نوابغ هنر هشتم: 5 بازی‌ساز برتر تاریخ

نوابغ هنر هشتم: 5 بازی‌ساز برتر تاریخ

5 بازی‌ساز برتر تاریخ

(به قلم رضا چشمی)

جایگاه بلند این روزهای بازی‌های رایانه‌ای مرهون خلاقیت، پشتکار و نکته سنجی افرادی است که در پشت دوربین بازی‌های رایانه‌ای به عنوان کارگردان به هدایت تیم سازنده مشغول بوده‌اند. بدون شک افراد بسیاری در این پیشرفت سهیم بوده‌اند، اما شاید هیچ کدام به اندازه‌ی 5 بازی‌ساز افسانه‌ای که در ادامه معرفی خواهند شد در پیشرفت این هنرصنعت تأثیرگذار نبوده باشند. شایان ذکر است این مقاله هیچگونه رده‌بندی برای این افراد متصور نیست و نام افراد بدون رده‌بندی در نظر گرفته شده است. این شما و این 5 بازی‌ساز برتر تاریخ.

نوشتار مرتبط:  بزرگان هنر هشتم: 10 بازی‌ساز تأثیرگذار در طول تاریخ 

نوابغ هنر هشتم: 5 بازی‌ساز برتر تاریخ شیگرو میاموتو Shigeru Miyamoto

شیگرو میاموتو​

گرچه بسیاری از منابع بازی Space Panic را به عنوان نخستین بازی سبک سکوبازی می‌شناسند اما چه کسی است که نداند شیگرو میاموتو با این سبک بازی چه کرده است. اصولاً بازی‌های سکوبازی را جزئی از زیر شاخه‌‌ی بازی‌های اکشن می‌دانند اما این میاموتو بود که نخستین بار با تلفیق نمودن عناصر فانتزی با سبک سکوبازی تحولی عظیم، بنیادین و ماندگار را پدید آورد.

فرمول جادئوی میاموتو حتی با گذشت 3 دهه کماکان سبک سکوبازی را تحت سیطره‌ی خود دارد و چه مدرکی بهتر از بازی حیرت انگیز Super Mario Odyssey که تمامی منتقدین را به تحسین واداشته است. شخصیت استثنائی و بی نظیر ماریو که بدون هیچ تردیدی محبوب‌ترین شخصیت در دنیای بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌گردد مخلوق دستان این هنرمند تواناست. در کارنامه‌ی میاموتو آثار بسیار درخشانی دیده می‌شوند که سایر سبک‌های بازی را در طی تاریخ تحت الشعاع خود قرار داده به گونه‌ای که سایر سازندگان را به الگو پذیری از این آثار سوق داده است.

آثاری نظیر The Legend Of Zelda که در بیش‌تر طول تاریخ سرآمد سبک بازی اکشن-ماجراجویی بوده ، بازی فوق العاده زیبای Donkey Kong که از تلفیق سبک‌های اکشن-ماجراجویی، سکوبازی، معمایی و مسابقه‌ای پدید آمده و یا Metroid که الگوی بسیاری از بازی‌های اکشن-ماجراجویی می‌باشد. همه‌ی این موارد و بیش‌تر باعث شده شیگرو میاموتو با قاطعیت در فهرست 5 بازی‌ساز برتر تاریخ قرار گیرد. فراموش نکنیم که دنیای فانتزی و رنگارنگ میاموتو رویای شیرین کودکی همه‌ی ما بازی‌بازهاست.

نوشتار مرتبط:  چگونه صدا و موسیقی تجربه‌ی ما از بازی‌های ویدیویی را دگرگون می‌سازند؟ 

نوابغ هنر هشتم: 5 بازی‌ساز برتر تاریخ جان توایدی John Twiddy

جان توایدی​

جان توایدی را می‌توان از آن دسته کارگردان‌هایی دانست که حضور بسیار کم رنگ اما تأثیرگذاری در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای داشته‌اند. توایدی استاد مسلم سبک اکشن-ماجراجویی به شمار می‌رود. سال 1987 زمانی که قدرت پردازشی کنسول‌ها و کامپیوترها بسیار ضعیف قلمداد می‌شد توایدی از فناوری پرده برداشت که به وسیله‌ی آن امکان به کارگیری بعد سوم در دنیای 2 بعدی فراهم می‌شد.

در واقع توایدی با استفاده از تکنیک پرسپکتیو ایزومتریک در دنیای 2 بعدی انقلابی عظیم در دنیای بازی‌ها به راه انداخت. صد البته نوآوری توایدی تنها به انقلاب گرافیکی خلاصه نمی‌شود. او با استفاده از تکنیک Still Screen و تلفیق آن با پرسپکتیو ایزومتریک و اضافه کردن عناصر اکشن-ماجراجویی آثاری را خلق نمود که تا سالیان طولانی سایرین از جمله مجموعه بازی‌های کلاسیک Resident Evil از آن الگوبردای نمودند.

بی شک بهترین مجموعه‌ی این هنرمند توانا سری بازی‌های The Last Ninja می‌باشد که به شکل کاملاً ماهرانه‌ای بازی‌باز را وارد ماجراهای خطرناک روح شرور شوگان و تنها بازمانده‌ی نینجاها می‌نمود. سایر آثار توایدی نیز فراتر از زمان ارزیابی می‌گردند. مجموعه عناوینی نظیر First Samurai، Tusker ،Vendetta ،Putty Squad ،Disney Aladdin و Hammerfist را می‌توان از جمله مهم‌ترین آثار این هنرمند مشهور بریتانیایی به شمار آورد.

نوشتار مرتبط:  معرفی بزرگان: شینجی میکامی، به نام پدرخوانده 

شینجی میکامی Shinji Mikami

شینجی میکامی​

نخستین بازی‌های ترسناک اوایل دهه‌ی 80 میلادی پا به عرصه‌ی وجود گذاشتند با این حال در دنیای کلاسیک 2 بازی Alone In The Dark و Sweet Home پرچمدار سبک وحشت محسوب می‌شدند. با ورود به دنیای بازی‌های 3 بعدی شینجی میکامی که پیش‌تر در بازی Aladdin تبحر خود را در ساخت بازی به رخ همگان کشیده بود، پایه‌های سبکی را بنا نمود که بعدها به نام سبک ترس و بقا نام‌گذاری شد. بدون هیچ‌گونه اغراقی عرضه‌ی موفقیت آمیز Resident Evil 1 مرزهای سبک ترس و بقا را در هم شکست و موجب افزوده شدن عناصر بقا به سبک ترس شد.

موفقیت‌های پی در پی سری بازی‌های رزیدنت اویل نام میکامی را بر قله‌ی سبک ترس و بقا قرار داد، به گونه‌ای که امروزه از او با نام پدر ترس یاد می‌کنند. میکامی ترس را در 2 برهه‌ی زمانی برای بازی‌های رایانه‌ای از نو تعریف کرد. همانگونه که اشاره شد بار نخست در سال 1996 و بار دیگر در سال 2005 و به هنگام عرضه‌ی رزیدنت اویل 4 این عمل به وقوع پیوست.

شینجی میکامی

پیچش‌های داستانی، جو ساکت و تاریک قصر اسپنسر با خطرات ناشناخته‌ای که در جای جای آن کمین کرده بود هرگز از یاد بازی‌بازان نخواهد رفت. همچنین رزیدنت اویل 4 با گیم پلی بی نظیر، داستان و میان پرده‌های هنرمندانه‌اش به یکی از به یادماندنی‌ترین آثار تاریخ بدل شد. علاوه بر این آثار میکامی به چیزهایی نظیر معماری گوتیک، هیولاهای پرداخته شده، منابع محدود و سکانس‌های شوکه کننده، شخصیت‌های زن چند لایه و قدرتمند و شخصیت های منفی به یاد ماندنی شهرت دارند.

میکامی علاوه بر سبک بازی ترس و بقا توانمندی‌های خود را در سبک‌های دیگر نیز به اثبات رسانده است. آثاری نظیر Resident Evil (سبک ترس و بقا) ،Vanquish (سبک اکشن/تیراندازی) ، Onimusha Warlord (سبک اکشن/ادونچر)، Dino Crisis (سبک اکشن/ادونچر/ترسناک)، Viewtiful Joe (سبک side scrolling beat ’em up)، Killer 7 (سبک اکشن/ ادونچر)، God Hand (سبک مبارزه‌ای Action Beat’ em Up) و مجموعه بازی‌های The Evil Within (ترس و بقا). سمت‌های او در تولید این بازی‌ها نشان می‌دهد که چرا میکامی استاد مسلم سبک ترس و بقا و به طور کلی بازی‌سازی است. و باید در فهرست 5 بازی‌ساز برتر تاریخ قرار گیرد.

نوشتار مرتبط:  معرفی بزرگان: هیدئو کوجیما، استاد وارد می‌شود 

نوابغ هنر هشتم: 5 بازی‌ساز برتر تاریخ هیدئو کوجیما

هیدئو کوجیما​

هیدئو کوجیما را می‌توان نابغه‌ای در سبک اکشن مخفی‌کاری دانست. همچنین کوجیما تبحر خاصی در روایت داستان دارد و همواره جزئیات در آثار وی بی‌داد می‌کنند. برای مثال سالیان متمادی است که سری بازی‌های Metal Gear با آن داستان فیلم‌گونه و شخصیت پردازی‌های فوق العاده‌اش بازی‌بازان علاقمند به سبک مخفی‌کاری را سرگرم نموده است. هر چند سبک مخفی‌کاری اولین بار توسط بازی Manbiki Shounen به جهانیان معرفی شد اما تأثیر شگرف سری بازی‌های متال گیر روی هنرصنعت و البته سبک مخفی‌کاری را نمی‌توان نادیده گرفت.

هر یک از آثار کوجیما پیشرفت‌های شگرفی نسبت به نسخه‌های قبلی داشته‌اند به عنوان مثال شیوه‌ی فیلم‌برداری بازی MGS: Phantom Pain کاملاً به سبک فیلم‌های هالیوودی صورت پذیرفته که این مهم ناشی از علاقه‌ی کوجیما به این دست فیلم‌هاست.

کوجیما یکی از نوابغ هنرصنعت بازی‌های رایانه‌ای به شمار می‌رود بهترین مثال برای این مدعا دموی کنسل شده‌ی P.T می‌باشد. روایت ترس در راهروی تنگ و باریک و البته بسیار کوتاه با آن همه جزئیات جالب و خیره کننده نکته‌ای است که تنها از دستان توانمند کوجیما بر می‌آید. آثار مهم این هنرمند نظیر Zone Of Enders ،Castlevania و اخیراً Death Stranding ما را وادار می‌سازد تا نام کوجیما را در فهرست 5 بازی‌ساز برتر تاریخ قرار دهیم.

نوشتار مرتبط:  معرفی بزرگان: یو سوزوکی هنرمندی توانا و یکی از نوابغ هنر-صنعت بازی‌های ویدیویی 

نوابغ هنر هشتم: 5 بازی‌ساز برتر تاریخ یو سوزوکی

یو سوزوکی

یو سوزوکی را می‌توان یکی از پرکارترین کارگردان‌ها در میان بازی‌سازان دیگر دانست. کارنامه‌ی سوزوکی مملو از بازی‌هایی است که سبک‌های مختلف بازی‌های رایانه‌ای را تحت الشعاع خود قرار داده است. کافی است به فهرست زیر نگاهی بیاندازید تا متوجه شوید که یو سوزوکی یک بازی‌ساز همه فن حریف است:

Space Harrier (سبک آرکید)، Enduro Racer (مسابقه‌ای-موتورسواری)، OutRun (مسابقه‌ای-ماشین‌سواری)، After Burner (شبیه‌ساز پرواز)، Virtua Racing (شبیه‌ساز اتومبیلرانی)، Virtua Fighter (مبارزه‌ای)، Daytona USA (شبیه‌ساز اتومبیرانی)، Virtua Cop (اکشن)، Virtua Striker (شبیه‌ساز فوتبال)، F355 Challenge (شبیه‌ساز اتومبیلرانی)، Outtrigger (اکشن اول شخص)، 18 Wheeler: American Pro Trucker (شبیه‌ساز کامیونرانی) و سرآمد کلیه‌ی آثار سوزوکی Shenmue (اکشن-ماجراجویی جهان‌باز). همانگونه که مشاهده می‌شود کارنامه‌ی سوزوکی بسیار متنوع و پربار می‌باشد. او در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید قدم گذاشته و تجربه کسب نموده است.

Yu Suzuki

Shenmue تبلور اندیشه‌ها و تجارب سوزوکی است و با چنان دقت و ظرافتی طراحی گردیده که شاید کمتر اثری یارای رقابت با آن را داشته باشد. شنمو تلفیقی از سبک‌های مختلف بازی نظیر اکشن، ماجراجویی، مبارزه‌ای، جهان‌باز، استراتژیک، معمائی، مسابقه‌ای و… می‌باشد. سوزوکی به روشی اعجازانگیز این عناصر را در کنار یکدیگر چیده است، به گونه‌ای که کم‌ترین نقص در آن مشاهده می‌شود.

نظر شما در خصوص 5 بازی‌ساز برتر تاریخ چیست؟ کدام شخص را به این فهرست اضافه می‌کنید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها