معرفی بزرگان: تاد هاوارد

معرفی بزرگان: تاد هاوارد todd howard

تاد هاوارد (Todd Howard) یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین بازی‌سازان هنرصنعت به شمار می‌رود. او برنده‌ی ۳ جایزه‌ی پیاپی بهترین بازی سال برای آثار Oblivion، بازی Fallout 3 و Skyrim می‌باشد و از این حیث رکورددار است. تاد هاوارد طی سال‌ها فعالیت به عنوان کارگردان، طراح و تهیه کننده در بتزدا گیم استودیو (Bethesda Game Studios) توانسته افتخارات زیادی کسب کند. او در سال ۲۰۱۲ به عنوان بهترین کارگردان بازی از سوی آکادمی علوم و هنرهای تعاملی انتخاب شد.

تاد هاوارد زاده‌ی مکونگی واقع در پنسیلوانیا است. او پیش از این‌که به معروفیت و جایگاه فعلی خود دست یابد، دارای ۲ مدرک کارشناسی در رشته‌های مهندسی و اقتصاد از کالج ویلیام و مری واقع در ویلیامزبورگ ویرجینیا است. از جمله نخستین بازی‌هایی که تاد هاوارد بخشی از تیم توسعه دهنده‌ی آن‌ها در بتزدا بوده است، می‌شود به The Terminator: Future Shock و SkyNET اشاره کرد.

تاد هاوارد در فهرست برترین بازی‌سازان تمام دوران رسانه‌ی IGN قرار گرفته است و مجله‌ی گیم پرو او را به عنوان یکی از ۲۰ بازی‌ساز تأثیرگذار در طی ۲ دهه‌ی گذشته معرفی کرده است.

حال که به صورت کوتاه به معرفی این بازی‌ساز سرشناس پرداختیم، اجازه دهید به تفصیل زندگی‌نامه و کارنامه‌ی شغلی تاد هاوارد را بررسی کنیم. ابتدا با یک معرفی سریع و تیتر وار آغاز می‌کنیم:

  • نام کامل: تاد اندرو هاوارد (Todd Andrew Howard)
  • سابقه‌ی کاری: طراح بازی، تهیه‌کننده‌ی بازی، کارگردان بازی، مجری و ارائه دهنده در مراسم بازی
  • ملیت: آمریکایی
  • زادگاه: مکونگی، پنسیلوانیا
  • تاریخ تولد: ۶ اکتبر ۱۹۷۰

نوشتار مرتبط:  30 بازی جهان‌باز برتر که باید تجربه کنید 

بیوگرافی تاد هاوارد

تاد هاوارد کیست؟

هاوارد طراح، تهیه کننده و کارگردان بازی در شرکت بتزدا سافتورکس است. او کار خود در بتزدا را به عنوان تهیه کننده در سال ۱۹۹۴ آغاز کرد. در ادامه او به عنوان طراح و مدیر پروژه ترفیع درجه یافت و حال به عنوان تهیه کننده‌ی اجرایی و کارگردان در استودیوی بازی‌سازی بتزدا (Bethesda Gaming Studio) مشغول به کار است. موفق‌ترین آثار تاد هاوارد مجموعه‌ی کتیبه‌ی بزرگان یا الدر اسکرولز (The Elder Scrolls) و مجموعه‌ی فالوت (فال‌اوت، Fallout) به شمار می‌روند.

نخستین بازی که تاد هاوارد نقش کلیدی در ساخت آن داشت و آینده‌ی بتزدا را تغییر داد، The Elder Scrolls: Morrowind است. پس از Morrowind، آن‌ها بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion را در سال ۲۰۰۶ عرضه کردند و در ادامه نیز بازی تحسين‌شده‌ی The Elder Scrolls V: Skyrim را در سال ۲۰۱۱ داشتیم. تاد هاوارد علاوه بر کارگردانی بازی‌های نامبرده، وظيفه‌ی تهیه‌کنندگی و کارگردانی Fallout 3، بازی Fallout 4 و Fallout 76 را نیز بر عهده داشته است. او نخستین بازی‌سازی است که توانسته ۳ بار پیاپی برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازی سال شود. این جایزه به ترتیب به بازی‌های Oblivion، بازی Fallout 3 و Skyrim تعلق گرفته و تاد هاوارد را صاحب یک رکورد استثنایی کرده است.

نوشتار مرتبط:  13 دنباله‌ی مورد انتظار در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی 

کارگردان The Elder Scrolls: Morrowind

کودکی و نوجوانی تاد هاوارد

تاد اندرو هاوارد زاده‌ی ۶ اکتبر ۱۹۷۰ در مکونگی، پنسیلوانیا است. او کودکی خود را با انجام بازی‌های ویدیویی در کنار برادر بزرگ‌تر گذراند و از همان زمان شیفته‌ی هنر هشتم شده بود. او رویای این را داشت که روزی در بتزدا مشغول به کار شود و بازی‌های خود را بسازد.

پس از این‌که در سال ۱۹۸۹ مقطع دبیرستان را در پنسیلوانیا به اتمام رساند، به ویرجینیا رفت تا در کالج ویلیام و مری واقع در ویلیامزبورگ ویرجینیا مدرک کارشناسی اقتصاد با تخصص تجارت را بگیرد. او علاقه‌ای به این رشته نداشت و می‌خواست هر چه زودتر به ساخت بازی‌هایی همچون Wizardry و Ultima III: Exodus بپردازد. منتهی برای استخدام نیازمند یک مدرک دانشگاهی بود و به همین منظور او فارغ‌التحصیلی در رشته‌ی اقتصاد را به عنوان آسان‌ترین و سریع‌ترین راه  انتخاب کرد.

نوشتار مرتبط:  مقایسه‌ی استودیوهای داخلی پلی استیشن با ایکس باکس 

جوانی تاد هاوارد

آغاز فعالیت

هاوارد از کودکی رویای کار در شرکت بازی‌سازی بتزدا سافتورکس را داشت. او در راه کالج هر روز از کنار دفتر شرکت می‌گذشت. یک روز تصمیم گرفت تا سری به آن‌جا بزند و درخواست استخدام بدهد. اما متأسفانه درخواست وی رد شد و به او گفتند برای استخدام نیاز به مدرک دانشگاهی دارد. تاد هاوارد پس از فارغ‌التحصیلی باری دیگر به دفتر شرکت مراجعه کرد، ولی باز هم مدیران بتزدا دست رد به سینه‌ی وی زدند. چرا که در آن مقطع محدودیت جذب داشتند و همه‌ی جایگاه‌های شغلی اشغال شده بود.

سرانجام تاد تصمیم گرفت در یک شرکت کوچک مشغول شود. کار در یک شرکت کوچک موقعیت شغلی جالبی به شمار نمی‌رفت ولی به او امکان شرکت در مراسم و همایش‌های بازی‌های ویدیویی را می‌داد. او از این فرصت استفاده می‌کرد و در خلال مراسم با مدیران بتزدا صحبت می‌کرد و به آن‌ها پیشنهاد همکاری می‌داد.

نوشتار مرتبط:  بهترین بازی‌های پیشنهادی برای تجربه در سال 1401 

تاد هاوارد در مراسم Bethesda Softworks

Bethesda Softworks

بالأخره بتزدا تاد هاوارد را استخدام کرد و او در سال ۱۹۹۴ به آرزوی خود رسید. نخستین همکاری جدی تاد با بتزدا اما سال ۱۹۹۵ بود. او در آن سال یکی از طراحان و تهیه‌کنندگان بازی The Terminator: Future Shock بود. او در خلال پروژه‌ی Future Shock توانست نخستین شوتر سه‌بعدی با قابلیت کنترل دوربین به وسیله‌ی موس را خلق کند.

در ادامه تاد به عنوان یکی از طراحان SkyNET و The Elder Scrolls II: Daggerfall انتخاب شد. نخستین فعالیت وی به عنوان مدیر پروژه اما به The Elder Scrolls Adventure: Redguard در سال ۱۹۹۸ برمی‌گردد. در ادامه جایگاه هاوارد ارتقاء یافت و رهبری پروژه‌ی The Elder Scrolls III: Morrowind به وی سپرده شد. این بازی در سال ۲۰۰۲ عرضه شد و به موفقیت شگرفی دست یافت. از این بازی به عنوان نقطه عطفی در تاریخ بتزدا یاد می‌شود.

تاد هاوارد در خصوص ساخت این بازی می‌گوید: «ما بازی‌های بدی ساخته بودیم، اشتباهات زیادی داشتیم تا جایی که تیم توسعه دهنده به تنها ۶ نفر تقلیل یافته بود. اینجا بود که تصمیم گرفتیم ترس را کنار بگذاریم. ما در شرف ورشکستگی بودیم و وقتی امکان ساخت Morrowind پیش آمد به خودمان گفتیم بدتر از این که نمی‌شود؟، ما خطرات زیادی را به جان خریدیم و اگر آن خطرها جواب نمی‌داد، بعید می‌دانم که اکنون در این جایگاه می‌بودیم. Morrowind فراتر از تصورات ما ظاهر شد، حتی فکر این موفقیت را هم نمی‌کردیم.»

Todd Howard در حال سخنرانی

تاد هاوارد در ادامه روی ریل موفقیت قرار گرفت و شاهکارها یکی پس از دیگری از راه رسیدند. بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion در سال ۲۰۰۶ انقلابی در زمینه‌ی بازی‌های جهان‌باز و هوش مصنوعی پدید آورد. هوش مصنوعی پیشرفته‌ی بازی منجر به اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی در محیط بازی می‌شد تا جایی که حتی خود سازندگان را نیز به شگفتی وا می‌داشت. در ادامه ما شاهد Fallout 3 بودیم که در زمینه‌ی داستان و روایت فوق‌العاده مورد توجه قرار گرفت.

اما یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های تاریخ در نوامبر ۲۰۱۱ راهی بازار شد. The Elder Scrolls V: Skyrim پس از گذشت بیش از یک دهه، هنوز هم به عنوان منبع الهام و الگویی برای بازی‌های نقش‌آفرینی قرار می‌گیرد و بزرگی بازی‌ها را با اسکایریم می‌سنجند. تاد هاوارد با خلق این بازی می‌خواست به بازی‌بازان قابلیت تجربه‌ی یک زندگی مجازی را بدهد که در آن قادر به انجام هر کاری هستند. بازی اسکایریم این هدف را تحقق بخشید و فراتر از آن رفت.

بازی‌های این کارگردان خوش فکر و جهان‌ساز یکی پس از دیگری با اقبال گسترده‌ی بازار و منتقدان مواجه شده‌اند. توانایی خلق جهان و دنیاسازی هاوارد به صورت ویژه مورد توجه عاشقان هنر هشتم واقع شده است.

نوشتار مرتبط:  Avowed, Fable, The Elder Scrolls 6 و آینده‌ی انحصاری‌های Xbox Series X 

Indiana Jones بازی ایندیانا جونز

پروژه‌های آینده‌ی تاد هاوارد

کارگردان شاخص مجموعه‌های الدر اسکرولز و فالوت مثل همیشه برنامه‌ی شلوغی دارد. تاد هاوارد به عنوان تهیه‌کننده‌ی اجرایی بازی Indiana Jones انتخاب شده است. این بازی در استودیوی مشین گیمز (Machine Games) با همکاری لوکاس فیلم گیمز در حال توسعه‌ی است. منتهی از آن‌جایی که تاد تجربه‌ی ویژه‌ای در هنرصنعت دارد و از سال‌ها پیش در خصوص این پروژه برنامه‌ریزی کرده بود، جایگاه مهم تهیه‌کننده‌ی اجرایی به وی اعطا شده است تا کیفیت نهایی بازی تا حدودی تضمین شود.

همچنین استودیوی بتزدا گیم روی ارتقاء موتور بازی‌سازی در حال کار است؛ و به نقل از تاد هاوارد این ارتقاء موتور حتی از جهش Morrowind به Oblivion نیز فراتر خواهد بود. روند توسعه‌ی این موتور بازی‌سازی خیلی طولانی شده است. اما پس از تکمیل و نهایی شدن روند بازی‌سازی استودیو به حالت قبل بازمی‌گردد. از این موتور در پروژه‌های آتی همچون Starfield، بازی Elder Scrolls VI و Fallout 5 استفاده خواهد شد و تاد هاوارد امیدوار است مورد توجه بازی‌بازان قرار گیرد.

نوشتار مرتبط:  آیا پلی استیشن واقعاً ایکس باکس را در جنگ کنسول‌ها شکست می‌دهد؟ 

طرح هنری Starfield محیط بازی استارفیلد سفینه ی فضایی در سیاره ی بیگانه

Starfield

هاوارد به عنوان کارگردان بازی علمی-تخیلی و نقش‌آفرینی استارفیلد مشغول به کار است. این بازی داستان ۳۰۰ سال آینده را تعریف می‌کند. شخصیت اصلی بازی عضو گروه کاوشگران فضاست که تحت عنوان Constellation شناخته می‌شوند.

بازی استارفیلد نخست سال ۲۰۱۸ در مراسم E3 همان سال معرفی شد. پس از تصاحب زنیمکس توسط مایکروسافت این بازی به عنوان انحصاری کامپیوتر، ایکس باکس سری ایکس و ایکس‌ باکس سری اس برنامه‌ریزی شد. همچنین از روز نخست عرضه روی گیم پس قرار خواهد گرفت. این بازی نخستین آی‌پی جدید بتزدا در طول ۲۵ سال گذشته است و قرار است سال آینده‌ی میلادی روانه‌ی بازار شود. تاد هاوارد این بازی را «اسکایریم در فضا» توصیف می‌کند. او می‌گوید استارفیلد جهان‌باز نیست، بلکه کهکشان‌باز است. با توجه به اطلاعات جدیدی که اخیراً از بازی به اشتراک گذاشته شد، صحبت‌های تاد پر بی‌راه هم نیست. بازی Starfield دارای ۱۰۰ منظومه و ۱۰۰۰ سیاره‌ی قابل گشت و گذار است!

سازندگان برای خلق این عظمت یک سیستم هوش مصنوعی را طراحی کرده‌اند که مشابه بازی No Man’s Sky سیارات و جهان‌های مختلف را با استفاده از مقادیر از پیش تعریف شده خلق می‌کند. با این تفاوت که استارفیلد یک بازی نقش‌آفرینی است ولی آن بازی چنین نیست. Starfield قرار است بیش‌ترین محتوای طراحی شده توسط دست در تاریخ بتزدا را در بر داشته باشد و در بر دارنده‌ی شهرهای بزرگی است که از کل محیط اسکایریم هم فراتر می‌روند. با این حال اتمام بخش داستانی اصلی بازی ۳۰ تا ۴۰ ساعت به طول خواهد انجامید.

نوشتار مرتبط:  حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Fallout 4 به علاوه‌ی آموزش 

D.I.C.E. Award و todd howard

جوایز و افتخارات

تاد هاوارد در طول سال‌ها فعالیت در سطح بالای هنرصنعت بازی‌های ویدیویی توانسته جوایز فراوانی را به دست آورد. او برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارگردانی در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ از مراسم سالانه‌ی D.I.C.E. Award است. وی همچنین در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب جایزه‌ی افتخاری LARA of Honor از انجمن بازی آلمان شده است.

تاد هاوارد توانست در سال ۲۰۱۵ جایزه‌ی یک عمر دستاورد را از شانزدهمین گردهمایی انجمن بازی‌سازان (GDC) دریافت کند. همچنین هاوارد توسط مجله‌ی گیم پرو به عنوان یکی از ۲۰ بازی‌ساز برتر در ۲۰ سال گذشته انتخاب شده است. او در سال ۲۰۱۷ وارد تالار مشاهیر علوم و هنرهای تعاملی شد.

در نهایت این‌که تاد توانست در سال ۲۰۲۰ جایزه‌ی ستاره را از انجمن توسعه دهندگان برایتون دریافت کند.

خب دوستان این هم از بیوگرافی تاد هاوارد، نظر شما در خصوص این هنرمند جریان‌ساز چیست؟ دوست دارید در مقاله‌ی بعدی به سراغ کدام چهره و بازی‌ساز مطرح در هنر هشتم برویم؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها