معرفی استودیوی بازیسازی Atlus | از استودیوی کوچک تا غول بازی‌های نقش‌آفرینی

معرفی استودیوی بازیسازی Atlus | از استودیوی کوچک تا غول بازی‌های نقش‌آفرینی

استودیوی بازیسازی اتلوس (Atlus) یک شرکت ژاپنی است که در زمینه توسعه، انتشار، تولید تجهیزات آرکید و توزیع بازی‌های ویدیویی فعالیت می‌کند.

این شرکت که در حال حاضر زیرمجموعه سگا محسوب می‌شود، برای ساخت مجموعه بازی‌های محبوبی مانند «مگامی تنسی» (Megami Tensei)، «پرسونا» (Persona)، Etrian Odyssey و «تروما سنتر» (Trauma Center) و همچنین دستگاه‌های آرکید «پرینت کلاب» (Print Club) شناخته شده‌است.

شخصیت نمادین این شرکت جک فراست (Jack Frost) است که شبیه یک آدم‌برفی با خصوصیات شیطانی بوده و از شخصیت‌های مجموعه بازی‌های «شین مگامی تنسی» به شمار می‌رود.

بازی های اتلوس پرسونا

از اولین قدم‌ها تا تبدیل شدن به یک برند معتبر

اتلوس در آوریل ۱۹۸۶ به عنوان توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی برای شرکت‌های دیگر تأسیس شد. این شرکت در سال ۱۹۸۹ به یک ناشر بازی‌های ویدیویی مستقل تبدیل شد و تا اکتبر ۲۰۱۰ به فعالیت خود ادامه داد. پس از انحلال، نام اتلوس به عنوان برندی برای انتشار بازی‌های ویدیویی تحت مالکیت شرکت Index Corporation باقی ماند تا اینکه در سال ۲۰۱۳ توسط سگا خریداری شد و با نام اولیه Sega Dream Corporation احیا گردید.

شعبه آمریکای شمالی این شرکت که در ابتدا با نام Atlus USA و در حال حاضر با عنوان Atlus West شناخته می‌شود، در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد تا بر انتشار و محلی‌سازی بازی‌ها برای آمریکای شمالی تمرکز کند. شعبه اروپا نیز در سال ۲۰۱۷ از طریق Sega Europe مستقر در لندن راه‌اندازی شد.

ماجراهای جک فراست و تولد شخصیت‌های ماندگار

در دهه ۱۹۹۰، اتلوس با ساخت اولین بازی آرکید خود با نام BlaZeon وارد صنعت آرکید شد. در سال ۱۹۹۵، این شرکت با همکاری سگا، دستگاه‌های «پرینت کلاب» را در سالن‌های بازی‌های آرکید عرضه کرد. پرینت کلاب درواقع یک کابین عکس است که عکس‌های سلفی تولید می‌کند. این ایده توسط یکی از کارمندان اتلوس به نام ساساکی میهو مطرح شد و با وجود تردید اولیه مدیران اتلوس، در نهایت با استقبال خوبی مواجه گردید.

دستگاه‌های پرینت کلاب که ابتدا در سالن‌های بازی‌های آرکید معرفی شدند، به مرور زمان به مکان‌های محبوب فرهنگ عامه مانند فست‌فود فروشی‌ها، ایستگاه‌های قطار، مراکز کارائوکه و بولینگ‌باز‌ی‌ها راه یافتند.

پرینت کلاب به شکلی از سرگرمی محبوب در میان جوانان سراسر شرق آسیا تبدیل شد و زمینه‌ساز فرهنگ سلفی امروزی گردید. همچنین این دستگاه‌ها باعث جذب مخاطبان زن به این شرکت شدند که پیش از آن، مشتریان آرکید عمدتاً مردان بودند. تا سال ۱۹۹۶، ۷۰ درصد درآمد شرکت اتلوس از طریق پرینت کلاب تامین می‌شد.

در طول فعالیت خود، اتلوس مجموعه بازی‌های موفقی را خلق کرده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجموعه مگامی تنسی: یک مجموعه بازی نقش‌آفرینی با مضامین تاریک که در آن بازیکنان با استفاده از شیاطین و موجودات افسانه‌ای به نبرد با دشمنان می‌پردازند.
  • مجموعه پرسونا: یک مجموعه بازی نقش‌آفرینی با فضایی مدرن‌تر و روان‌شناختی‌تر که از مشتقات مجموعه مگامی تنسی به شمار می‌رود.
  • مجموعه Etrian Odyssey: یک مجموعه بازی نقش‌آفرینی سیاه‌چاله محور که بازیکنان در آن باید با گروهی از ماجراجویان به کاوش در سیاه‌چاله‌ها بپردازند.
  • مجموعه تروما سنتر: یک مجموعه بازی شبیه‌ساز جراحی که در آن بازیکنان باید با کنترل دستان جراح، بیماران را جراحی کنند.

مرتبط: PS4 هنوز نمرده! بازی‌های مورد انتظار پلی استیشن ۴

شخصیت های پرسونا اتلوس

اتلوس: از بحران تا احیا و آینده‌ای روشن

چالش‌ها و بحران‌های مالی

با وجود موفقیت‌های چشمگیر، اتلوس در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرد. برای حل این بحران، شرکت اقدام به اصلاح ساختار مدیریتی و فروش برخی از زیرمجموعه‌های خود نمود. در سال ۲۰۰۳، شرکت اسباب‌بازی تاکارا مالکیت اتلوس را به دست گرفت. اما این پایان مشکلات نبود. در سال ۲۰۰۶، شرکت Index Holdings مالکیت اتلوس را خریداری کرد و این شرکت به زیرمجموعه آن تبدیل شد.

ادغام و احیا

در سال ۲۰۱۰، شرکت Index Holdings با اتلوس ادغام شد و نام آن به Index Corporation تغییر یافت. این اتفاق نگرانی‌های زیادی را در بین طرفداران ایجاد کرد، اما مدیرعامل شرکت، شینچی سوزوکی، اطمینان داد که اتلوس به ارائه بهترین تجربه‌های گیمینگ ادامه خواهد داد.

در سال ۲۰۱۳، شرکت Index Corporation با مشکلات مالی جدی مواجه شد و اعلام ورشکستگی کرد. در این شرایط، سگا با خریداری این شرکت، اتلوس را بار دیگر احیا کرد. در سال ۲۰۱۴، اتلوس به عنوان یک شرکت مستقل تحت مالکیت سگا فعالیت خود را آغاز کرد.

مرتبط: ۱۰ بازی ویدیویی که بیشترین خطوط دیالوگ را دارند

متافور ریفانتازیو بازی اتلوس

توسعه و آینده

اتلوس در حال حاضر دارای سه بخش توسعه داخلی است که مسئولیت ساخت بازی‌های مختلف را بر عهده دارند:

  • تیم مانیاس (Team Maniax): قدیمی‌ترین بخش توسعه که مسئولیت ساخت مجموعه مگامی تنسی و بازی‌های مرتبط با آن را بر عهده دارد.
  • پی استودیو (P-Studio): مسئولیت توسعه و نظارت بر تمامی بازی‌ها و محصولات مرتبط با مجموعه پرسونا را بر عهده دارد.
  • استودیو زیرو (Studio Zero): مسئولیت توسعه بازی‌های جدید و مستقل از مجموعه‌های قبلی را بر عهده دارد.

اتلوس همچنین دارای شعب بین‌المللی است که در انتشار و محلی‌سازی بازی‌ها در مناطق مختلف جهان فعالیت می‌کنند. شعبه آمریکای شمالی با نام Atlus West و شعبه اروپا در لندن مستقر هستند.

با توجه به سابقه درخشان و تیم‌های توسعه قوی، اتلوس همچنان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین استودیوهای بازی‌سازی جهان محسوب می‌شود. این شرکت با تولید بازی‌های باکیفیت و نوآورانه، توانسته است جایگاه خود را در صنعت بازی‌های ویدیویی تثبیت کند و آینده‌ای روشن را برای خود رقم بزند.

سری مقالات معرفی استودیوهای بازیسازی بزرگ را در ساویس‌گیم بخوانید. همچنین مقالات بازی خواندنی ساویس‌گیم را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید:

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها