DOOM در برابر Wolfenstein: کدام سری بازی برتر است؟

DOOM در برابر Wolfenstein: کدام سری بازی برتر است؟

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

از آنجا که Wolfenstein و Doom هر دو ویژگی‌های مشابه و گیم‌پلیِ مورد تشویق منتقدین دارند، پس جای تعجب نیست که همیشه سر این موضوع بحث باشد که کدام یک‌ از این بازی‌ها بهتر است. هم Wolfenstein (ولفن‌اشتاین) و هم Doom (رستاخیز)، مجموعه بازی‌هایی هستند که در 5 سال گذشته بازآفرینی شده‌اند و هم از نظر بازخورد منتقدین و هم از نظر مالی، با موفقیت‌های بسیاری روبرو شده‌اند. این دو مجموعه بازی از زمان‌ اولین ظهورشان در دهه‌ی ۹۰ میلادی، زیاد با هم مقایسه شده‌اند و این مقایسه‌ها در عصر جدیدِ گیمینگ هم ادامه دارند.

با در نظر داشتن این نکته که تا حالا بحث‌هایی سر این که کدام بازی بهتر است صورت گرفته، قرار است خودمان هم وارد این بحث‌ها شویم و به 5 چیزی بپردازیم که حس می‌کنیم مجموعه Doom در آن بهتر عمل کرده و همینطور به 5 نکته‌ای بپردازیم که احساس می‌کنیم بازی Wolfenstein بهتر انجام‌ داده است.

نوشتار مرتبط:  تحقیقات 10 ساله هیچ نقطه اشتراکی بین خشونت و بازی‌های خشن مانند GTA نیافت 

دووم بازی خشن

۱۰. Doom: خشونت بیش‌تر​

نکته‌ی اصلی راجع به گیم‌پلی دوم، خشونت آن است که بازی تماماً حول‌ و حوش همین گیم‌پلی خشن ساخته شده است. در Doom، هر وقت که با گروهی از شیاطین می‌جنگید، این جنگ خونین و خشن است. در این بازی آنقدر سریع به اطراف‌ می‌دوید و تیراندازی می‌کنید و دشمنان را به رگبار گلوله می‌بندید و شیاطین را می‌کشید که بعضی اوقات نمی‌دانید دارید به کدام دشمن حمله می‌کنید، ولی در هر صورت از این تجربه لذت می‌برید. و از همه مهم‌تر این‌که بازی حتی وقتی در خشن‌ترین حالت خود قرار دارد، باز هم می‌تواند خیلی نرم و روان جریان داشته باشد.

نوشتار مرتبط:  فهرست تمام استودیوهای داخلی مایکروسافت 

DOOM در برابر Wolfenstein: کدام سری بازی برتر است؟ ولفنشتاین یانگ بلادز

۹. Wolfenstein: تنوع بیش‌تر​

ولفن‌اشتاین برای جبران کردن خشونت موجود در بازی Doom، تنوع بیش‌تر در مراحل و روند کلّی درون بازی را جلوی پای بازی‌بازان می‌گذارد. ولفنشتاین برای رفع این مشکل (خشن نبودن به اندازه‌ی بازی دووم)، استفاده از مخفی‌کاری را به عنوان روشی عملی برای پشت سر گذاشتن اغلب مراحل بازی پیشنهاد می‌دهد. این ویژگی‌ به بازی‌بازان اجازه می‌دهد برای پشت‌ سر گذاشتن مأموریت‌های بازی، گزینه‌های بیش‌تری داشته باشند، به‌خصوص وقتی رد کردن آن مأموریت به سبک مستقیم و سرراست مثل بازی Doom خیلی سخت باشد. همچنین در بازی‌های جدید مجموعه‌ی Wolfenstein مراحلی وجود دارد که سازوکارهای مختلفی دارند، مثل همان مرحله صندلی چرخدار که باعث متنوع‌تر شدن بازی می‌شود.

نوشتار مرتبط:  بهترین موسیقی بازی‌ها در طول تاریخ؛ یک مقاله‌ی بحث‌برانگیز 

DOOM در برابر Wolfenstein: کدام سری بازی برتر است؟ موسیقی بازی دوم

۸. Doom: موسیقی متن بهتر​

موسیقی بازی Doom 2016 و همچنین بازی Doom Eternal فوق‌العاده هستند. حتی اگر هیچ یک از این بازی‌ها را تجربه نکرده‌اید و به هر دلیلی هم قصد ندارید آن‌ها را بازی کنید، در حق خودتان یک لطف بکنید و در یوتیوب دنبال موسیقیِ هر دوی این بازی‌ها بگردید و بعداً از ما تشکر کنید. این دو موسیقی به عنوان آهنگ تمرین در باشگاه هم عالی هستند چون باعث می‌شوند خون درجا در رگ‌هایتان جریان پیدا کند! Mick Gordon (میک گوردون) سازنده‌ی موسیقی هر دو بازی بود و او هر بار که قرار باشد آهنگی جدید برای بازی بسازد یا آهنگی خلق کند که به بازی‌های قدیمی اشاره دارد، حسابی می‌ترکاند.

نوشتار مرتبط:  10 بازی تأثیرگذار دهه‌ی 90 میلادی 

ولفنشتاین

۷. Wolfenstein: طراحی بازتر مراحل بازی​

این ویژگی ما را به نقطه‌قوت قبلی بازی Wolfenstein بر می‌گرداند، اما طراحی مراحل در بازی‌های جدید این مجموعه، فرصت‌ها و روش‌هایی را برای بازی‌بازان ممکن می‌سازد که این فرصت‌ها در بازی Doom فراهم نیستند. در Doom، شما فقط یک گزینه دارید و آن هم‌ این‌ است که از وسط یک منطقه‌ی خاص رد شوید تا دشمنان خود را مجبور کنید ظاهر شوند و بعد هم با آن‌ها بجنگید. در بازی Wolfenstein، اگر دلتان بخواهد می‌توانید از آن مسیر بگذرید و این روش جواب هم می‌دهد، اما اگر این راه خیلی نتیجه نداد آنوقت می‌توانید از یک مسیر فرعی بگذرید که به شما امکان می‌دهد از یک روش حمله‌ی بی‌سر‌وصداتر استفاده کنید.

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی DOOM Eternal | به جهنم خوش آمدید؛ یکی از بهترین شوترهای تاریخ 

دووم بازی دوم

۶. Doom: رضایت‌بخش‌تر بودن نبردهای بازی ​

نحوه پیاده‌سازی نبردهای بازی Doom با توجه به نوع بازی و هدف آن، کاملاً مناسب انجام شده است. اکشن خشن و شدیدی که در هر مبارزه با آن مواجه می‌شوید، همان چیزی است که باعث حس رضایت شما بعد از شکست دادن تمام دشمنان‌تان در آن منطقه از بازی می‌شود. ترکیب این مبارزه‌های رضایت‌بخش با شکستن دنده‌های دشمنان و سلاح‌های موجود در بازی Doom Eternal و همینطور سیستم execution که به شما امکان می‌دهد تعداد زیادی از دشمنان‌تان را نابود کنید، نبردهای بازی Doom را لذت‌بخش می‌کند و هیچوقت این حس را به شما نمی‌دهد که این مبارزه‌ها زیاد از حد خشن هستند.

نوشتار مرتبط:  بهترین بازی‌های گیم پس برای PC 

DOOM در برابر Wolfenstein: کدام سری بازی برتر است؟ Wolfenstein: داستان بهتر​ولفنشتاین

۵. Wolfenstein: داستان بهتر​

نکته‌ی جالب درباره‌ی داستان بازی Doom این است که برای آن صرفاً یک داستانی نوشته‌اند چون مجبور بوده‌اند. و کاملاً مشخص است که توسعه‌دهندگان بازی و طرفداران آن، هیچ اهمیتی به این داستان نمی‌دهند. البته این به این خاطر است که Doom بدون رودروایسی، ماهیت افراطی و خشن خود را می‌پذیرد اما بازی Wolfenstein در مقایسه با Doom، همیشه داستان‌پردازی بهتری داشته است. داستان بازی ولفنشتاین درباره‌ی یک دنیای موازی که در آن نازی‌ها جنگ جهانی دوم را برنده شده‌اند، داستانی جذاب و جالب توجه است و دیدن قیام قهرمانان‌مان و براندازی رژیم فاشیست و سختی‌هایی که باید برای این کار پشت سر بگذارند، عالی است.

نوشتار مرتبط:  فهرست تمام بازی‌های Xbox Series S که به صورت 120 فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند 

Doom: تنوع بیش تر در جنبه‌های زیبایی‌شناختی

۴. Doom: تنوع بیش تر در جنبه‌های زیبایی‌شناختی​

کمی عجیب است که بخواهیم محیط‌های بازی Doom را زیبا در نظر بگیریم، چرا که بیش‌ترشان یا در جهنم قرار دارند یا پر از شیاطین هستند، بنابراین باز هم جهنم محسوب می‌شوند! وقتی درباره‌ی تنوع در بازی‌های Doom، به‌خصوص بازی Doom Eternal صحبت می‌کنیم، منظورمان تعداد زیادی از مکان‌های مختلفی است که می‌توانید در آن‌ها با ارتش‌های جهنمی با ظاهر و سبک‌های مختلف مبارزه کنید. این دقیقاً بر عکس خیلی از مراحل بازی Wolfenstein است که در آن‌ها باید بارها و بارها از راهروهایی تنگ و باریک با رنگ‌های تیره و متالیک رد بشوید.

نوشتار مرتبط:  شرورهای دوست داشتنی: 10 ضدقهرمان برتر هنر هشتم در قرن 21 

DOOM در برابر Wolfenstein: کدام سری بازی برتر است؟ Wolfenstein: شخصیت‌های شرور بهتر​ engel

۳. Wolfenstein: شخصیت‌های شرور بهتر​

با توجه به داستان بهتر بازی ولفن‌اشتاین که به آن اشاره کردیم، شخصیت‌های شرور این بازی، ستون‌های داستانِ آن به حساب می‌آیند. نیازی نبود خالقین بازی تلاش کنند شخصیت‌های منفی آن منفور به نظر برسند، چرا که این شخصیت‌های منفی، نازی هستند پس بخش زیادی از مسیر نفرت‌انگیز بودن آن‌ها طی شده بود. نکته‌ی مهم این است که نویسندگان بازی مشخصاً می‌خواستند ما از این شخصیت‌های منفی، بیش‌تر از نازی‌های معمولی بدمان بیاید پس سعی کردند با اشاره به آزمایشات عجیب آن‌ها در بازی، به نفرت‌انگیز بودن آن‌ها اضافه کنند. البته دیگر به حضور خود هیتلر در‌ بازی اشاره نکنیم بهتر است.

نوشتار مرتبط:  سلاح‌های بی جان و جاودان؛ 10 سلاح برتر Doom Eternal 

Doom دووم

۲. Doom: سلاح‌های بیش‌تر​

اصلی‌ترین ویژگی یک بازی در سبک شوتر (تیراندازی)، به‌خصوص بازی‌هایی مثل Doom و Wolfenstein چیست؟ جواب مشخصاً سلاح‌های بازی است. اگر این بازی‌ها دقیقاً یک‌شکل بودند، اما فقط دو اسلحه در اختیار بازی‌بازان می‌گذاشتند که دیگر تجربه‌ی جالبی برای بازی‌بازان رقم نمی‌خورد. گزینه‌هایی که بازی Doom و Doom Eternal از نظر سلاح برای شکست دادن گروه شیاطین در اختیار شما می‌گذارند، دیوانه‌کننده است. شما سلاح‌های زیادی در اختیار دارید و هر کدام آن‌ها حداقل می‌توانند یک بار ارتقاء پیدا کنند تا گزینه‌های بیش‌تری برای جنگیدن به شما بدهند. نارنجک‌ها و شعله‌افکن‌ بازی Doom Eternal را به این فهرست اضافه کنید تا به مجموعه‌‌ی زیادی از سلاح‌ها دست پیدا کنید که خارق‌العاده‌اند.

نوشتار مرتبط:  بازی‌بازان متحد شوید؛ فمینیست‌ها و SJWها هنرصنعت را به لجن کشیده‌اند 

DOOM در برابر Wolfenstein: کدام سری بازی برتر است؟ Wolfenstein ولفنشتاین

۱. Wolfenstein: شخصیت اصلی بهتر​

همانطور که اشاره کردیم، داستانی قوی پر از لحظات معنادار و شخصیت‌های منفی نفرت‌انگیز، بازی ولفن‌اشتاین را قوی‌تر کرده است، اما شخصیت‌هایِ بازی که در سمت آزادی و نیکی هستند هم به همان اندازه خوب پرداخته شده‌اند و اهمیت دارند. B.J Blazkowicz، شخصیت اصلی مجموعه بازی‌ ولفنشتاین، در مجموعه‌ی بازآفرینی‌شده شخصیت‌ عمیق‌تری دارد. آسیب روحی ناشی از ناتوانی در متوقف کردن نازی‌ها طی جنگ جهانی دوم، به‌شدت روی شانه‌های او سنگینی می‌کند. چرا که باید با نتایج شکست‌‌اش زندگی کند. و تلاشش را بکند تا اوضاع را درست کند. این توصیف‌ها در مقایسه با Doom Slayer است، کاراکتری که اصلاً شخصیتی برای او در بازی خلق نشده.

انتخاب شما کدام است؟ دووم یا ولفنشتاین؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها