بررسی بازی Shenmue

بررسی بازی Shenmue

شنمو (Shenmue) هنگام عرضه برای دریم کست یک بازی انقلابی و پیشگام بود. این بازی پایه‌گذار زیرسبکی بود که امروزه آن را به عنوان جهان‌باز می‌شناسیم. سطح جزئیات و قابلیت‌هایی که شنمو در آن سال ارائه می‌داد، شگفت‌انگیز بود. اما ما قرار نیست به نسخه‌ی اصلی که در سال ۱۹۹۹ میلادی عرضه شده است بپردازیم، بلکه قرار است به نقد بازعرضه‌ی بازی که سال ۲۰۱۸ منتشر شده بپردازیم. با بررسی بازی Shenmue با ساویس‌گیم همراه شوید.

اجازه دهید همین ابتدا خیالتان را راحت کنم، انتظار یک ریمستر درست و حسابی را نداشته باشید. شنمو در بهترین حالت یک نسخه‌ی HD شده‌ی نصف و نیمه است. کنترل بازی به شدت از مد افتاده و قدیمی شده است. هنگام تجربه‌ی این بازعرضه می‌بایست سیستم کنترل تانک مانند را تحمل کنید. با این‌که گفته می‌شود کنترل بازی بهبود پیدا کرده، اما از این خبرها نیست. با همان کنترل چند دهه‌ی پیش طرف خواهید بود.

در زمینه‌ی گرافیک فنی و کیفیت بصری نیز هیچ انتظاری نداشته باشید. Shenmue در زمان خود یک دستاورد فنی روی دریم کست بود، ولی چند دهه گذشته و سازندگان در این بازعرضه صرفاً وضوح و نسبت تصویر را ارتقاء داده‌اند. در زمینه‌ی مدل‌سازی نیز تنها مدل ریو (Ryo)، شخصیت‌ اصلی بازی، اندکی بهبود پیدا کرده است. اما آزاردهنده‌ترین نکته در این میان 4:3 بودن میان‌پرده‌های بازی است. سازندگان حتی زحمت 16:9 کردن آن‌ها را نیز به خود نداده‌اند. با توجه به این‌که حجم زیادی از بازی را همین میان‌پرده‌ها تشکیل می‌دهند، این فقدان حس ناخوشایندی را در مخاطب ایجاد می‌کند. تنها نکته‌ی مثبت Shenmue HD این است که صداگذاری ژاپنی را ارائه می‌دهد و به اصطلاح ۲ زبانه است.

بررسی بازی Shenmue ریو از بازی شنمو توپ فوتبال را با دست چپ گرفته و نگاه غضب آلود به پشت سر می کند

با توجه به این مشکلات و کمبودها، تجربه‌ی Shenmue برای آن‌هایی که نسخه‌ی اصلی را در زمان عرضه تجربه نکرده‌اند توصیه می‌شود؟ بله، چرا که نه، منتهی باید کنترل و مکانیک‌های منسوخ شده‌ی بازی را تحمل کنید. بازی پر شده از نوشته‌ها و اسم‌های ژاپنی که برای افراد نا آشنا با این زبان خیلی دردسرساز می‌شود. به این دلیل که بازی ماجراجویی است و شما باید در خلال تجربه‌ی بازی با افراد زیادی پرسش و پاسخ کنید، مکان‌های مختلف نقشه را جستجو نمایید و معماهای محیطی را حل کنید. این موضوع برای افرادی که با بازی‌های اینچنینی آشنایی ندارند ممکن است مشکل‌ساز شود. ولی طبیعتاً اگر شخصی شیفته‌ی مجموعه‌ی یاکوزا یا پرسونا باشد، مواردی که اشاره کردیم نه تنها برای او مشکل‌ساز نیست، بلکه لذت‌بخش نیز خواهد بود.

یکی دیگر از آزاردهنده‌ترین مشکلات بازی Shenmue اما ساعت درون بازی است. شنمو چرخه‌ی شبانه‌روز و آب‌وهوایی دارد. مکانیکی که در زمان خود شگفت‌انگیز بود. گذر زمان و ساعت درون بازی اما خیلی کند است. از طرفی انجام فعالیت‌ها و پیشروی در مراحل ارتباط مستقیمی به زمان دارد. یعنی فلان مرحله تنها در یک ساعت مشخص قابل انجام است یا برای پیشروی در داستان باید حتماً در زمان مشخص به مکان مشخص بروید و با فلان شخص صحبت کنید. کند بودن ساعت و زمان درون بازی اینجا خودنمایی می‌کند.

ساعت ریو در بازی شنمو

البته این موضوع شاید برای همه منفی نباشد. ولی برای افرادی که محدودیت زمانی دارند و باید در وقت خود صرفه‌جویی کنند خیلی آزاردهنده است. خوشبختانه این مشکل در نسخه‌ی دوم بازی برطرف شده و سازندگان یک دکمه‌ی مخصوص را برای جلو بردن زمان تعبیه کرده‌اند. انتظار می‌رفت که پس از گذشت این همه سال، رویکرد مشابهی را در خصوص بازی نخست اتخاذ می‌کردند. ولی متأسفانه چنین نیست.

همه‌ی این غرها را زدیم، ولی تمام جنبه‌های شنمو منفی نیست. عاشقان فرهنگ ژاپنی و چینی بدون شک شیفته‌ی این بازی خواهند شد. داستان بازی کماکان جذاب و درگیر کننده است. پیچش‌های جذاب بازی تا انتها شما را مشغول نگه می‌دارند. جزئیات تعبیه شده در گیم پلی و مکانیک‌های آن هوش از سرتان می‌پراند و اگر عاشق بازی‌های داستان‌محور باشید، غرق در جهان شنمو خواهید شد.

نوشتار مرتبط:  یادداشتی بر بازی Shenmue؛ شاهکاری برای تمام فصول 

بررسی بازی Shenmue مسابقه‌ی لیفت تراک سواری در لنگرگاه

سخن پایانی

بازی Shenmue یک اثر کلاسیک است. تجربه‌ی این بازی برای گیمرهای حرفه‌ای به شدت توصیه می‌شود. با این حال باید انتظارات خودتان را به شدت کاهش دهید. کنترل و مکانیک‌های بازی در گذر زمان منسوخ شده‌اند. بازی پر است از سکانس‌های QTE عذاب‌آور و خط سیر داستان خیلی کند است. اگر به دنبال یک بازی با جهانی عمیق می‌گردید که ساعت‌ها خودتان را در آن غرق کنید، شنمو برای شما ساخته شده است.

 

امتیاز ساویس‌گیم: ۶ از ۱۰

نوشتار مرتبط:  معرفی بزرگان: یو سوزوکی هنرمندی توانا و یکی از نوابغ هنر-صنعت بازی‌های ویدیویی 

ریو در حال دویدن در بازی شنمو

FINAL VERDICT

Shenmue is a classic game. The experience of this game is highly recommended for professional gamers. However, you should lower your expectations. The controls and game mechanics have become outdated over time. The game is full of excruciating QTE sequences and the story pace is very slow. If you’re looking for a mind-blowing game to immerse yourself in its world for hours, this is made for you

 

SavisGame Score: 6 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها