در جمع استودیوهای جهانی سونی، یک نام همیشه میدرخشیده است. استودیو ژاپن یا JAPAN Studio قدیمیترین استودیوی داخلی سونی به شمار میرود. هم قدمت نام پلیاستیشن.
این استودیوی خوشنام در سال 1993 تأسیس شده است و در کنار ارائهی بازیهای ارزشمند به دیگر استودیوهای شخص ثالث نیز کمک فراوانی کرده است تا عناوین خودشان را با بهترین کیفیت که لایق برند و طرفداران پلیاستیشن است، عرضه کنند.
از مهمترین تیمهای این استودیوی بزرگ میتوان به Team Ico اشاره کرد که عناوین شاخصی چون Ico و Shadow of the Colossus را برای پلیاستیشن 2 عرضه کردهاند. و همچنين Project Siren که تشکیل شده از نوابغ تیم سایلنت که سازندگان بازی سایلنت هیل بودند میباشد. این تیم برای ساخت مجموعهی سایرن معروف است و همچنین مجموعهی گراویتی راش و سول سَکریفایس.
یک تیم دیگر نیز در این استودیو وجود دارد به نام Sugar & Rockets که قبلاً به نام Exact شناخته میشدند. بازیهایی چون Ghost in the Shell, Popolocrois, Jumping Flash!, Robbit Mon Dieu و Covert Ops: Nuclear Dawn ساختهی این تیم هستند.
استودیو ژاپن مفتخر است که بازیهای بکر و تازهای ارائه میدهد و از کلیشههای مرسوم بازار تبعیت نمیکند. همیشه به دنبال ایدههای ناب، گیمپلی جدید و نوآورانه بوده است. این فلسفه دو دهه میشود که موجب پیشبرد صنعت شده است و بازیهای فوقالعادهای را به همراه داشته است.
پشتیبانی از 4 نسل سختافزاری و 6 دستگاه پلیاستیشن، استودیو ژاپن برخی از نمادینترین عناوین کنسولهای دستی و خانگی را ارائه داده است. این بازیها شامل:
ICO™, Shadow of the Colossus™, Bloodborne™, Hot Shots Golf (Everybody’s Golf) ™, Gravity Rush™, KNACK™, Freedom Wars™, Puppeteer™, Soul Sacrifice™, LocoRoco™, Ape Escape™ و THE PLAYROOM™ میباشند.
پروژهی مخفی و معرفی نشدهی استودیو ژاپن!
در دسامبر سال ۲۰۱۷ بود که در مراسم سالانه مصاحبه با سازندگان ژاپنی توسط 4GAMER’S کارگردان خلاقیت (CREATIVE DIRECTOR) استودیو JAPAN STUDIO آقای سوتومو کونو (TSUTOMU KOUNO) که وظیفهی طراحی بازی های ICO و LEGEND OF DRAGOON و همچنین کارگردانی عنوان تحسین شده LOCO ROCO و دنباله آن را برعهده داشته است، این را گفت که به زودی و در سال ۲۰۱۸ او از عنوان جدیدش رونمایی میکند، و به سکوت ۱۰ ساله خود یعنی پس از عرضه بازی LocoRoco 2 در سال ۲۰۰۸ پایان خواهد داد.
که البته این اتفاق آن سال نیفتاد چون تنها عنوان Astro-Bot: Rescue Mission از Team Asobi، عنوان Deráciné از From Software و در آخر عنوان Everybody’s Golf VR از CLAP HAND’S در آن سال رونمایی شدند.
خب شاید بپرسید که این موضوع چه اهمیتی دارد، اهمیت این بازی چقدر است… برای جواب به این سوال باید برگردیم به بهار سال ۲۰۱۴.
چند هفته قبل از مراسم E3 2014، کاربری با اسم Ruin4r در انجمن بزرگ و مطرح Reddit، لیست بلندبالا و کاملی از بازیهایی که قرار است به صورت انحصاری برای PS4 عرضه شوند را افشا کرد، عناوینی که در این لیست بودند شامل:
بازی The Last Guardian، دنباله The Last of Us، بازی God of War جدید، بازی Crash Bandicoot، “یک بازی فضایی بینام!” و بازی Dead Don’t Ride از Sony Bend Studio که نقش مهمی در نتیجه گیری ما در اعتماد و اعتبار سنجی این شایعه دارد، چون یک بار دیگر نیز در سال ۲۰۱۶ کاربری با نام Shinobi602 در توییتی مرموز به در دست ساخت بودن بازی Dead Don’t Ride از Sony Bend Studio اشاره کرد. که بعدها مشخص شد نام اصلی آن بازی Day’s Gone بوده است.
یک بار دیگر در ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ کاربر Ruin4r به Reddit بازگشت و تاکید کرد که بازیهای افشا شده توسط او هنوز هم در دست توسعه هستند، و خاطرنشان کرد که این بازیها در مراحل اولیه توسعه قرار دارند و منظور او نه فقط God of War و The Last of Us بوده است؛ بلکه بر ” بازی فضایی بینام” نیز دلالت میکرد. قبل از اینکه بحث رو ادامه بدیم بد نیست در راستای مشخص کردن درصد اعتماد این منبع این را نیز خاطرنشان کنیم که این شخص تنها فردی بوده است که قبل از معرفی رسمی بازی Shadow of the colossos Remake از رونمایی آن در E3 2017 خبر داده بود.
و اما از جنبه اخبار رسمی، آقای شوهی یوشیدا رئیس و مدیر وقت استودیوهای جهانی سونی در آن دوره، در جریان مصاحبه با Greg Miller و Colin Moriarty در رویداد E3 2015 گفت: “Japan Studio در حال کار کردن بر روی عنوان بسیار بزرگیست که من به شدت برای آن هیجان زدهام.”
همچنین اضافه کرد این پروژه زیر نظر Allen Becker (از سران سابق استودیو Sony Santa Monica، که در بین سالهای ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۲۰ هدایت Japan Studio را برعهده داشت) نیز هست و از جمله پروژههای کلیدی او برای تغییر شرایط استودیو است.
برای آن دسته از عزیزانی که تصور میکنند این بازی مورد بحث همان Gravity Rush 2 است، باید اشاره کنم که این عنوان که تحت هدایت آقای تویاما (Toyama) بود در ادامه مصاحبه توسط شوهی یوشیدا به آن اشاره شد.
در پایان آن سال و در جریان یکی دیگر از مصاحبههای 4Gamer’s با بازی سازان ژاپنی، آقای تریوکی توریاما ( Teruyuki Toriyama) تهیه کننده Japan Studio اشاره کرد که در سال ۲۰۱۶ او در جریان ساخت یک بازی “به شدت جاهطلبانه” بوده است، و خاطرنشان کرد که احتمالا در طول سالهای آینده نیز در دست ساخت باقی بماند.
سپس در جریان پخش زنده به مناسبت ۳۰ سالگی فامیتسو (Famitsu) آقای یاسوهیرو کیتاو (Yasuhiro Kitao) مسئول سابق بازاریابی و تبلیغات در Japan Studio به صورت ویژه خبری را در اختیار سردبیر رسانه بزرگ و معتبر فامیتسو آقای هایاشی (Hayashi) قرار داد و کتابچهای را به او داد که محتویات درون آن نامشخص باقی مانده است.
اما هر چه که بود آقای هایاشی را از خود بی خود کرده بود به گونهای که به کاربران خود گفت که حتی اگر برای شنیدن اخبار بیشتر سالهای زیادی را صبر کنیم، مطمئنا ارزش انتظار ما را خواهد داشت. در ادامه آن سال باری دیگر آقای تریوکی توریاما تاکید کرد که ” شرایط ساخت این بازی جاهطلبانه رو به جلو است.”
در دسامبر ۲۰۱۷ ما در 4Gamer متوجه وجود یک نشان تجاری جدید (Trademark) توسط سونی شدیم. به نام: “Ray Space” میتوان گفت که «بازی فضایی بینام» ما حال صاحب عنوان شده. در همان ماه، ما مصاحبهای با کارگردان خلاقیت (Creative Director) بازی آقای (TSUSOMU KOUNO) انجام دادیم، که نوید رونمایی بازی در ۲۰۱۸ را داده بود، همچنین آقای توریاما تهیه کننده استودیو نیز خبر یک معرفی در پیشرو یعنی “بازی جاهطلبانه” را تایید کرده بود.
اما با گذشت زمان و همچنین تأیید رسمی خود سونی که آنها معرفی بازی انحصاری بزرگی را در E3 2018 ندارند و با توجه به مشخص شدن اینکه PSX آن سال هم چیز درخوری برای نمایش ندارد؛ کاملاً نمایان شده بود که تغییر برنامهای در جریان است. و قرار نیست شاهد معرفی جدیدی باشیم.
در ادامه باز هم دسامبر و باز هم مصاحبه 4Gamer با اعضای جدید Japan Studio، در کمال تعجب باز هم آقای توریاما اشاره کرد که: ” در حال آماده شدن برای معرفی و رونمایی از بازی جاهطلبانه خود هستیم” اما دوباره و برای دومین سال پیاپی این اتفاق نیفتاد!
در این بازه ۲ساله (۲۰۱۸-۲۰۱۹)چه اتفاقی بر سر این پروژه آمده؟ خب بگذارید تکلیف یک چیز را مشخص کنیم، بازی به طور حتم کنسل نشده، چون در این صورت ما حتماً بازتاب این خبر مهم را میشنیدیم، همانطور که متوجه کنسل شدن بازی استودیو Santa Monica به نام Darkside/Internal 7 شدیم.
این چیزی است که به نظر ما اتفاق افتاده: همانطور که VGC چند هفته پیش تایید کرد که دنباله بازی Horizon Zero Down که هماکنون در استودیو Guerilla Games در دست ساخت است در ابتدا به عنوان بازی PS4 آغاز به کار کرده و بعد به نسل بعد منتقل شده، این تصور را میتوان برای تمام پروژههایی که اواخر ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ کلید خوردهاند متصور شد، همانگونه که سونی نیز در آن بازه زمانی بازی AAA جدیدی را رونمایی نکرد.
با معرفی بازی Ghost of Tsushima در پاییز ۲۰۱۷ و برنامهریزی آن برای بهار ۲۰۲۰، میتوان این تصور را کرد که دنباله Horizon برای اواخر ۲۰۲۰ برنامهریزی شده بود و با توجه به منتقل شدن این پروژه به نسل بعد میشود این انتظار را داشت که این اتفاق برای دیگر پروژهها یعنی “Ray Space” نیز افتاده باشد.
و این نتیجهگیریها بالاخره ما را به زمان حال یعنی ۲۰۲١ میرساند، فکر میکنم که همهی شما عزیزان در جریان شایعات soft-reboot شدن بازی Silent Hill توسط آقای کیچیرو تویاما (Keiichiro Toyama) سازنده سایلنت هیل و کارگردان عناوین (Siren و سری Gravity Rush) باشید. یکی از منابع اصلی پشت این شایعات کاربر ResetEra به نام KatharsisT میباشد که اعتبار آن توسط مدیران انجمن تایید شده است.
خب طبق اظهارات جدید این شخص مشخص شده که در کنار سایلنت هیل Japan Studio عنوان معرفی نشده سرّی دیگری نیز در دست ساخت دارد، که احتمالا قرار است در مراسم ماه آگوست PS5 رونمایی شود. البته با توجه به خارج شدن استاد تویاما و دیگر بزرگان و همچنین منحل شدن استودیو ژاپن چندی پیش، احتمالاً این موضوعات مطرح شده به حقیقت نپیوندند.
به نظر شما کی از این بازی رونمایی خواهد شد!؟
در پایان لطفاً نظرات و پیشنهادات خودتان را در بخش نظرات اعلام کنید، پیشبینی شما از بازی مرموز PS5 چیست؟ آیا در مراسم آگوست از آن رونمایی خواهد شد؟
درود رضاجان. مقاله جالب توجهی بود.خیلی از این اتفاقات رو نمیدونستم. خسته نباشی🌷
سلام وقت بخیر امیدوارم عالی باشيد آقای نصرالهی عزیز🌹❤️ قربان شما