معرفی بزرگان: ویل رایت

معرفی بزرگان: ویل رایت

ویل رایت (Will Wright) بازیسازی شناخته شده و متولد ۱۹۶۰ میلادی است. ایشان بیش‌تر برای خلق بازی‌های شبیه‌سازی شناخته شده هستند. احتمالاً نام بازی‌های سیمز (Sims) به گوشتان خورده باشد، ویل رایت مغز متفکر پشت این مجموعه بوده است.

ویل وقتی سن کمی داشت پدر خود را از دست داد. با این حال فقدان پدر مانع شکوفایی او نشد و در ادامه توانست به موفقیت قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کند. نخستین بازی ویل رایت Raid on Bungeling Bay نام داشت. این بازی اکشن هلیکوپتری توسط Brøderbund برای کمودور 64 (Commodore 64) عرضه شد.

در ادامه ویل رایت بازی Probots را برای کومودور 64 ساخت. ولی این بازی هیچ‌گاه عرضه نشد. ویل علاقه‌ی زیادی به بازسازی این بازی دارد، منتهی همه‌ی نسخه‌های آن را از دست داده است و به فایل‌های بازی دسترسی ندارد.

معرفی بزرگان: ویل رایت خالق سیمز

جالب است بدانید که بازی هلیکوپتری Raid on Bungeling Bay زمینه‌ساز ساخت SimCity توسط ویل رایت بوده است. او در مصاحبه‌ای گفته است که طراحی ساختمان‌های بازی خیلی جذاب‌تر از پرواز کردن در میان آن‌ها بوده و این مهم موجبات تأسیس استودیوی Maxis را فراهم آورده است. ویل این استودیو را به کمک جف براون (Jeff Braun) راه‌اندازی کرد. استودیوای که اکنون به یکی از موفق‌ترین استودیوهای هنرصنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است.

استودیوی Maxis طی سال‌ها بازی‌های متنوع زیادی را به مجموعه‌ی Sim اضافه کرد. ویل رایت نیز به عنوان طراح بازی روی اکثر آن‌ها کار کرده و نقشی کلیدی را ایفا کرده است. اگر بخواهیم به تعدادی از بازی‌های این استودیو در دهه‌ی ۹۰ میلادی اشاره کنیم، می‌توانیم به SimEarth، SimAnt و SimCopter اشاره کرد. این بازی‌ها تجربه‌ای باز و خلاقانه ارائه می‌دادند و برخلافِ بازی‌های آن دوره رویکردی غیرخطی داشتند.

استودیوی Maxis در سبک شبیه‌سازی فوق‌العاده موفق ظاهر شده بود، اما عنوانی که واقعاً آن‌ها و شخص ویل رایت را به جایگاه بزرگی رساند، The Sims بود. این بازی در واقع شبیه‌ساز زندگی بود. شما می‌توانستید آواتار خود را بسازید و به همه‌ی ابعاد زندگی او در جهانی مجازی کنترل داشته باشید. بازی سیمز سال ۲۰۰۰ میلادی عرضه شد و به واسطه‌ی عرضه‌ی دنباله و بسته‌های الحاقی مختلف به مجموعه‌ای فوق‌العاده سودآور و تاثیرگذار بدل شد. البته جا دارد اشاره کنیم که خالق مجموعه یعنی ویل رایت نقش کم‌رنگی در دنباله و نسخه‌ی سوم سیمز بر عهده داشت.

ویل رایت در دفتر بازیسازی اسپور

استودیوی مکسیس که از زمان عرضه‌ی بازی نخست در سال ۲۰۰۰ ارتباط تنگاتنگی با الکترونیک آرتز داشت، سرانجام توسط آن‌ها خریده شد. الکترونیک آرتز نیز بخشی مجزا و منابع گسترده‌ای را در اختیار آن‌ها گذاشت تا فقط روی مجموعه‌ی سیمز متمرکز شوند. پروژه‌ی بعدی که ویل رایت به عنوان طراح اصلی در آن دخیل بود، Spore نام داشت. در این بازی شما می‌بایست یک گونه‌ی فضایی را رشد می‌دادید و سعی بر تصرف کهکشان‌ها می‌کردید. ساختار کلی بازی مشابه سیمز بود ولی نتوانست حتی نزدیک به موفقیت آن مجموعه شود.

سرانجام سال ۲۰۰۹ بود که ویل رایت تصمیم به ترک الکترونیک آرتز گرفت. او به همراه چند تن از دوستان استودیوی خلاقیت محور Stupid Fun Club را راه‌اندازی کرد. جالب‌ اینجاست که الکترونیک آرتز با خرید ۵۰ درصد از سهام این استودیو سرمایه‌گذاری و حمایت خود از آن‌ها را اعلام کرد. البته در عوض حق نشر همه‌ی بازی‌ها و پروژه‌های آینده‌ی آن‌ها را نیز تصاحب کردند.

Bar Karma

با این حال ویل رایت و دوستان فعالیت چندانی در این استودیو نداشتند. آن‌ها در طول ۴ سال فعالیت یک انیمیشن تلویزیونی را طراحی کردند که Bar Karma نام داشت. نکته‌ی ویژه‌ی انیمیشن این بود که مخاطبان می‌توانستند به وسیله‌ی یک ابزار که آن را نیز Stupid Fun Club ساخته بود، بر روند و داستان انیمیشن به صورت آنلاین تأثیر بگذارند.

پس از تعطیلی استودیوی Stupid Fun Club، ویل رایت فعالیت چندانی در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی نداشته است. او در سال ۲۰۱۸ و در خلال مراسم GDC از بازی موبایلی Proxi رونمایی کرد. عنوانی که تا کنون عرضه نشده است! این بازی به نقل از وبسایت رسمی آن، شما را قادر می‌سازد که خاطرات یک هوش مصنوعی به نام Proxi را کنترل و دستکاری کنید. هوش مصنوعی این بازی به واسطه‌ی تعامل شما با آن رشد می‌یابد و چیزهای جدیدی یاد می‌گیرد. یکی دیگر از بازی‌هایی که در سال ۲۰۲۱ معرفی کردند نیز VoxVerse نام دارد. این پروژه بیش‌تر به کارهای کلاهبرداری موسوم به Web3 مربوط است. در واقع پروژه‌ای است برای NFT و متا، در اصل هر چه خزعبلات و کلاهبرداری است یک جا جمع شده‌اند.

Will Wright در حال دریافت بفتا

علی ایحال، اجازه دهید به افتخارات ویل رایت که به واسطه‌ی ساخت و خلق مجموعه‌ی سیمز به آن‌ها دست یافته است، اشاره‌ای داشته باشیم. ویل رایت جایزه‌ی یک عمر دستاورد را سال ۲۰۰۲ از مراسم GDC دریافت کرد. او در ادامه توانست راهی تالار مشاهیر علوم و هنرهای تعاملی شود. ویل سال ۲۰۰۷ موفق شد به عنوان نخستین بازیساز افتخار همراهی BAFTA را کسب کند.

در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه نگاهی داشته باشیم به زندگی و فعالیت‌های ویل رایت، بازیساز افسانه‌ای و خالق مجموعه‌ی موفق و پرطرفدار سیمز، امیدوارم مورد توجه و استفاده‌ی شما واقع شده باشد. دوست دارید در مقالات آتی به سراغ کدام بازیساز برویم؟ لطفاََ دیدگاه‌های خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها