5 بازی سابقاً مورد انتظار که پس از عرضه به شدت منفور شدند

5 بازی سابقاً مورد انتظار که پس از عرضه به شدت منفور شدند

هنرصنعت بازی‌های ویدیویی مملو از آثاری است که پیش از عرضه توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند، اما هنگام انتشار نتوانسته‌اند پاسخگوی آن حجم از انتظارات باشند. بازی‌هایی که در نمایش‌های اولیه خیلی امیدوار کننده ظاهر می‌شوند، ولی پس از عرضه طرفداران را سرافکنده می‌کنند. در این مقاله قرار است به 5 بازی سابقاً مورد انتظار که پس از عرضه به شدت منفور شدند، بپردازیم. با ساویس‌گیم همراه شوید.

نوشتار مرتبط:  بررسی بازی Dragon Age Inquisition 

بازی آنتم Anthem ربات های جنگجو مرد آهنی در دشت و جنگل

5. Anthem

بازی Anthem از همان ابتدا مشخص بود که خیلی رویایی‌تر از آن است که واقعی باشد. مطابق معمول شاهد نمایش‌های پر زرق و برق استودیوی نام آشنای بایوور (BioWare) بودیم. نمایش‌های گیم پلی خیره کننده پیش از عرضه‌ی بازی، نوید تجربه‌ای محشر را می‌دادند. اما هر چه به موعد عرضه نزدیک می‌شدیم خبرهای نگران کننده بیش‌تر و بیش‌تر می‌شدند. بازی آنتم (Anthem) حتی از نسخه‌های بتا و پیش از عرضه‌ی خود نیز بدتر بود. با این‌که انتظار می‌رفت سازندگان کاربلد مشکلات را پیش از عرضه‌ی نهایی برطرف کنند، اما نسخه‌ی اصلی بازی حتی از بتا هم بدتر ظاهر شد. این موضوع در نوع خود کم نظیر و نادر است.

متأسفانه شرایط بد استودیو و جدا شدن افراد کلیدی در هنگام ساخت، ضربه‌ی بدی به محصول نهایی وارد کرد. Anthem به هیچ وجه در حد کیفیت آثار پیشین این استودیو ظاهر نشد. مبارزات بازی بسیار بد بودند و محیط‌های آن نیز خیلی بی روح و خالی به نظر می‌رسیدند. از طرفی مشکلات سرورهای بازی اوضاع را بدتر کرده بود. اجبار به تجربه‌ی همیشه آنلاین نیز کار را خراب‌تر کرد.

در نهایت و با همه‌ی این اوصاف، Anthem ایده‌ی فوق‌العاده‌ای بود که به سرانجام نرسید. مکانیک پرواز، فضاسازی برخی محیط‌ها و موسیقی دلچسب از جمله معدود نقاط قوت بازی به شمار می‌رفتند. نقاط قوتی که در زیر انبوه مشکلات بازی مدفون می‌شدند. شاید اگر اجبار الکترونیک آرتز به آنلاین شدن همه‌ی بازی‌ها نبود، با اثری به مراتب بهتر مواجه می‌شدیم.

نوشتار مرتبط:  گرن توریسمو 7 نامه‌ی عاشقانه‌ای به ماشین‌بازها 

کاور گرن توریسمو 7

4. Gran Turismo 7

مجموعه بازی‌های فورزا و نید فور اسپید با معرفی نسخه‌های جدید توجهات زیادی را به خود جلب می‌کنند. اما شکی در آن نیست که گرن توریسمو رنگ و بوی دیگری دارد. بی‌خود نیست که این مجموعه پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین مجموعه بازی پلی استیشن و جزو برترین‌های هنرصنعت است. حتی با وجود این‌که گرن توریسمو اسپورت خیلی بد ظاهر شده بود و طرفداران را رنجانده بود، اما نمایش‌های بی‌نظیر و فوق العاده‌ی نسخه‌ی هفتم نوید بازگشتی شکوهمند را می‌دادند. بازگشتی که متأسفانه قربانی سیاست‌های اشتباه سازندگان و سونی شد.

در ابتدا همه چیز به نظر عالی می‌رسید و نمایش‌های بازی یکی پس از دیگری شگفت‌انگیز ظاهر می‌شدند. نمرات بازی نیز از راه رسیدند و مشخصاً بازی مورد توجه منتقدان قرار گرفت. اما تنها چند روز فرصت نیاز بود تا خریداران و طرفداران بازی متوجه کمبودهای آن شوند. نخست این‌که بخش کمپین یا همان Career Mode به شدت کوتاه بود. وقتی این بازی تمام می‌شد و به سراغ سایر بخش‌ها می‌رفتید، متوجه خریدهای درون برنامه‌ای گران و غیرمنصفانه‌ی بازی می‌شدید. طرفداران ناچار بودند برای باز کردن و خرید ماشین‌های جدید در Gran Turismo 7 یک مسیر و مسابقه را بارها و بارها طی کنند.

قطعی سرورهای گرن توریسمو 7

اما از همه بدتر این‌که سازندگان با عرضه‌ی به‌روزرسانی کسب امتیاز را محدود کردند و در نتیجه تجربه‌ی بازی به شدت عذاب‌آور شد. به همه‌ی این‌ها قطعی چند روزه‌ی سرورهای بازی را هم اضافه کنید. سازندگان به مانند گرن توریسمو اسپورت اتصال دائمی به اینترنت را در گرن توریسمو 7 نیز پیاده‌سازی کرده‌اند. با قطع شدن سرورها عملاً بازی غیر قابل تجربه شده بود. حتی برای ذخیره (save) کردن بازی نیز اینترنت نیاز است.

سرانجام سازندگان به دلیل فشارهای گسترده‌ی طرفداران و اعتراضات فراوان خریداران، قول بهبود تجربه‌ی بازی را دادند. ولی تا کنون اقدام جدی و قابل لمسی در این زمینه صورت نگرفته است. فقط اینکه تعدادی ماشین به بازی اضافه شده است. قیمت‌ها هم اندکی متعادل شده‌اند. اما وضعیت کلی بازی کماکان نامناسب است. امیدی هم به بهبود اوضاع نیست.

نوشتار مرتبط:  بررسی بازی کالاف دیوتی مدرن وارفر 

5 بازی سابقاً مورد انتظار که پس از عرضه به شدت منفور شدند بازی Call of Duty: Modern Warfare کالاف دیوتی مدرن وارفر

3. Call of Duty: Modern Warfare

بازی کالاف دیوتی مدرن وارفر در زمان خود خیلی مورد انتظار بود. اکتیویژن در سال‌های پیشین روی بخش آنلاین متمرکز شده بود. بازی قبل‌تر بلک آپس 4 بود که یک بازی تماماً آنلاین به شمار می‌رفت. این موضوع بی سابقه بود. چرا که مجموعه‌ی کالاف دیوتی به کمپین‌های هیجان‌انگیز و بخش داستانی جذاب خود معروف بود. سازندگان برای جبران این موضوع تصمیم گرفتند که به سراغ بازآفرینی یا ریبوت مجموعه‌ی پرطرفدار و به شدت محبوب کالاف دیوتی بازان یعنی مدرن وارفر بروند. آن‌ها تغییراتی به داستان و فضاسازی دادند و شخصیت کاپیتان پرایس را در جوانی به تصویر کشیدند.

تبلیغات و نمایش‌های بازی کالاف دیوتی مدرن وارفر خیلی امیدوار کننده بودند. انتظار می‌رفت به مانند گذشته شاهد یک داستان و کمپین قابل توجه باشیم. اما متأسفانه بازی خیلی نا امید کننده ظاهر شد. بخش داستانی و کمپین Modern Warfare خنده‌دار و مضحک بود. این موضوع به هیچ وجه با سایر بخش‌ها که ادعای واقعگرایانه‌ بودن داشتند همخوانی نداشت.

در واقع تنها نکته‌ی مثبت بازی گرافیک مدهوش کننده‌ی آن بود. کالاف دیوتی مدرن وارفر سخت‌افزار کنسول نسل هشتمی شما را ذوب می‌کرد. گان‌پلی بازی نیز خیلی جذاب کار شده بود. حالت سنگین‌تر و واقعگرایانه‌‌تری به خود گرفته بود. این موضوع البته به مذاق بخش بزرگی از طرفداران کالاف دیوتی خوش نیامد. چرا که آن‌ها همان گان‌پلی همیشگی را می‌خواستند. در نهایت ضعف در بخش چندنفره هم مزید بر علت شد تا طرفداران حس بدی نسبت به بازی پیدا کنند. حال باید دید نسخه‌ی دوم این بازی تحت عنوان کالاف دیوتی مدرن وارفر 2 چه عملکردی را از خود بر جای خواهد گذاشت.

نوشتار مرتبط:  بررسی بازی Cyberpunk 2077 

5 بازی سابقاً مورد انتظار که پس از عرضه به شدت منفور شدند Cyberpunk 2077 سایبرپانک 2077 شخصیت زن در شهر نئونی ساختمان منفجر شده

2. Cyberpunk 2077

بازی سایبرپانک 2077 برای مدت زیادی در دست توسعه قرار داشت. این بازی مدت‌ها پیش از عرضه‌ی شاهکار ویچر 3 در دست ساخت بود و مراحل پیش تولید را پشت سر می‌گذاشت. سرانجام پس از 8 سال توسعه نهایتاََ سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه‌ی بازی بودیم. عرضه‌‌ای که همه‌ی هنرصنعت را در شوک فرو برد.

بازی Cyberpunk 2077 با نمایش‌ها و تبلیغات گسترده‌ی خود هوش از سر گیمرها پرانده بود. از طرفی استودیوی سی دی پراجکت رد با عرضه‌ی موفقیت آمیز ویچر 3 انتظارات را به شدت بالا برده بود. خیلی‌ها انتظار داشتند سایبرپانک 2077 یک شاهکار بی نقص باشد. برخی فکر می‌کردند که این بازی سکوی پرتابی خواهد شد برای این استودیوی لهستانی و آن‌ها را هم تراز با بزرگانی همچون راکستار قرار خواهد داد. اما زهی خیال باطل!

بازی سایبرپانک 2077 با انبوه مشکلات فنی عرضه شد. این بازی هنگام انتشار حتی روی سیستم‌های قدرتمند کامپیوتری هم لنگ می‌زد و این موضوع به وضوح کم کاری تیم فنی را نشان می‌داد. متأسفانه خیلی زود تمام رویاهای طرفداران نقش بر آب شد و با سیلی سخت حقیقت مواجه شدند. بازی سایبرپانک نه تنها به مانند نمایش‌های شگفت‌انگیز خود نبود، بلکه تا ماه‌ها عملاً غیر قابل بازی بود. از همه‌ی این‌ها گذشته شما مسائل فنی را هم که کنار می‌گذاشتید، ایرادات ساختاری بازی قابل چشم پوشی نبودند. گیم پلی بازی نقصان‌های فراوانی داشت. طراحی مرحله و سایر اجزا نیز راضی کننده نبودند. همه‌ی این‌ها دست به دست هم دادند تا با یکی از نا امید کننده‌ترین بازی‌های تاریخ طرف باشیم.

نوشتار مرتبط:  بررسی بازی The Last of Us Part 2 

الی در لست اف اس 2 خانه ی مزرعه ای The Last of Us Part 2

1. The Last of Us Part 2

دنباله‌ی یکی از بهترین بازی‌های داستان‌محور تاریخ، بدون شک با اختلاف منفورترین بازی تاریخ است. لست اف اس 2 با همان نمایش اولیه‌ی خود توانست میلیون‌ها طرفدار و کاربر پلی استیشن را شیفته‌ی خود کند. کیفیت بصری و نمایش بازی در آن زمان باورنکردنی بود. سازندگان قول یک تجربه‌ی ناب را داده بودند.

البته نمایش سال ۲۰۱۸ بازی نشانه‌های ضعف و سقوط را در خود داشت. به نظر کارگردان بازی خیلی روی مسائل شخصی خود متمرکز بود و قصد داشت تجربه‌ای کاملاََ شخصی را ارائه دهد. این موضوع به مذاق همه‌ی دست اندرکاران ناتی داگ خوش نیامد. ما پیش از عرضه‌ی بازی The Last of Us Part 2 شاهد جدایی نفرات کلیدی از استودیو بودیم. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌شود به بروس استرلی کارگردان اصلی بازی لست اف اس اشاره کرد. جدایی این نفرات شاخص که مهم‌ترین نقش را در موفقیت بازی نخست داشتند نگرانی‌ها را بیش‌تر کرد.

با این حال طرفداران همچنان به موفقیت بازی لست اف اس 2 (آخرین بازمانده از ما 2) امید داشتند. سازندگان نیز با تبلیغات و نمایش‌های دروغین امید طرفداران را زنده نگه داشته بودند. اما حساب فاش شدن داستان را نمی‌کردند. داستان بازی اندکی پیش از عرضه توسط یکی از کارمندان ناراضی ناتی داگ در سطح اینترنت پخش شد. این رسوایی بزرگ علاوه بر این‌که نشان دهنده‌ی وضعیت بغرنج استودیو بود، طرفداران را نیز با داستان سطحی و مغرضانه‌ی لست اف اس 2 آشنا کرد. اثر آن نمایش‌ها و تریلرهای دروغین به یکباره از بین رفت.

5 بازی سابقاً مورد انتظار که پس از عرضه به شدت منفور شدند الی لست اف اس

واکنش طرفداران بازی به داستان مطابق انتظار به شدت منفی بود. تنها درصد بسیار اندکی توانسته بودند با داستان ارتباط برقرار کنند. اما بخش عمده‌ی طرفداران به شدت به داستان سطحی و پر از ایراد بازی معترض شدند. با این حال در این بین از همه بدتر واکنش کارگردان لست اف اس 2 به طرفداران ناراضی بود. نیل دراکمن، کارگردان تازه‌کار و غیرحرفه‌ای بازی به صورت مستقیم به طرفداران پلی استیشن توهین کرد. این شخص که سابقه‌ی چندانی در هنرصنعت بازیسازی ندارد، طرفدارانی که به داستان بازی خرده گرفته بودند را عقده‌ای و مریض خطاب کرد! چنین واکنش غيراخلاقی و کودکانه‌ای را حتی اساتید بزرگ هنرصنعت که دهه‌ها تجربه دارند نیز انجام نمی‌دهند، ببینید یک شخص چه‌قدر باید خودش را دست بالا بگیرد که در مقابل مخاطب قد علم کند و به او توهین کند! وقتی شخصی که ظرفیت لازم را ندارد ترفیع می‌گیرد، نتیجه همین می‌شود.

سونی برای این‌که بازی را از شکست تجاری صد در صدی نجات دهد و آبروی خود را بیش از این خدشه‌دار نکند، به سرعت دستور داد که کارگردان بی ادب لست اف اس از طرفداران عذرخواهی کند. نیل دراکمن خیلی زود با صورتی زرد رنگ و صدایی لرزان جلوی دوربین ظاهر شد و از طرفداران عذرخواهی کرد. اما دیگر دیر شده بود.

ابی لست اف اس 2 خیره به نور آفتاب در حال لبخند زدن

فروش به شدت افتضاح و نگران کننده‌ی The Last of Us Part 2 سونی را مجبور کرد که تنها چند روز پس از عرضه تخفيف‌های سنگینی را روی بازی لحاظ کند. چنین چیزی اصلاََ سابقه نداشت! با این وجود طرفدارانی که از داستان بازی بی اطلاع بودند در هفته‌ی نخست بازی را تهیه کردند و تنها آمار رسمی از فروش بازی نیز متعلق به همین بازه است. در واقع سونی از این موقعیت استفاده‌ی تبلیغاتی کرد. غافل از اینکه درصد عمده‌ی خریداران بازی را بلافاصله مرجوع کردند. آن‌هایی که نسخه‌ی دیجیتالی را خریده بودند نیز برای ریفاند درخواست دادند ولی سونی موافقت نکرد. مستندات تمام این موارد در سطح اینترنت و منابع آمارگیر معتبر موجود است.

فروش این بازی به قدری نا امید کننده بود که سونی از ارائه‌ی آمار جدید و به‌روزرسانی آن شرم می‌کند. The Last of Us Part 2 یک شکست تمام عیار برای سونی و پلی استیشن در نسل هشتم بود. شکستی که اگر به خاطر درخشش Ghost of Tsushima نبود برای مدت‌ها کام طرفداران را تلخ می‌کرد و روی فروش PS5 (پلی استیشن 5) نیز تأثیر منفی می‌گذاشت.

جالب است بدانید که علت تأخیر دقیقه نودی گوست اف سوشیما هوشمندی و آینده نگری سونی بود. مدیران پلی استیشن احتمال شکست لست اف اس پارت 2 را می‌دادند و اگر ماجرای لو رفتن داستان پیش نمی‌آمد، احتمالاً شاهد تأخیر مجدد بازی می‌بودیم. ولی شرایط به طرز مشکوکی پیش رفت و شاهد اتفاقات مذکور بودیم. حال با در نظر گرفتن و جمع‌بندی همه‌ی این موارد و بررسی واکنش طرفداران با جرأت می‌توان گفت که The Last of Us Part 2 منفورترین بازی تاریخ است.

ابی عصبانی لست اف اس 2

نظر شما در این خصوص چیست همراهان؟ فهرست 5 بازی سابقاً مورد انتظار که پس از عرضه به شدت منفور شدند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ موافق این فهرست هستید؟ جای کدام بازی در این بین خالی است؟ لطفاً دیدگاه‌های خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها