بررسی بازی Call of Duty Modern Warfare | اورزیکستان، سرزمین عجایب!

نقد و بررسی بازی Call of Duty Modern Warfare | اورزیکستان، سرزمین عجایب!

مقدمه چینی برای عناوین سالانه کار بیهوده‌ای است، چرا که اغلب مخاطبان از حداقل اطلاعات لازم در خصوص این عناوین برخوردار هستند. در نتیجه یک راست به سراغ اصل ماجرا می‌رویم. در ادامه با ساویس‌گیم همراه باشید تا به بررسی بازی Call of Duty Modern Warfare بپردازیم.

اکتیویژن که سری محبوب Call of Duty را در خطر می‌دید برای سال 2019 تصمیم گرفت تا مجموعه را به ریشه‌ها بازگرداند. آن‌ها نام Modern Warfare را روی این بازی گذاشتند تا هم يادآور سه‌گانه‌ی پرطرفدار باشد و هم به نوعی آن را بازآفرینی کنند. پس از چند سال عرضه‌ی بخش Campaign ضعیف قرار بود در این شماره شاهد درخشش مجدد فرانچایز باشیم، ولی افسوس.

نقد و بررسی بازی Call of Duty Modern Warfare | اورزیکستان، سرزمین عجایب!

(مرحله‌ی معروف No Russian که معرف حضور هست؟)

سری Call of Duty از دیرباز به در بر داشتن شعارهای سیاسی و تبلیغاتی معروف بود. از شماره‌های نخست که روایت ایالات متحده از جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشیدند تا شماره‌های متأخر که از خجالت روسیه و چین درآمده بودند.

البته خیلی نمی‌شود به این موضوع خرده‌ای گرفت تا زمانی که کار به شکل حرفه‌ای انجام شده باشد و سازندگان قصد توهین به شعور مخاطب را نداشته باشند. اتفاقی که در Call of Duty Modern Warfare به وضوح انجام گرفت.

نقد و بررسی بازی Call of Duty Modern Warfare | اورزیکستان، سرزمین عجایب!

بازی شروع کوبنده‌ای دارد و گرافیک بصری نزدیک است هوش از سرتان بپراند. هنگام اجرای بازی باید مراقب بود که کنسول ذوب نشود و یا از بالا رفتن دور پروانه‌ی دستگاه به پرواز در نیاید! ولی ای کاش این حرف را می‌شد در خصوص داستان هم زد و حداقل کیفیت را برخوردار می‌بود.

حقیقتاً به یاد ندارم عنوانی تا به این اندازه داستان مضحک و تخیلی را به تصویر کشیده باشد. سطح پائین قصه در این اثر بدون شک شما را روده بر خواهد کرد!

مثل همیشه فرشتگان آمریکایی در حال نجات جهان از دیوهای روسی هستند. که البته تا بدین جا کاملاً عادی است. ولی زمانی که مضخرفات SJW و نژادپرستانه وارد داستان می‌شود اوضاع تیره و تار می‌گردد.

ارتش آمریکا، متشکل از رنگین پوستان و تحت هدایت بانوان! در این بازی متوجه می‌شویم که زنان در رده‌های بالای نظامی حضور دارند و فرد ارشد هم از قضا خانمی سیاه پوست است. آخر توهین به شعور مخاطب تا کی؟ آیا Battlefield V درس عبرت نشد؟

sjw Call of Duty Modern Warfare

واقعاً نمی‌دانم تا کی باید این مضخرفات SJW را تحمل کنیم. در ادامه داستان هم ما به سرزمینی ماورائی به نام اورزیکستان پای می‌گذاریم. جایی که آدمکش‌های خوب (مورد قبول ایالات متحده) و آدمکش‌های بد (روس‌های شیطان صفت!) در حال پیکار با یکدیگر هستند. از قضا فرمانده‌ی آدم‌کش‌های خوب هم یک زن است. و آدم بد داستان چه کسی است!؟ یک مرد دیو صفت کریه المنظر! خجالت‌آور است. حقیقتاً این حجم از عقده پراکنی شرم‌آور است. عملاً بازی‌های ویدئویی دستاویزی برای کارهای تبلیغاتی و تحمیل عقاید شده‌اند.

از یک طرف هر روز شعارهای آبکی مبارزه با نژادپرستی گوشمان را کر کرده است و از طرفی دیگر شاهد نوع جدید نژادپرستی هستیم. پروپاگاندای منزجر کننده تا کی؟ داستان Call of Duty Modern Warfare رسماً وقایع چند سال اخیر خاورمیانه را به صورت وارونه به خورد مخاطب می‌دهد و به ملت‌های گوناگون توهین می‌کند. سری به انجمن‌ها و وب‌سایت‌های رده‌بندی بزنید و نگاهی به حرف دل بازی‌بازان بیاندازید.

نقد و بررسی بازی Call of Duty Modern Warfare | اورزیکستان، سرزمین عجایب!

ما در شماره‌های گذشته هم شاهد رفتارهای شعاری و تبلیغاتی بودیم ولی در Call of Duty Modern Warfare رسماً به بیش از نیم میلیارد انسان روس تبار توهین می‌شود! این اگر نفرت پراکنی و نژادپرستی نیست پس چیست؟ آرمان بازی‌های ویدئویی این بود؟ توهین به ملت‌ها و قومیت‌ها برای سر پوش گذاشتن روی شکست‌های مفتضحانه؟

داستان در بازی‌های ویدئویی به بخش مهمی تبدیل شده است. اصلاً نمی‌شود این بخش را نادیده گرفت و فقط به سایر نکات توجه کرد. وقتی مجموعه‌ای ادعای داستان‌محور بودن دارد و در کمپین تبلیغاتی شعار ارائه‌ی یک داستان جذاب را می‌دهد انتظارات بالا می‌رود. صرف این‌که از شخصیت‌های نام آشنا چون کاپیتان پرایس استفاده شود که نمی‌شود بازگشت به ریشه‌ها! باید یک حداقل استاندارد و حداقل احترامی برای شعور مخاطب لحاظ شود.

شخصیت های بازی کالاف دیوتی مدرن وارفر

در کل روی داستان Call of Duty Modern Warfare حساب نکنید. اگر به داستان‌های کمدی و هجو علاقه دارید احتمالاً حسابی کیف خواهید کرد. برای این‌که داستان بازی را در اینجا افشا نکنم توضیحات بیش‌تر را در قالب یک مقاله‌ی متفاوت ارائه خواهم داد.

بازی Call of Duty Modern Warfare در بحث گیم پلی نقطه عطفی در سری محسوب می‌شود. از همان دقایق نخست گان‌پلی محشر بازی شما را جذب خواهد کرد. به راستی در بعد واقعگرایی این نسخه خیلی خوب عمل کرده است.

به مانند شماره‌های پیشین در این بازی هم شاهد مراحل جذابی هستیم که تنوع بالایی دارند. از هدایت هلی‌کوپتر جنگی گرفته تا مبارزات تاکتیکی که کوچک‌ترین غفلتی موجب مرگتان خواهد شد.

گرافیک خیره کننده ی کالاف دیوتی مدرن وارفر اسلحه در تونل

در خصوص گرافیک بازی هم همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم در یک کلمه شاهکار است. کیفیت بصری بازی واقعاً جای صحبتی را باقی نمی‌گذارد و سازندگان در این خصوص تلاش ارزنده‌ای انجام داده‌اند. تلفیق این گرافیک حیرت‌انگیز با آن گان‌پلی لذت‌بخش معجون دلچسبی را پدید آورده است.

بازی Call of Duty Modern Warfare سوای بخش داستانی علمی‌تخیلی و بخش چندنفره یک بخش جدید نیز اضافه کرده است به نام Special Ops. این بخش co-op که تا 4 نفر گنجایش دارد یک خرده داستانی هم دارد که پس از پایان کمپین کمدی بازی آغاز می‌شود و در حقیقت شما باید یک‌سری اهداف را در همان نقشه‌های اصلی پی‌گیری کنید. البته که اکتیویژن کلی نقشه و سلاح جدید هم در به‌روزرسانی‌ها اضافه کرده است.

نقد و بررسی بازی Call of Duty Modern Warfare | اورزیکستان، سرزمین عجایب!

در خصوص بخش چندنفره‌ی بازی Call of Duty Modern Warfare در ابتدا اعتراضات زیادی پدیدار شد و خیلی‌ها از کمبود محتوا در این بخش سخن می‌گفتند که البته اکتیویژن همه‌ی کاستی‌ها را برطرف کرد. فقط نکته‌ای که باقی ماند گان‌پلی بازی بود که طرفداران از کند شدن روند بازی ناراضی بودند. اما این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است به شخصه مشکلی با آن نداشتم و تنوع خوبی بود.

در کل در زمینه‌ی بخش چندنفره Call of Duty Modern Warfare مثل همیشه می‌درخشد و به جز بخش‌های همیشگی در این نسخه شاهد حالت‌های جدیدی هم بودیم که بر جذابیت کار افزوده بودند و تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهند.

سخن پایانی در خصوص Call of Duty Modern Warfare این است که بخش Campaign فوق‌العاده ناامیدکننده است. سازندگان برخلاف صحبت‌های پیشین خود موفق به ارائه‌ی یک داستان در خور نشدند و صرفاً یک داستان آبکی با شخصیت‌هایی نچسب را تحویل مخاطب دادند. با این حال گرافیک بازی و گان‌پلی آن فوق‌العاده دلچسب است و بخش چندنفره هم کم و کاستی ندارد.

امتیاز ساویس‌گیم: 7 از 10

نوشتار مرتبط:  سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Call of Duty Vanguard 

نقد و بررسی بازی Call of Duty Modern Warfare | اورزیکستان، سرزمین عجایب!

FINAL VERDICT

The bottom line about Call of Duty Modern Warfare is that the Campaign section is extremely disappointing. Contrary to their previous statements, the creators failed to present a fitting story and only delivered a bad story with awful characters. However, the game’s graphics and gameplay are extremely attractive, and the multiplayer part is not lacking

SavisGame Score: 7 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها