نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

نقد و بررسی Gears of War 4

(به قلم حسن نصرالهی)

بازی Gears Of War اولین بار در سال 2006 عرضه شد و سرآغاز یک جریان بزرگ بود. پس از موفقیت خیره کننده‌ی قسمت اول، کاملاً بدیهی بود که اپیک گیمز و مایکروسافت این عنوان را به فرانچایزی عظیم تبدیل کنند.

اکنون Gears Of War به یکی از نمادهای محبوب کنسول‌های مایکروسافت بدل شده است. اما پس از خلق سه گانه‌ای بی نظیر و به یاد ماندنی در نسل هفتم، اپیک گیمز و مایکروسافت به پایان همکاری خود رسیدند و راهشان را از یکدیگر جدا نمودند. مایکروسافت نیز بلافاصله، وظیفه‌ی ساخت چهارمین نسخه از این سری را به استودیوی تازه تاسیس The Coalition سپرد.

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

با این وجود نگرانی‌هایی وجود داشت که شاید این سری در نسل هشتم نتواند موفقیت سه گانه‌ی درخشان اپیک گیمز را تکرار کند. اما کوالیشن در این بازی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا عنوانی درخور نام این سری را ساخته و پرداخته کند.

شخصاً عملکرد کوالیشن در این بازی را عالی و تحسین برانگیز می‌دانم. آن‌ها با تمامی عناصر آشنای این سری، عنوانی بسیار خوب، پر هیاهو و لذت بخش را توسعه داده‌اند. با ذکر این نکته که هرگز قرار نیست مانند بازی نخست، شاهد عنوانی انقلابی باشیم اما بازگشت دوباره‌ی برخی از خاطره انگیز‌ترین عناصر این سری، قطعاً لحظاتی خوش آیند را به ارمغان می‌آورد. عناصری که این بار با فناوری قدرتمند کنسول نسل هشتمی مایکروسافت، بهتر از هر زمان دیگری ارائه شده است.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Gears of War: Judgment؛ طوفان گلوله

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

پسر کو ندارد نشان از پدر!

داستان Gears of War 4 بیست و پنج سال بعد از وقایع Gears Of War 3 رخ می‌دهد. اکنون اعضای دلتا که در رأس آن‌ها مارکوس فینیکس قرار دارد پا به سن گذاشته‌اند و به گونه‌ای دیگر زندگی می‌کنند. این بار پسر مارکوس فینیکس شخصیت اصلی داستان است.

با اینکه جیمز از هر نظر با شخصیت افسانه‌ای مارکوس فینیکس فاصله دارد اما همراه شدن با او به سادگی میسر می‌شود. با این حال شروع داستان متفاوت و هوشمندانه شکل می‌گیرد. در اوایل بازی، از نگاه دو شخصیت قدیمی سری، وقایع گذشته را تجربه می‌کنیم. بعد از آن با تیمی سه نفره متشکل از جیمز فنیکس، دل واکر و کیت دیاز همراه می‌شویم. اما اگر بخواهیم رو راست باشیم این تیم اصلاً قرار نیست جای قلچماق‌های دوست داشتنی این سری را بگیرند!

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

با این وجود آن‌ها دغدغه‌های خودشان را دارند و به خوبی در دنیای بازی شکل می‌گیرند. در این میان چند غافلگیری عالی هم در قصه‌ی بازی وجود دارد که بسیار رضایت بخش هستند. میان پرده‌های تأثیرگذار هم به ارزش‌های داستانی افزوده است.

با اینکه در سری گیرز هرگز قرار نبوده داستان معیاری برای سنجش باشد اما خالقان با توانمندی، در میان هیاهو و اکشن بی مثال بازی، قصه را سر و سامان داده‌اند و آن را به عنصری مهم تبدیل کرده‌اند. هر چند در دل روایت شوخی‌های آبکی برای نشاط بخشیدن به قصه وجود دارد و برخی از سوالات هم بی پاسخ می‌ماند، با این وجود قصه‌ی Gears of War 4 روان و بی دردسر می‌باشد و به طور کلی بستری مناسب را برای جریانی تازه فراهم کرده است.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Gears of War: Ultimate Edition؛ شکوه یک بازگشت

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

اکشنی ناب و بی وقفه

قبل از اینکه به بخش گیم پلی بپردازم، باید از کوالیشن به خاطر خلق چنین اکشن فوق العاده‌ای قدردانی کنم! به راستی که گیم پلی و طراحی مراحل عالیست. خالقان با کمترین ریسک، نقاط قوت این سری را ارتقاء داده‌اند و به طرز هوشمندانه‌ای از این رویکرد بهره برده‌اند. اگر چه در اوایل، روند بازی ممکن است کمی دلسرد کننده باشد اما رفته رفته بازی به اوج خود می‌رسد و بازی‌باز را غرق در مبارزات می‌کند.

البته در فصل اول باید با ربات‌هایی به نام “دی بی” دست و پنجه نرم کنیم. فصلی که بیش‌تر جنبه‌ی دست گرمی و آموزشی دارد. هر چند این مبارزات هیجان خاص خود را به ارمغان می‌آورند اما پس‌زمینه‌ی ایجاد شده در سری، هرگز اجازه نمی‌دهد پیچ و مهره را با گوشت و خون جایگزین کنیم!

به هرحال مبارزه با این ربات‌ها، با طراحی مراحل مناسب سپری می‌شود و بازی آرام آرام به خود حقیقی‌اش می‌رسد. درست از زمانی که مارکوس فینیکس با حضور خود ما را خشنود می‌کند، Gears of War 4 جان دوباره‌ای می‌گیرد و رفته رفته پربار‌تر می‌شود. موجوداتی به نام Swarm معرفی می‌شوند و بازی‌باز را به یاد خاطرات خوب گذشته میاندازند. این موجودات دقیقاً یادآور لوکاست‌ها هستند و به شدت هم جان سخت و باهوش طراحی شده‌اند.

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

مبارزه با Swarmها فوق العاده دلچسب و هیجان انگیز از کار درآمده است. به واسطه‌ی طراحی مراحل عالی، به طور مداوم شرایط مبارزات تغییر می‌کند و گاه بستر شکل گرفته، تجربه‌ای تازه را برای یک بازی اکشن رقم می‌زند.

به خاطر شرایط جوی ایجاد شده، مراحل خاصی وجود دارند که باید در میان طوفانی سهمگین به پیش‌روی و مبارزه ادامه دهید. این مراحل نه تنها قدرت گرافیکی و فیزیکی Unreal Engine 4 را به رخ می‌کشند بلکه تجربه‌ای عجیب و فوق العاده را به ارمغان می‌آورند. در این مراحل همه چیز تحت تأثیر طوفان می‌باشد. پیشروی به سختی صورت می‌گیرد، اجسام مدام به یکدیگر برخورد می‌کنند و فعل و انفعالات در محیط به خلق لحظه‌هایی دیدنی منجر می‌شود.

به طور کلی Gears of War 4 از ۵ فصل متنوع تشکیل شده است. وقایع منحصر به فرد هر فصل، بازی‌باز را مدام در شرایطی متفاوت قرار می‌دهد. از طرفی سلاح‌های جدید در این نسخه بسیار خوب طراحی شده‌اند و سلاح‌های قدیمی نیز همچنان عالی و کاربردی هستند.

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

در ابتدا با سلاح‌هایی تازه بازی را پیش می‌برید. در ادامه و با حضور مارکوس فینیکس، به سلاح‌های قدیمی هم دسترسی خواهید داشت تا با آرشیوی از سلاح‌های دلچسب، یک آتش بازی حسابی بر پا کنید.

سلاح‌های مختلف و دشمنان متنوع، بازی‌باز را بی وقفه مشغول و سرگرم نگه می‌دارند. در این میان فصول تعقیب و گریز هم بسیار رضایت بخش از کار درآمده‌اند. در حقیقت انواع و اقسام سناریوهای موجود باعث شده، بازی Gears of War 4 هرگز خسته کننده نشود.

به لطف کوالیشن، هر آنچه که در نسخه‌های پیشین وجود داشته، با پیشرفت مناسبی روبرو شده است. اکنون سنگرگیری روان‌تر از قبل شده و گان پلی بازی هم بهتر از گذشته می‌باشد. همان طور که عرض کردم، سازندگان ریسک تغییرات بنیادین را نپذیرفته‌اند. آن زمان هم که به سمت نوآوری می‌روند، روند درخشان بازی را با مشکل مواجه می‌کنند!

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

بخش‌هایی در بازی وجود دارد که بازی‌باز را در مدت زمانی تعیین شده، مقابل دشمنان قرار می‌دهند. در این لحظات Gears of War 4 مانند یک بازی “دفاع از قلعه” می‌شود. کاملاً واضح است که این لحظه‌ها از بخش پرطرفدار Horde بیرون آمده‌اند.

با اینکه این فصول به نوبه‌ی خود سرگرم کننده‌اند اما راستش را بخواهید چندان برای بخش داستانی Gears of War 4 مناسب نیستند. اما این لحظه‌ها به ندرت ظاهر می‌شوند و اصلاً مشکل ساز نخواهند بود. همه چیز آنقدر خوب و مهندسی شده، کنار یکدیگر قرار گرفته که به شدت از بازی لذت بردم و غرق در مبارزات شدم. Gears of War 4 هر آنچه که یک بازی اکشن را برجسته می‌کند در خود جای داده است و عنوانی بسیار رضایت بخش می‌باشد.

نوشتار مرتبط: این مبارزان فداکار: رتبه‌بندی عناوین مجموعه‌ی Gears Of War

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

غریبه‌ی آشنا

بازی Gears Of War 4 پر از رخدادهای جذاب و به یاد ماندنی است. دنیای بازی پر شده از موجودات عجیب و غریب که هر کدامشان تنوع خاصی به بازی بخشیده‌اند. از Swarmهای لوکاست مانند که بگذریم، بازی پر از موجودات مختلف است.

در این میان مبارزه با Pouncer‌ها و اسنَچرها حسابی زمان‌بر و چالش برانگیز است. خصوصاً اسنچرها که خودشان به نوعی از غولآخرهای بازی محسوب می‌شوند. این موجودات عجیب و غریب، شما یا اعضای تیمتان را می‌بلعند و اگر دیر عمل کنید، شاهد مرگ جیمز یا دوستان‌اش خواهید بود!

تنوع و ترکیب دشمنان روش مبارزات را همواره تغییر می‌دهد. در همین راستا راهکارهای مختلفی پیش روی بازی‌باز قرار می‌گیرد. اما در مجموع اکثر دشمنان، نمونه‌ای مشابه از عناوین گذشته هستند. نکته‌ای هوشمندانه که علاوه بر حفظ اصالت این فرانچایز، بازی‌باز را در حال و هوایی تازه قرار می‌دهد.

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

از این نکته که بگذریم، کمبود چند غولآخر حسابی و چالش برانگیز هم توی ذوق می‌زند. مبارزه با ژنرال Raam، برسکر و Brumack را به خاطر بیاورید. جای امثال این غولآخرهای به یاد ماندنی، حسابی در عنوان دلچسب کوالیشن خالی است.

هرچند اگر مقایسه را کنار بگذاریم، مبارزه با غولآخرها نیز جذابیت‌های خاص خود را به همراه دارند. خصوصاً مبارزه با swarmak که از نبردهای هیجان انگیز بازی نیز به شمار می‌رود. در مجموع Gears Of War 4 دنباله رو دیگر آثار فرانچایز است و با بهبود عناصر آشنای همیشگی، باز هم عملکردی عالی را از خود بر جای گذاشته است. با اینکه اشتباهاتی هم در بخش گیم پلی وجود دارد. اما کوالیشن آغازی بسیار امیدوار کننده را برای دوره‌ای جدید تدارک دیده است.

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

سخن پایانی

بازی Gears of War 4 در بخش گرافیک بسیار سربلند است و یکی از بهترین جلوه‌های بصری کنسول ایکس باکس وان را به نمایش گذاشته است. محیط‌های بازی متنوع، زیبا و گاهی خیره کننده‌اند و در کل عملکرد کوالیشن در بحث گرافیک قابل تحسین است. هر چند بازی از آن فضاسازی فوق العاده‌ی عناوین گذشته فاصله گرفته و مناظر پر زرق و برق‌تری را شاهد هستیم. با این وجود مشکل خاصی در این زمینه شاهد نیستیم و همه چیز در حالی که زیبا و گیراست، بسیار هم روان پردازش می‌شود.

صدا گذاری هم مانند گذشته عالی است. اما موسیقی به هیچ عنوان درخشش سه گانه‌ی نخست را ندارد. رامین جوادی که آهنگ سازی این بازی را بر عهده داشته، اگر چه کاری قابل قبول را ارائه داده اما هرگز نتوانسته عملکرد درخشان و به یاد ماندنی استیو یابلونسکی در نسخه‌های گذشته را ارائه دهد.

در نهایت بایستی Gears of War 4 را یک عنوان موفق و خوش ساخت در این سری قلمداد کرد. شخصاً بسیار بازی را دوست داشتم و لحظات فوق العاده‌ای را با آن سپری کردم. Gears of War 4 اکشنی بی وقفه، ناب و بسیار رضایت بخش را ارائه داده است. پایان بندی به یاد ماندنی بازی نیز همه چیز را به نسخه‌ی پنجم واگذار می‌کند. با این حال تا مدت‌ها می‌توانیم با Gears of War 4 سرگرم شویم و نبردهای هیجان انگیزش را به یاد داشته باشیم.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

 

نقد و بررسی Gears of War 4؛ چرخ دنده‌های جنگ دوباره به حرکت در آمده‌اند

FINAL VERDICT

In the end, Gears of War 4 should be considered a successful and well-made title in this series. Personally, I really liked the game and had a great time with it. Gears of War 4 offers uninterrupted, pure and very satisfying action. The memorable ending of the game also leaves everything to the fifth version. However, for a long time we can have fun with Gears of War 4 and remember its exciting battles

SavisGame Score: 9 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها