پروژه‌ی اسپارتاکوس و آوازه‌ی استودیوهای سونی

پروژه‌ی اسپارتاکوس و آوازه‌ی استودیوهای سونی

طی هفته‌های گذشته شایعات زیادی پیرامون پروژه‌ی اسپارتاکوس به گوش می‌رسند. پروژه‌ای که قرار است پاسخی به سرویس محبوب گیم پس باشد. به نقل از بلومبرگ سونی قرار است سرویس پلاس و PS Now را ادغام و سرویس واحدی را شکل دهد که مزایای فوق‌العاده‌ای دارد. از جمله‌ی این مزایا می‌شود به دسترسی به عناوین کلاسیک PS1، PS2 و حتی PS3 اشاره کرد.

چنان‌چه این شایعه حقیقت داشته باشند و پروژه‌ی اسپارتاکوس پاسخی به گیم پس باشد، می‌بایست میزبان بازی‌های داخلی در روز عرضه باشد. درست به مانند گیم پس که بازی‌های انحصاری کنسولی ایکس باکس را در روز نخست میزبانی می‌کند. اما بعید است پروژه‌ی اسپارتاکوس این مهم را ارائه دهد. چرا که فلسفه و سیاست کاری مایکروسافت و سونی متفاوت است.

نوشتار مرتبط:  8 استودیوی بازی‌سازی که سونی می‌بایست خریداری کند 

استودیوهای پلی استیشن

آوازه‌ی استودیوهای داخلی سونی

مایکروسافت و سونی رویکرد متفاوتی در خصوص عناوین انحصاری خود دارند. تمرکز ایکس باکس به صورت 100% روی گیم پس قرار گرفته و همه‌ی عناوین از روز عرضه روی این سرویس قرار می‌گیرند. این رویکرد بدون شک بر فروش عناوین جدید استودیوهای داخلی تأثیر منفی خواهد گذاشت. ولی از طرفی گیم پس در اوج سودآوری خود قرار دارد و احتمالاً یک تعادل در این بین ایجاد خواهد کرد. این رویکرد با سیاست‌های سونی و دیدگاه آن‌ها نسبت به استودیوهای داخلی هماهنگ نیست.

هنگامی که سونی اعلام کرد قیمت بازی‌ها را از 60 به 70 دلار افزایش داده است، به طرفداران اطمینان داد که این افزایش قیمت در دراز مدت به نفع آن‌ها تمام خواهد شد. هر چه نباشد ساخت و توسعه‌ی بازی‌های ویدئویی هزینه‌بر و گران است و از منظر تجاری قابل توجیه است که شرکت‌ها به فکر افزایش قیمت بیفتند. در چنین شرایطی اگر سونی عناوین شاخص خود را وارد سرویس اشتراکی کند، طرفداران را به این سمت سوق خواهد داد که کم‌تر به خرید بازی‌های جدید رغبت کنند و این ضربه‌ی بزرگی به شرکت خواهد زد. چرا که زمان خواهد برد سرویسی مثل اسپارتاکوس به سودآوری برسد و کاربران چند ده میلیونی پیدا کند.

پروژه‌ی اسپارتاکوس و آوازه‌ی استودیوهای سونی

صرفنظر از دید تجاری، سونی بازی‌های خود را به گونه‌ای می‌بیند که اعتبار و وجهه‌ی ویژه‌ای دارند و ارزش خریده شدن به صورت مجزا با قیمت کامل را دارا هستند. در حقیقت هنگامی که سونی خبر افزایش قیمت را اعلام کرد، این پیغام به ذهن متبادر می‌شد که آوازه‌ی عناوین پلی استیشن به واسطه‌ی کیفیت بالا به گونه‌ای است که ارزش این 10 دلار اضافه را دارند. البته که بحث قیمت‌گذاری روی هنر بسیار بحث‌برانگیز است و بازی‌های ویدئویی هم والاترین وجهه‌ی هنر را ارائه می‌دهند. با توجه به توضیحات بالا اگر سونی بازی‌های انحصاری خود را از روز عرضه روی پروژه‌ی اسپارتاکوس رایگان کند، به نوعی صحبت‌های گذشته را نقض کرده است.

احتمالاً سونی گیم پس و رویکرد مایکروسافت را بی اعتبار کردن ارزش بازی‌ها تلقی می‌کند و این رویکرد با توجه به آوازه و اعتبار عناوین پلی استیشن مناسب نیست. البته ایرادی به رویکرد هيچکدام از شرکت‌ها وارد نیست.

پروژه‌ی اسپارتاکوس و آوازه‌ی استودیوهای سونی

در هر حال باید منتظر ماند و دید سونی قرار است چه برنامه‌ای را برای بازی‌های انحصاری خود پیاده‌سازی کند. نظر شما در این خصوص چیست دوستان؟ سونی بازی‌های خود را روز عرضه روی اسپارتاکوس ارائه خواهد کرد؟ و یا به طور کلی یک سیاست دیگر را پی خواهد گرفت؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها