10 بازی تأثیرگذار دهه‌ی 90 میلادی

10 بازی تأثیرگذار در دهه‌ی 90 میلادی

10 بازی تأثیرگذار دهه‌ی 90 میلادی

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

ما در این مقاله می‌خواهیم به 10 بازی تأثیرگذار دهه‌ی 90 میلادی که هنرصنعت بازی امروزی را شکل داده‌اند نگاهی بیندازیم. به طورکلی در مقایسه با سایر رسانه‌ها، بازی‌های ویدیویی، سابقه‌ای طولانی ندارند. روند تکامل و ایجاد این بازی‌ها به عنوان یک رسانه در دهه‌ی 80 میلادی و زمانی که کنسول‌های بازی به عنوان ایده‌ای انقلابی ایجاد شدند، فراگیر گردید. در ظاهر ممکن است کپی برداری از دیگران غیرقانونی به نظر برسد، اما در مورد بازی‌های ویدیویی می‌توان گفت که این امر تا حدود زیادی منجر به نوآوری و شکوفایی این هنرصنعت شد.

به عنوان مثال، بازی مشهور سوپر ماریو (Super Mario Bros) در کنسول (NES) اولین بازی سبک سکوبازی نبود اما بی شک می‌توان گفت که این سبک را محبوب‌تر کرد. و یکی از محبوب‌ترین‌های زمان خودش بود. بازی‌ها و کنسول‌های بسیاری در دهه‌ی 90 به شکوفایی هنرصنعت کمک کردند و تا به امروز تأثیرات آن‌ها حس می‌شود.

نوشتار مرتبط:  بازی‌بازان متحد شوید؛ فمینیست‌ها و SJWها هنرصنعت را به لجن کشیده‌اند 

ولفنشتاین

Wolfenstein 3D .10​

در سال 1992 بازی Wolfenstein 3D برای کامپیوتر منتشر شد. بازی Doom) نیز در سال 1993 به عنوان پیشگام بازی‌های تیراندازی اول شخص عرضه شد. اما Wolfenstein 3D جایی بود که واقعاً این سبک بازی‌ها پا گرفت و تا قبل از آن کشتن نازی‌ها هرگز اینقدر خوب و واقعی به نمایش در نیامده بود! در هر حال مهم نیست که کدامیک اولین بار ابداع کننده و آغازگر این سبک بوده‌اند، هر دوی این بازی‌ها نوآوری لازم برای تبدیل شدن این ژانر به یکی از محبوب‌ترین ژانرهای بازی در جهان را داشتند.

نوشتار مرتبط:  13 دنباله‌ی مورد انتظار در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی 

هالف لایف نیمه عمر نیمه جان

Half-Life .9​

بازی Half-Life یکی از عناوین تیراندازی اول شخص قدرتمند دوران خود بود، اما روی سایر بازی‌های ویدیویی تأثیر چندانی نداشت. تا قبل از این، اکثر بازی‌های ویدیویی داستان‌های خود را از طریق جعبه‌های متنی و یا میان‌پرده‌ها روایت می‌کردند. این بازی در عوض داستان خود را از طریق سرنخ‌های زمینه‌ای که در محیط‌هایی مانند خراش‌هایی که روی دیوار باقی مانده است، روایت می‌کرد. همچنین میان‌پرده‌ها را حذف کرد و به بازی‌بازان اجازه داد با عناصر داستانی از طریق مکالماتی که در حین بازی پخش می‌شوند، تعامل بیش‌تری داشته باشند.

نوشتار مرتبط:  بهترین بازی‌های مشابه The Legend Of Zelda 

10 بازی تأثیرگذار در دهه‌ی 90 میلادی زلدا

The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time .8​

بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time به عنوان اولین بازی سه بعدی سری Zelda در N64 شناخته می‌شود. که موفقیت بزرگی را به دست آورد. با این حال، دامنه‌ی تأثیرگذاری آن بر بازیسازی با توجه به وسعت بازی بسیار کوچک است. تأثیر این عنوان بر هنرصنعت بازی، سیستم قفل (لاک) آن بود و بازی‌های اکشن را در فضای سه بعدی بازتعریف کرد.

اگر بتوان بازی دیگری را در این سطح نام برد، آن Mega Man Legends خواهد بود. این بازی برای اولین بار در سال 1997 (در مقایسه زلدا 1998 منتشر شد) منتشر شد، اما از آنجایی که هر دو به طور همزمان در حال توسعه بودند، به نظر نمی‌آید هیچ کدام از بازی‌ها از دیگری کپی کرده باشند.

نوشتار مرتبط:  سالی پر فروغ؛ چرا 1996 مهم‌ترین سال در تاریخ بازی‌های ویدیویی است؟ 

سوپر ماریو 64

Super Mario 64 .7​

Super Mario 64 از جمله عناوین هنگام عرضه‌ی نینتندو 64 بود و چنان کیفیتی داشت که سایر بازی‌های همزمان با عرضه‌ی این کنسول کاملاً زیر سایه‌ی آن قرار می‌گرفتند. این بازی نشان داد که آثار 2 بعدی مثل سری ماریو هم می‌توانند به خوبی وارد دنیای 3 بعدی شوند.

برای برخی از توسعه دهندگان درک جادوی جذابیتی که نینتندو در این بازی ارائه کرده چندان آسان نبود. با وجود اینکه بازی از منظر گرافیکی در مقایسه با سکوبازی‌های 3 بعدی مدرن امروزی مانند Ratchet & Clank: Rift Apart، زیبا نیست، اما همچنان گیم پلی جذاب و درخشانی دارد. به هر حال، این بازی‌ها و سایر بازی‌های مشابه آن باید از Super Mario 64 به خاطر اجزای سازنده‌اش تشکر کنند و تأثیر غیر قابل کتمان آن را بپذیرند.

نوشتار مرتبط:  بهترین شخصیت‌های زن در بازی‌های ویدیویی 

استریت فایتر مبارزان خیابانی

Street Fighter II .6​

هیچ کس بازی Street Fighter را از بازی‌های آرکید به یاد نمی‌آورد. این بازی برعکس دنباله‌اش که این ژانر را بازتعریف می‌کرد، در بازی‌های مبارزه‌ای سر و صدای زیادی ایجاد نکرد. جلوه‌های بصری جذاب، فهرست شخصیت‌های جالب و سیستم چندضرب مناسب باعث شدند Street Fighter 2 خیلی زود به یک بازی آرکید کلاسیک تبدیل شود. بعد از آن هم پشت سر هم پورت‌های زیادی از بازی برای کنسول‌های مختلف مثل SNES منتشر شد و در طول سال‌های بعد هم ده‌ها بازی مشابه با الهام از آن ساخته شدند.

نوشتار مرتبط:  15 سانسور عجیب در تاریخ هنرصنعت بازی‌های ویدئویی 

پوکمون

Pokémon Red/Blue .5​

سبک شکار هیولا ها اولین بار در پوکمون معرفی نشد. این مفهوم قبلاً در سری بازی‌های RPG (نقش آفرینی) مانند Shin Megami Tensei و Dragon Quest V دیده شده بود. درحالی‌که آن بازی‌ها در ابتدا فقط در ژاپن منتشر شده بودند، این Pokémon بود که توانست چنین مفهومی را به گیمرهای غربی در قالب یک بازی گیم بوی معرفی کند. شاید به خاطر همین هم بود که موفقیت خیلی بیش‌تری نسبت به آن دو بازی پیدا کرد. تأثیرگذاری پوکمون در دنیای بازی‌ها به اندازی‌ای پررنگ است که قابل شمارش نیست.

نوشتار مرتبط:  معرفی بزرگان: هیدئو کوجیما، استاد وارد می‌شود 

10 بازی تأثیرگذار در دهه‌ی 90 میلادی متال گیر سالید

Metal Gear Solid .4​

پیش از این هم سبک مخفی کاری و جاسوسی در بازی‌های ویدیویی پیاده شده بود، اما نه به این شکل. 2 بازی اصلی MSX نمونه‌های اولیه‌ی سیستم‌هایی هستند که استاد هیدئو کوجیما در بازی Metal Gear Solid به دنیا معرفی می‌کند. از شکل رد پاهای باقی مانده در برف گرفته تا استفاده از سیگار برای روشن کردن سیم‌های لیزری، این بازی را به عنوان یک تریلر جاسوسی فوق العاده معرفی کرد. همچنین داستان سرایی را با میان پرده‌های متعددش در زمان PS1 پیشرفت داد.

نوشتار مرتبط:  رستاخیز اهریمنی؛ تحلیلی بر داستان فرانچایز رزیدنت ایول 

رزیدنت اویل رزیدنت ایول شیطان مقیم

Resident Evil .3​

Resident Evil عنوانی بود که نه‌تنها به سراغ ارائه‌ی تجربه‌ای ترسناک رفت، بلکه آن را با شکل و شمایلی نسبتاً جدید به نمایش گذاشت؛ اثری که کپکام با کیفیت بالای آن کاری کرد که به یکی از بازی‌های خاطره‌انگیز پلی استیشن تبدیل شد. کمپین‌های دوگانه، پازل‌ها، هیولاها، داستان جذاب و هر چیزی که در این داستان سرایی ترسناک وجود دارد، ژانر وحشت و بقا را همانطور که گیمرها امروزه می‌شناسند راه‌اندازی و توسعه می‌دهد. این سری به طور خاص در روند تکامل خود شاهد تغییرات زیادی بوده، اما تکامل و تغییرات خوبی برای هنرصنعت بازی به ارمغان آورده است.

نوشتار مرتبط:  بهترین بازی‌های متروییدوانیا که باید هم‌اکنون تجربه کنید 

10 بازی تأثیرگذار در دهه‌ی 90 میلادی کسلوانیا سمفونی شب

Castlevania: Symphony Of The Night .2​

Super Metroid به عنوان مبتکر این ژانر در نظر گرفته می‌شود. Super Metroid طرحی نوین را معرفی و گرافیک و مکانیزم اصلی را تا حد خوبی اصلاح کرد. سپس بازی کسلوانیا: سمفونی شب عناصر نفش آفرینی (RPG) و داستان سرایی را معرفی و بدین ترتیب زیرسبک متروییدوانیا را در PS1 خلق کرد.

این زیرسبکی بود که تقریباً در مدت حیات این دو فرانچایز برای چندین دهه وجود داشت. با این حال، زمانی که این مجموعه‌ بازی‌ها تقریباً در دهه‌ی 2010 رها شدند، توسعه‌دهندگان مستقل این زیرسبک را با ذوق و شوق بازگرداندند و آن را توسعه دادند.

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Final Fantasy 7 Remake؛ خاطرات را در آغوش بگیر 

10 بازی تأثیرگذار در دهه‌ی 90 میلادی فاینال فانتزی 7

Final Fantasy VII .1​

2 بازی Squaresoft از دهه‌ی 90 میلادی وجود دارند که سبک نقش آفرینی را توسعه داده‌اند. همان‌قدر که تجربه‌ِ Super Mario 64 برای دارندگان نینتندو 64 واجب بوده، Final Fantasy VII هم برای علاقمندان نقش‌آفرینی روی پلی استیشن بدون شک جزو مهم‌ترین انتخاب‌ها بوده است. این یک تلاش باورنکردنی برای این پلتفرم بود و به لطف تبلیغات غم انگیزش خود را به عنوان یک بازی مهم و جریان ساز که نمی‌توان آن را از دست داد، به گیمرها معرفی کرد.

Chrono Trigger بازی دیگری است که باید به آن اشاره کنیم؛ این بازی از زمان خودش جلوتر بود و مکانیزم‌های منحصربه‌فردی را در کنار داستان‌گویی خاص خود ارائه می‌داد. هنوز هم می‌توان تأثیرات Chrono Trigger را روی سبک نقش‌آفرینی مشاهده کرد، ولی این بازی نتوانست از نظر فروش به موفقیتی در حد و اندازه‌های Final Fantasy VII برسد.

10 بازی تأثیرگذار در دهه‌ی 90 میلادی کرونو تریگر

خب دوستان نظرتان درباره‌ی 10 بازی تأثیرگذار دهه‌ی 90 میلادی چیست؟ کدام یک را تجربه کرده‌اید و جای کدام بازی در این فهرست خالی است؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

4.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها