این مبارزان فداکار: رتبه‌بندی عناوین مجموعه‌ی Gears Of War

Gears of War گیرز

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

مطمئناً فرانچایز Gears of War یکی از مهم‌ترین فرانچایزها در تاریخ ایکس باکس است. اما کدام نسخه بهترین و کدام یک بدترینِ آن‌هاست؟ پس از عرضه‌ی موفق بازی Gears of War در سال 2006 برای Xbox 360، این فرانچایز یکی از بهترین مجموعه بازی‌های تیراندازی سینماتیک بوده است. با بخش چند‌نفره‌‌ای محشر و کمپینی فوق‌العاده، Gears of War همیشه یکی از بازی‌های مورد علاقه‌ی طرفداران ایکس باکس بوده است. این بازی که در سبک تیراندازی سوم شخص است، شباهت‌هایی به دیگر بازی شوترِ محبوب یعنی Halo هم داشت. و سیستمِ کاورگیری روان و تمام‌کننده‌های لذت‌بخش از نکات بارز دیگرش بودند. با این حال این مجموعه نیز تاریخچه‌ی طولانی‌ای داشته و پستی و بلندی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. همانند Lands of Sera و مبارزان COGاش.

استودیوهای Epic ،The Coalition و People Can Fly بارها فرمول ساخت بازی را تغییر دادند. و با امتحان کردنِ حالت‌ها و مکانیزم‌های جدید، بازی را دچار آزمایش‌های مختلف کردند. این مورد را می‌توان در جهان‌بازتر شدن Gears 5 و استراتژیِ Real Time شدن دنباله‌ی فرعی مجموعه یعنی Gears Tactics به خوبی مشاهده کرد. اما کدام یک بهترین نسخه‌ی بازی بوده است و کدام یک در حد و اندازه‌ی Gears of War نبوده‌اند؟ در فهرست زیر می‌توانید رتبه‌بندیِ ما از بازی را مشاهده کنید:

 

Gears Of War

7- (Gears of War Judgment (2013 ​

سهم People Can Fly از Gears of War یک تجربه‌ی جالب بود که با چند نوآوری نیز همراه شد. گرچه این موارد نتوانستند هوادارانِ ناراضی از مکانیزم‌های گیم‌پلی همچون عدم تقویت‌کننده‌ی Active Reloads را جلب خود کنند. بخش داستانی هم که حول محور یک Baird جوان می‌چرخید، مثل بخش چندنفره چندان موفق نبود. اما فارغ از این‌ها بازی یک نقطه‌ی قوت نیز داشت و آن هم حالت OverRun بود. این حالت رقابتی همراه با هیجان و یک گیم‌پلی تاکتیکال، به شما اجازه می‌داد که نقش یکی از COG یا Locustها را برعهده بگیرید و در قامت آنان بازی کنید.

 

Gears Of War

6- (Gears of War 4 (2016

همانند شماره‌ی قبل، محصولِ The Coallition نیز یک فرمول جدید در ساخت Gears of War و ترکیبی از چند مورد مختلف بود. از طرفی دیگر، بخش کمپین بازی که چند سال پس از Gears of War 3 جریان داشت با ساخت دوباره‌ی Sera لذت بخش بود. گرچه چندان هم بی نقض نبود و ایرادات خودش را داشت. برخی از این ایرادات را می‌توان نویسندگی نه چندان درخشان، صحنه‌های غیر الگوبرداری شده و دشمنان روبات‌وار که سر جای خودشان نبودند برشمرد.

قسمت چندنفره‌ی بازی نیز گرچه سرگرم‌کننده بود اما گاهی اوقات از کنترل خارج می‌شد و بسیار شلوغ دیده می‌شد. بخش فنی بازی نیز گرچه به آن بدی نبود، اما باز هم به بهتر کردن بازی کمکی نکرد. در آخر می‌توان گفت که Gears of War 4 بر روی اکس باکس وان برخی جلوه‌های بصری زیبا و گیم‌پلی خوب داشت که توانستند این عنوان را تا حدودی بالا بکشند.

 

Gears Of War

5- (Gears Tactics (2020​

وقتی که حرف از بازی‌های RTS می‌شود، مقایسه‌ی عناوین این سبک با پرچمدارانی مثل StarCraft یا Age of Empires بسیار سخت است. گرچه Gears Tactics به حد و اندازه‌ی این بازی‌ها نمی‌رسد، ولی یک تجربه‌ی خوب در سبک استراتژی هم‌زمان (Real Time) است و مسیری جدید در IP را تعریف می‌کند.

حال باید دید که این بازی با پورت شدن روی کنسول می‌تواند به کارش ادمه دهد و زنده بماند یا خیر. که خوشبختانه پاسخ پرسش بالا مثبت است. چرا که بازی عملکرد خوبی روی کنسول بر جای گذاشت. به هر حال حتی اگر طرفدار نسخه‌ی کنسولی نباشید هم، Gears Tactics یک تجربه‌ی مفرح بر روی رایانه‌های شخصی است. با یک گروه 4 نفره که علاوه بر کنترل آنان می‌توانید خودتان نیز در مبارزات عمیق حضور پیدا کنید. موارد بسیاری برای سرگرم ساختن مخاطب در این بازی وجود دارند.

 

Gears Of War

4- (Gears 5 (2019​

در حالی که Gears 4 به سمت نوآوری و مکانیزم‌های جدید رفت، اما بازی Gears 5 دست به چنین کاری نزد و ترجیح داد که سنتی‌تر عمل کند. و در این مورد موفق هم شد. گرچه برخی عناصر جهان‌باز Gears 5 ناخوشایند بودند، اما همین که بودند و توانستیم آن‌ها را تجربه کنیم خودش جای شکر داشت. بازی از خطی بودن فاصله گرفته بود و تمرکز بیشتری روی آزادی دادن به مخاطب داشت.

شخصی‌سازی‌ها به بازی روح و جان می‌داد. علاوه بر بخش چندنفره، در بخش کمپین نیز با شخصی‌سازی کردن رفیق روباتیک‌تان Jack، می‌توانستید دست به چنین اقدامی بزنید. در کنار ماموریت‌های فرعی، Jack باعث می‌شد که عمق بیشتری به مبارزات و استراتژی‌ها در بخش تک‌نفره اضافه شود. همراه با کمپین فوق العاده‌ای که حول کیت دیاز می‌چرخد. سلاح‌های دیوانه‌کننده و چندین حالت بازی چندنفره نیز در بازی وجود داشتند که Gears 5 را عنوانی درخور و شایسته می‌ساختند.

 

Gears Of War

3- (Gears of War (2006​

خیلی ساده بگویم، حتماً دلیلی برای ریمستر کردن این عنوان پس از گذشت سال‌ها وجود داشت. از یک طرف باید این بازی را که نخستین عنوان از فرانچایز بود ستود، و از طرف دیگر تجربه‌ی Gears of War در ایام مدرن کمی سخت است. و شاید چندان چشم‌نواز نباشد. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر لذت بردنش از Gears 1 شود، گرچه برخی مشکلات فنی و هوش مصنوعی باعث آزار بازیکن می‌شدند.

درمورد سادگی و راحت بودنِ بازی Gears of War نیز باید سخن گفت و باید متذکر شد که سختی‌های پیچیده‌ی عناوین امروزی را ندارد. شما در بازی نه Digger و نه Cryo bell می‌بینید. بلکه فقط بوم شات‌ها و اره برقی‌ها و شلیک‌های انفجاری هستند که انتظارتان را می‌کشند. Gears 1 به خوبی بازی را متعادل می‌سازد و با گیم‌پلی لذت بخش‌اش، بخش چند نفره‌ای دارد که هنوز هم سرگرم‌کننده است و سرورهایش میزبان افراد زیادی هستند.

 

Gears Of War

2- (Gears of War 3 (2011​

این بازی که پس از Gears of War 2 و در سال 2011 منتشر شد، یکی از موردانتظارترین عناوین Xbox 360 بود. آیا موفق ظاهر شد؟ تقریبا در همه‌ی ابعاد بله، موفق شد. گرچه آخرین بازی اپیک گیمز در Gears همانند بازی پیش‌ترش عالی نبود. اما با گیم‌پلی‌ای آشنا و لذت‌بخش توانست یک تجربه‌ی فوق‌العاده به بازیکن ارائه دهد.

قابل ذکر است که Gears of War 3 همانند دنباله‌های بعدی بازی، چندان تغییرات زیادی در Gears ایجاد نکرد. هواداران نیز از این مورد راضی بودند. چرا که سلاح‌های بی شمار، نقشه‌های بسیار عالی و مراحل شگفت‌انگیز بیشتر از حد انتظارات بودند. و نیازی به تغییر چندانی نداشتند. در این نسخه از بازی اپیک گیمز شخصیت Lambent را نیز به ما معرفی کرد. و شاهد متعادل شدن مبارزات بودیم. سازندگان همچنین حالت Horde Mode را نیز به بازی اضافه کردند. و با قرار دادن عناصر تاکتیکال باعث هر چه بهتر شدن بازی شدند.

 

Gears Of War

1- (Gears of War 2 (2008

این بازی به راستی سرآمد Gears of War است. گرچه بازی بدون ایراد نیست. اما مکانیزم‌های عالی گیم‌پلی و نقشه‌های به یاد ماندنی باعث می‌شوند که نخستین دنباله‌ی Gears در رتبه‌ی نخست فهرست جای گیرد. چه کسی می‌تواند تعقیب و گریز در راهروهای Ruin را از یاد ببرد؟ یا هرج و مرج Jacinto را به یاد نداشته باشد؟

طراحی مراحلِ فوق‌العاده در کنار صحنه‌های خاطره‌انگیز شما را در سفری قرار می‌دهند که به سمت Riftworm حرکت می‌کند. شاید بتوان گفت Gears of War 2 تاریک‌ترین و احساسی‌ترین روایت داستانی را در فرانچایز دارد. بازی با قرض گرفتن عناصر موفق بازی قبلی، مواردی به خود اضافه می‌کند که به هر چه بهتر شدنش کمک شایانی می‌نماید.

حال نوبت شماست که انتخاب کنید:

بهترین نسخه‌ی مجموعه‌ی Gears Of War از نظر شما کدام است؟

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها