10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite

10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite

10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite

(به قلم حسن نصرالهی)

بدون شک “بایوشاک بی کران” یکی از مهم‌ترین و بحث برانگیزترین عناوین هنر هشتم است. کن لوین قصه‌ی مد نظر خود را با اصول برجسته‌ی فلسفی تلفیق می‌کند تا بازی‌بازان را بر خلاف عادات همیشگی به تفکر وادار کند. این رویکرد باعث شده بازی‌بازان صرفاً با انجام اعمال تحمیلی محدود نشوند و حتی برای پی بردن به مفاهیم و مضامین بی شمار این اثر هنری، دیگر مدیوم‌ها را کنکاش کنند. به طور حتم چنین اثری سرشار از نکات و ارجاعات قابل توجه است که کن لوین آن را در یک مانیفست اجتماعی-سیاسی گرد هم آورده است. ما در این مقاله به 10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite خواهیم پرداخت.

نوشتار مرتبط:  شرورهای دوست داشتنی: 10 ضدقهرمان برتر هنر هشتم در قرن 21 

BioShock Infinite

10. نمایشگاه جهانی 1893 از منابع الهام BioShock Infinite بود

به افتخار چهارصدمین سالگرد قدم گذاشتن کریستف کلمب در قاره‌ی آمریکا، نمایشگاه جهانی 1893 با عنوان “نمایشگاه کلمبیا” در شیکاگو برگزار شد. از نکات برجسته‌ی این نمایشگاه می‌توان به نمایش جریان متناوب نیکولا تسلا، سیستم چند فازی جورج وستینگهاوس، انواع تفنگ‌ها و همچنین اولین نمونه از یک پیاده‌رو عمومی متحرک اشاره کرد. این فناوری‌ها و حس شگفتی که مردم نسبت به آن‌ها داشتند، نقش مهمی در شکل‌دهی BioShock Infinite و القای مضامین مد نظر “کن لوین” به بازی‌بازان داشت. حتی نام شهر Infinite یعنی کلمبیا نیز از این نمایشگاه گرفته شده است.

استفن راسل

9. از “استفن راسل” تا “تروی بیکر”

صداپیشگی بوکر دویت در ابتدا قرار بود بر عهده ی “استفن راسل” (صدا پیشه‌ی گرت از سری Thief) باشد تا اینکه خالقان در نهایت تصمیم گرفتند تروی بیکر را برای ایفای این نقش استخدام کنند. از حق نگذریم تصمیم درستی را اتخاذ کرده‌اند.

نوشتار مرتبط:  از رپچر تا کلمبیا: 10 لحظه‌ی فراموش نشدنی سری بایوشاک 

بایوشاک بی کران

8. شوخی کن لوین با تأخیرهای مکرر بایوشاک بی کران

وقتی الیزابت وارد اتاق بازی Duke و Dimwit در Battleship Bay می‌شود، درباره‌ی آخرین نسخه‌ی بازی “Flawless Flintlock” صحبت می‌کند. الیزابت با هیجان به بوکر می‌گوید که شنیده این بازی 3 بار تأخیر خورده. در واقع این نقل قول به چرخه‌ی توسعه “بایوشاک بی کران” اشاره دارد که 3 بار به تعویق افتاده است! یکی از نقاط قوت این سری، استفاده‌ی هوشمندانه از چنین لحظه‌ها و دیالوگ‌هایی است که از مضامین محوری نیستند تا بازی‌باز با لحظاتی مفرح و قابل تأمل روبرو شود. همین موضوع هم باعث شده با خرده روایت‌هایی متفاوت طرف باشیم تا با احساسی متنوع‌تر و گسترده‌تر بازی را پی گیری کنیم.

بایوشاک بی کران

7. این آچار دوست داشتنی

کن لوین همواره به شیوه‌ای هنرمندانه آثارش را به یکدیگر متصل کرده است. بایوشاک بی کران نیز سرشار از ارجاعات مختلف می‌باشد. از جمله‌ی این ارجاعات هم می‌توان به آچار دوست داشتنی “جک” در اولین Bioshock اشاره کرد. این آچار را می‌توان بلافاصله پس از به دست آوردن Murder of Crows Vigor پیدا کرد. همچنین می‌توان آن را در کشتی هوایی بانوی اول هم نظاره‌گر بود.

نوشتار مرتبط:  10 مرحله‌ی آغازین برتر در بازی‌های ویدئویی 

10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite خانم Courtnee Draper

6. الیزابت در ابتدا قرار بود یک شخصیت بی صدا باشد

خالقان در ابتدا به توانایی خود در خلق یک شخصیت همراه با صدا اطمینان نداشتند. آنها در ابتدا می‌خواستند الیزابت کاملاً بی صدا باشد. مشکل اینجا بود که اعضای تیم نمی‌خواستند بازی‌بازان مجبور باشند مدام به جملات تکراری گوش دهند. با این حال سران “ایرشنال گیمز” به این نتیجه رسیدند که تصمیمشان ارتباط بین الیزابت و بازی‌بازان را با مشکل مواجه می‌کند. از این رو از تصمیمشان صرفنظر کردند و با الیزابت سخنگو شاهکارشان را به پایان رساندند. لازم به ذکر است که صداگذاری الیزابت را خانم Courtnee Draper بر عهده داشته است.

10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite

5. اشاره به رمان “فارنهایت 451” اثر “ری بردبری”

بازیکن در هر سه بازی بایوشاک، در جایی برای باز کردن قفل دری مسدود شده، به کد “451” نیاز دارد. گاهی اوقات یک 451 ساده این کار را انجام می دهد. گاهی هم لازم است یک صفر اضافه کنید تا آن را به 0451 تبدیل کنید. یا حتی ممکن است مجبور شوید اعداد را معکوس کرده و آن را به 154 تغییر دهید. در حقیقت این اسم رمز، ارجاع به رمان “فارنهایت 451” اثر “ری بردبری” می‌باشد. اسم رمزی مشهور که توسعه دهندگان بایوشاک همواره به آن علاقه نشان داده‌اند.

این رمز کذایی در بازی‌های بسیاری دیده شده است. عناوینی چون سیستم شاک ۱، سیستم شاک ۲، Deus Ex، دیسانرد، Gone Home و Deus Ex Human Revolution نیز به گونه‌ای میزبان این رمز نمادین بوده‌اند تا گویای ادای دین خالقان‌اش به رمان “بردبری” باشند. اما رمان ذکر شده به سری BioShock شباهت قابل توجهی دارد. زیرا هر دو دارای جوامع پادآرمان‌شهری‌اند که در آن قدرتمندان به دنبال راه‌هایی برای کنترل مؤثر جمعیت هستند.

نوشتار مرتبط:  یک منظره‌ی هنری؛ 10 شهر برتر هنر هشتم 

10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite

4. احساس پدرانه

کن لوین خالق سری Bioshock گفته که از دیدن تصاویر برهنه‌ای که برخی طرفداران از الیزابت منتشر می‌کنند به شدت متنفر است! او می گوید هر بار با چنین تصاویری برخورد می‌کند از درون به هم می‌ریزد. “کن لوین” عزیز الیزابت را مثل فرزند خود می‌داند برای همین تصورات‌اش کاملاً پدرانه است.

10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite

3. ارجاعی موثر و هوشمندانه

در خارج از Audemus Patria Nostra Defendere، می‌توان مجسمه‌ای را تحت نام “کامستاک با مار ملل می‌جنگد” مشاهده کرد. این مجسمه کاملاً به کاریکاتور سیاسی هفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده یعنی اندرو جکسون شباهت دارد. کاریکاتور ذکر شده با عنوان “ژنرال جکسون در حال کشتن هیولاهای سر دار است” شناخته می‌شود. این ارجاع می‌تواند به دلیل تمایل مشابه و بحث برانگیز کامستاک و جکسون برای تحمیل عقاید افسارگسیخته‌شان باشد.

نوشتار مرتبط:  من همه کاره هستم! 11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص 

10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite

2. دیزنی لند

نقشه‌ای که درست قبل از تالار قهرمانان نمایش داده می‌شود، اشاره‌ی احتمالی به نقشه‌ی درب ورودی دیزنی لند است. هر دو طرح و بنرهای مشابهی دارند و یک “خیابان اصلی” هم در مرکزشان دیده می‌شود. بدون شک دنیای دیزنی از منابع الهام تأثیرگذار کن لوین برای خلق اثر هنری‌اش بوده است.

10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite

1. کد کونامی را وارد کنید تا قفل “حالت هاردکور” (1999) باز شود

بازی “بایوشاک بی کران” مانند بازی‌های دیگر دارای درجه سختی‌های آسان، عادی یا دشوار می‌باشد. اما سطح دشواری “بسیار سخت” تحت نام 1999 قفل است. تا زمانی که بازی را به پایان برسانید. با این حال اگر رمز افسانه‌ای کونامی را در صفحه اصلی وارد کنید، می‌توانید هر زمان که بخواهید به حالت 1999 دسترسی داشته باشید. نام‌گذاری حالت 1999 اشاره‌ای به “سیستم شاک 2” می‌باشد که توسط Irrational Games در سال 1999 منتشر شده است. عنوانی که تجربه‌ی بسیار چالش‌برانگیزتری نسبت به BioShock Infinite ارائه می‌دهد. با وجود اینکه با رمز مشهور کونامی می‌توانید هر زمان که دوست دارید این حالت را باز کنید، اما توصیه می‌کنیم قبل از انجام این کار با بازی آشنا شوید و  هشدار ما را کاملاً جدی بگیرید!

کدام یک از این موارد جذاب را می‌دانستید؟ نکته‌ای هست که به فهرست 10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite بیفزایید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها