده است و خیلی زور بزند هر چند سال یک کنسول کلاسیک عرضه کند، این شرکت در سال‌های دور برای خود یکه‌تازی می‌کرد.

سگا علاوه بر عرضه دستگاه‌های همراه موفق، در ساخت بسیاری از کنسول‌های بازی ویدیویی خانگی مانند سگا جنسیس، سگا ساترن و دریم کست نیز سرآمد بوده است و مطمئناً بازی‌های انحصاری آن‌ها را که تا به امروز بر فرهنگ گیمینگ تأثیر زیادی گذاشته‌اند، فراموش نمی‌کنیم. از سوی دیگر، سونی بعدها در صنعت بازی‌های ویدیویی ظاهر شد و توانست با عرضه اولین نسل از پلتفرم خانگی خود، پلی استیشن وان، به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد، دستگاهی که صنعت بازی‌های ویدیویی را با بهره گیری از تجربه پیشینیان متحول کرد.

نوشتار مرتبط:  بهترین بازی‌های سگا در سال‌های اخیر 

سگا سی دی همکاری بین سگا و سونی بدترین تصمیم در تاریخ بازیسازی است

همکاری سگا و سونی

اول از همه، اجازه دهید کمی به عقب برگردیم، به ویژه به سال ۱۹۹۱، زمانی که اولین همکاری بین SONY و SEGA به وجود آمد، هنگامی که شرکت نامی آن دوره با سونی برای توسعه سی‌دی سگا که لوازم جانبی سگا جنسیس است، همکاری کرد.

پلتفرم سی دی سگا به عنوان یک واحد اضافی برای دستگاه معروف سگا جنسیس با پردازنده موتورولا ۶۸۰۰۰ که با نام سگا مگا درایو نیز شناخته می‌شود، کار می‌کرد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن در آن زمان امکان اجرای بازی‌ها یا سی دی‌ها به واسطه سی دی رام بود. فناوری نوظهوری که در آن زمان شروع به گسترش کرد. این همکاری بین این دو شرکت غول پیکر یکی از برجسته‌ترین لحظات تاریخی بین آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و یک تجربه بازی پیشرفته و نوآورانه برای بازیکنان در آن زمان فراهم آورد، جایی که سونی فناوری CD-ROM و تجربه خود در توسعه دستگاه‌های الکترونیکی را به سگا ارائه داد. سی دی سگا در سال ۱۹۹۲ در بازارهای جهانی عرضه شد.

این همکاری منجر به انتشار Sewer Shark شد، یک بازی ویدیویی که توسط سگا در سال ۱۹۹۲ ساخته و منتشر گردید و یکی از اولین بازی‌هایی است که برای سی دی سگا منتشر شده. داستان بازی در دنیایی آینده‌نگر اتفاق می‌افتد که در آن بازیکن به تیم Sewer Sharks که مشغول انجام مأموریتی برای کاوش در فاضلاب‌هایی هستند که توسط موجودات هیولایی کنترل می‌شوند، فراخوانده می‌شود. بازیکن باید با خطرات و سختی‌های فاضلاب روبرو شود و بازماندگان را نجات دهد.

نوشتار مرتبط:  سگا در برابر نینتندو 

سونیک پلی استیشن 1

شراکتی دیگر بین دو غول بازیسازی

این دو شرکت با تولید بازی‌های ویدیویی مشترک از طریق پلتفرم‌های بازی مربوطه خود، طی سال‌ها شاهد همکاری‌های پرباری بودند. به عنوان مثال بازی سونیک در چندین نسخه روی پلی استیشن منتشر شده است. عرضه یک بازی شاخص روی کنسول شرکت رقیب اتفاقی نادر و کم نظیر بود که در آن دوره حسابی مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه سونی از یک فناوری صوتی توسعه یافته توسط سگا استفاده کرد که همان فناوری واحد پردازش صدا (SPU) است که در پلی استیشن مورد استفاده قرار گرفت و به یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های بازی در تاریخ تبدیل شد.

نوشتار مرتبط:  چرا پلی استیشن 2 بهترین کنسول تاریخ است 

سونیک سگا مگا 2 سی دی

شراکت فاجعه‌بار و آغاز فروپاشی SEGA

همه کسانی که با تاریخچه سگا و سونی آشنا هستند ممکن است موافق باشند که همکاری بین آن‌ها در صدور یک دستگاه جانبی سی دی اضافی برای کنسول سگا بدترین همکاری در تاریخ این شرکت‌ها تلقی می‌شود و به دلایل زیادی که اکنون به آن‌ها خواهیم پرداخت، این مورد منجر به نابودی یکی از دو طرف شد.

از جمله دلایل بد بودن این همکاری استراتژی‌های متفاوتی بود که هر دو شرکت دنبال می‌کردند، چه از نظر بازاریابی و چه از نظر سیستم توسعه بازی، چرا که سگا عمدتاً نماد بازی‌های انحصاری بود، در حالی که سونی به دنبال جذب طرفداران گسترده از طریق ارائه بازی‌های باکیفیت و تنوع بالا در محتوا بود.

شرکت sega با سی‌دی سگا به‌عنوان یک پلتفرم مستقل رفتار می‌کرد، به جای اینکه روی پشتیبانی و هماهنگی آن با کنسول سگا جنسیس تمرکز کند. این منجر به تکه تکه شدن پایگاه بازیکنان و پراکندگی علاقه‌ها شد، زیرا بازی‌های جدید و انحصاری به جای دستگاه اصلی به سی‌دی سگا منتقل می‌شدند.

بهترین بازی های سگا سی دی

از جمله مواردی که منجر به شکست این همکاری شد، قیمت دستگاه بود، قیمتی که در مقایسه با سایر دستگاه‌های بازی در آن زمان بسیار گران بود و باعث می‌شد بازیکنان علاقه‌ای به تهیه آن نداشته باشند، به خصوص که به عنوان یک وسیله جانبی محسوب می‌شد و بازار آن را به عنوان پلتفرمی مستقل قبول نمی‌کرد.

همچنین اکثر بازی‌هایی که روی سی‌دی سگا منتشر می‌شدند، از نظر کیفیت سطح بالا و جذاب نبودند و بسیاری از آن‌ها به جای ارائه گیم پلی تعاملی و درگیر کننده که از یک دستگاه بازی انتظار می‌رفت، به ارائه صحنه‌های متحرک و کلیپ‌های ویدیویی متکی بودند.

سرانجام، رقابت در بازار بازی‌های ویدیویی در آن دوره تشدید شد و دستگاه‌های دیگری مانند سوپر نینتندو و پلی استیشن ظاهر شدند. از سوی دیگر، سگا به طور ناکارآمدی با فضای رقابتی برخورد کرد و نتوانست از ابزار سی‌دی سگا برای دستیابی به کنترل بازار استفاده کامل کند، بنابراین فرصت ارزشمندی را برای تحمیل خود و به دست آوردن فن بیس گسترده‌تر از دست داد.

نوشتار مرتبط:  بهترین انیمه های پیشنهادی 

سگا ساترن و پلی استیشن 1 همکاری بین سگا و سونی بدترین تصمیم در تاریخ بازیسازی است

اعتماد به نفس نابجای سگا

یکی از دلایل ارائه این مقاله و به ویژه پرداختن به تاریخچه سگا، فاش شدن اسناد داخلی سگا است که حاوی گزارشاتی مبنی بر اطمینان کامل این شرکت به برتری سگا ساترن است. طی سال‌های آغازین عرضه پلی استیشن وان، تام کالینسکی، رئیس وقت سگا آمریکا، ادعا می‌کرد سگا ساترن کنسول پلی‌استیشن وان را در ژاپن شکست می‌دهد و سگا پیشنهادات بهتر و نرم‌افزار بهتری دارد و در دسترس بودن بهتر در فروشگاه‌ها نسبت به سونی را یک مزیت برتر قلمداد می‌کرد.

متأسفانه موفقیت دستگاه سگا ساترن و همچنین خوش بینی کالینسکی زیاد دوام نیاورد، چرا که فروش پلی استیشن وان به سرعت افزایش یافت و کنسول خانگی سگا شکست بدی خورد، تا جایی که در جولای ۱۹۹۶ رئیس سگا آمریکا استعفای خود را ارائه کرد و سگا سپس به برتری کتابخانه بازی‌های پلی استیشن پی برد و از عدم حمایت از شرکت‌های شخص ثالث برای دستگاه خود ابراز پشیمانی کرد. در حالی که زمانی معتقد بود مهم نیست حتی اگر ناشر بزرگی چون EA توسعه بازی‌ها را برای سگا متوقف کند!

نوشتار مرتبط:  بررسی بازی شنمو 3 

کنسول سگا دریم کست با دسته متصل

بازگشت به صحنه رقابت با Dreamcast

بدون شک Dreamcast که در سال ۱۹۹۸ عرضه شد، تا مدت‌ها می‌توانست به انتخاب نخست گیمرها به عنوان کنسول بازی خانگی تبدیل شود، چرا که به عنوان اولین دستگاه خانگی شناخته می‌شد که به طور کامل از فناوری بازی‌های آنلاین پشتیبانی می‌کرد. سگا دریم کست یک کنسول استثنایی و همه چیز تمام بود که سال‌ها از زمان خود جلوتر بود، اما چرا شکست خورد؟

پلتفرم Sega Dreamcast در آن زمان دارای یک پردازنده قدرتمند بود که به آن امکان می‌داد گرافیک‌های پیشرفته را با پشتیبانی از CD و فناوری پخش رسانه‌های دیجیتال، با طیف گسترده‌ای از بازی‌های متمایز مانند سونیک ادونچر، سول کالیبر، رزیدنت اویل کد ورونیکا، شنمو و بسیاری بازی شاهکار دیگر پردازش کند. شنمو در آن زمان یک بازی انقلابی و بی نظیر بود که بودجه‌ای هنگفت و باورنکردنی را برای آن هزینه کرده بودند. زمانی که بازی‌های جی تی ای با گرافیک دو بعدی و ایزومتریک عرضه می‌شدند، شنمو با آن گرافیک سه بعدی و عظمت نقشه همه را انگشت به دهان گذاشته بود.

بهترین بازی‌های دریم کست شنمو سول کالیبر

متأسفانه سگا نتوانست مدت زیادی دوام بیاورد، این شرکت دوست داشتنی و خاطره ساز در رقابت با سونی و نینتندو که تخصص فوق العاده‌ای در بحث تجاری و بازاریابی دارند ناتوان بود و با کمبود بازی‌های شرکت‌های شخص ثالث، کمپین‌های بازاریابی ضعیف برای دستگاه و مشکلات زیادی مواجه شد. از طرفی ظهور یک رقیب جدید و سرسخت در صحنه، که همان ایکس باکس است، تیر خلاصی بر پیکره نیمه جان سگا در عرصه کنسول‌های خانگی بود.

تنها مدت کوتاهی پس از عرضه دستگاه سگا دریم کست، این کنسول خانگی نتوانست موفقیت تجاری لازم را کسب کند و در سال ۲۰۰۱ سگا تصمیم گرفت تولید دستگاه‌های بازی را به طور کامل کنار بگذارد و به نقش‌آفرینی خود به عنوان یک شرکت نرم افزاری اکتفا کند. یعنی همین توسعه و انتشار بازی‌هایی که اکنون می‌شناسیم. بازی‌های یاکوزا، توتال وار، پرسونا و سونیک.

لوگو سگا و پلی استیشن همکاری بین سگا و سونی بدترین تصمیم در تاریخ بازیسازی است

در پایان، تاریخچه سونی و سگا نشان دهنده پیشرفت مستمر در صنعت بازی‌های ویدیویی و رقابت شدید بین سازندگانی است که با صداقت و حرفه‌ای بودن به رقابت پرداختند و علیرغم برخی تفاوت‌ها و چالش‌هایی که با سایر شرکت‌ها داشتند، سونی و سگا ثابت کرده‌اند که دو قله مهم در تاریخ بازی‌های ویدیویی هستند و به وضوح در شکل دادن به صنعت سرگرمی به شکل کنونی آن علیرغم همه دگرگونی‌ها و تغییرات نقش داشته‌اند و هر یک از آن‌ها میراث شگفت‌انگیزی را یدک می‌کشند که تا به امروز ماندگار و پابرجا است.

نظر شما در این خصوص چیست؟ اگر سگا به واسطه برخی تصمیمات اشتباه مجبور به ترک صحنه کنسول‌های خانگی نمی‌شد، اوضاع هنر هشتم بهتر بود؟ مقالات بازی ساویس‌گیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها