10 حقیقت جالب توجه از فرانچایز بزرگ Street Fighter

10 حقیقت جالب توجه از فرانچایز بزرگ Street Fighter

10 حقیقت جالب توجه از فرانچایز بزرگ Street Fighter

(به قلم حسن نصرالهی)

به طور حتم سبک مبارزه‌ای یکی از با سابقه‌ترین و محبوب‌ترین سبک‌های تاریخ بازی های ویدیویی محسوب می‌شود. در این ژانر عناوین بزرگ و محبوبی نیز عرضه شده‌اند. اما در میان تمام عناوین نامدار مبارزه‌ای، بازی Street Fighter نقش برجسته‌ای را در شکل گیری قالب کلی این ژانر ایفا کرده است. در همین راستا این فرانچایز با سابقه را می‌توانیم مهم‌ترین اتفاق سبک Fighting قلمداد کنیم. به دلیل سابقه‌ی بسیار زیاد و خدمات ارزنده‌ای که این سری ارائه داده است به نکات بسیار زیادی می‌توان اشاره کرد. اما در این مقاله به 10 حقیقت جالب توجه از فرانچایز بزرگ Street Fighter خواهیم پرداخت.

نوشتار مرتبط:  10 بازی تأثیرگذار دهه‌ی 90 میلادی 

Yie Ar Kung-Fu

10. بازی Street Fighter قواعد جدیدی را برای بازی‌های مبارزه‌ای تعریف کرد

در اوایل دهه‌ی 80 میلادی، شرکت‌های بازی سازی ژاپنی در حال ایجاد طرح‌هایی بودند که به تعریف نوین بازی‌های مبارزه‌ای برای دهه‌های آینده کمک می‌کرد و در عین حال بهترین ویژگی‌های عناوین گذشته را نیز در بر می‌گرفت. با ارزیابی تاریخچه‌ی ژانر فایتینگ، ابتدا بایستی به عنوان Yie Ar Kung-Fu ساخته‌ی کونامی اشاره کنیم. این بازی اصول ورزش‌های رزمی را با نوآوری‌های‌ عناوینی مانند Galaktic Warriors ترکیب نمود تا نتیجه نقطه شروعی واقعی برای تمام بازی‌های مبارزه‌ای باشد.

از سویی دیگر کپکام هم می‌خواست در میدان حاضر شود. بنابراین وظیفه‌ی ساخت یک بازی رزمی مشابه و حتی بهتر را به طراحانی چون تاکاشی نیشی یاما و هیروشی ماتسوموتو سپرد. گیم پلی بازی Street Fighter در سال 1987 بیش‌تر منعکس کننده‌ی نقاط قوت Yie-Ar Kung Fu بود. در حالی که به بازی‌بازان این امکان را می‌داد تا قبل از آنکه به مصاف حریفان بروند از بین 4 لوکیشن یکی را برای اولین مبارزه‌ی خود انتخاب کنند. دسترسی به حرکات ویژه که به سختی هم اجرا می‌شدند یکی دیگر از ویژگی‌های جدید این بازی بود. “کیجی اینافونه” طراح گرافیک نیز به طراحی شخصیت‌ها توجه بیشتری کرد و برخی از عوامل زیبایی‌شناسانه‌ی مانگاها و انیمه‌های محبوب را به عاریت گرفت.

استریت فایتر 2

9. بازی Street Fighter 2 تعریف تازه‌ای به ژانر Fighting بخشید

شرکت کپکام برای بهبود بازی Street Fighter، روی گرافیک بهتر، طیف گسترده‌ای از شخصیت‌های جدید و گیم پلی روان‌تر متمرکز شد و در سال 1991 بازی Street Fighter II: The World Warrior را روی آرکید عرضه کرد. وب سایت گیمز رادار در مقاله‌ای که به تاریخچه‌ی بازی‌های مبارزه‌ای پرداخته از Street Fighter II به عنوان مهم‌ترین بازی در تاریخ این ژانر یاد کرده است. از حق نگذریم که این انتخاب کاملاً نکته سنجانه بوده است. در حقیقت Street Fighter 2 تمام نوآوری‌ها و قراردادهای قبلی اختراع‌شده را اصلاح نمود و آن را به یک بازی بزرگ و بی مانند تبدیل کرد. با عرضه شدن استریت فایتر 2، نگاه بازی‌بازان به این ژانر محبوب به طور کلی دگرگون شد.

10 حقیقت جالب توجه از فرانچایز بزرگ Street Fighter استریت فایتر 2

8. بازی Street Fighter 2 اولین بازی مبارزه‌ای بود که حق انتخاب شخصیت‌ها را با فنونی منحصربه‌فرد ارائه کرد

در بازی اصلی و بسیاری از عناوین دیگر، بازی‌بازان فقط می‌توانستند از منظر یک شخصیت پیش‌فرض (Ryu در Street Fighter) بازی کنند یا به عنوان دومین رزمی‌کار پیش‌فرض (Ken) به بازی ملحق شوند. اما در Street Fighter II، بازی‌بازان ناگهان می‌توانستند از میان طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها دست به انتخاب بزنند. همه با پس‌زمینه، آمار مبارزه، فنونی ویژه و مجموعه‌ای از انتخاب‌ها که بعدها به استانداردی برای بازی‌های مبارزه‌ای تبدیل شدند.

نوشتار مرتبط:  بهترین شخصیت‌های زن در بازی‌های ویدیویی 

10 حقیقت جالب توجه از فرانچایز بزرگ Street Fighter چان لی چون لی استریت فایتر

7. “چان لی” یکی از اولین شخصیت‌های زنی بود که بازی‌بازان می‌توانستند با آن بازی کنند

چان لی (Chun-Li) اولین شخصیت زن در Street Fighter و اولین زن مهم قابل بازی در یک عنوان مبارزه‌ای بود ( اولین زن قابل بازی در یک بازی مبارزه‌ای احتمالاً Typhoon Gal در سال 1985 باشد. هر چند اطلاعات زیادی از او در دسترس نیست) که راه را برای شخصیت‌هایی همچون لارا کرافت هموار کرد. چان لی یک رزمی‌کار متخصص و افسر پلیس بین‌الملل است که برای انتقام مرگ پدرش تلاش می‌کند. بانوی اول همچنین یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های این سری از سال 1991 تاکنون بوده است. او در بازی‌ها، کمیک‌ها و فیلم‌های متعددی حضور داشته و همواره در فهرست‌ بهترین‌ شخصیتهای زن هنر هشتم خودنمایی کرده است.

10 حقیقت جالب توجه از فرانچایز بزرگ Street Fighter مایک تایسون بوکسور

6. مبارزان واقعی

طراحان Street Fighter هنگام خلق شخصیت‌ها از برخی مبارزان واقعی الهام گرفتند. از Fei Long گرفته که یاد آور بروس لی بود تا M Bison (یا Mike Bison) که شباهت زیادی به بوکسور مشهور آمریکایی یعنی مایک تایسون داشت. اما برای جلوگیری از واکنش قانونی هنگام انتشار بازی در ایالات متحده و جاهای دیگر، کپکام به طرز هوشمندانه‌ای تعویض اسامی شخصیت‌ها و نقش‌ها را در دستور کار قرار داد. به طور مثال در ژاپن شخصیت بوکسور M. Bison نام داشت اما در ایالات متحده نام بالروگ را برای او در نظر گرفتند. کپکام به همین منوال توانست از شر دردسرهای قانونی خلاص شود!

10 حقیقت جالب توجه از فرانچایز بزرگ Street Fighter آرکید دستگاه بازی

5. سری Street Fighter تاکنون 8 بار در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است

سری Street Fighter رکورد عظیم‌ترین سری بازی‌های فایتینگ را با بیش از 120 عنوان به دست آورده که در رکوردهای کتاب گینس ثبت شده است. همچنین این سری محبوب، هفت رکورد دیگر از جمله “طولانی‌ترین سری بازی‌های مبارره‌ای” و “پرفروش‌ترین بازی مبارزه‌ای با سکه” را نیز به دست آورده است.

نوشتار مرتبط:  نسلی ماندگار؛ 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام 

استریت فایتر 2

4. بازی Street Fighter 2 اولین عنوانی بود که فنون ترکیبی را معرفی کرد

زمانی که توسعه‌دهندگان در حال ساختن Street Fighter II بودند، یکی از اهداف آن‌ها این بود که انجام حرکات ویژه هر شخصیت را برای بازی‌بازان آسان‌تر کنند. با این حال، انجام این کار عواقب ناخواسته‌ای داشت. در واقع برنامه نویسان برای آنکه انجام حرکات ویژه را آسان‌تر کنند به‌طور تصادفی زمان بازیابی این حرکات را کوتاه‌تر از زمان گیج و منگ ماندن حریفان کردند! به عبارتی یک “باگ” باعث شد این فنون ترکیبی خلق شود!

در نتیجه بازی‌بازان می‌تواستند این حرکات را به صورت ترکیبی اجرا کنند. کپکام نیز به جای رفع کردن این مشکل، آن را به یکی از ارکان اصلی بازی‌های مبارزه‌ای تبدیل کرد. فرانچایزهای بزرگی مانند تیکن و مورتال کامبت نیز از این تکنیک الهام گرفتند. بی اغراق می‌توان گفت که فنون ترکیبی از جذابیت‌های اصلی بازی های مبارزه‌ای به شمار می‌روند. و فقدان آن حتی باعث می‌شد حیات این ژانر محبوب به خطر بیفتد. این نکته نشان می‌دهد که Street Fighter II تا چه اندازه از زمان خود جلوتر بوده است.

فاینال فایت استریت فایتر بازی مبارزه ای

3. بازی به یاد ماندنی Final Fight در ابتدا قرار بود دنباله‌ی Street Fighter باشد

بازی Final Fight که در سال 1989 منتشر شد، به معنای واقعی کلمه یکی از کلاسیک‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های ویدیویی است. در حالی که فاینال فانتزی همچنان با قدرت و محبوبیت به کار خود ادامه می‌دهد، جای تأسف است که کپکام این عنوان کلاسیک و خاطره انگیر را رها کرده است. Final Fight از اولین عناوین Beat ’em up می‌باشد و نقش بسزایی را در محبوبیت این ژانر ایفا کرده است. اما نکته‌ی جالب اینجاست که این بازی در ابتدا قرار بود دنباله‌‌ی بازی Street Fighter باشد. در حقیقت این بازی ابتدا در ژاپن تحت عنوان Street Fighter 89 و سپس با نام Street Fighter: Final Fight معرفی شد.

10 حقیقت جالب توجه از فرانچایز بزرگ Street Fighter شخصیت Blanca

2. منشأ احمقانه‌ی Blanca!

در Street Fighter II، بلانکا بدون شک عجیب‌ترین شخصیت می‌باشد! در حالی که سایر مبارزان انسان‌هایی با توانایی‌های ویژه بودند، بلانکا مانند یک جهش یافته‌ی حیوانی به نظر می‌رسید! وقتی بازی را در نقش Blanka به پایان برسانید، متوجه خواهید شد که او انسانی به نام جیمی است که از سقوط هواپیما جان سالم به در برده. اما چرا او سبز رنگ و الکتریکی می‌باشد؟ به گفته‌ی کپکام، قرار گرفتن در معرض مارماهی‌های الکتریکی باعث شده او به این مصیبت دچار شود! در یک بازی جریان ساز که سرشار از توجیهات این چنینی است، احتمالاً بلانکا احمقانه‌ترین آن‌ها باشد!

نوشتار مرتبط:  10 حقیقت جذاب که طرفداران درباره‌ی Dead or Alive نمی‌دانند 

مانگای Karate Master

1. الهام از مانگایی به نام Karate Master

اگر Street Fighter را دوست دارید، باید از یک مانگای خاص هم تشکر کنید! بازی اصلی با الهام از مانگایی به نام Karate Master ساخته شده است. حتی یوشیجی سونو، قهرمان اصلی این داستان نیز به وضوح الهام‌بخش طراحی Ryu بوده است. چنین الهاماتی باعث شده نقش این مانگا در شکل گیری این عنوان کاملاً برجسته باشد.

نظر شما در خصوص فهرست 10 حقیقت جالب توجه از فرانچایز بزرگ Street Fighter چیست؟ نکته‌ی دیگری را به این فهرست اضافه می‌کنید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها