معرفی بزرگان: گیب نیوول

بیوگرافی گیب نیوول

گیب نیوول (Gabe Newell) هم‌بنیانگذار ولو (Valve) یک شرکت توسعه بازی خصوصی است. این شرکت شاهکارهایی همچون Half Life, Portal 2, Left 4 Dead و Counter-Strike را در کارنامه دارد. همچنین آن‌ها استیم که یک فروشگاه دیجیتالی و جامعه آنلاین گیمینگ با بیش از ۳۰ هزار عنوان بازی و ۱۲۰ میلیون کاربر فعال در ماه دارد را مدیریت می‌کنند.

نیوول هم‌بنیانگذار ولو است. درآمد آن‌ها تنها در ماه مه ۲۰۲۲ بالغ بر ۷.۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است. گیب نیوول یکی از ثروتمندترین بازیسازان و جزو ۵۰۰ فرد ثروتمند جهان است. سهام گیب در ولو به صورت علنی اعلام نشده است. اما طبق برآوردها او بیش از 50.1% از سهام شرکت را در اختیار دارد و به همین واسطه کنترل و مدیریت مستقیم در دستان اوست.

گیب نیوول در زمینه زندگی شخصی خیلی محافظه‌کار رفتار کرده است. اطلاعات چندانی از زندگی و به خصوص کودکی او در دست نیست. گیب متولد سال ۱۹۶۲ میلادی است. او در سال ۱۹۸۳ قید تحصیل در دانشگاه هاروارد را می‌زند و برای کار به استخدام مایکروسافت در می‌آید. گیب بعدها ادعا می‌کند که تنها در عرض ۳ ماه کار کردن برای مایکروسافت به اندازه تمام دوران تحصیل و دانشگاه‌اش تجربه و دانش کسب کرده است. او در مایکروسافت روی نسخه اولیه ویندوز کار می‌کرد. در ادامه سال ۱۹۹۶ جمع ردموندی‌ها را ترک کرد تا به همراه دوست برنامه‌نویس خود مایک هرینگتون (Mike Harrington) استودیو بازیسازی ولو (Valve) را تأسیس کنند.

بازی هف لایف نیمه عمر

عمو گیب در لباس گوردون

نخستین بازی استودیو Half-Life بود. یک بازی شوتر اول شخص انقلابی که سال ۱۹۹۸ روانه بازار شد و بیش از ۵۰ جایزه بازی سال دریافت کرد. اهمیت این جوایز آن‌جایی نمایان می‌شود که بدانید آن زمان خبری از کانال‌ها و صفحه‌های زرد شبکه‌های اجتماعی نبود که به یک بازی جایزه بدهند و آن عنوان لقب پرافتخارترین بازی را از آن خود کند! همه این جوایز از رسانه‌های شناخته شده و معتبر بودند.

موفقیت ولو در ایستگاه هف لایف به پایان نرسید، آن‌ها شاهکارهایی همچون Portal و Left 4 Dead را نیز روانه بازار کردند. اما همه این بازی‌ها بعداََ به حاشیه رفتند. چرا که استیم با تولد خود سرنوشت ولو و پی سی گیمینگ را برای همیشه تغییر داد. این فروشگاه و پلتفرم آنلاین در حال حاضر بیش از ۱۲۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه دارد.

راه‌اندازی و موفقیت استیم در سال ۲۰۰۳ روند بازیسازی ولو را دگرگون کرد. ساخت بازی دیگر در اولویت نبود. هرچند که این روند قرار است به زودی تغییر کند. عرضه کامپیوتر همراه استیم دک (Steam Deck) که تا کنون یک میلیون نسخه فروخته است، شاید نقطه‌ عطفی برای ولو باشد. این آمار خیره کننده در حالی است که هنوز مدت زمان زیادی از عرضه آن نگذشته. به هر روی، آخرین بازی ساخته شده توسط ولو Half-Life: Alyx است. این بازی برای هدست واقعیت مجازی ساخته شده و موفقیت خوبی در سال ۲۰۲۰ به دست آورد. با این حال جای خای هف لایف 3 را پر نکرد. گویا گیب نیوول نمی‌تواند تا ۳ بشمارد! هف لایف، پورتال و لفت فور دد همگی ۲ شماره اصلی دارند و خبری از نسخه سوم نیست…

نوشتار مرتبط:  بزرگان هنر هشتم: 10 بازی‌ساز تأثیرگذار در طول تاریخ 

Gabe Newell در گذر زمان

این قافله عمر عجب می‌گذرد

در ادامه نگاهی به نقاط عطف زندگی گیب نیوول بیاندازیم:

1962

تولد گیب نیوول

1983

انصراف از دانشگاه هاروارد و استخدام شدن در مایکروسافت

1996

جدا شدن از مایکروسافت و تأسیس ولو به همراه مایک هرینگتون

1998

عرضه شدن بازی Half-Life

2003

راه‌اندازی پلتفرم استیم

2004

عرضه شدن بازی Half-Life 2

2007

بی ارزش خواندن و بیان این‌که پلی استیشن 3 اتلاف وقت است

2013

ایراد ۲ سخنرانی در دانشگاه تگزاس

نوشتار مرتبط:  10 طراح بازی برتر تاریخ؛ معرفی بازی‌سازان سرشناس هنر-صنعت دنیای بازی 

Gabe Newell در عنفوان جوانی

Gabe Newell در عنفوان جوانی

گیب نیوول – قبل از Valve

گیب نیوول از نخستین کارفرمایش، بیل گیتس، رمز و راز کسب و کار را یاد گرفت، «این که موفقیت در نرم افزار ناشی از واداشتن توسعه دهندگان خارجی به نوشتن برنامه‌هایی است که نسخه‌های بیشتری از محصول شما می‌فروشند.» Gabe Newell به عنوان دويست و هفتاد و یکمین کارمند مایکروسافت ذکر شده است، و او با بنیانگذار شرکت یعنی بیل گیتس اشتراکاتی دارد، زیرا هر دو از دانشگاه هاروارد انصراف دادند. نیوول پس از صحبت برای پیوستن به مایکروسافت توسط استیو بالمر، که در آن زمان رئیس بخش فروش بود، هاروارد را ترک کرد. نیوول سیزده سال برای مایکروسافت کار کرد، به همین دلیل او به  «میلیونر مایکروسافت» تبدیل شد (اصطلاحی که برای شناسایی شخصی که بیش از یک میلیون دلار از کار در مایکروسافت درآمد کسب کرده استفاده می‌شود)، نیوول شغل خود را در مایکروسافت اینگونه توصیف می‌کند: تهیه کننده ۳ نسخه ابتدایی ویندوز.

زمانی که نیوول در مایکروسافت کار می‌کرد، مدیریت برنامه سیستم عامل ویندوز را بر عهده داشت، به ویژه، نیوول چندین سمت در بخش‌های سیستم‌ها، برنامه‌های کاربردی و فناوری پیشرفته داشت که روی دو نسخه اول ویندوز کار می‌کردند و نیروی محرکه‌ای در معرفی ویندوز NT و نسخه سرور بود.

نوشتار مرتبط:  13 دنباله‌ی مورد انتظار در هنرصنعت بازی‌های ویدیویی 

شیر فلکه معروف در استودیو شیر (ولو) valve

شیر فلکه معروف در استودیو شیر (ولو)

کار در Valve

در سال 1996، نیوول و همکارش مایک هرینگتون، مایکروسافت را به عنوان «میلیونرهای مایکروسافت» با ثروتی که از موفقیت ویندوز به دست آورده بودند ترک کردند. نیوول از مایکل ابراش، یکی دیگر از کارمندان مایکروسافت الهام گرفت که برای کار روی Quake در id Software کار در مایکروسافت را ترک کرد. نیوول و هرینگتون با هم شرکت Valve را تأسیس نمودند و قرارداد LLC را در همان روزی که نیوول ازدواج کرد امضا کردند.

دو سال بعد آن‌ها اولین بازی خود را منتشر کردند، یک شوتر اول شخص علمی تخیلی به نام Half-Life. با توجه به بیوگرافی گیب در valvesoftware.com، مهم‌ترین مشارکت او در Half-Life این جمله انگیزشی بود که «بجنبید، رفقا، شما نمی‌تونید یک بمب واقعاً بزرگ به بازیکن نشون بدید و بهش اجازه ندین که اون رو منفجر کنه.»

نقش نیوول در Valve «مدیر توسعه بازی» با تاکید بر فناوری به جای طراحی بازی است. نیوول به‌ویژه با ایجاد استیم، یک توزیع‌کننده بازی دیجیتال که ابتدا در سال 2003 منتشر شد و با صدها بازی و بیش از ۱۲۰ میلیون حساب فعال ماهانه، به بزرگترین در نوع خود تبدیل شد، مشارکت داشت.

بنیانگذاران ولو، گیب نیوول و مایک هرینگتون جایزه بفتا در دستان گیب نیوول

بنیانگذاران ولو، گیب نیوول و مایک هرینگتون

در طول سال‌ها فعالیت، نیوول تا حدودی یک «استعداد یاب» بوده است. Valve به صحبت‌های مصرف کنندگان گوش می‌دهد و به انجمن‌های مادینگ و بازی‌های مستقل توجه زیادی دارد. به همین دلیل او مادها و بازی‌های مستقلی را کشف کرد که به بازی‌های بسیار موفق Valve تبدیل شدند. Valve به این روش Counter-Strike ،Team Fortress ،Portal و Dota 2 را کشف کرد. گیب نیوول نسبت به جامعه بازی‌های ویدیویی بسیار پذیرا و صادقانه‌تر از آن چیزی است که از یک مالک شرکت چند ميليارد دلاری انتظار می‌رود. تا جایی که می‌توان از طریق ایمیل شخصی با او تماس گرفت و گیب به اکثر آن‌ها، حتی برخی از ایمیل‌های طنز و ترول، پاسخ می‌دهد.

گیب همچنین برای ایده‌ها، پیشنهادات و بازخوردها به جامعه خود متکی است. او به طور فعال انجمن‌های Steam و بخش‌های مختلف دیگر را می‌خواند، و در مورد مسائل مربوط به Valve مستقیماََ پست می‌گذارد و حتی از طرفداران درخواست کمک می‌کند.

نوشتار مرتبط:  10 مرحله‌ی آغازین برتر در بازی‌های ویدیویی 

گیب نیوول و پسران

گیب و پسران

زندگی شخصی

نیوول با همسرش، لیزا، و دو پسرش در لانگ بیچ، واشنگتن، نزدیک به دفتر مرکزی شرکت Valve در Bellevue، واشنگتن خارج از سیاتل زندگی می‌کند. خانه او میزبان یک مجموعه از چاقو با حدود 600 چاقو است. او عاشق جمع کردن چاقوهای مختلف است.

زمانی که او Valve را تأسیس کرد، به دلیل ارزش سهامش در مایکروسافت یک میلیونر بود. تا سال 2012، دارایی خالص او 1.5 میلیارد دلار برآورد شده و اکنون درآمد گیب حدوداً ۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. طبق گزارش فوربس، استیم تا قبل از ظهور اپیک گیمز استور چیزی در حدود نیم تا 70 درصد از بازار عظیم بازی‌های کامپیوتری دانلود شده را در اختیار داشت. در همین راستا نیوول مدعی است که Valve به ازای هر کارمند سودآورتر از اپل یا گوگل است.

نوشتار مرتبط:  30 بازی داستان‌محور برتر 

گیب در حال هف لایف بازی کردن

گیب در حال هف لایف بازی کردن

عادات و بازی‌های مورد علاقه

به دلایل واضح، نیوول معمولاً درباره بازی‌هایی که انجام می‌دهد صحبت نمی‌کند. اما به لطف اطلاعات موجود در Steam و جمع‌آوری شده از مصاحبه‌های مختلف، برخی از بازی‌های مورد علاقه او عبارتند از: World of Warcraft ،Day of Defeat: Source ،Diablo II ،Super Mario 64 و Team Fortress 2.

Team Fortress 2 و "Ban Hammer"

از چکش بترسید!

جالب است بدانید که نیوول دارای یک آیتم خاص در Team Fortress 2 با عنوان “Ban Hammer” است که در بخش توضیحات به عنوان یک «گرز تبعید» سطح 9001 معرفی شده است. وقتی در بازی استفاده شود، هر بازیکنی را که او در بازی بکشد، بن می‌شود. Ban Hammer به عنوان یک اقدام امنیتی طنز آمیز برای موارد شدید و رفتارهای مخرب در سرورهای Team Fortress 2 عمل می‌کند. افرادی که قوانین را رعایت نمی‌کنند را با این چکش می‌کشند و بن می‌کنند.

نوشتار مرتبط:  100 نقل قول برتر بازی‌های ویدیویی در طول تاریخ 

گیب نیوول در حال لبخند زدن به دوربین

عمو گیب در حال خندیدن به ریش ما!

نقل قول‌ها

  • «جورج لوکاس باید «کد منبع» جنگ ستارگان را برای استفاده عموم مردم آزاد می‌کرد. این‌گونه میلیون‌ها طرفدار فیلم‌ها و داستان‌های خود را خلق می‌کردند. بیش‌تر آن‌ها وحشتناک و افتضاح از آب در می‌آمدند، اما تعداد کمی هم نبوغ‌آمیز می‌شدند.»

  • زمانی از نیوول نقل شد که در مصاحبه‌ای به تاریخ ۲۰۰۷ گفته است: توسعه بازی برای PS3 به طور کلی «یک اتلاف وقت برای همه» و «فاجعه‌ای در سطوح مختلف است… من می‌گویم، حتی در این تاریخ دیرهنگام، آن‌ها (سونی) باید عرضه کنسول را متوقف کنند. فقط بگویید: «این یک فاجعه وحشتناک بود و ما متأسفیم و فروش آن را متوقف می‌کنیم و تلاش برای متقاعد کردن مردم برای توسعه بازی برای آن را نیز متوقف می‌کنیم.» نکته دردناک ماجرا این‌جاست که از قضا، Gabe در سال 2010، شخصاً Portal 2 را برای PS3 معرفی کرد.

  • «این یک سیب بد در یک بشکه عظیم و پر از سیب‌های خوب است.» (کنایه به اپل)

  • «من فکر می‌کنم که ویندوز 8 یک فاجعه به تمام معنا برای همه کاربران و فعالان حوزه کامپیوتر است.»

نظرتان در خصوص گیب نیوول چیست؟ دوست دارید در مقاله‌های آتی به سراغ کدام شخصیت سرشناس هنرصنعت بازی برویم؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها