God Hand یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های تاریخ

God Hand یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های تاریخ

God Hand یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های تاریخ

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

به راستی که God Hand واقعیت عینی یک بازی کلاسیک کالت است. و سیستم‌های درخشان آن هنوز در بین بازی‌های اکشن امروزی بی نظیر هستند. چشم انداز بازی‌های ویدیویی امروزی نیاز به ایده‌های پیشگامانه دارد تا واقعاً برجسته شود و تجربه‌ای منحصر به فرد از گیم پلی ارائه دهد. با این حال، یک بازی توانست دقیقاً این کار را انجام دهد و این کار را بیش از 15 سال پیش انجام داد. این بازی توسط استودیوی Clover توسعه یافته است و کپکام آن را منتشر کرد. در ادامه به این می‌پردازیم که چرا God Hand یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های تاریخ است.

God Hand آخرین بازی از استودیوی خوش‌نام Clover و زاییده‌ی ذهن زیبای Shinji Mikami بود، مردی که خالق سری Resident Evil است. میکامی تصمیم گرفت تا یک بازی اکشن با دیدی منحصر به فرد بسازد که دارای مجموعه‌ای از مکانیک‌های گیم پلی نوآورانه است. عنوانی که هنوز در این سبک دیده نشده بود و مشابهی نداشت. نتیجه یکی از خلاقانه‌ترین و منحصر به فردترین بازی‌های اکشن بود که به یکی از محبوب‌ترین beat ’em upهای تمام دوران تبدیل شده است.

God Hand یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های تاریخ

God Hand بازی‌بازان را در نقش Gene قرار می‌دهد، یک مبارز جوان، خودستا و خوش قلب که از قضا صاحب دست خدا می‌شود! قدرتی افسانه‌ای که قدرت خداگونه را در بازوی راست او پدید می‌آورد. جین در بیابان‌های غبارآلود در حال پرسه زدن است که درگیر یک مبارزه با شیطان می‌شود؛ شیطانی که به سختی در پی قدرت‌های خارق العاده‌ی اوست تا از آن‌ها در مسیر شرورانه‌ای استفاده کند. از همین جاست که گیم‌ پلی اکشن و بزن بکش بازی شروع می‌شود! God Hand بلافاصله به بازی‌بازان نشان می‌دهد که این اکشن بزن بکش تقریباً با هر بازی دیگری که تاکنون ساخته شده متفاوت است.

یکی از بدیهی‌ترین نوآوری‌های God Hand قفل کردن کنترل‌های دوربین برای قرار دادن اکشن در مرکز صفحه نمایش است. در ابتدا، این تصمیم ممکن است مانند یک فاجعه در یک بازی اکشن به نظر برسد. با این حال، این انتخاب، تقریباً مانند همه‌ی موارد دیگر، به نفع سیستم‌های مبارزه‌ای باورنکردنی بازی است. قفل کردن دوربین در جای خود، آنالوگ راست را برای بازی‌بازان آزاد می‌کند تا از آن برای جاخالی دادن چند جهته استفاده کنند. و می‌توان از آن برای تأثیرگذاری عالی استفاده کرد و به بازی‌بازان اجازه می‌دهد تا حملات مرگبار دشمن را خنثی کنند.

God Hand از بازی‌بازان می‌خواهد که همیشه در نبرد باقی بمانند و به سبک گیم پلی تهاجمی پاداش می‌دهد. Sekiro: Shadows Die Twice سال‌ها بعد این سیستم را تقلید کرد و با استقبال روبه‌رو شد.

بازی god hand

این مکانیک به تنهایی فوق‌العاده است و در یک بازی کوچک‌تر، می‌تواند به یک استراتژی قدرتمند تبدیل شود، اما ممکن است باعث آسان شدن بیش از حد بازی شود. God Hand این مشکل را با دومین نوآوری بزرگ خود، یعنی سختی پویا حل می‌کند. همانطور که بازی‌بازان با دشمنان درگیر می‌شوند، با موفقیت از حملات طفره می‌روند و ضربه نمی‌خورند، بازی در نهایت این موضوع را تشخیص می‌دهد و در زمان واقعی، حریفان را ارتقاء می‌دهد و آن‌ها را انعطاف پذیرتر می‌کند. در نتیجه ضربه فنی کردن دشمنان را دشوارتر می‌کند.

اگر بازی‌بازان توسط این دشمنان قدرتمندتر مورد حمله قرار بگیرند، و به شکست بخورند، بازی تشخیص داده و سطح حریف را پائین می‌آورد. این سختی پویا در طول مبارزات بازی به زیبایی ظاهر می‌شود و مکانیکی است که هنوز در یک بازی اکشن بسیار نادر است. البته پدرخوانده پیش از این در رزیدنت ایول 4 مشابه این سیستم را پیاده کرده بود.

God Hand یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های تاریخ

و اما نوآوری‌های God Hand در اینجا به پایان نمی‌رسند. بازی به بازی‌بازان اجازه می‌دهد نحوه‌ی حرکات Gene در هر چندضرب را به طور کامل شخصی‌سازی کرده و قابلیت‌های او را به دلخواه تغییر دهند. به جای استفاده از یک رشته استاندارد از سه مشت یا سه ترکیب ضربتی، God Hand به بازی‌بازان اجازه می‌دهد تا هر حمله را در رشته ترکیبی با هم عوض کنند. این بازی دارای بیش از 100 تکنیک است که همه‌ی آن‌ها را می‌توان برای تعداد تقریباً بی نهایت گزینه ترکیب کرد. و مبارزات را در تمام مراحل بازی تازه نگه داشت.

علاوه بر این، God Hand یک مکانیک سفارشی سازی منحصر به فرد دیگر به نام God Roulette دارد. این یک مکانیک چرخ رولت است که بازی‌بازان می‌توانند با یک سری حرکات خاص، آن را شخصی سازی کنند. در سرتاسر هر منطقه، بازی‌بازان می توانند کارت های جمجمه را در سطح پراکنده پیدا کنند. این کارت‌ها به عنوان پول عمل می‌کنند تا تعداد گوی‌های رولت در دسترس بازی‌بازان را افزایش دهند. و به بازی‌باز اجازه می‌دهند تا حرکات بیش‌تری را به چرخ رولت مجهز کند. مانند ترکیب‌های قابل تنظیم، چرخ رولت بازی‌بازان را تشویق می‌کند که دائماً حرکات جدید را باز کنند و آن‌ها را برای آزمایش ترکیب‌های جدید و حملات ویژه به دشمنان ناآگاه انجام دهند.

god hand عنوان مورد علاقه‌ی استاد شینجی میکامی

پدرخوانده: در طول 30 سال گذشته، God Hand تنها عنوانی بود که به واقع همان‌گونه که دوست داشتم آن را ساختم.

با ترکیب مکانیک‌های گیم‌ پلی درخشان که هنوز هیچ استودیوایی موفق به تکرار آن‌ها نشده‌ و تأکید بر انتخاب و آزادی عمل بازی‌باز، God Hand توانست یک beat ’em up به غایت خلاقانه بسازد که هنوز هم یکی از بهترین‌ بازی‌های ساخته شده به حساب می‌آید. و در سال‌هایی که از انتشار آن می‌گذرد، تبدیل به یک بازی ماندگار شده است. امیدواریم روزی حداقل بازسازی‌ای که شایسته‌ی آن است یا شاید حتی یک دنباله‌ی معنوی با بهره بردن از سیستم مبارزات آن که متأسفانه کم‌تر مورد استفاده قرار گرفته است را شاهد باشیم.

شما God Hand را تجربه کرده‌اید؟ نظرتان در خصوص این بازی ماندگار چیست؟ به نظر شما God Hand یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های تاریخ است؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها