10 سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی

۱۰ سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی

۱۰ سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

سال‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم، همان سال‌هایی بودند که در آن‌ها، ستاره‌های بخت دنیای بازی‌های ویدئویی درخشیدند. به ساویس‌گیم خوش آمدید. امروز قرار است ۱۰ سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی را فهرست کنیم. برای درست کردن این فهرست به سال‌هایی نگاه می‌کنیم که هم از نظر نرم‌افزاری و هم از نظر سخت‌افزاری، تأثیر بزرگ و مثبتی بر هنرصنعت بازی‌سازی داشته‌اند.

نوشتار مرتبط:  13 دنباله‌ی مورد انتظار در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی 

۱۰ سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی Skyrim و Portal 2

۱۰. ۲۰۱۱​

یک سال کوتاه و گذرا برای بازی‌بازان سال ۲۰۱۱ بود که در آن نسل هفتم گیمینگ رو به افول بود. برای جلوگیری از افت علاقه‌ی بازی‌بازان به سیستم‌هایی که حدود نیم‌دهه در اوج بودند، توسعه‌دهندگان با عناوینی مثل Skyrim و Portal 2 که در میان بهترین‌های آن دوره بودند، محتوای بازی‌ها را در جهات‌ جدیدی به کار بردند. این سال همچنین سال محتواهای کاربرساز مثل Little big planet 2 بود که موفقیت نسخه‌های قبلی خود را ادامه داد. و Minecraft هم در این سال مورد انتشار کامل قرار گرفت. که سبک سندباکس را به سطحی جدید ارتقاء داد. و در نهایت هم با انتشار Nintendo 3DS سیستم گیمینگ همراه ابعاد جدیدی پیدا کرد.

نوشتار مرتبط:  11 مرحله‌ی اعصاب خردکن در GTA؛ مراحلی که خشم بازی‌باز را شعله‌ور می‌کنند 

۱۰ سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی GTA: San Andreas

۹. ۲۰۰۴​

در سال ۲۰۰۴، نینتندو با انتشار نسخه‌ی اصلی از DS و همراه با آن نوآوریِ قابل‌توجه که باعث ایجاد یک صفحه‌ی لمسی روی سیستم‌های Handheld شد، بازار این کنسول‌ها را تغییر داد‌. سال ۲۰۰۴ احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین سال‌ها برای بازی‌های PC بود که در آن بازی انقلابی Half-life 2 بالأخره منتشر شد. و همچنین شاهد عرضه‌ی یک بازی MMO بزرگ یعنی World of Warcraft بودیم که هنوز هم با گذشت نزدیک به 2 دهه بر این هنرصنعت حکم‌رانی می‌کند. البته کنسول‌های خانگی هم انتشار‌ بازی‌های خوب زیادی را به خود دیدند، که شامل دنباله‌ی به‌شدت موردانتظار Halo 2 و بازی مشهور GTA: San Andreas می‌شد.

نوشتار مرتبط:  25 بازی برتر نینتندو سوئیچ در طول تاریخ 

پک من

۸. ۱۹۸۰​

اوایل‌ دهه‌ی ۸۰ میلادی بود که بازی‌های ویدئویی به موفقیت‌هایی دست پیدا کردند. و کم‌کم از یک سرگرمی زودگذر به یک هنرصنعت تمام‌عیار تبدیل شدند. بازی‌های معروف Arcade از دهه‌ی قبل که شامل Space Invaders می‌شدند روی کنسول خانگی اولیه‌‌ی Atari 2600 عرضه گشتند. در همان زمان خیلی از بازی‌هایی که اکنون از آن‌ها به عنوان Retro Classics یاد می‌کنیم در آرکید‌های سرتاسر دنیا منتشر شدند. که شامل عناوین محبوبی مثل Pac-man ،Missile Command و Centipede بودند. بازی‌سازها در این زمان، محدودیت‌های فناوری را کنار زدند و نتایج این کار دست کمی از خارق‌العاده بودن نداشت.

نوشتار مرتبط:  حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade 

۱۰ سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی Final Fantasy 7

۷. ۱۹۹۷​

سال ۱۹۹۷ نشان داد که یکی از متنوع‌ترین سال‌ها در بازی‌های ویدئویی است. Nintendo 64 شاهد انتشار Golden Eye 007 بود که سبک تیراندازی اول شخص چندنفره را به کنسول‌ها آورد. و همچنین شاهد بازی فضایی و حماسی Star Fox 64. پلی‌استیشن هم با انتشار یکی از محبوب‌ترین بازی‌های JRPG تمام دوران یعنی Final Fantasy 7 قدم‌های بزرگی برداشت. و Castlevania: Symphony of the Night هم با عرضه‌ی زیرسبک Metroidvania، به بازی‌های دوبعدی جان تازه‌ای بخشید. و برای PC هم دو مورد از بزرگ‌ترین فرانچایزهای امروزی با انتشار نسخه‌های اصلی Fallout و Grand Theft Auto، ورود متواضعانه‌ای به صحنه داشتند.

نوشتار مرتبط:  10 حقیقت جالب توجه در مورد فرانچایز Halo 

۱۰ سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی Halo

۶. ۲۰۰۱​

هم نینتندو و هم مایکروسافت در این سال کنسول‌های خانگی جدیدی را عرضه کردند که به ترتیب GameCube و Xbox نام داشتند. هر دوی این سیستم‌ها بلافاصله شروع به تولید بازی‌های خارق‌العاده کردند که Super Smash Brothers Melee برای گیم‌کیوب و Halo برای ایکس‌ باکس نمونه‌ای از این بازی‌ها هستند. کمپانی Rockstar هم با عرضه‌ی بازی ساختارشکن و بحث‌برانگیز Grand Theft Auto III که ژانر سندباکس را به مرکز توجه آورد، صحنه‌ی گیمینگ را تغییر داد. همچنین احتمالاً سال ۲۰۰۱ برای طرفداران Sega بدترین سال بود، چرا که در این سال سگا رسماً اعلام کرد تولید کنسول Dreamcast ادامه پیدا نمی‌کند. و بازار کنسول‌ها را برای همیشه ترک کرد. اما فراموش نکنیم در این سال شاهد خلق Devil May Cry نیز بودیم. عنوانی که هک اند اسلش را احیا و میلیون‌ها مخاطب را جذب کپکام کرد.

نوشتار مرتبط:  سالی پر فروغ؛ چرا 1996 مهم‌ترین سال در تاریخ بازی‌های ویدیویی است؟ 

۱۰ سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی Super Mario 64 برای N64 و Tomb Raider رزیدنت ایول

۵. ۱۹۹۶​

ظهور نینتندو ۶۴ در کنار پلی‌استیشن ۱ که هنوز هم جدید به حساب می‌آمد، سال ۱۹۹۶ را به سالی تبدیل کرد که بازی‌های با ظاهر چندضلعی‌های سه‌بعدی، با عناوینی مثل Super Mario 64 برای N64 و Tomb Raider برای پلی‌استیشن، شروع به تأثیرگذاری قابل توجه بر هنرصنعت بازی‌سازی کردند. در این دوره از تغییر، بازی‌های دو بعدی قدیمی مثل Donkey Kong Country 3 همچنان منتشر می‌شدند، ژانر وحشت و بقا با مجموعه‌ی Resident Evil در مرکز توجه‌ها قرار گرفت و در کنار این‌ها چندین بازی تیراندازی جذاب روی PC و آرکید منتشر شدند. که به طور خاص شاهد بازگشت Duke Nukem و ظهور Metal Slug بودیم.

نوشتار مرتبط:  15 بازی مشابه GTA که ارزش تجربه کردن را دارند 

۱۰ سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی Bioshock Infinite این مجموعه را به سطحی جدید ارتقاء داد، Grand Theft Auto 5 به یکی‌ از بازی‌های تاریخ تبدیل شد که به سریع‌ترین فروش دست پیدا کردند و Assassin's Creed 4: Black Flag

۴. ۲۰۱۳​

۲۰۱۳ از همه نظر سال بزرگی برای بازی‌های بزرگ بود، بازی The Last of Us به ما هیجان‌ خالص و لحظاتی شدیداً احساسی داد. Bioshock Infinite این مجموعه را به سطحی جدید ارتقاء داد، Grand Theft Auto 5 به یکی‌ از بازی‌های تاریخ تبدیل شد که به سریع‌ترین فروش دست پیدا کردند و Assassin’s Creed 4: Black Flag باعث شد بازی‌باز‌ها دوباره به دزدان دریایی علاقه پیدا کنند. 3DS هم سالی پرفروغ را با بازی Fire Emblem: Awakening و Zelda: A link Between World داشت که این‌ها فقط دو مورد از بازی‌های جذاب این کنسول بودند. و از همه مهم‌تر، این سال شاهد عرضه‌ی PS4 و Xbox One بودیم که با فاصله‌ی یک هفته از هم عرضه شدند. و در کنار نینتندو Wii U نسل هشتم گیمینگ را آغاز کردند.

نوشتار مرتبط:  زیبایی‌های بی کران؛ نگاهی تحلیلی به عوامل زیبا شناسانه‌ی BioShock Infinite 

۱۰ سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی فرانچایزهای بزرگ از قبیل Bioshock ،Uncharted ،Assassin's Creed و Mass Effect آغاز به کار کردند.

۳. ۲۰۰۷​

می‌توان ریشه‌های چشم‌انداز امروزی بازی‌های ویدئویی را در این سال درخشان پیدا کرد که در آن تعداد زیادی از فرانچایزهای بزرگ از قبیل Bioshock ،Uncharted ،Assassin’s Creed و Mass Effect آغاز به کار کردند. این سال همچنین یک سال طلایی برای بازی‌های سبک تیراندازی بود که با پایان یافتن سه‌گانه اصلی Halo و Call of Duty 4: Modern Warfare، منظره‌ی گیمینگ را به منظره‌ای تغییر داد که امروزه می‌شناسیم. Valve هم Orange Box را منتشر کرد که دربرگیرنده‌ی Portal و Team Fortress 2 بود. و نینتندو هم با بازی Super Mario Galaxy سبک سکوبازی را از نو تعریف کرد.

نوشتار مرتبط:  جنگی به قدمت تاریخ بازی‌های کامپیوتری؛ سگا در برابر نینتندو 

Super Mario Bros قارچ خور

۲. ۱۹۸۵​

به زبان ساده، سال ۱۹۸۵ سالی بود که بازی‌های ویدئویی را از نابودی نجات داد. درست 2 سال قبل هنرصنعت بازی‌سازی به دلیل اشباع بیش از حد بازی‌های نه‌چندان جذاب افت کرده بود. اما تعداد زیادی از بازی‌هایی مثل Super Mario Bros که حالا آن‌ها را کلاسیک می‌نامیم، در سال ۸۵ میلادی این هنرصنعت را از لبه‌ی پرتگاه نجات دادند. سال ۱۹۸۵ همچنین سالی سرشار از موفقیت برای بازی‌های PC و سخت‌افزارها بود که در آن Nintendo Entertainment System (NES) و همین‌طور تعداد زیادی از بازی‌های خوش‌ساخت منتشرشده برای کنسول‌ها و کامپیوترها، عرضه شدند.

نوشتار مرتبط:  بهترین بازی‌های مشابه The Legend Of Zelda 

شاهکار بی بدیل شاخصِ اکشن ماجراجویی Legend of Zelda: Ocarina of Time، بازی بزرگ و تاریخ ساز در سبک اکشن مخفی‌کاری یعنی Metal Gear Solid، بازی تیراندازی اول شخص Half Life و بازی استراتژی هم‌ز‌مان Starcraft را در این سال داریم. و بعد از آن هم Pokemon Red and Blue که پدیده‌ای فرهنگی را رقم زدند. حتی شاید بتوانیم Spyro و Mario Party را نیز در این لیست جا بدهیم.

۱. ۱۹۹۸​

به نظر می‌رسد که سال ۱۹۹۸ همه چیز بر وفق مراد بازی‌بازان باشد‌، چرا که تقریباً همه‌ی کمپانی‌های بزرگ بازی‌سازی در این سال بازی‌های تأثیرگذار و شاخصی را منتشر کردند که هنوز هم می‌درخشند. از کجا باید شروع کرد؟ شاهکار بی بدیل شاخصِ اکشن ماجراجویی Legend of Zelda: Ocarina of Time، بازی بزرگ و تاریخ ساز در سبک اکشن مخفی‌کاری یعنی Metal Gear Solid، بازی تیراندازی اول شخص Half Life و بازی استراتژی هم‌ز‌مان Starcraft را در این سال داریم. و بعد از آن هم Pokemon Red and Blue که پدیده‌ای فرهنگی را رقم زدند. حتی شاید بتوانیم Spyro و Mario Party را نیز در این لیست جا بدهیم. از همه مهم‌تر، این‌ها عناوینی بودند که ثابت کردند بازی‌های ویدئویی، یک سرگرمی مدرنِ جایگزین برای سینما و تلویزیون هستند، سرگرمی‌ای که حالا حالاها قرار نیست از اوج فاصله بگیرد.

نظر شما در خصوص ۱۰ سال برتر در تاریخ بازی‌های ویدئویی چیست؟ سال رویایی شما کدام است؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید. و عضو گروه تلگرامی کاربران ساویس‌گیم شوید تا با حرفه‌ای‌ها در ارتباط باشید.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها