پلی استیشن 5 استاندارد یا دیجیتال کدام را بخرم؟

پلی استیشن 5 استاندارد یا دیجیتال کدام را بخرم؟ مقایسه پلی استیشن 5 استاندارد PS5 Standard Edition و پلی استیشن 5 دیجیتال PS5 Digital Edition

بازار بازی‌های ویدیویی در بهترین حالت خود قرار دارد و سونی به تازگی اعلام کرد که در سال مالی اخیر موفق به فروش بیش 19.1 میلیون دستگاه پلی استیشن 5 شده است. مجموع فروش پلی استیشن 5 نیز به 38.4 میلیون دستگاه رسید که شامل پلی استیشن 5 استاندارد PS5 Standard Edition و پلی استیشن 5 دیجیتال PS5 Digital Edition می‌شود. در این میان سؤال اکثر گیمرها این است که پلی استیشن 5 استاندارد یا دیجیتال کدام را بخرم؟

طی سال‌های اخیر مشکلات کمبود قطعات و مدیریت ضعیف سونی باعث کمبود پلی استیشن 5 در بازارهای جهانی و افزایش قیمت این کنسول شده بود. از طرفی دلالان و احتکار گران نیز بر شدت این موضوع افزوده بودند. در چنین شرایطی کمتر کسی به مدل پلی استیشن 5 اهمیت می‌داد و به محض ثبات قیمت‌ها اقدام به خرید می‌کرد. اما اکنون که شرایط تولید پایدار شده فرصت مناسبی است تا مدل‌های مختلف پلی استیشن 5 را با یکدیگر مقایسه کنیم.

اگر دچار شک و تردید شده‌اید و نمی‌توانید بین پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال انتخاب کنید، ما در این مقاله به صورت حرفه‌ای شما را راهنمایی خواهیم کرد.

نوشتار مرتبط:  مقایسه پلی استیشن 5 PS5 با ایکس باکس سری ایکس Xbox Series X کدام را بخرم؟ 

پلی استیشن 5 استاندارد یا دیجیتال کدام را بخرم؟

شباهت‌ها و تفاوت‌های پلی استیشن 5 استاندارد با پلی استیشن 5 دیجیتال

به طور کلی تفاوت زیادی بین پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال وجود ندارد. از لحاظ فنی هر دو کنسول مشخصات یکسانی دارند:

  • سی پی یو CPU: هشت هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس 3.5 گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: 10.3 ترافلاپس، 36 هسته پردازشی، 2.23 گیگاهرتز
  • معماری گرافیک: RDNA 2 سفارشی AMD
  • حافظه رم: 16 گیگابایت که از نسل ششم GDDR6 است
  • حافظه داخلی: 825 گیگابایت SSD اختصاصی
  • رزولوشن و نرخ فریم: حداکثر وضوح 8K با حداکثر 120 فریم در ثانیه

همانطور که ملاحظه فرمودید از لحاظ فنی هر دو دستگاه یکسان هستند، اما چند تفاوت عمده نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت؛ از جمله درایو بلوری، طراحی و قیمت.

نوشتار مرتبط:  مقایسه ایکس باکس سری اس با ایگس باکس وان 

عکس انتزاعی دلار و سکه درون پلی استیشن 5

قیمت پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال

پلی استیشن 5 استاندارد یا دیجیتال کدام را بخرم؟

یکی از تفاوت‌های اصلی پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال قیمت آن‌ها است. قیمت جهانی پلی استیشن 5 استاندارد 500 دلار است و قیمت پلی استیشن 5 دیجیتال در هنگام عرضه 400 دلار بوده است. اما فراموش نکنید که چندی پیش سونی قیمت پلی استیشن 5 را در همه مناطق به جز ایالات متحده به میزان 50 دلار افزایش داد. سونی علت این افزایش قیمت را تورم جهانی اعلام کرد. در کشور عزیزمان ایران به دلیل نوسانات شدید قیمت نمی‌شود تخمین درستی ارائه داد، اما در حال حاضر و زمان نگارش مقاله قیمت پلی استیشن 5 استاندارد حدود 28 میلیون تومان و قیمت پلی استیشن دیجیتال نیز حدود 27 میلیون است که فاصله زیادی با قیمت جهانی دارد.

نوشتار مرتبط:  اگر ایکس باکس سری اس Xbox Series S نخریده‌اید بروید خدا را شکر کنید! 

پلی استیشن 5 استاندارد و دوالسنس پس زمینه آبی

درایو بلوری

پلی استیشن 5 استاندارد PS5 Standard Edition دارای دیسک درایو بلوری است که قادر خواهد بود بازی‌های فیزیکی، فیلم‌های سینمایی و سایر مدیاها را اجرا و پخش کند. پلی استیشن 5 دیجیتال فاقد درایو نوری است. همچنین طراحی مدل‌های مختلف پلی استیشن 5 تفاوت ریزی دارد، اما فارغ از این موضوع هر دو نسخه را می‌توان به صورت عمودی یا افقی استفاده کرد.

نبود دیسک درایو در پلی استیشن 5 دیجیتال به این معنی است که این مدل محدودیت بیش‌تری دارد. پلی استیشن 5 استاندارد به شما امکان استفاده از بازی‌های فیزیکی و دیجیتالی را می‌دهد و کاربردهای دیگری از جمله پخش فیلم‌های بلوری دارد. اما پلی استیشن 5 دیجیتال شما را محدود به بازی‌ها و سرویس‌های دیجیتال می‌کند.

نوشتار مرتبط:  آیا ایکس باکس سری اس در سال 2023 ارزش خرید دارد؟ 

پلی استیشن 5 دیجیتال لوگو پلی استیشن

طراحی و اندازه پلی استیشن 5

شباهت زیادی بین مدل‌های مختلف پلی استیشن 5 وجود دارد. پلی استیشن 5 استاندارد به نظر کمی بزرگ‌تر است که به دلیل دیسک درایو بوده و طراحی آن در قسمت پایین کمی نامتقارن است. در برابر پلی استیشن 5 دیجیتال طراحی شیک و یک دستی دارد.

ابعاد پلی استیشن 5 استاندارد 390 میلی متر در 104 میلی متر در 260 میلی متر و وزن آن در حدود 4.5 کیلوگرم است، در حالی که پلی استیشن 5 دیجیتال ابعادی برابر با 390 میلی متر در 92 میلی متر در 260 میلی متر و وزن آن 3.9 کیلوگرم است. با این حال، جدیدترین نسخه‌های پلی استیشن PS5 به دلیل تغییرات در سیستم خنک کننده و سایر اجزای داخلی، سبک‌تر از مدل اصلی هستند.

نوشتار مرتبط:  آیا خرید پلی استیشن 4 ps4 در سال 2023 منطقی است؟ 

کیفیت اجرای بازی و فضای SSD پلی استیشن 5

پلی استیشن 5 استاندارد یا دیجیتال کدام را بخرم؟

چه تصمیم به خرید نسخه دیجیتال PS5 یا نسخه استاندارد PS5 داشته باشید، از همان ویژگی‌های بازی‌های نسل فعلی لذت خواهید برد، زیرا هر دو مدل از بازی‌های 4K و عملکرد در برخی بازی‌ها تا 120 فریم در ثانیه با پشتیبانی از رهگیری پرتو ری تریسینگ و صدای سه بعدی پشتیبانی می‌کنند.

هر دو نسخه همچنین به یک سی پی یو AMD Ryzen Zen 2، پردازنده گرافیکی AMD RDNA 2 و 16 گیگابایت حافظه GDDR6 مجهز هستند.

وقتی صحبت از فضای ذخیره‌سازی به میان می‌آید، هر دو نسخه دارای فضای ذخیره‌سازی 825 گیگابایت از نوع SSD هستند. ممکن است این فضا برای تعدادی از گیمرها کافی نباشد، اما خوشبختانه می‌توانید بازی‌های PS4 را روی PS5 از طریق یک هارد اکسترنال یا یک درایو M.2 SSD به PS5 اضافه و اجرا کنید.

نکته مهم: فکر نکنید که به دلیل پشتیبانی از بازی فیزیکی روی دیسک، بتوانید در پلی استیشن 5 استاندارد PS5 Standard Edition در فضای ssd صرفه جویی کنید، زیرا اطلاعات و دیتای بازی بدون توجه به دیجیتال یا فیزیکی بودن بازی همچنان باید روی اس اس دی SSD داخلی کنسول نصب شوند.

نوشتار مرتبط:  فهرست تمام بازی‌های PS5 که به صورت 120 فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند 

پلی استیشن 5 استاندارد و دوالسنس پس زمینه سیاه

چرا باید پلی استیشن 5 استاندارد بخرم؟

  • اگر علاقمند هستید نسخه فیزیکی بازی‌ها را تهیه کنید و انبوهی از دیسک‌های پلی استیشن 4 را دارید که می‌خواهید روی پلی استیشن 5 تجربه کنید.
  • چنانچه اینترنت ضعیفی دارید و حوصله دانلود دیتای حجیم بازی‌ها را ندارید. (اما شوربختانه این‌طور نیست که همه بازی‌های فیزیکی بی نیاز از دانلود اولیه و اتصال اینترنت باشند، به عنوان مثال بازی استار وارز جدای سوروایور Star Wars Jedi Survivor نیازمند دانلود حجیم اولیه است.)
  • بازی‌های فیزیکی و دیسک‌ها به مرور زمان ارزان می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را با دوستان خودتان مبادله و تعویض کنید. همچنین برخی از مغازه‌ها و فروشندگان امکان کرایه بازی‌های پلی استیشن 5 را فراهم کرده‌اند که روش به صرفه‌ای برای لذت بردن از بازی‌های تک نفره و داستانی است.
  • دیسک‌های پلی استیشن 5 را به راحتی می‌توان فروخت و دردسر اکانت و جابه‌جایی‌های مربوطه را ندارد.
  • در صورتی که بخواهید فیلم و سریال‌های با کیفیت را روی دیسک‌های اولترا اچ دی Ultra HD یا بلو ری Blu-ray تماشا کنید.

نوشتار مرتبط:  هر آنچه که باید درباره‌ی فاینا فانتزی 16 Final Fantasy 16 بدانید 

جعبه PS5 Digital Edition پس زمینه نارنجی

چرا باید پلی استیشن 5 دیجیتال را بخرم؟

  • پلی استیشن 5 دیجیتال ارزان‌تر است. با خرید این کنسول می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و پول خودتان را خرج بازی‌های دیجیتالی کنید که گاهاً تا 80 درصد تخفیف می‌خورند.
  • بازی‌های دیجیتال روز به روز محبوب‌تر می‌شوند و سازندگان نیز تخفیف‌های متنوعی به مناسبت‌های مختلف برای گیمرها در نظر می‌گیرند.
  • اگر اینترنت خوب و سریعی دارید می‌توانید بازی‌ها را به راحتی با آخرین به‌روزرسانی از طریق فروشگاه پلی استیشن دانلود کنید. البته حتی اگر اینترنت شما سرعت کمی دارد نیز می‌توانید در حالت رست مود rest mode به دانلود بازی‌ها بپردازید.
  • طراحی پلی استیشن 5 دیجیتال شیک و دلربا است و احتمالاً از لحاظ زیبایی شناسی این نسخه را ترجیح می‌دهید.

نوشتار مرتبط:  5 ویژگی مخفی دوالسنس dualsense در پلی استیشن 5 ps5 

ps5 استاندارد و دیجیتال قرار گرفته روی پایه به صورت عمودی

کدام مدل پلی استیشن 5 برای من مناسب است؟

پلی استیشن 5 استاندارد یا دیجیتال کدام را بخرم؟

پاسخ به این سؤال خیلی دشوار است، چرا که تماماً به سلیقه و شرایط شما بستگی دارد. شاید شما به تجربه نسخه فیزیکی بازی‌ها علاقه دارید، یا اینترنت در منطقه شما سرعت خوبی نداشته باشد.

در نهایت این‌که طبق گزارشات سونی به‌زودی از مدل جدید پلی استیشن 5 با دیسک درایو جدا شونده رونمایی خواهد کرد. این دیسک درایو ظاهراً با پلی استیشن 5 دیجیتال نیز سازگار خواهد بود و انتخاب‌های متعددی به گیمرها می‌دهد. طبق شایعات این مدل همان پلی استیشن 5 اسلیم باشد و قرار است در ماه آینده میلادی در پلی استیشن شوکیس 2023 رونمایی شود.

نظر شما در این خصوص چیست؟ انتخاب شما کدام است؟ پلی استیشن 5 استاندارد یا دیجیتال؟ اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 4 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها