آیا ایکس باکس سری اس در سال 2023 ارزش خرید دارد؟

آیا ایکس باکس سری اس در سال 2022 ارزش خرید دارد؟

با خرید Xbox Series S ارزان قیمت چه چیزی را از دست می‌دهید؟ با ساویس‌گیم همراه شوید تا با یک بررسی دقیق پاسخ این پرسش که آیا ایکس باکس سری اس در سال 2023 ارزش خرید دارد؟ را به شما بدهیم.

آیا ایکس باکس سری اس ارزش خرید دارد؟ آیا ایکس باکس سری اس xbox series s در سال 2023 ارزش خرید دارد؟ این‌ها سؤالاتی است که افراد زیادی در بخش نظرات و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند.

ما در همان ابتدا و هنگام عرضه تمام کنسول‌ها اعم از پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس را بررسی کردیم و نظر صادقانه و کارشناسی خودمان را با گیمرهای ایرانی به اشتراک گذاشتیم. حرف و نظر کارشناسی ما این بود که سری اس ارزش خرید ندارد و در بلند مدت شما را اذیت خواهد کرد. منتهی برخی از دوستان و گیمرهای عزیز از صحبت‌های صادقانه، دلسوزانه و بدون رودربایستی ما ناراحت شدند و حتی انگ دلال بودن به ما زدند که اصلاً منصفانه نیست.

همان‌طور که می‌بینید سایت ما بخش فروشگاه ندارد و اگر هم داشت ما آدم‌های بی وجدانی نیستیم که برای فروش کالای خودمان به دروغگویی و کتمان حقیقت متوسل شویم. از طرفی با یک نگاه ساده به قیمت‌های بازار خواهید دید که حاشیه سود ایکس باکس سری اس برای فروشندگان خیلی بیش‌تر است، با توجه به اختلاف قیمتی که دارد، اگر دلال بودیم که برعکس باید سری اس را تبلیغ می‌کردیم! به هر حال، همه گیمرها برای ما عزیز هستند، ولو اینکه در حق ما بی انصافی یا قضاوت اشتباه کرده باشند.

نوشتار مرتبط:  ایکس باکس سری اس xbox series s کیفیت جی تی ای 6 gta 6 را محدود می‌کند 

آیا ایکس باکس سری اس در سال 2023 ارزش خرید دارد؟

ایکس باکس سری اس به طور کلی ارزش خرید ندارد. چرا که در بلند مدت جوابگوی نیازهای شما نخواهد بود و هزینه‌های جانبی آن از هزینه مورد نیاز برای خرید ایکس باکس سری ایکس یا پلی استیشن 5 دیجیتال بیش‌تر است. گواه ما علاوه بر بررسی‌های صورت گرفته، نظرات بازیسازان برجسته در خصوص این کنسول است. کافی است نگاهی به نظرات بازیسازان درباره ایکس باکس سری اس بیاندازید.

نوشتار مرتبط:  15 ویژگی فورزا هورایزن 5 Forza Horizon 5 که باید بدانید 

من طرفدار پلی استیشن هستم و می‌خواهم برای تجربه بازی‌های ایکس باکس و گیم پس سری اس بخرم، به نظر شما ارزش خرید دارد؟

اگر هدف شما صرفاً تجربه گیم پس و تعدادی از بازی‌های ایکس باکس است، سری اس کنسول بدی نیست. منتهی مشکل اصلی آن همان بحث فضای ذخیره‌سازی است. شما عملاً 364 گیگابایت فضای قابل استفاده روی این کنسول خواهید داشت. بازی‌های جدید حجم بالایی دارند. به عنوان مثال بازی استار وارز جدای سوروایور Star Wars Jedi Survivor بالای 155 گیگابایت فضا را اشغال می‌کند. البته درست است که بازی‌های سری اس فشرده سازی می‌شوند و معمولاً به دلیل بافت تصویری با رزولوشن پایین حجم کمتری را اشغال می‌کنند، ولی باز هم 300 گیگابایت خیلی کم است.

اگر بخواهید SSD ایکس باکس سری اس را ارتقاء دهید نیز باید تقریباً به اندازه یک کنسول جدید هزینه کنید و قیمت نهایی تفاوت چندانی با سری ایکس نخواهد داشت. برخی از دوستان هم پیشنهاد استفاده از هارد اکسترنال را می‌دهند، منتهی این روش خیلی اذیت کننده و وقت گیر است. هارد اکسترنال توانایی اجرای بازی‌های نسل جدید را ندارد. صرفاً بازی‌های قدیمی ایکس باکس وان را اجرا خواهد کرد و می‌شود به عنوان بکاپ دیتای بازی‌های جدید از آن استفاده کرد.

نوشتار مرتبط:  10 حقیقت جالب توجه در مورد هیلو Halo 

آیا برای تجربه گیم پس و بازی ارزان ارزش دارد سری اس بخرم؟

با توجه به این‌که مایکروسافت پیشنهاد گیم پس یک دلاری را لغو کرد، خیر. پیشنهاد می‌کنم اگر سیستم گیمینگ دارید و می‌خواهید بازی‌ها را در روز عرضه و بدون نیاز به صبر کردن برای کرک تجربه کنید، گیم پس کامپیوتر را تهیه کنید که نصف گیم پس ایکس باکس قیمت دارد و شما می‌توانید از تجربه آنلاین بازی‌ها نیز بهره‌مند شوید.

کاربران پلی استیشن نیز می‌توانند برای تجربه مشابه از پلی استیشن پلاس اکسترا استفاده کنند که دسترسی رایگان به همه بازی‌های پلی استیشن 4 به علاوه چندین بازی جدید را به صورت ماهیانه به گیمرها می‌دهد.

نوشتار مرتبط:  سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی استارفیلد Starfield 

آیا ایکس باکس سری اس کنسول ضعیف و به درد نخوری است؟

ایکس باکس سری اس در مقایسه با سری ایکس و پلی استیشن 5 قطعاََ ضعیف‌تر است، اما در مقیاس خودش کنسول بدی نیست. مسئله اصلی این است که بازیسازان حاضر نیستند بهینه‌سازی خوبی برای سری اس انجام دهند. برای همین است که بازی‌های جدید روی این کنسول دچار افت فریم و رزولوشن 900p و کمتر می‌شوند. در حالی که این کنسول قابلیت اجرای بازی در حالت 1440p و 120 فریم را نیز دارد و ما پیش از این بازی‌های ایکس باکس سری اس با نرخ فریم 120 را فهرست کرده‌ایم.

نوشتار مرتبط:  سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی های فای راش Hi-Fi RUSH 

من بودجه سری ایکس و پلی استیشن 5 را ندارم، تابستان سری اس بخرم؟

اگر محدودیت فضای ذخیره‌سازی و حذف و نصب مداوم بازی‌ها برای شما اذیت کننده نیست و تلویزیون 4K ندارید، ایکس باکس سری اس بخرید. اگر اهمیتی به گرافیک بازی‌ها نمی‌دهید و مثل بعضی از گیمرها نیستید که تک تک پیکسل‌ها را می‌شمارند و با اندکی افت فریم عصبی می‌شوند، ایکس باکس سری اس می‌تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد. همچنين شما می‌توانید محدودیت فضا را با هارد اکسترنال دور بزنید، جابه‌جایی بازی‌های ایکس باکس سری اس روی هارد اکسترنال معمولاً بین 5 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. حدوداً 90 درصد بازی‌های گیم پس را نیز می‌توانید مستقیماََ روی هارد اکسترنال اجرا کنید.

نوشتار مرتبط:  سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی ردفال Redfall 

در حال حاضر ایکس باکس سری ایکس به وفور در بازار پیدا می‌شود، این کنسول 500 دلاری در کشور ما حدوداً 28 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. البته همان‌طور که می‌دانید قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کنند. در آن سو مایکروسافت یک کنسول ارزان قیمت هم روانه‌ی بازار کرده است. ایکس باکس سری اس با قیمت 300 دلاری که در کشور ما حدوداً 15 میلیون تومان به فروش می‌رسد. گاهاً قیمت‌های پایین‌تر هم در بازار دیده شده است.

خب تفاوت قیمتی بسیار است. تقریباً در اکثر مواقع اختلاف قیمت 2 برابری را شاهد هستیم. در این بین سوال پیش می‌آید که اگر شخصی صرفاً به تجربه‌ی بازی‌های سالانه‌ی ورزشی و همه پسند می‌پردازد و برنامه دارد اشتراک گیم پس تهیه کند آیا واقعاً نیاز است که کنسول قدرتمند 28 میلیون تومانی را تهیه کند؟

به نظر ما خیر، نیازی نیست. همان‌طور که پیش از این نیز در مقاله‌ی تحلیلی Xbox Series S عنوان کرده بودیم اگر شما تلویزیون با کیفیت 4K ندارید و گرافیک بازی‌ها برای شما اهمیتی ندارد، می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و سری اس را تهیه بفرمایید. برای این‌که شما را به بهترین شکل ممکن راهنمای کرده باشیم، ما در ادامه به صورت دقیق مشخص می‌کنیم که هر کنسول مناسب چه اشخاصی است. همچنین مشخصات فنی کنسول‌ها را نیز مقایسه خواهیم کرد.

نوشتار مرتبط:  مقایسه پلی استیشن 5 PS5 با ایکس باکس سری ایکس Xbox Series X کدام را بخرم؟ 

راکت لیگ روی xbox series s

با خرید ایکس باکس سری اس Xbox Series S چه چیزی را از دست می‌دهید؟

وقتی شما تقریباً نصف قیمت را برای خرید یک کنسول نسل 9 پرداخت می‌کنید، قطعاً باید قید یک سری چیزها را نیز بزنید. هر چقدر پول بدهید همان‌قدر هم آش می‌خورید.

چیزهایی که از دست می‌دهید:

  • خبری از وضوح تصویر 4K برای بازی‌ها نیست
  • دیسک درایو (درایو نوری) نخواهید داشت
  • فضای ذخیره‌سازی کم‌تر
  • قدرت پردازشی 4 ترافلاپسی در برابر قدرت 12 ترافلاپسی سری ایکس
  • حافظه‌ی RAM کم‌تر

همان‌طور که مشاهده می‌کنید تفاوت فراوان است. ولی آیا این تفاوت قابل لمس است؟ خیر، شما اگر قدرت سری ایکس را نچشیده باشید طبیعتاً کمبودها را متوجه نخواهید شد. شما کمبودی از لحاظ عرضه‌ی بازی‌های جدید نخواهید داشت ولی از آن‌جایی که سری اس توان ارائه‌ی خروجی 4K را ندارد بازی‌های شما آن حس سرزندگی و شادابی را نخواهند داشت. طبیعتاً اگر تلویزیون 4K نداشته باشید این موضوع مشکل چندانی نخواهد بود. ولی اگر تلویزیون جدید و با کیفیت خریده‌اید، بهتر است اندکی صبر کنید، بودجه‌ی خود را تکمیل نمایید و یا منتظر کاهش قیمت Xbox Series X بمانید.

نوشتار مرتبط:  سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی راکت لیگ Rocket League 

فورتنایت فوتبال ماشینی راکت لیگ بنفش

اما اگر مقایسه‌ی با برادر بزرگ‌تر را کنار بگذاریم، سری اس به خودی خود شگفت‌انگیز است. با این برچسب قیمتی شما کنسول ارزشمند دیگری نخواهید یافت. البته اگر نینتندو سوییچ را کنار بگذاریم. سری اس به نسبت ایکس باکس وان پیشرفت خوبی کرده است. شما پشتیبانی از دایرکت ایکس، فناوری رهگیری پرتو، نرخ فریم 120 و پردازنده‌ی مرکزی 8 هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس 3.6GHz را خواهید داشت. اگر شما صرفاً آخر هفته‌ها و یا ایام تعطیل به تجربه‌ی بازی‌های ایکس‌ باکس گیم پس می‌پردازید، نیازی نیست که در 2023 خیلی دست به جیب شوید.

البته ایکس باکس سری اس یک کمبود اساسی دارد: نبود دیسک درايو. سری اس یک کنسول دیجیتال محور است. این کمبود زمانی احساس می‌شود که شما علاقه‌ای به خرید بازی‌های فیزیکی داشته باشید و یا قصد تجربه‌ی بازی‌های فیزیکی ایکس باکس‌های قدیمی را داشته باشید. اگر چنین برنامه‌ای نداشته باشید، طبیعتاً این کمبود را احساس نخواهید کرد. از طرفی گیم پس تا حدودی این معضل را برطرف کرده است. با وجود این سرویس اشتراکی عملاً شما نیازی به خرید بازی ندارید.

نوشتار مرتبط:  مقایسه‌ی استودیوهای داخلی پلی استیشن با ایکس باکس 

مقایسه ی ایکس باکس سری ایکس با اس

سری ایکس در برابر سری اس

Xbox Series S Xbox Series X
  • پردازنده‌ی 8 هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس 3.6GHz
  • 4 ترافلاپس توان پردازشی
  • 512GB SSD
  • 10GB RAM
  • وضوح تصویر 1440p
  • حداکثر 120fps
  • فاقد دیسک درایو
  • نرخ تازه‌سازی متغیر VRR
  • فناوری رهگیری پرتو
  • Dolby TrueHD با Atmos
  • HDMI 2.1
  • ابعاد 6.5x 15.1 x 27.5cm
  • پردازنده‌ی 8 هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس 3.8GHz
  • 12 ترافلاپس توان پردازشی
  • 1TB SSD
  • 16GB RAM
  • وضوح تصویر 4K
  • حداکثر 120fps
  • دیسک درایو 4K UHD
  • نرخ تازه‌سازی متغیر VRR
  • فناوری رهگیری پرتو
  • Dolby TrueHD با Atmos
  • HDMI 2.1
  • ابعاد 15.1x 15.1 x 30.1cm 

نوشتار مرتبط:  مقایسه‌ی فناوری رهگیری پرتو ری تریسینگ در پلی استیشن 5 PS5 و ایکس باکس سری ایکس Xbox Series X 

آیا ایکس باکس سری اس در سال 2022 ارزش خرید دارد؟

آیا ایکس باکس سری اس در سال 2023 ارزش خرید دارد؟

آیا خرید کنسول ارزان قیمت‌تر نسل 9 ارزش کنار گذاشتن قابلیت‌های شگفت‌انگیز سری ایکس را دارد؟ در شرایط خاص بله. اگر شما تلویزیون 4K ندارید، قصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها را دارید و اولویت شما بهره‌مندی از گیم پس است، سری اس ارزش خرید دارد. به دلیل پشتیبانی از HDMI 2.1، نرخ فریم 120، فناوری رهگیری پرتو و SSD ایکس باکس سری اس ارزش خرید بیش‌تری نسبت به ایکس باکس وان از رده خارج شده دارد. جدای از مسائل سخت‌افزاری بازی‌های نسل جدید برای سری اس عرضه می‌شوند ولی برای وان خیر.

ایکس باکس سری اس همه‌ی عناوینی که برای سری ایکس عرضه می‌شوند را اجرا می‌کند. تنها تفاوت این است که به کیفیت و چشم‌نوازی آن کنسول قدرتمند نمی‌رسد. با این حال اگر محدودیت شدید بودجه دارید خرید این کنسول جمع و جور چندان ایده‌ی بدی نخواهد بود.

با توجه به این‌که سری اس محدودیت تولید ندارد و به وفور در بازارها پیدا می‌شود، از لحاظ قیمتی همیشه شرایط بهتری نسبت به سری ایکس و سایرین دارد. فروشنده‌ها با حاشیه سود بسیار پایینی اقدام به فروش این کنسول می‌کنند و گاهاً هدایا و مزایایی هم برای ترغیب مشتری در نظر می‌گیرند.

نوشتار مرتبط:  بهترین بازی‌های پیشنهادی کنسول و کامپیوتر 

ایکس باکس سری ایکس

چه کسانی باید ایکس باکس سری ایکس Xbox Series X بخرند؟

اگر شما تلویزیون قدرتمندی خریداری کرده‌اید، علاقه‌مند به خرید بازی‌های فیزیکی هستید و بهترین کیفیت ممکن را می‌خواهید باید دست به جیب شوید و ایکس‌ باکس سری ایکس را خریداری کنید. سری اس با توجه به قیمت عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است ولی توان رقابت با برادر بزرگ‌تر خود را ندارد. با توجه به این‌که مشکلات تولید سری ایکس برطرف شده‌اند و موجودی این کنسول در قفسه‌ها رو به افزایش است، خیلی راحت می‌توانید اقدام به خرید آن کنید و احتمالاً شاهد افت قیمتی آن در بازارها باشیم.

خب دوستان نظر شما چیست؟ آیا ایکس باکس سری اس در سال 2023 ارزش خرید دارد؟ انتخاب شما برای نسل 9 کدام کنسول است؟ اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

3.4 5 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
36 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها