نسلی ماندگار؛ ۱۰ بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

نسلی ماندگار؛ ۱۰ بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

کپکام عناوین بسیار شاخصی مانند استریت فایتر، مگامن، Onimusha و رزیدنت ایول در کارنامه دارد. اما نویسندگان، هنرمندان و افرادی که مسئول خلق این بازی‌ها بودند چه کسانی هستند؟ همان طور که می‌دانید، در بین انبوهی از شرکت‌ها‌ی بازی‌سازی، کپکام یکی از شناخته‌ شده‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی محسوب می‌شود.

شهرت کپکام در طی چندین دهه پس از تاسیس آن در اواخر دهه‌ی 70 میلادی رفته رفته افزایش پیدا کرده است. از آن زمان تاکنون این شرکت بازی‌های تاثیرگذاری تولید کرده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Mega Man، Street Fighter، Resident Evil و Devil May Cry اشاره کرد.

بازی‌های این شرکت باعث شده تا تعریف درستی از چند ژانر مهم و فضای کلی آن‌ها در هنرصنعت بازی‌سازی به وجود بیاید. در حقیقت باید گفت که شرکت کپکام جایگاه و شکل امروزی خود را مدیون افراد و مغزهای پشت پرده‌ای است که روی این بازی‌های مهم کار کرده‌اند. از کارگردانان مشهور گرفته تا طراحان و تصویرگران کمتر شناخته شده. در اینجا 10 نفر از مشهورترین افرادی که پشت پرده‌ی برخی از تاثیرگذارترین فرانچایزهای کپکام هستند را معرفی می‌کنیم.

نسلی ماندگار؛ 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

Shu Takumi

Ace Attorney، Dino Crisis 2، Ghost Trick : Phantom Detective

شو تاکومی مرد پشت پرده‌ی Ace Attorney، سری رمان تصویری با تم کاراگاهی است که بالاخره در این ماه به غرب نیز راه پیدا کرده است. او از اولین نسخه‌ی این عنوان در سال 2001 به عنوان نویسنده و کارگردان این سری مشغول به فعالیت بود. البته باید گفت که تاکومی در سال 1994 به کپکام پیوست. از دیگر عناوین مهم وی باید به Dino Crisis و دنباله‌ی آن اشاره کرد. او در تولید این عناوین نیز به عنوان کارگردان نظارت داشت.

نسلی ماندگار؛ 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

Tokuro Fujiwara

Ghost ‘n Goblins، Bionic Comando، Sweet Home، Mega Man

دلیل شهرت Tokuro Fujiwara این است که نامش با بسیاری از عناوین کلاسیک کپکام گره خورده است. او از سال 1988 تا 1996 به عنوان مدیر کل بخش بازی‌های کنسولی کپکام فعالیت داشته و در طول این مدت به تولید سری بازی‌های مگا من کمک کرده است. او همچنین در عناوینی مانند Ghosts ‘n Goblins، Bionic Commando و Sweet Home که از منابع الهام سری رزیدنت ایول نیز محسوب می‌شود، به عنوان کارگردان ایفای نقش کرده است.

نسلی ماندگار؛ 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

Akira Kitamura

Mega Man

آکیرا کیتامورا یک هنرمند و کارگردان بازی‌های ویدیویی ژاپنی است. او بیش‌تر به خاطر کار روی مجموعه‌ی خاطره‌انگیز مگا من شناخته می‌شود و در همان بازی اول به عنوان طراح و کارگردان این عنوان ایفای نقش کرده است. او در خلق این شخصیت نمادین بازی‌های ویدیویی از شخصیت‌های مانند Astro Boy و Ninja Captor الهام گرفته بود.

آکیرا در دومین بازی این سری نیز وظیفه‌ی کارگردانی را بر عهده داشت اما در جریان تولید مگا من 3 از شرکت جدا شد. کیتامورا از آن زمان خود را از تولید بازی‌های ویدیویی بازنشسته کرد.

نسلی ماندگار؛ 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

Kaname Fujioka

Monster Hunter

فوجیوکا طراح و آرتیستی است که به خاطر فعالیتش در سری بازی‌های مانستر هانتر شناخته می‌شود. او تا کنون به عنوان کارگردان یا کارگردان خلاق در تمام نسخه‌های این سری بازی فعالیت داشته است. آخرین آن‌ها Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin بوده که برای PC و نینتندو سوئیچ منتشر شده است.

نسلی ماندگار؛ 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

Ryozo Tsujimoto

Monster Hunter

ریوزو سوجیموتو در حال حاضر رئیس Consumer Games Development Division 2 کپکام است. این استودیو ساخت عناوینی مانند Monster Hunter، Onimusha و Ace Attorney را در پرونده‌ی خود دارد.

ریوزو در سال 1973 متولد شد و در سال 1996 به عنوان برنامه‌ریز بازی به این شرکت پیوست. پدر او یعنی کنزو سوجیموتو نیز بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت کپکام است و برادرش هارو رئیس شرکت می‌باشد. ریوزو از سال 2007 به عنوان تهیه کننده‌ی سری مانستر هانتر فعالیت دارد.

نسلی ماندگار؛ 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

Yoshiko Okamoto

Final Fight، Street Fighter II، Onimusha

یوشیکو اوکاموتو یک طراح بازی‌های ویدیویی است که کار خود را در شرکت کونامی آغاز کرد. او در کونامی روی بازی‌هایی مانند Time Pilot و Gyruss کار کرده بود. یوشیکو در سال 1984 به کپکام پیوست و بیش‌تر از هر چیزی برای کار روی بازی‌های Final Fight و Street Fighter II شناخته می‌شود.

همچنین او خالق عنوان Gun Smoke نیز می‌باشد. بازی‌های بسیار معروف سری Red Dead Revolver و Red Dead Redemption شرکت راکستار در حقیقت دنباله‌ی معنوی این بازی هستند. او اخیراً بازی موبایلی Monster Strike را برای Mixi که یک سرویس شبکه اجتماعی ژاپنی می‌باشد خلق کرده است. این عنوان به پردرآمدترین اپلیکیشن موبایلی تمام دوران تبدیل شده است.

نسلی ماندگار؛ 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

Takashi Nishiyama

Street Fighter

تاکاشی نیشیاما به دلیل خلق فرانچایز محبوب Street Fighter شناخته شده است. پیش از اینکه او برای کپکام کار کند، یک بازی با عنوان Kung-Fu Master ساخته بود که به عنوان اولین بازی beat ’em up شناخته می‌شود. او برای ساخت اولین بازی از سری Street Fighter با Hiroshi Matsumoto کار کرده بود. اما پیش از تولید و انتشار Street Fighter II: World Warrior که دنباله‌ی نسخه اصلی محسوب می‌شد، کپکام را ترک کرد.

نسلی ماندگار؛ 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

Hideki Kamiya

Resident Evil 2، Devil May Cry، Viewtiful Joe، Okami

استاد خلاق هیدکی کامیا از طراحان و کارگردان‌های معروفی است که به خاطر کار روی بازی‌هایی مانند Resident Evil 2، Devil May Cry، Viewtiful Joe و Okami شناخته شده است. او در سال 1994 به کپکام پیوست اما در سال 2006 این شرکت را ترک کرد تا با همکاری دیگر اعضای سابق کپکام شرکت PlatinumGames را تاسیس کنند. از آن زمان تاکنون او روی بازی‌هایی مانند Bayonetta، Bayonetta 2، The Wonderful 101، Astral Chain و غیره به عنوان کارگردان و ناظر کار کرده است.

نسلی ماندگار؛ 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

Keiji Inafune

Mega Man، Onimusha، Dead Rising

استاد بزرگ کیجی اینافونه در سال 1987 به عنوان تصویرگر در کپکام کار خود را آغاز کرد. کارهای اولیه‌ی او شامل بازی‌های اصلی Street Fighter و Mega Man می‌شدند. او تا سال 2010 در این شرکت باقی ماند و روی عناوینی مانند سری Lost Planet، Onimusha و Dead Rising کار کرد.

در زمان جدایی، او در سمت رئیس تولید جهانی ایفای نقش می‌کرد. پیش از آن نیز به عنوان مدیر ارشد بخش تحقیق و توسعه مشغول به کار بود.

نسلی ماندگار؛ 10 بازی‌ساز تأثیرگذار شرکت کپکام

Shinji Mikami

Resident Evil، Dino Crisis 1

شینجی میکامی که به عنوان پدرخوانده‌ی سبک وحشت شناخته می‌شود، بیش‌تر به خاطر کار روی بازی‌های وحشت و بقای Resident Evil و Dino Crisis مشهور است. وی در سال 1990 به عنوان طراح بازی به کپکام پیوست. میکامی در آن زمان روی بازی‌هایی مانند ورژن NES علاء‌الدین کار کرده بود.

پروژه بزرگ بعدی استاد عنوان اصلی رزیدنت ایول بود که در حقیقت بازسازی عنوان Sweet Home محسوب می‌شد. او همچنین به عنوان مدیر کل استودیوی Capcom Production Studio 4 منصوب شد که بیش‌تر روی توسعه بازی‌های وحشت و بقا تمرکز داشت. او در سال 2007 کپکام را ترک کرد. از آخرین پروژه‌های این بازی‌ساز افسانه‌ای می‌توان به The Evil Within و دنباله‌ی آن و همچنین بازی انحصاری PS5 با عنوان Ghostwire: Tokyo اشاره کرد.

 

guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها